در گزارش شیك بار مطرح شد؛

قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان ۱۵ ساله شد

قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان ۱۵ ساله شد

شیک بار: معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور جزییات آخرین وضعیت پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان را تشریح نمود.



عباس خطیبی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت راه اندازی قطار سریع السیرتهران- قم- اصفهان گفت: هفته گذشته جلسه ای با ریاست وزیر راه و شهرسازی و حضور نمایندگان دستگاه های مرتبط جهت بررسی این پروژه اجرا شد.
وی اضافه کرد: درحال حاضر ساخت این پروژه منتفی نشده است. سیاستی که وزارت راه و شهرسازی دنبال می کند سبک کردن بخشی هایی از این پروژه است تا هزینه های راه اندازی آن کم شود.
خطیبی اشاره کرد: وزارت راه و شهرسازی پیشنهادی خود برای تعدیل قیمت راه اندازی پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان به سازمان برنامه و بودجه داده است به شکلی که برآورد ۵۷ میلیارد یوآن که قبلاً قراردادی با این رقم به امضا رسیده بود مورد بازنگری قرار گرفت و با احتساب هزینه های کارفرمایی به ۴۲.۵ میلیارد یوآن کم کرد.
معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: هزینه واقعی این طرح ۳۳.۵ میلیارد یوآن است. مقرر است این پیشنهاد به شورای اقتصاد رفته و اعداد و ارقام جدید برای تعدیل قرارداد با چینی ها به تصویب برسد.
خطیبی به نقطه نظرات سازمان برنامه و بودجه نسبت به پیشنهادات جدید وزارت راه و اصل اجرای پروژه قطار سریع السیر اشاره و اظهار نمود: این سازمان پیشنهادات وزارت راه را از شورای اقتصاد بار دیگر به دفتر راه و ترابری سازمان برنامه و بودجه بازگرداند تا بار دیگر مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.
وی اشاره کرد: سازمان برنامه درباب اصل عملیاتی شدن یا نشدن پروژه إن قُلت هایی دارد؛ علت آن هم عدم حصول پیشرفت های فیزیکی مورد نظر سازمان برنامه به این پروژه بوده که با وجود گذشت ۱۵ سال از امضای قرارداد تنها ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
خطیبی اشاره کرد: برای اجرای این پروژه همه دستگاه های ذیربط شامل سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی، شورای اقتصاد و … با یکدیگر همسو شوند در غیر این صورت ادامه پروژه با مشکل مواجه خواهد شد. گذشته از این مشکل انتقال ارز و اجرای فاینانس در دوره تحریم همچنان به قوت خود باقی است. شرکت ایرانی جوینت شرکت چینی نمی تواند فعالیت انتقال ارز به داخل را انجام دهد.
معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه اشاره کرد: متأسفانه شرکت ساخت از طرف نهادهای تصمیم گیر برای اجرای پروژه قطار سریع السیر حمایت نمی گردد. وزارت راه دراین زمینه تنهاست و تمام تلاش خودرا برای متقاعد کردن دیگر نهادهای اثرگذار و ذیربط بکار گرفته است.
خطیبی در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت و اجرای پروژه قطار سریع السیر توجیه اقتصادی دارد یا خیر، اظهار داشت: از سال ۸۵ به این نتیجه رسیدیم که باید راه آهن پرسرعت را در کشور تجربه کرده و به این تکنولوژی دست یابیم.
معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره این که آیا فلسفه قطار سریع السیر، انتقال سریع جمعیت از پایتخت به شهرهای قم و اصفهان است یا نه، اظهار داشت: می تواند یکی از دلیلهای ساخت آن، همین موضوع باشد اما لزوماً همه ماجرا انتقال سریع جمعیت نیست. در خودِ چین هم مسیرهای طولانی ریل پرسرعت مثلاً پکن تا شانگهای راه اندازی شده است.
وی افزود: در هر صورت کشور باید به تکنولوژی قطار سریع السیر برسد. در کشورهای منطقه و همسایه مانند ترکیه و عربستان که سال ها پس از ما پروژه های قطار پرسرعت خودرا شروع کردند، توانستند با یک سرمایه گذاری سنگین از این قطار بهره برداری کنند.
خطیبی در پاسخ به این پرسش که آیا با نظر برخی کارشناسان در خصوص امکان استفاده از بودجه عظیم قطار سریع السیر برای باز کردن گره های ترانزیت ریلی و اتصال شبکه به همسایگان موافقید یا خیر، بیان کرد: تصمیمی که برای ساخت قطار سریع السیر و انتقال تکنولوژی پیشرفته آن به کشور اتخاذ شده برای سال های اخیر نیست و ۱۵ سال است که به این نتیجه رسیده ایم باید چنین پروژه ای در کشور اجرا شود. ضمن این که چینی ها خط اعتباری ۴ میلیارد یوانی این پروژه را فقط برای راه اندازی قطار سریع السیر در نظر گرفته اند و به دیگر پروژه ها قابل انتقال نیست.
معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه این پروژه را از پروژه های مهم برای چینی ها دانست و اظهار داشت: مقرر است این پروژه هم به طرح «یک کمربند، یک راه» و هم به تفاهم نامه ۲۵ ساله ایران و چین منتقل شود.
وی اشاره کرد: من معتقدم از مرحله بسازیم یا نسازیم عبور کرده ایم ولی به قدری برخی نهادهای گوناگون تصمیم گیر درباب راه اندازی قطار سریع السیر تشکیک می کنند خیلی از افراد نیز با اجرای این پروژه به مخالفت برخاسته اند.
خطیبی درباره ایراداتی که به ایستگاه قم گرفته شده بود نیز اظهار داشت: قرار نیست در داخل شهر قم ایستگاه داشته باشیم و قطار در جمکران متوقف خواهد شد اما یک مترو از حرم مطهر حضرت معصومه تا جمکران راه اندازی می شود و مسافران از داخل شهر قم با مترو به ایستگاه قطار سریع السیر منتقل می شوند.
وی اظهار داشت: از مبلغ ۴ میلیارد یوآن فاینانس فعال شده و قابل وصول ۲.۲ میلیارد یوآن دریافتی داشته ایم. دنبال ستاندن مجوزها برای فعال کردن ال سی ۱۳.۶ میلیون یوآن هستیم تا به پروژه تزریق شود.
خطیبی درباب طرح برخی کارشناسان در خصوص کاهش سرعت قطار سریع السیر به ۲۰۰ کیلومتر اضافه کرد: ما در داخل کشور نیز امکان بومی سازی تکنولوژی سرعت های حول و حوش ۲۰۰ کیلومتر را داریم ضمن این که وزیر راه نیز با کاهش سرعت قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان موافق نیست و بر اجرای پروژه با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت تاکید دارد.
معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اشاره کرد: همین طور در بخش زیرسازی نیز تغییر چندانی برای افزایش سرعت نیاز نیست و عمده تغییرات در حوزه روسازی است.


منبع:

1400/03/03
20:37:51
5.0 / 5
1003
تگهای خبر: بار , تجربه , تكنولوژی , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری