معاون آخوندی:

عمر مفید ساختمان۵۰ تا ۱۰۰ سال است

عمر مفید ساختمان۵۰ تا ۱۰۰ سال است

شیك بار: معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: سال قبل در حادثه پلاسكو ساختمان كهن ۵۴ ساله كه نماد معماری و شهرسازی و مدیریت شهری زمان خود بود، در برابر چشمان ما فرو ریخت.



به گزارش شیك بار به نقل از صدا و سیما حامد مظاهریان اظهار داشت: حادثه پلاسكو تذكری برای ما بود تا توجه ها معطوف به كیفیت ساختمان شود زیرا یك ساختمان باید ۵۰ تا ۱۰۰ سال عمر كند.
وی ادامه داد: نگهداری بحث مهمی است كه لازم است توجه خاصی به آن شود بر این اساس باید برای آن آیین نامه ای داشته باشیم آیین نامه (مبحث ۲۲) ۴ سال پیش نوشته شده بود و به نحوی نبود كه قابلیت اجرا داشته باشد، وزرات راه آغاز به بازنگری آن كرد و سال قبل جلسات متعددی با متخصصان صورت گرفت و در چند ماه آینده مبحث ۲۲ كه راهنمایی برای نگهداری ساختمان است، اعلام و به روز خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه مسئول ساختمان خود مالك ساختمان است اظهار داشت: در كشور ۲۷ میلیون خانه وجود دارد كه جز مالك هیچ نهادی نمی تواند مسئول نگهداری ساختمان باشد زیرا وظیفه ای نیست كه بتوان از بیرون ورود پیدا كرد.
مظاهریان اظهار داشت: مالك ممكن است نگاه خیلی پیچیده ای و تخصصی نداشته باشد مانند اینكه كه چگونه از آسانسور و... نگهداری كند و بنابراین باید شركت های با حضور مهندسین تولید شود تا به مالكان كمك كنند تا سرمایه ایرانی ها كاركرد داشته باشد و مشكلی تولید نشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی­ ­افزود: ­آیین نامه­ تولید این شركت ها­ در هیئت دولت می باشد و روزهای آینده مورد بررسی قرار می گیرد كه چگونه باید عمل نماییم امیدواریم با تصویب مبحث ۲۲ جدید بتوانیم فرایند نگهداری را شروع نماییم.
مظاهریان در این خصوص ادامه داد: یك سال قبل زمانی كه حادثه پلاسكو رخ داد باورش برای تمام ما خیلی سخت بود چون كه ساختمانی كهن (۵۴ ساله) كه نمادی از معماری و شهرسازی و مدیریت شهری زمان خود بود، در برابر چشمان ما فرو ریخت. ساختمانی كه طبق گزارش های آن زمان یكی از نمادهای ایمنی و امنیت در كشور تلقی می شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گزارش نوشته شده در مورد حادثه پلاسكو اظهار داشت: این گزارش اشاره می كند كه پلاسكو فرونریخت بلكه به پا خاست تا انسجام ساختار و جامعه مدنی ایران را به پرسش بگیرد. ریخته شدن پلاسكو سوال بزرگی برای ایرانی ها بود كه همچنان پاسخی برای آن داده نشده است، سوالی در خصوص اینكه ما باید چه كار می كردیم تا شاهد این اتفاق نباشیم؟
وی با اشاره به اینكه حادثه ساختمان پلاسكو مربوط به یك منطقه و محله بود، ولی اثرات ملی بر جای گذاشت، اظهار داشت: این حوادث تابحال چندین بار تكرار شده، حوادثی كه گاهی از آن ها درس گرفتیم و گاهی نه؛ به صورت مثال جامعه مهندسین در زمان زلزله رودبار و منجیل به درستی از آن عبرت گرفت و موفق به تدوین قانون ۲۸۰۰ و مقررات ملی ساختمان شد حال اینكه این درس ها و عبرت ها تا چه حد صحیح و مناسب بوده قضاوتش با تاریخ است.
وی تصریح كرد: در حوزه حوادث ساختمانی یك اصل بدیهی وجود دارد، اینكه اگر ساختمانی طبق مقررات ملی ساخته شود فرو نمی ریزد. اما مسئله این است كه طبق گزارش رسمی وزارت راه و شهرسازی از زلزله اخیر كرمانشاه این مقررات در میان مجموعه های مسكونی موجود در منطقه رعایت نشده بود. امری كه در صورت انجام می توانست از كشته ها و خرابی های بسیاری جلوگیری كند.
مظاهریان اضافه كرد: بحثی كه ما در دو سال قبل در وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن بودیم، كنترل ساختمان و جلوگیری از همین خرابی ها بود. در حقیقت داستان آیین نامه كنترل ساختمانی كه وزارت راه و شهرسازی آن را تهیه و طی مشاركت گسترده ای به اصلاح آن پرداخت، یك درون مایه اساسی تحت عنوان كنترل ساختمان دارد مسئله ای كه باید مسئول واقعی آن مشخص شود.

1396/10/29
18:46:36
5.0 / 5
2424
تگهای خبر: بار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری