با موافقت اعضای شورای شهر؛

برنامه توسعه و تسهیل مسیرهای دوچرخه سواری در شهر تهران تصویب گردید

برنامه توسعه و تسهیل مسیرهای دوچرخه سواری در شهر تهران تصویب گردید

اعضای شورای شهر پایتخت لایحه برنامه اجرائی توسعه و تسهیل دوچرخه سواری در شهر تهران را به تصویب رساندند.


به گزارش شیک بار به نقل از مهر، ادامه بررسی لایحه «برنامه اجرائی توسعه و تسهیل دوچرخه سواری در شهر تهران» در جلسه امروز شورای شهر انجام شد. در ابتدا پیشنهادی از طرف آرش حسینی میلانی و علی اعطا اعضای شورای شهر، با موضوع تقویت بعد سازمانی و آموزشی برای حمل و نقل پاک و توسعه دوچرخه سواری عنوان شد. حسن رسولی در مخالفت با این پیشنهاد اظهار داشت: صفت پاک متمایز کننده مصادیق حمل و نقل نیست و پاک بودن یا نبودن حمل و نقل دلیلی بر ایجاد دو واحد سازمانی جدا برای این بخش ها نیست. این پیشنهاد منجر به موازی کاری خواهد شد. در نهایت این پیشنهاد پس گرفته شد. در ادامه پیشنهاد کاهش فضای خودرویی برای توسعه فضای دوچرخه سواری بجای کاهش فضای پیاده راه عنوان شد. احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر در این زمینه اظهار داشت: در شهر انسان محور فضای پیاده باید بر فضای سواره اولویت داشته باشد. محمد علیخانی نیز در این زمینه اظهار داشت: بنده با اصل پیشنهاد مخالف نیستم اما در این تبصره این پیشنهاد لازم نیست. بر طبق این لایحه هرگونه عملیات عمرانی خارج از مسیر دوچرخه ممنوعست و ماده ۴ شهرداری تهران را مکلف کرده برنامه تفصیلی دوچرخه سواری را هماهنگ با برنامه جامع حمل و نقل و ترافیک تهیه نماید. پس این پیشنهاد در برنامه اجرائی سازمان حمل و نقل وجود دارد و نیاز به تصویب باردیگر این مورد نیست. شهربانو امانی نیز اظهار داشت: اگر اصول TOD رعایت می شد نیازی به ارائه این لایحه نبود. بعلاوه هم اکنون مسیرهای دوچرخه سواری در شهر در حال اجراست. این پیشنهاد ارائه شده تا در شرایطی که مسیرهای دوچرخه سواری درحال اجراست، از مسیرهای پیاده راه کاسته نشود. سپس بهاره آروین بعنوان نماینده کمیسیون مشترک اظهار داشت: جنس این پیشنهاد از این لایحه نیست و باید بصورت یک دستورالعمل از طرف معاونت حمل و نقل ارائه شود و با ضوابطی خاص برای پیاده راه ها اجرا شود اما هم اکنون این پیشنهاد لایحه را که جنبه راهبردی دارد، خراب می کند. مسجد جامعی در پاسخ به مخالفت ها اظهار داشت: این پیشنهاد با طرح خیابان کامل شهرداری مطابقت دارد. سپس حسن رسولی در مخالفت با این پیشنهاد اظهار داشت: ما درحال مقررات گذاری برای توسعه فرهنگ دوچرخه سواری هستیم اما این که یک گزاره مطلق برای این سند بیاوریم، دست هرنوع مشاوره و طرح ترافیکی را می بندیم. در بعضی موارد در مهندسی ترافیک بین بد و بدتر مجبوریم بد را انتخاب نماییم پس استفاده از این گزاره های مطلق به عقیده بنده با اصول مهندسی ترافیک سازگاری ندارد و دست شهرداری بسته می شود. در نهایت پیشنهاد اضافه شدن عبارت «برنامه تفصیلی دوچرخه سواری شهر تهران با رعایت ضوابط پیاده محوری و دستور العمل شهر کامل» به ماده ۴ این لایحه، با ۱۳ رای موافق تصویب گردید. در ادامه مسجد جامعی و امانی پیشنهاد دیگری را مطرح نمودند. مسجد جامعی در توضیح این پیشنهاد اظهار داشت: در گزارش شهردار تهران بر موضوع انسان محور تاکید گردید. در این مسیرهای دوچرخه سواری رنگ های حلال پایه منجر به آلودگی محیط زیست می شود و در دنیا نیز باب نیست که برای مسیر سواره هر کاری را انجام دهیم اما ما انجام می دهیم. بعلاوه به جنبه زیبایی شناسی هم در استفاده از رنگ ها استفاده نمی گردد بصورت ذوق زده از رنگ ها استفاده می نماییم. وی ادامه داد: پس بنده پیشنهاد عدم استفاده از رنگ های حلال پایه به سبب لطمه به محیط زیست را دادم. در نهایت ۶ ماده این لایحه با ۱۵ رای موافق به تصویب رسید.

1400/03/11
22:43:36
5.0 / 5
1008
تگهای خبر: بار , ترافیك , حمل و نقل , زمین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری