گزارش شیك بار؛

ترانزیت فرصتی كه از آن غافلیم

ترانزیت فرصتی كه از آن غافلیم

شیک بار: در صورتیکه مدیرعامل راه آهن اعلام نموده حجم ترانزیت ریلی سال 99 نسبت به سال پیش از آن، 30 درصد افزایش داشته است، ترانزیت ریلی در سال 98 بسیار اندک و ناچیز و در حد 650 هزار تن بوده است.



به گزارش شیک بار به نقل از مهر، سوم اردیبهشت ماه امسال، سعید رسولی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران طی گفت وگویی اعلام نمود: در سال قبل شرکت راه آهن با کوشش های بی وقفه و به رغم شیوع ویروس کرونا و تشدید تحریم ها، توانست با توسعه همکاری با سایر کشورها و به ویژه راه آهن کشورهای همجوار و منطقه ای و استمرار همکاری با سازمان های بین المللی ریلی گام های مثبت و قابل توجهی در توسعه ترانزیت کالا بوسیله ریل بردارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در سال قبل به رغم مسدود شدن مرزها با کشورهای همسایه به سبب پاندمی کرونا که ۴ ماه به طول انجامید، تلاش شد تا حمل و نقل ریلی و مبادله کالا در این برهه مهم با کشورهای همجوار به شکل مطلوبی ادامه پیدا کند، به شکلی که شرایط مبادله قطارهای باری در حمل و نقل بین المللی طبق پروتکلهای بهداشتی برقرار شد و افزایش قابل توجهی را در حمل و نقل ریلی شاهد بودیم.
افزایش ۳۰ درصدی ترانزیت ۹۹ نسبت به ۹۸
وی افزود: حمل و نقل ترانزیتی راه آهن ایران در سال قبل نسبت به سال قبل، ۲۹ درصد رشد داشت و صادرات بوسیله راه آهن ایران نیز در طول این مدت ۵ درصد افزایش پیدا کرد. همین طور در مرز ریلی کشورمان با ترکیه، با افزایش و تجهیز ناوگان و گسترش زیرساخت های ریلی، حجم حمل و نقل بین المللی به بالای ۶۵۰ هزار تن رسید که رکورد ۱۰ سال اخیر جابجا شد.
مقایسه ترانزیت ریلی در ۹۹ با سالهای ۹۵، ۹۶ و ۹۷
این در حالی است که مطابق با گزارش عملکرد دولت در بخش حمل و نقل که توسط سازمان برنامه و بودجه پخش شده، میزان ترانزیت ریلی در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۵، ۴۴ درصد و نسبت به سالهای ۹۶ و ۹۷، ۶۲ درصد کاهش داشته است.
بنابراین افزایش ۳۰ درصدی میزان ترانزیت ریلی در سال ۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ در حالی است که حمل بار ترانزیتی ریلی در سال ۹۸، پایین ترین رکورد در سالهای قبل را به خود مختص کرده است.
جدول: وضعیت فاکتورهای عملیاتی ترانزیت کشور
عنوان شاخص
واحد
۱۳۹۵
۱۳۹۶
۱۳۹۷
۱۳۹۸
جابجایی بار جاده ای ترانزیت
میلیون تن
۷.۸
۹.۵
۹.۰
۶.۸
جابجایی بار ریلی ترانزیت
میلیون تن
۱.۱
۱.۶
۱.۶
۰.۶
تعداد پروازهای ترانزیت
هزار پرواز
۳۸۲
۴۲۶
۳۷۰
۲۹۸
مأخذ: بررسی فصل حمل و نقل در لایحه بودجه ۱۴۰۰، سازمان برنامه و بودجه کشور
پیشرفت ۳۰ درصدی نسبت به عددی که تقریباً صفر است
لازم به ذکر است که حتی میزان حجم ترانزیت شده توسط ریل در سالهای ۹۶ و ۹۵ که ۱.۶ میلیون تن بوده است نیز باتوجه به وضعیت منطقه ای ایران و اهمیت نقش کشور در زمینه اتصال سایر کشورها به یکدیگر اساساً مناسب نمی باشد.
در همین رابطه محمدجواد شاهجویی، کارشناس اقتصاد حمل و نقل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: ایران می تواند با فعال سازی کریدورها و مسیرهای ترانزیتی خود، یکی از با اهمیت ترین رقبای کانال سوئز محسوب شود که اکنون بیش از ۱ میلیارد تن بار در سال از آن عبور می کند و توانسته است درآمد پایدار ۶ میلیارد دلاری در سال برای کشور مصر بوجود آورد. در صورتیکه ایران می تواند با فعال کردن ترانزیت زمینی خود شامل جاده و ریلی، تمرکز عبور بار بوسیله کانال سوئز را به سمت پهنه جغرافیایی خود معطوف کند.
شاهجویی اضافه کرد: به جهت اینکه ایران بتواند در چنین مقیاسی به مساله ترانزیت ورود کند، شبکه حمل و نقل ریلی بعنوان یکی از با اهمیت ترین گزینه های حمل و نقل به صرفه و حجیم مطرح می شود؛ به بیان دیگر اگر ایران بخواهد در منطقه و در حوزه ترانزیت وارد رقابت جدی شود، می بایست در بخش حمل و نقل ریلی عملکردی کاملاً متفاوت با امروز از خود بجای بگذارد. امروزه شاهد می باشیم که افزایش آمار ترانزیتی ریلی سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ که خود بدترین عملکرد در ادوار گذشته بوده است، با افتخار توسط مدیرعامل راه آهن اعلام می شود. در صورتیکه اساساً اعداد حمل بار ترانزیتی در مقیاس های ۱ تا ۲ میلیون تن برای راه آهن کشوری مثل ایران واقعاً هیچ بشمار می رود.
تحریم ها و کرونا؛ توجیه یا دلیلهای واقعی صفر شدن ترانزیت ریلی؟
این کارشناس حمل و نقل افزود: مسئولان وزارت راه و شهرسازی و همین طور مسئولان و مدیران شرکت راه آهن، دلیلهای کاهش حجم ترانزیت ریلی در کشور را مسائلی از قبیل تحریم ها، مشکلات نقل و انتقال پول، به وقوع پیوستن سیل در سال ۱۳۹۸ و بسته شدن مرز اینچه برون اعلام می کنند. شاید این دلیلهای برای توجیه کاهش ترانزیت ریلی از ۱.۶ میلیون تن به ۰.۶ میلیون تن در سال ۹۸ تا حدی قابل قبول باشد. اما به اعتقاد من، ریشه ای ترین دلیلی که برای پایین بودن نرخ ترانزیت ریلی ایران که در صورت توسعه درست و مدیریت منطقی می تواند ظرفیتی بیش از ۱۰۰ میلیون تن در سال را به خود اختصاص دهد، وجود دارد، راندمان پایین شبکه حمل و نقل ریلی کشور و عدم استفاده بهینه از دارایی های ریلی کشور است.


منبع:

1400/02/12
12:46:15
5.0 / 5
187
تگهای خبر: بار , جاده , حمل و نقل , زمین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری