مدیریت شهری در سالی كه گذشت؛
وضعیت حمل و نقل عمومی در پاییز سال قبل چگونه بود؟
به گزارش شیک بار، ناوگان اتوبوسرانی طی سالهای اخیر فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است و گرفتار فرسودگی بوده اما در بستر اقدامات جدید توسط وزارت کشور و شهرداری ها مقرر است این ناوگان نوسازی شود.
خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ هر سال با شروع شروع سال تحصیلی تعداد مسافرانی که از ناوگان حمل و نقل عمومی مخصوصاً اتوبوس استفاده می نمایند چند برابر می شود، اما به موازات چند برابر شدن میزان مسافران این ناوگان باید توسعه آن هم در دستور کار قرار گیرد.
برای همه روشن است که طی سالهای اخیر بی توجهی به ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوس در سرتاسر کشور و خصوصاً در تهران تبدیل به چالش اساسی شده است که مدیریت شهری و وزارت کشور برای حل آن دست به اقدامات گوناگونی زده اند.
اتوبوس هایی که با دست و پنجه نرم کردن به حیات خود ادامه دادند
تهران با کمبود چند هزار اتوبوس دست و پنجه نرم می کند و اتوبوس هایی که هم اکنون در خطوط مختلف درحال خدمت رسانی هستند هم چند سالی است که عمرشان به پایان رسیده و از رده خارج شده اند اما به قولی با دست و پنجه نرم کردن توانسته اند به حیات خود ادامه دهند.
شهرداری تهران اعلام نموده است که ۲ هزار و ۲۲۵ دستگاه اتوبوس به مدیریت شهری تحویل داده شده و از این تعداد هم بسیاری نیازمند بازسازی بوده اند.
اگر در مورد وضعیت ناوگان اتوبوسرانی تهران بخواهیم صحبت نماییم باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر امروز ۲۰ میلیون سفر در تهران ملاک قرار داده شود باید روزانه پنج میلیون نفر توسط ناوگان اتوبوسرانی در سطح شهر جا به جا شوند اما این در حالیست که وضعیت ناوگان کمتر از یک میلیون نفر است.
با نگاهی گذرا به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی میتوان متوجه شد که ناوگان حمل و نقل عمومی تابحال موفق به تحقق یک چهارم از وظایف خود شده است.
قرارداد تأمین حدود هزار اتوبوس برای حل مشکل پایتخت
اما برای حل این چالش و گسلی که در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران رخ داده است وزارت کشور قراردادی را با خودروسازان داخلی منعقد کرد که در بستر آن مقرر است ۹۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شود تا بتواند قدری از چالش ها و عقب ماندگی های اتوبوسرانی تهران را جبران کند.
علیرضا زاکانی شهردار تهران با اعلان اینکه برای افزودن ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس تا آخر سال جاری برنامه ریزی کرده ایم اظهار داشت: ۹۰۰ دستگاه اتوبوس از سمت وزارت کشور با قدرالسهم ۲۰ درصد به شهرداری تحویل داده می شود.
در حال حاضر ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد که با ورود این ۹۰۰ دستگاه اتوبوس جدید تحول اساسی در ناوگان اتوبوسرانی تهران رخ می دهد و ۵۰ درصد ناوگان با این خرید توسعه پیدا می کنند
مجتبی شفیعی معاون سابق حمل و نقل عمومی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اظهار داشت: یکی از قراردادها در حوزه اتوبوسرانی در ارتباط با خرید ۹۰۰ دستگاه اتوبوس است که وزارت کشور این مورد را دنبال می کند، هم اکنون ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد که با ورود این ۹۰۰ دستگاه اتوبوس جدید تحول اساسی در ناوگان اتوبوسرانی تهران رخ می دهد و ۵۰ درصد ناوگان با این خرید توسعه پیدا می کنند.
فرسودگی ۸۰ درصدی ناوگان اتوبوسرانی کشور
چهاردهم شهریورماه بوده که نخستین محموله ناوگان حمل و نقل عمومی که توسط وزارت کشور تأمین شده بود به شهرداری های سراسر کشورها تحویل داده شده احمد وحیدی وزیر کشور در این مراسم اظهار داشت: حدود ۲۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در کشور وجود دارد که ۶ هزار عدد آنها خارج از رده هستند و ۱۴ هزار اتوبوس فعال وجود دارد که ۸۰ درصد آنها فرسوده می باشند و به همین دلیل برنامه ریزی برای قرارداد تأمین ۱۰ هزار اتوبوس تدوین شده است.
وی افزود: تولید اتوبوس و ناوگان حمل و نقل عمومی هم خدمت به مردم است و هم خدمت به تولید کنندگان و ایجاد اشتغال می کند، تلاش ما اینست که هیچ ناوگانی از خارج کشور وارد نشود و باید استاندارهای ایمنی را در داخل کشور تأمین نماییم و ناوگان را خودمان تولید نماییم.
ورود ۱۵۰ دستگاه اتوبوس به تهران تا اول مهر
وزارت کشور به شهرداری تهران قول داد است تا با آغاز فصل پاییز و ابتدای مهرماه ۱۵۰ دستگاه اتوبوس از میزان قراردادی که با شهرداری منعقد کرده بود را تحویل دهد تا این اتوبوس ها بتواند پاسخگوی بخشی از حجم مسافرانی شوند که با ابتدای فصل به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران تزریق می شوند.
بهرام نکاحی مدیرعامل سابق سازمان اتوبوسرانی تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار داشت: نخستین محموله از ناوگانی که وزارت کشور آنرا پیگیری کرده و توسط خودروسازان داخلی تأمین شده آماده تحویل شده است و حواله نخستین محموله توسط شهرداری تهران دریافت شد.
برای مهرماه ۱۵۰ دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران تحویل داده می شود و تا آخر سال انشاالله این عدد به ۹۰۰ عدد می رسد
وی افزود: محموله سهم اتوبوسرانی تهران ۹۰۰ دستگاه است و امیدواریم تا آخر سال این سهمیه به صورت کامل توسط شهرداری تهران دریافت شود، به ما قول داده اند برای مهرماه ۱۵۰ دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران تحویل داده شود و تا آخر سال انشاالله این عدد به ۹۰۰ عدد می رسد.
نکاحی با اعلان اینکه به کمک این اتوبوس ها میتوان کیفیت خدمت رسانی در خطوط را افزایش داد اظهار داشت: یکی از مهم ترین پیک های مسافری اتوبوسرانی در مهر ماه است و تمام تلاش خویش را به کار می گیریم تا در ابتدای مهرماه بتوانیم کیفیت اتوبوسرانی را ارتقا دهیم.
جبران فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی با خریدهای داخلی و خارجی
اما علاوه بر تأمین ناوگان اتوبوسرانی کشور از داخل شهرداری تهران برنامه ای را هم دستور کار قرار داده و مقرر است به کمک اتوبوس های خارجی بخشی از فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران را جبران کند.
تهران به حداقل به پنج هزار دستگاه اتوبوس احتیاج دارد که به قول معاون حمل و نقل ترافیک چهار هزار دستگاه اتوبوس از داخل تأمین خواهند شد و هزار دستگاه اتوبوس هم از خارج از کشور خریداری خواهد شد.
چندی پیش بود که ۵۰ دستگاه اتوبوس دست دوم خارجی برای به کارگیری در ناوگان حمل و نقل عمومی وارد تهران شدن اتوبوس هایی که به قول معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بسیار با کیفیت تر از اتوبوس هایی هستند که این ناوگان به کار گرفته شده اند و با قیمتی ارزان تر وارد تهران شدند.
هزینه خرید اتوبوس های کارکرده از هزینه تعمیر اتوبوس هایی که الان در سطح شهر تهران وجود دارند بسیار کمتر است خرید اتوبوس های نو ۵ برابر خرید اتوبوس های کارکرده اروپایی است
مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اتوبوس های دست دوم اظهار داشت: هزینه خرید اتوبوس های کارکرده از هزینه تعمیر اتوبوس هایی که الان در سطح شهر تهران وجود دارند بسیار کمتر است خرید اتوبوس های نو ۵ برابر خرید اتوبوس های کارکرده اروپایی است تمامی این اتوبوس ها چند سال محدودی در اروپا کار کرده و سپس در آنجا بازسازی و اورهال شده اند و مقرر است وارد تهران شوند.
هنوز اتوبوس های دست دوم وارد ناوگان نشدند
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی تهران هم در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اتوبوس های دست دوم و برقی که قرار بود وارد مدار شوند اظهار داشت: به دنبال این هستیم تا تمامی ظرفیت های موجود تأمین اتوبوس را مورد استفاده قرار دهیم آنچه تا امروز رقم خورده ظرفیت داخلی بوده است و پیگیر هستیم تا از ظرفیت های مضاعف استفاده نمائیم که یک بخش آن اتوبوس های وارداتی هستند.
وی افزود: البته این اتوبوس ها تا به امروز وارد چرخه نشده اند و هنوز زمان ورود آنها هم معلوم نیست چونکه اتوبوس ها باید فرآیندها و استانداردهای خاص خویش را بگذرانند.
اتوبوس های تهران به ۵ هزار عدد می رسد
مدیریت شهری قول داده است که ۲ هزار و ۲۰۰ اتوبوس به ۵ هزار عدد برسد که بخشی از آن به کمک اتوبوس های تحویلی وزارت کشور در مهر ماه تأمین می شود و مابقی هم مقرر است تا آخر سال وارد ناوگان شود.
همانطور که گفته شد کمبود ناوگان حمل و نقل تنها معضل تهران نیست و بلکه تمامی کلانشهرهای کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند و امید است که در بستر برنامه ای که وزارت کشور آنرا شروع کرده و با همکاری خودروسازان داخلی درحال ساخت اتوبوس ها و تحویل آنها به شهرداری کلانشهرها است بتوان این مشکل قدیمی را حل کرد و پاسخگوی نیاز مسافران بود که با شروع سال تحصیلی روانی ناوگان حمل و نقل عمومی می شوند.
منبع: shikbar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب