وزیر راه ؛

تبدیل باغات كن به پارك عمومی، بارگذاری در باغات تهران ممنوع گردید

تبدیل باغات كن به پارك عمومی، بارگذاری در باغات تهران ممنوع گردید

شیك بار: وزیر راه و شهرسازی در بررسی طرح ساماندهی و صیانت از باغات كن، ضمن رد مصوبه كمیسیون ماده ۵ و اعلام مغایرت اساسی آن با طرح های بالادستی، اظهار داشت: معتقدم صیانت از باغات كن آنقدر اهمیت دارد كه باید.


به گزارش شیك بار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در چهاردهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری، در بررسی طرح ساماندهی و صیانت از باغات كن (مصوب كمیسیون ماده ۵) با تاكید بر این مطلب كه مصوبه كمیسیون ماده ۵ با طرح های بالادستی مغایرت اساسی دارد، اظهار داشت: این مورد در سال ۹۳ در شورای عالی شهرسازی و معماری عنوان شد. با عنایت به اینكه باغات كن، آخرین باقی مانده های فضاهای سبز پیرامون تهران است، صیانت از آنها اهمیت ویژه ای دارد. آخوندی با تاكید بر این مطلب كه باید از تخلفات جلوگیری كرد، اضافه كرد: هم اكنون شاهد وارونگی هوا و آلودگی بیش از اندازه هوای پایتخت هستیم كه همه اینها نشان داده است در مورد محیط زیست مسئولیت ما جدی است و باید غیرقابل سكونت بودن شهر را به علت آلودگی بیش از اندازه هوا و همینطور حمل و نقل عمومی ناكافی مورد بازنگری قرار دهیم و به بهبود آن كمك نماییم. وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان كرد: در مورد بارگذاری های بیشتر در باغات شهر تهران و بخصوص باغات كن، تاكید می كنم كه شورای عالی با هرگونه بارگذاری اعم از سبك و سنگین مخالف است. رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با یادآوری اینكه بیش از سه دهه است كه شهرداری ها مسیر بی قانونی را طی كرده اند، اضافه كرد: در پنج سال گذشته، بارگذاری های بیش از حد در منطقه یك تهران، آن منطقه را به مرحله بحرانی كشانده است. بنابراین هم با اجازه بارگذاری حتی اندك در باغات كن كه تنها باقی مانده فضای سبز تهران هستند به شدت مخالفیم. زیرا معتقدیم كه این كار، قانونی كردن تخلف است و شاهد آن وضعیتی است كه در نقاط مختلف پایتخت رخ داده است. آخوندی خاطرنشان كرد: بر مبنای تصمیم شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، باغات كن تبدیل به پارك عمومی می گردد. وزیر راه و شهرسازی ضمن انتقاد از بارگذاری های بیش از حد در مناطق مختلف تهران به منطقه یك اشاره نمود و اظهار داشت: قرار بود در ۲۰سال آینده منطقه یك، جمعیتی ۳۵۰ هزار نفر داشته باشد اما هم اكنون ۶۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و اینها همان تخلفات اندكی است كه به مرور وضعیت شهر را بحرانی كرد. ۲۰۰پروانه تخلف ساختمانی پیرامون حرم مطهر رضویعضو كابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: در مشهد و در پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) تنها در ۳۵۰ هكتار ۲۰۰ پروانه ساختمانی تخلف وجود دارد و با این واقعیت های تلخی كه وجود دارد مشخصا شورای عالی شهرسازی با اجازه تراكم بیشتر مخالف است. آخوندی خاطرنشان كرد: فهم ما از باغداری مشاركتی، موضوعی كه توسط مشاور طرح ارائه شده است ساخت و ساز است و تجربه هم آن را ثابت كرده است و بنابراین با آن مخالفیم. وزیر راه و شهرسازی همینطور تصریح كرد: در سال ۹۳ پیشنهاد دادیم تا از مدل قانون ملی شدن جنگل ها استفاده نماییم و قانونی را برای باغات كن تدوین كرده و برای تصویب به مجلس ببریم تا اراضی كه مقرر است بر مبنای مصوبه شورای عالی تبدیل به پارك عمومی شود در مجلس تبدیل به قانون شود. وی ادامه داد: در سال ۹۳ تصمیم داشتیم تا با كمك شهرداری وقت لایحه صیانت از باغات كن و تبدیل آن به پارك عمومی را تعریف نماییم كه هم اكنون برای اجرای آن اقدام خواهیم كرد. آخوندی با تاكید بر اینكه باغات كن، آخرین فرصت تنفس تهران با جمعیتی حدود ۱۰ میلیون نفر است، اظهار داشت: نمی توانیم صیانت از باغات كن را تنها به طرح یك استان و یك محله محدود نماییم بلكه باید مبحث فوق را به صورت ملی دنبال نماییم. وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان كرد: هم اكنون دولت به شهرداری تهران، سالیانه ۴۵۰۰ میلیارد تومان كمك می نماید كه می تواند در قبال این كمك، صیانت از باغات كن و تبدیل آن به پارك عمومی را هم مطالبه كند. در عین حال، می تواند كمك های خویش را به شهرداری تهران، مشروط به ارتقای حمل و نقل عمومی و بهبود وضعیت محیط زیست كند. رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اظهار داشت: اشكال كار این است كه دولت در ۱۲ سال دوران مسئولیت آقای قالیباف بر شهرداری تهران ۵۰ هزار میلیاردتومان به شهرداری تهران كمك كرد و به جای آنكه آن كمك ها تبدیل به كیفیت بخشیدن به حمل و نقل عمومی و بهبود محیط زیست پایتخت شود تبدیل به پل صدر شد كه مورد انتقاد ما است. وی تصریح كرد: معتقدم صیانت از باغات كن آنقدر اهمیت دارد كه باید ردیف بودجه برای حفظ آن اختصاص پیدا كند و ما در سیستم اجرایی تلاش می نماییم تا اینكار را محقق نماییم.
آخوندی با اشاره به اینكه نباید حفظ باغات كن را محدود دید و آن را به یك محله محدود كرد، اظهار داشت: صیانت از باغات كن، به علت اهمیت پایتخت، موضوعی ملی است و باید این نكته را مدنظر قرار دهیم كه در این مورد داریم برای پایتخت سیاستگذاری می نماییم. راه حل درهای پشتی در مورد آینده پایتخت تبدیل به فساد می شودوزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: تهران بعنوان پایتخت ایران ارزش آن را دارد كه در مورد اصلاح و ارتقای كیفیت زندگی در این كلان شهر، منابع اجرای آن را از ردیف بودجه عمومی اختصاص بدهیم و باید این نكته را مدنظر قرار دهیم كه راه حل های درهای پشتی در مورد آینده پایتخت تبدیل به فساد می گردد. وی در جلسه فوق، مغایرت اصولی و اساسی مصوبه كمیسیون ماده ۵ را در مورد باغات كن با طرح های بالادستی اعلام نمود و اظهار داشت: دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، لایحه تبدیل باغات كن به پارك عمومی را تدوین می كند. دولت به شهرداری تهران برای حفظ باغات كن كمك می كندهمچنین، آخوندی در حاشیه برگزاری چهاردهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری، درباره آخرین تصمیم شورای عالی درباره طرح ساماندهی و صیانت از باغات كن (مصوب كمیسیون ماده ۵)، اظهار داشت: از شهرداری تهران خواسته بودیم تا بر مبنای قانون در كمیسیون ماده ۵ این مورد را بررسی كند و برای آن طرح تفصیلی تهیه نماید كه امروز (۱۸ دی ماه) طرح تفصیلی پیش بینی شده برای شهر تهران كه مربوط به سال ۹۵ و مدیریت پیشین شهرداری تهران است، به جلسه شورای عالی آمد و بر روی آن بحث شد. رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اضافه كرد: این شورا آنچه را كه كمیسیون ماده ۵ پیشنهاد داده بود، نسبت به طرح مصوب قبلی طرح جامع، مغایرت اساسی دانست و آن طرح را به صورت كلی رد كرد و از شهرداری خواست تا مبحث را مجددا در كمیسیون ماده ۵ مطرح كند و طرح جدیدی ارائه دهد. آخوندی در بیان دلایل رد طرح تفصیلی در مورد باغات كن، اظهار داشت: مفهوم پارك عمومی كه پیش تر در شورای عالی مطرح شده بود در طرح تفصیلی تبدیل به واحدهای باغی شده بود كه بر مبنای آن امكان ساخت و سازهای بسیار سبك را فراهم می كرد. اما با عنایت به تجربه ای كه ما در خلال دو دهه گذشته در تهران داریم، شاهد بودیم كه همین مجوزهای ساخت و سازهای سبك در باغات شمال تهران باعث از بین رفتن و نابودی تمامی باغات شد بنابراین شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نسبت به هرگونه ساخت و ساز در باغات تهران حتی سبك در باغات مناطق مختلف تهران بویژه این منطقه را مغایر با طرح جامع اعلام و مجوز هر گونه ساخت و ساز در این مناطق را غیر قانونی اعلام نمود. اعتراض شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به عملكرد ۱۰ ساله شهرداری تهرانآخوندی ادامه داد: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نسبت به عملكرد ۱۰ ساله شهرداری تهران به شدت معترض است كه كمك هایی كه در خلال یك دهه به شهرداری تهران انجام شد تبدیل به اتوبان هایی همچون صدر و غیره شد كه در واقع نه تنها حمل و نقل عمومی و محیط زیست را بهبود نبخشید و سبب ارتقای آنها نشد، بلكه تاثیر منفی هم داشت. وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان كرد: وقتی شهر تهران با گرفتاری هایی همچون حمل و نقل عمومی ناكافی و همینطور آلودگی بحرانی هوا، روبه روست، دولت باید كمك هایی كه به شهرداری تهران ارائه می دهد را جهت دار كند. ازاین رو می تواند از شهرداری و شورای شهر تهران بخواهد كه در مقابل كمك هایی كه ارائه می دهد، اهداف مشخصی را به سرانجام برساند.

1396/10/19
23:25:52
5.0 / 5
2561
تگهای خبر: بار , حمل و نقل , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری