سالاری مطرح كرد؛

آغاز نهضت پاركینگ سازی در پایتخت

آغاز نهضت پاركینگ سازی در پایتخت

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: بعد از پیگیری های مکرر توانستیم در تعامل با سازمان ثبت اسناد، آنها را اقناع نماییم تا ساختمان هایی که کسری پارکینگ دارند، بتوانند در جای دیگری پارکینگ بگیرند.


به گزارش شیک بار به نقل از مهر، محمد سالاری در توضیح طرح یک فوریتی کمیسیون های شهرسازی و معماری و برنامه و بودجه در خصوص «الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی راه اندازی پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی»، اضافه کرد: ما مبحث این طرح را طی چندین ماه گذشته مورد بحث و بررسی قرار دادیم، نگرانی برای پیدا کردن جای پارک در سطح خیابان های شهر تهران یکی از مهم ترین چالش ها و مشکلات امروز شهروندان تهرانی است. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: تهران، شهری خودرو محور است و تعداد قابل توجهی خودرو در سطح شهر حضور دارند و این مورد باعث شده، جای پارک ماشین به یکی از ابر چالش های شهر تبدیل گردد و عملاً خیلی از کوچه ها و خیابان ها تبدیل به توقفگاه شده اند و تردد در آنها به سختی صورت می گیرد. سالاری ضمن اشاره به تصمیمات خوب اتخاذ شده توسط شورای پنجم برای رفع این معضل، عنوان کرد: ما طی تصمیمی، شهرداری تهران را ملزم کردیم نسبت به تأمین پارکینگ های محله ای اقدام نماید و برای این منظور هم اعلام کردیم که شهرداری مکلف است کل منابع درآمدی حاصل از کسری پارکینگ در ساختمان هایی که امکان تأمین پارکینگ ندارند را بعد از واریز در حسابی جداگانه، صرفا در این عرصه هزینه کند. عضو شورای شهر تهران افزود: یکی دیگر از اقدامات خوبی که صورت گرفته ما در حوزه شهرسازی و معماری اینست که بعد از پیگیری های مکرر توانستیم در تعامل با سازمان ثبت اسناد، آنها را اقناع نماییم تا ساختمان هایی که کسری پارکینگ دارند، بتوانند در جای دیگری پارکینگ بگیرند و سند هم برای آنها زده شود. طرح تفصیلی این زمینه را فراهم نموده بود که اگر یک ساختمانی کسری پارکینگ داشت، بتواند در شعاع ۲۵۰ متری این کسری را جبران کند اما سازوکار ثبت سند آن فراهم نشده بود که خوشبختانه ما توانستیم این مورد را محقق نماییم. وی با اشاره به اینکه امروز پارکینگ سازی توجیه اقتصادی دارد و اعداد و ارقام قابل توجهی برای خرید فروش آن مطرح می شود، اظهار داشت: حالا هم سرمایه گذاران بخش خصوصی برای پارکینگ سازی انگیزه اقتصادی دارند و هم شهرداری مجموعه ای از ظرفیت های مغفول مانده همچون فضاهای زیر سطحی را دارد که می تواند آنها را بالفعل کند. کشورهای توسعه یافته از فضاهای زیر سطحی برای تأمین سرانه های خدماتی و پارکینگ استفاده می نمایند. سالاری ضمن اشاره به طرح «الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی راه اندازی پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی»، اضافه کرد: این طرح شهرداری را مجاز می کند، مبتنی بر سازوکارهای قید شده در طرح که بر اساس کار کارشناسی تهیه شده است، زمینه را برای نهضت پارکینگ سازی در پایتخت فراهم آورد و این رویکرد و الگو می تواند به سایر شهرهای کشور تعمیم پیدا کند و بعنوان یکی از پارادایم های شیفت های حوزه شهرسازی و معماری در این دوره محسوب شود. اجرای این طرح هیچ بار مالی برای شهرداری ندارد بلکه ارزش افزوده و درآمد هم دارد، هرچند هدف اصلی ما از عرضه این طرح ساماندهی وضعیت نابسامان پارک خودرو در کوچه ها و خیابان ها با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از فضاهای زیر سطحی شهر است. یک فوریت این طرح بعد از بحث و بررسی توسط اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

1399/11/28
20:57:57
0.0 / 5
290
تگهای خبر: بار , خدمات , زمین , ساختمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری