در گفتگو با مهر مطرح شد:
راهداری اجرای تن-كیلومتر را جدی نگرفت، علل مخالفان تن-كیلومتر
به گزارش شیك بار دبیر كانون انجمن های صنفی رانندگان كامیون از عدم جدیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در اجرای تن ـ كیلومتر و ادامه روند سابق در صدور بارنامه های توافقی در بعضی استان ها اطلاع داد.
به گزارش شیك بار به نقل از مهر، بعد از اعتراضات یك سال اخیر رانندگان كامیون، دولت قول داد تا كرایه حمل بار بر مبنای فرمولی عادلانه محاسبه و اعمال شود؛ شورای عالی ترابری هم مبنای تن ـ كیلومتر را در مرداد امسال تصویب و سازمان راهداری را موظف به طراحی نحوه محاسبه كرایه حمل بار بر مبنای آن كرد. این سازمان هم بعد از چند ماه بررسی، در ابتدای آذرماه اجرای فرآیند محاسبه كرایه حمل بار بر مبنای تن ـ كیلومتر را به سازمان های حمل و نقل و پایانه های استان ها ابلاغ نمود.
تن ـ كیلومتر به معنای محاسبه كرایه حمل كالا بر مبنای شاخصه های مختلفی همچون نو یا فرسوده بودن كامیون، مصرف سوخت، هزینه شاگرد راننده، میزان پیمایش مسیر، هزینه لاستیك و قطعات خودرو، نوع محور و جاده شامل روستایی، آزادراهی، كوهستانی، سردسیری یا گرمسیری بودن آن است.
با این حال علیرغم آنكه حدود دو ماه از اجرای تن ـ كیلومتر می گذرد، به نظر می آید جدیتی در اجرای آن دیده نمی گردد و همچنان در بعضی استان ها این شركت های حمل و نقل هستند كه به تعیین نرخ كرایه حمل كالا بر مبنای توافق میان خود با صاحبان بار می پردازند.
دبیر كانون رانندگان: تن ـ كیلومتر تأثیری در افزایش قیمت تمام شده كالا نداشته است
احمد كریمی، دبیر كانون انجمن های صنفی رانندگان كامیون در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد میزان رضایت رانندگان از اجرای تن ـ كیلومتر تصریح كرد: بیشتر از ۴ دهه است كه در صنعت حمل و نقل جاده ای، دریافت كرایه به صورت توافقی جریان دارد كه سبب عقب ماندگی این صنعت و فرسودگی ناوگان باری شد.
وی با اشاره به افزایش تعداد ناوگان حمل و نقل جاده ای در مقابل كاهش حجم بار اضافه كرد: این عدم تعادل در عرضه و تقاضا خسارت سنگینی به اعضای صنف حمل و نقل وارد كرد. از جانب دیگر منظور از تعیین نرخ توافقی، توافق میان صاحب بار و حمل كننده آن بود. اما در این صنعت واسطه ای به اسم شركت های حمل و نقل داریم كه عملا علیرغم آنكه میان صاحب كالا و این شركت ها، قرارداد حرفه ای وجود ندارد اما به یك سوی این توافق تبدیل گشته اند و رانندگان حقی در تعیین نرخ توافقی حمل كالا ندارند.
خساراتی كه تعیین توافقی كرایه حمل بار به صنعت حمل و نقل جاده ای وارد كرد
این فعال صنفی صنعت حمل و نقل با اشاره به اینكه صاحب كالا با شركت حمل و نقل با یكدیگر به صورت تلفنی بر سر كرایه حمل بار به توافق می رسند اظهار داشت: سپس این شركت ها از میان رانندگانی كه حاضر به حمل بار با هر قیمت و شرایطی هستند، یكی را برگزیده و برای آن بارنامه صادر می كنند.
وی تاكید كرد: این یكی از بهترین حالات امكان دارد چون هم اكنون درصد خیلی از رانندگان كامیون، بار را خودشان از صاحب بار بازاریابی می كنند؛ اما چون مجبورند برای تردد در جاده بارنامه داشته باشند، به یكی از شركت های حمل و نقل درصد زیادی از كرایه حمل را پرداخت می كنند تا برای آنها بارنامه صادر كند. به عبارت دیگر شركت های حمل و نقل بدون آنكه هیچ گونه فعالیتی برای جذب بار و توزیع بار میان رانندگان داشته باشد، كمیسیون دریافت می كنند.
كریمی با اشاره به تصویب طرح تن ـ كیلومتر در شورای عالی ترابری برای برطرف شدن یكی از بزرگترین مشكلات رانندگان كامیون، خاطرنشان كرد: این مصوبه، اقدام كاملا درستی در جهت رفع دو مشكل بزرگ صنعت حمل و نقل جاده ای كشورمان شامل بهره وری پایین و فرسودگی ناوگان حمل و نقل بود. چون هم بهره وری كامیون های ما شامل پیمایشِ دو سر پُر در مقایسه با ناوگان حمل و نقل اروپا بسیار كمتر است و هم اینكه در نرخ توافقی، كامیون های فرسوده و نوساز با یك نرخ مبادرت به حمل می كردند كه سبب شده بود رانندگان انگیزه ای برای نوسازی ناوگان نداشته باشند.
سازمان راهداری در اجرای تن ـ كیلومتر ساده انگارانه رفتار كرد
وی افزود: در تن ـ كیلومتر پارامترهای مختلف دیده و اجرا شد. با این وجود علیرغم آنكه سازمان راهداری در زمان تصویب این طرح، در مقابل مخالفت هایی كه در وزارت راه و شهرسازی بود، ایستاد و بر تصویب آن مُصِر بود اما در زمان اجرای مصوبه، این سازمان ساده انگاری كرد و آنرا جدی نگرفت. وقتی مقرر است قاعده ای جایگزین فرآیندی باشد كه ۴۰ سال بر صنعت حمل و نقل جاده ای تحمیل شده بود، باید با جدیت بیشتری اجرا و نظارت شود تا نقاط ضعف آن مشخص و رفع گردد.
تن ـ كیلومتر تأثیری در افزایش قیمت تمام شده كالا نداشت
دبیر كانون انجمن های صنفی رانندگان كامیون با اشاره به اینكه در تن ـ كیلومتر كشف قیمت رخ می دهد، اظهار داشت: در این طرح همه هزینه های رانندگان و كامیونداران در نظر گرفته شده و كرایه حمل هم بر آن افزوده می شود ازاین رو امكان دارد در بعضی موارد از نرخ های معمول بیشتر و در مواردی كمتر باشد. لزوما قرار نیست تن ـ كیلومتر باعث افزایش كرایه حمل شود. ضمن اینكه بر خلاف آنچه گفته می شود، كرایه حمل، تأثیر چندانی بر قیمت تمام شده كالا ندارد و تن ـ كیلومتر سبب افزایش قیمت كالا نشد. قیمت فولاد در كشور ما از ۱۳۰۰ تا ۵۶۰۰ تومان در هر كیلو در نوسان است این در شرایطی است كه در ایران به صورت میانگین از هر كیلو فولاد، صرفا ۱۵۰ تومان بعنوان كرایه حمل در نظر گرفته می شود كه نشان داده است اصلا تأثیری در قیمت فولاد ندارد.
مخالفت رانندگان دارای بارنامه پلیس راهی با تن ـ كیلومتر
وی دسته دیگر مخالفان تن ـ كیلومتر را برخی رانندگان كامیونی معرفی نمود كه در گذشته با استفاده از بارنامه های «پلیس راهی» تردد می كردند و تصریح كرد: این دسته از رانندگان، باری كه كرایه حمل آن مثلا یك میلیون تومان بود را با ۲۵۰ هزار تومان حمل می كردند كه در نتیجه با اجرای این طرح مخالفت می كنند. با این وجود عموم رانندگان از اجرای صحیح و هماهنگ در همه استان ها حمایت خواهند كرد. چون در بعضی استان ها كه تن ـ كیلومتر با جدیت اجرا نمی گردد، برخی رانندگان حاضرند پیمایش خالی تا استان مجاور داشته و در آنجا بارنامه دریافت نمایند چراكه صاحبان بار برای آنكه كرایه حمل كمتری بپردازند، از عرضه بار و كالای خود در استانی كه تن ـ كیلومتر اجرا می شود، خودداری كرده و مثلا در استان مجاور و با استفاده از شركت های حمل و نقل آن استان مبادرت به عرضه بار خود به رانندگان می كند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب