رئیس انجمن آژانس های هواپیمایی:

ایرلاین ها 60 درصد بلیت هایشان را چارتری می فروشند

ایرلاین ها 60 درصد بلیت هایشان را چارتری می فروشند

شیک بار: رییس انجمن دفاتر خدمات گردشگری و مسافرتی از فروش 60 درصد بلیت پروازهای ایرلاین ها به چارترکننده ها آگاهی داد.



به گزارش شیک بار به نقل از مهر، بلیت چارتری سال هاست که به یکی از اشکالات اصلی صنعت هوانوردی تبدیل گشته است؛ محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم در اولین ماه های وزارتش در ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ فرمان داد تا روش بلیت چارتری جز برای مقاصد گردشگری (مشخصاً کیش و قشم) و جزایر، سکوها و مقاصد نفتی (جزیره خارک و عسلویه) ممنوع می باشد.
اسلامی اظهار داشته بود: «فروش بلیت پروازهای برنامه ای بصورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی با متخلفان برخورد می کند. قیمت بلیت هواپیما طبق قانون تابع عرضه و تقاضاست اما ما بر این مسئله تاکید داریم که فروش بلیت چارتری ممنوع می باشد. چارتر یعنی اینکه کسی که هواپیما را چارتر کرده یک بسته سفر دارد که شامل اقامت، حمل و نقل و خورد و خوراک است.» اما این دستور وزیر سابق راه و شهرسازی دیری نپایید که رنگ باخت و ایرلاین در مدت کوتاهی بار دیگر شروع به فروش بلیت چارتری کردند؛ این پروسه دو بار دیگر در زمان وزارت وی تکرار شد اما همچنان فروش بلیت چارتری ادامه داشته و حتی اکنون به یکی از اصلی ترین بخش های صنعت حمل و نقل هوایی تبدیل گشته است. فعال صنعت هوانوردی: ایرلاین ها چاره ای جز فروش چارتری ندارند یک عضو انجمن شرکت های هواپیمایی نیز قبل از این به خبرنگار مهر گفته بود ایرلاین ها چاره ای جز فروش بلیت چارتری ندارند چون هزینه های بالای خرید قطعات و دستمزد پرسنل از محل فروش ۶ ماهه یا یک ساله بلیت پروازهای چارتری به آژانس های گردشگری تامین می شود. ادعای معاون سازمان هواپیمایی: ایرلاین ها گرانفروشی نمی کنند! / ‬ کار دلالهاست (چارترکننده ها) در همین خصوص نیز حسن خوشخو معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری نیز هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگار مهر درباب گرانی بلیت هواپیما اظهار نمود: با گرانفروشان بلیت پروازهای داخلی برخورد می نماییم چه ایرلاین ها باشند که چه هر مرجع فروش بلیت دیگر؛ اما آنچه مورد تاکید است، بطور قطع ایرلاین ها و شخصیت های حقوقی شناخته شده هیچگاه بالاتر از نرخ مصوب نسبت به بلیت فروشی اقدام نخواهند کرد. متأسفانه در لایه های پایین تر که می رسد و عمدتا بواسطه ها یا برخی فروشگاه های مجازی که بعضاً هیچ مجوزی هم از سازمان هواپیمایی کشوری ندارد، برمی گردد، تخلفاتی را ما در سازمان هواپیمایی کشوری شاهد می باشیم اما امکان کنترل آنها بعضاً وجود ندارد. رئیس انجمن آژانس های هواپیمایی: مطالباتمان از ایرلاین ها را پس گرفتیم
حرمت الله رفیعی رییس انجمن آژانس های گردشگری در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره میزان مطالبات آژانس های مسافرتی و خدمات گردشگری از شرکت های هواپیمایی اشاره کرد: آژانس ها از ایرلاین های داخلی و خارجی در روزهای کرونا تا حدود ۴۰۰ میلیارد تومان مطالبه داشتند که توانستیم تا ۹۰ درصد آنرا وصول نماییم و اگر ۱۰ درصدی باقی مانده، عمدتا به شرکت های هواپیمایی خارجی مانند ایرلاین اوکراینی یا لوفت هانزا بوده که دیگر آنرا پس ندادند؛ خیلی از مردم هم از دریافت مطالبات خود پس از ۳ سال صرف نظر کرده اند.
وی افزود: اما یک سری مطالبات دیگر هست که مردم هر روزه با آن سر و کار دارند؛ باید این مطالبات مردم از ایرلاین ها طبق قوانین موجود بازپس داده شود یا اگر چنانچه به مقررات جدیدی نیاز است، وضع شوند؛ بطورمثال اگر مسافری از پرواز خود صرف نظر کند، طبق مقررات موجود و بسته به مدت زمان باقی مانده تا قبل از شروع پرواز، خسارت بدهد اما اگر همین پرواز تأخیر داشته باشد یا کنسل شود، آیا نباید همان ایرلاین هم به مسافر خسارت بدهد؟
ایرلاین ها خسارت می گیرند اما خسارت نمی دهند
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری اضافه کرد: آژانس ها در این خصوص متضرر نمی شوند بلکه همه ضرر متوجه مسافر است بطورمثال مسافری داشتیم که قرار بوده بامداد با پرواز به اصفهان برود و عصر برگردد و بلیت هر دو طرف مسیر را خریداری نموده است. اما وقتی به فرودگاه رفته، بعد از چند ساعت معطلی، اعلام شده که پرواز رفت کنسل شده است بعد هم پرواز برگشت انجام شده است؛ آژانس هم کل هزینه بلیت های رفت و برگشت را به ایرلاین پرداخت کرده و کاری از دستش برنمی آید. چه کسی ضرر و زیان وارده به این مسافر را باید پرداخت کند؟
وی اظهار داشت: برخی پروازها بیش از ۴ ساعت تأخیر دارند ولی آیا ایرلاین ها هزینه این خسارات را می دهند؟ نمی گردد که ایرلاین ها یک طرفه و بابت کنسلی پرواز، خسارت بگیرند ولی بابت تأخیرهایی که دارند به مسافر خسارت ندهند.
رفیعی با اعلان اینکه بطور متوسط تا نیمی از پروازهای ما تأخیر دارند اظهار نمود: در دیگر کشورها اگر پروازی تأخیر داشته باشد و ایرلاین مربوطه نتواند برای مسافر پرواز جایگزین قرار دهد، ایرلاین موظف به برگرداندن مسافر به هتل تا زمان پرواز بعدی است یا این که خسارت به مسافر بدهد؛ اما در کشور ما حقوق مسافر اصلاً دیده نمی شود؛ تا حالا نشنیده ام که به یک نفر بابت تأخیر در پرواز خسارتی داده شده باشد.
ایرلاین ها حق ندارند بلیت پروازهای برنامه ای را چارتری بفروشند
وی درباره فروش چارتری بلیت هواپیما بیان کرد: فروش چارتری در دنیا مرسوم می باشد و چارترکننده همزمان هتل و اقامت و دیگر نیازهای مسافر را هم تامین می کند ولی چارترکننده حق تک فروشی بلیت را ندارد اما در ایران چارترکننده ها، مبادرت به تک فروشی بلیت می کنند.
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری افزود: ایرلاین ها از قبل بلیت چند ماه خودرا به چارترکننده می فروشند که این اقدام غیر قانونی است؛ اینها حق مردم است که ایرلاین ها آنرا به چارترکننده می دهند چون ناوگان هوایی ما آنقدر گسترده نیست که میزان عرضه و تقاضای بلیت پرواز با هم برابر باشد.
وی اشاره کرد: بیش از ۶۰ درصد پروازهای داخلی ما بصورت چارتری فروش رفته است و ایرلاین هم پول آنرا از چارترکننده دریافت کرده است؛ از طرف دیگر چارترکننده هم به هر قیمتی که بخواهد آنرا می فروشد. این در حالیست که این کار، فروش چارتری نیست بلکه تک فروشی بلیت پروازهای برنامه ای است.
رفیعی با تاکید بر این که ایرلاین ها حق ندارند پروازهای برنامه ای را بصورت چارتری بفروشند اظهار داشت: وقتی این اتفاق رخ می دهد، حتما منافعی میان ایرلاین و چارترکننده وجود دارد. اگر هم مدعی هستی که امورات روزمره ایرلاین بدون پیش فروش چند ماهه چارتری صندلی های پروازی نمی گذرد، باید ایرلاین را تعطیل کنند نه این که آنرا از جب مردم تامین کنند.
وی اشاره کرد: در روزهای High season (پیک سفر) که مسافر زیاد است ایرلاین تک فروشی کند ولی در روزهای Low Season که مسافر کم است، ایرلاین می تواند چارتری بلیت بفروشد و چارترکننده هم پکیج سفر همراه با بلیت چارتری عرضه کند؛ اما در غیر این صورت، اجحاف در حق مردم است.
سازمان هواپیمایی به خوبی جلوی گرانفروشی ایرلاین را گرفته است
فعال صنعت حمل و نقل هوایی تاکید کرد: سازمان هواپیمایی هم اکنون هر بار که ایرلاین ها مبادرت به گرانفروشی می کنند، بلافاصله ورود کرده و با هشدار این سازمان، نرخ ها به رقم قبلی برمی گردد.
وی با اعلان اینکه برخی چارترکننده ها اصلاً مجوز فروش بند الف از سازمان هواپیمایی کشوری ندارند مطرح کرد: متأسفانه کسانی هست که اصلاً حتی مجوز بند ب و دفتر خدمات مسافرتی ندارد ولی مبادرت به فروش بیلت پروازهای داخلی و خارجی می کنند؛ سازمان هواپیمایی کشوری باید نظارت داشته باشد که ایرلاین ها مبادرت به فروش بلیت خارج از سیستم نکنند؛ چارتر هم باید محدود به حداکثر ۳ ماهه باشد ولی الان چارت ۶ ماهه و یک ساله داریم.


منبع:

1401/04/06
12:21:04
5.0 / 5
139
تگهای خبر: بار , حمل و نقل , خدمات , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری