مشاور رئیس جمهور به مهر خبر داد؛

مدیریت بنادر شهید بهشتی و كلانتری در اختیار بنادر باقی می ماند

مدیریت بنادر شهید بهشتی و كلانتری در اختیار بنادر باقی می ماند

شیك بار: دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهار داشت: با الحاق دو بندر شهید بهشتی و شهید كلانتری به منطقه آزاد چابهار، مدیریت این بنادر در اختیار سازمان بنادر باقی می ماند اما از مزایای مناطق آزاد بهره مند می شوند.



مرتضی بانك در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید كلانتری به منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: تا پیش از تصویب این مصوبه در شورای عالی مناطق آزاد، منطقه آزاد چابهار به یك محیط بسته محدود می شد و باآنكه در كنار بندر و دریا قرار داشت اما ارتباطی با دو بندر شهید بهشتی و شهید كلانتری نداشت.
وی ادامه داد: این مورد سبب شده بود تا فعالان اقتصادی در منطقه آزاد چابهار باآنكه مشمول معافیت های مالیاتی مناسبی می شدند، اما به محیط بندری دسترسی نداشتند.
مشاور رئیس جمهور اضافه كرد: با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و با عنایت به ظرفیت فراوانی كه این دو بندر بعد از الحاق به منطقه آزاد برای آنها تولید می شد، از ایده الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید كلانتری به منطقه آزاد چابهار در شورای عالی مناطق آزاد استقبال خوبی شد. بنابراین بعد از بررسی و تأیید درخواست وزارت راه و شهرسازی برای الحاق این بنادر به منطقه آزاد چابهار در كارگروه مربوطه، در شورای عالی هم به تصویب رسید.
بانك خاطرنشان كرد: مصوبه شورای عالی مناطق آزاد به هیئت دولت ارسال شده كه در آینده نزدیك به دستگاه های ذی ربط ابلاغ خواهد گردید. این مصوبه بعد از ابلاغ از جانب معاون اول رئیس جمهور، بلافاصله قابلیت اجرا خواهد یافت.
وی خاطرنشان كرد: یكی از خصوصیت های مصوبه اخیر الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید كلانتری به منطقه آزاد چابهار این است كه مدیریت دو بندر همچنان در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه و شهرسازی باقی می ماند. ولی از قوانین و مقررات مناطق آزاد استفاده می نماید. چون ضوابط و مقررات دریانوردی هم باید لحاظ شود. ضمن اینكه مردم و ساكنان منطقه هم از منافع آن بهره مند می شوند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تصریح كرد: هم اكنون كالاهایی كه از مناطق مختلف به بندر شهید بهشتی منتقل می گردد از مزایای معافیت مالیاتی و معافیت عوارض گمركی استفاده می نمایند. ولی اگر قرار باشد به سرزمین مادر منتقل شود، قوانین ترخیص و مالیات و گمرك بر آن اعمال می گردد اما اگر قرار باشد در خودِ بندر پردازش شده ارزش افزوده یابد و مجددا صادر شود، نیازی به انجام تشریفات گمركی و مالیاتی ندارد. درنتیجه به سود سرمایه گذاران خواهد بود تا صنایع تولیدی و فعالیت های تولید كننده ارزش افزوده را در منطقه آزاد چابهار تأسیس كنند.
وی با اشاره به علاقه مندی هند، پاكستان و چین برای حضور در چابهار بعد از الحاق این بندر به منطقه آزاد، اظهار داشت: كالاهایی كه از بندر شهید بهشتی بعنوان ترانزیت وارد كشور شده و سپس به همسایگان ما صادر می شد، تا پیش از مصوبه اخیر شورای عالی مناطق آزاد لازم بود تا كلیه مراحل ترخیص از گمرك را طی كنند كه این مورد نگرانی زیادی را در مورد كاهش سرمایه گذاری صاحبان بار برای ترانزیت كالا از بند شهید بهشتی بوجود آورده بود.
بانك ادامه داد: اما هم اكنون و بعد از ابلاغ این مصوبه به دستگاه های ذی ربط، كالاهای ترانزیتی وارد شده به بندر شهید بهشتی بدون نیاز به طی تشریفات گمركی و پرداخت هزینه مضاعف و از دست دادن زمان برای ترانزیت كالا، مستقیما به كشور ثالث ارسال می گردد كه این اتفاق مورد استقبال كشورهای صادركننده به افغانستان و آسیای میانه با استفاده از بندر شهید بهشتی خواهد بود.

1397/03/23
17:39:32
5.0 / 5
2131
تگهای خبر: بار , تولید , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری