دلایل عدم واریز پول اوراق مشاركت حمل ونقل عمومی تهران؛
سختگیری بانكی ها به بهای جان شهروندان تهرانی
فردا آخرین مهلت آزادسازی پول حاصل از فروش اوراق مشاركت حمل و نقل عمومی تهران است، اما بانك عامل برای واریز پول اقدامی نكرده است، برخی مسئولان این تأخیر را ناشی از بهانه تراشی بانك می دانند.
خبرگزاری مهر - گروه جامعه: مهلت قانونی واریز پول فروش ۱، ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۸ شهرداری برای توسعه حمل و نقل عمومی «مترو و اتوبوس» از طرف بانک عامل فردا تمام می شود و هنوز صحبتی از واریز این مبلغ از طرف بانک مرکزی به میان نیامده است. هاشمی: انگار قدرتی از پشت پرده نمی خواهد مشکل اوراق مشارکت حل شود روز گذشته محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اظهار داشته بود: هرچند درخواست وثیقه برای کل اوراق اشتباه است و طبق ماده ۶۲ مصوبه دولت در این زمینه باید ۵۰ درصد مابقی را دولت تضمین کند اما شهرداری کل ۱۵۰۰ میلیارد را تضمین کرده و وثیقه ارایه داده است. با این وجود بانک اعلام نموده وثیقه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی کافی و مطمئن نیست. من کم کم به این مساله دارم شک می کنم؛ انگار قدرتی از پشت نمی خواهد این مساله حل شود و باید کشف کنم چرا باید این اتفاق بیفتد.
حناچی: مشکل با تامین اجتماعی مربوط به دوره حاضر مدیریت شهری نیست اما پیروز حناچی، شهردار تهران مشکل پیش آمده با سازمان تامین اجتماعی را دلیل این اتفاق دانسته و گفته است، تلاش نموده ایم که اوراق مشارکت امسال را دریافت نماییم اما مشکلی با سازمان تامین اجتماعی به وجود آمده است. البته شرایط آنها را هم درک می نماییم که باید حقوق مستمری بگیران غیر دولتی را تامین کنند اما مشکل اینجاست که آنها از ما چیزی را طلب می کنند که مربوط به دوره ما نیست. در دوره مدیریت شهری جدید تمام مطالبات تامین اجتماعی پرداخت شده اما در دوره پیش از دور پنجم مدیریت شهری پول هایی از قراردادهای شهری کسر شده که باید به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شد و این اتفاق نیفتاده است.
علیخانی: سختگیری ها با شعارهای دولت تناقض دارد محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با تائید اظهار نظر هاشمی گفته است: معتقدم این قضیه مشکوک است، بالاخره بدهی تامین اجتماعی به شهرداری از گذشته بوده و باهم یک توافقاتی کردند، شهرداری و تامین اجتماعی بده بستان دارند، در قالب تهاتر می توانند بدهی ها را رفع و رجوع کنند اما اینکه امروز انقدر سختگیری بشود آن هم در موضوعی که برای شهر و شهروندان است عادی به نظر نمی رسد. این سختگیری ها در شرایطی است که دولت می گوید دنبال اشتغال و رونق اقتصادی می باشد، مترو و حمل و نقل اشتغال زا است اگر پول تزریق شود، می توانند برای هزاران نفر اشتغال بوجود آورد. در این سختگیری ها و شعارها تناقض وجود دارد.
علی امام: تاکید بانک عامل بر وثائق ملکی کار را به اینجا رسانده است علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران نیز امروز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تا این لحظه خبری از آزادسازی پول از طرف بانک رفاه دریافت نکرده است، اظهار داشت: اگر پول حاصل از فروش این اوراق به شهرداری تزریق نشود، نمی توانیم وعده های خودمان را برای افتتاح ایستگاه های جدید و تامین اتوبوس های شرکت واحد در وضعیت بحرانی حاضر حمل و نقل عمومی عملی نماییم. وی با اشاره به اینکه این اوراق بر طبق قانون حتما باید آزاد شود و قابلیت منتفی شدن و بازگشت آن وجود ندارد، اظهار داشت: حتی قسط سه ماهه نخست این اوراق هم پرداخت شده است.
وثائق بانکی تشریفاتی است، بانک اجازه برداشت از حساب شهرداری را دارد مدیرعامل شرکت متروی تهران با اعلان اینکه من شواهدی بر مشکوک بودن این روند نمی بینم، اظهار داشت: بنظر می رسد تاکید زیاد بانک رفاه بر وثائق ملکی کار را به اینجا رسانده است، در صورتیکه تامین ۵۰ درصد از این وثائق در تعهد دولت بوده است اما شهرداری وثیقه گذاشته است و بدین سبب باید سهم ۵۰ درصدی شهرداری بدون وثیقه آزاد شود. وی طلب وثیقه را در صورتیکه شهرداری اجازه برداشت از حساب خودش را به بانک رفاه داده است که در صورت تأخیر از سهم ۵۰ درصدی اش برداشت داشته باشد، نوعی تشریفات دانست و اظهار داشت: بنا بر این متوجه سختگیری های موجود نمی شوم. امام با اشاره به شرایط سخت کرونائی و لزوم توجه بیشتر به بحث توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران گفت: مردم تهران با این شرایط از حق طبیعی خودشان محروم شده اند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب