علیخانی تاكید كرد؛
ضرورت تامین ماسك دولتی برای مسافران شهری
شیك بار: رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران خواهان الزامی شدن استفاده از ماسك برای مسافران و تامین آن با هماهنگی ستاد ملی كرونا در تهران و وزارت صنعت و معدن با نرخ دولتی شد.
به گزارش شیك بار به نقل از مهر، محمد علیخانی، رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به ارسال پروتكل پیشنهادی این كمیسیون جهت مقابله با شیوع ویروس كرونا در حمل و نقل همگانی و نیمه همگانی به ستاد ملی كرونا اظهار داشت: در امتداد اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی مصوب ستاد ملی مقابله با كرونا و ضرورت ابلاغ پروتكل های بهداشتی مكمل این طرح در سیستم حمل و نقل همگانی و نیمه همگانی شهر تهران با اولویت حفظ حداكثری سلامتی شهروندان، كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ضمن بررسی تجربیات كلانشهرهای مختلف و پروتكل های ابلاغی در حال اجرا در سیستم حمل و نقل همگانی و نیمه همگانی شهر تهران شامل شبكه خطوط و ایستگاه های مترو، شبكه خطوط اتوبوسرانی و ایستگاه های مربوطه و همین طور خطوط تاكسیرانی و سایر سامانه های جانبی حمل و نقل مسافر و احصای كمبودهای موجود خصوصاً از منظر اولویت حفظ سلامت عمومی شهروندان، پیشنهاداتی را تصویب و به ستاد ملی كرونا ارسال كرد.
او به تشریح پیشنهادات این كمیسیون برای مقابله با شیوع ویروس كرونا و شیوه عملكرد مسافران در مترو پرداخت و اضافه كرد: مترو یكی از محل هایی است كه به شدت امكان آلودگی و شیوع بیماری بویژه از راه هوا به سبب محدود بودن محیط و ازدحام مسافرین وجود دارد، بدین سبب لازم است تمامی مسافرین با ماسك تردد كنند و از ورود افرادی كه فاقد ماسك هستند جلوگیری شود، گردنگیر به استفاده از ماسك در حین سوار شدن برای تمامی مسافران و تداوم استفاده از آن در حین حضور در واگن های مترو امری مهمست.
رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اشاره كرد: باتوجه به اینكه استفاده از ماسك برای همه اقشار امكان پذیر نیست و به سبب محدودیت توزیع و یا هر دلیلی كه افراد نتوانسته اند ماسك تهیه كنند باید عرضه ماسك با هماهنگی ستاد ملی كرونا در تهران و وزارت صنعت و معدن با نرخ دولتی صورت گیرد، شركت بهره برداری مترو می تواند بمنظور كمك به تسهیل این اقدام نسبت به اختصاص یك غرفه در هر ایستگاه برای توزیع ماسك اقدام نماید.
عدم فروش بلیط تك سفره بصورت نقدی و حذف پول از گیشه های فروش بلیط موضوع دیگری بود كه علیخانی به آن اشاره نمود و عنوان كرد: بمنظور حفظ سلامت شهروندان باید فاصله گذاری در ایستگاه ها در مقابل گیشه های فروش بلیط و سكوهای انتظار و همین طور در داخل واگن های مترو با خط كشی مشخص شود.
او با اشاره به ضرورت ایجاد تونل های ضدعفونی مسافرین در ورودی و خروجی ایستگاه های مترو افزود: ممانعت از ورود مسافران مشكوك به علایم ابتلاء به داخل شبكه و ایستگاه های مترو با همكاری شركت شهر سالم و راهنمایی این مسافران به یك شبكه آژانس هوشمند مخصوص مسافران مشكوك به مقصد مورد نظر آنها با دریافت هزینه حمل و نقل مشابه با شبكه مترو (از طریق اختصاص بسته مالی حمایتی مصوب ستاد ملی مقابله با كرونا) موضوع دیگری است كه باید مورد توجه قرار گیرد.
علیخانی افزود: پیام های بهداشتی در ارتباط با احتیاط های لازم برای پیش گیری از ابتلاء به كرونا همچون استفاده از دستكش یا دستمال كاغذی برای گرفتن دستگیره ها، نرده های پله و… و. بوسیله تابلوها و ویدئو مانیتورها باید به مسافران آموزش داده شود. همین طور لازم است بمنظور حفاظت از كاركنان مترو كاركنان تمامی منافذ مشترك كابین ابتدا و انتهای قطار با سالن مسافری شامل دریچه در حائل، زیر در و سایر منافذ با روش مناسب مسدود شود و كابین از نظر هوایی كاملاً از سالن مسافرت ایزوله شود.
او با تاكید بر اینكه بر طبق پروتكل تهیه شده مأموران فروش بلیت و گیت های ورود و خروج مسافران ضمن حفظ رعایت بهداشت عمومی همچون شستشوی مرتب دست ها و پرهیز از دست زدن به چشمان، بینی، یا دهان خود با دستهای نشسته، لازم است از دستكش و ماسك استفاده كنند، اظهار داشت: همین طور بمنظور حفظ فاصله یك و نیم متری با مسافران لازم است دریچه های ارتباط مأموران با مسافران تا حد ممكن و لازم كوچك شود و تمهیدات لازم بمنظور كاهش این ارتباط صورت گیرد.
رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اعلان اینكه فضا و تجهیزات ایستگاه ها شامل پله برقی ها، گیت ها، صندلی ها، دیوارها و كف زمین باید مكرراً با محلول های مناسب گندزدایی شوند، عنوان كرد: دستگاه های فروش خودكار بلیط كاغذی و شارژ اعتباری باید به صورت مرتب گندزدایی شوند، همین طور همه دریچه های موجود در بدنه و یا سایر منافذ احتمالی واگن ها باید باز باشند تا فشار مثبت در واگن ها ایجاد نشود.
روشن بودن سیستم تهویه مطبوع بطور مداوم موضوع دیگری بود كه علیخانی به آن اشاره نمود و اظهار داشت: دستگاه های تهویه باید در دمایی فعال باشد كه آسایش حرارتی مسافران فراهم گردد و همیشه هوای تازه به هوای واگن اضافه شود، همین طور بهتر است تمامی المان های داخل قطار مرتباً (در صورت امكان پس از هر نیم راه در ابتدا و انتهای خط) توسط فردی با لوازم حفاظت فردی مناسب گندزدایی شوند، این كار باید در موقعیت و زمان شانت قطارها صورت پذیرد و از تخلیه و مسافر گیری همزمان خودداری شود.
او با اعلان اینكه مسافران اتوبوس هم باید به استفاده از ماسك در حین سوار شدن به اتوبوس ملزم شوند، اظهار داشت: عدم دریافت هر گونه وجه نقد از مسافرین، جلو گیری از سوار شدن بیش از نیمی از ظرفیت وسیله نقلیه بویژه در ایستگاه های خطوط تندرو (BRT)، ایجاد تونل های ضدعفونی كننده در ابتدای ایستگاه های خطوط تندرو، عدم توقف اتوبوس ها در ایستگاه هایی كه فاصله نزدیكی به مراكز درمانی دارند همچون تدابیری است كه باید برای حفظ سلامت مسافران اتخاذ شود.
افزایش تعداد اتوبوس در خطوط با تقاضای سفر بالا موضوع دیگری بود كه علیخانی بر آن اصرار كرد و اضافه كرد: این امر بوسیله هدایت موقت اتوبوس های بین شهری به خطوط درون شهری برای امكان اجرای فاصله گذاری حداقل یك متری بین مسافران قابلیت تحقق دارد.
انجام تست های حرارت سنجی و بویایی از رانندگان به صورت مستمر و مداوم موضوع دیگری است كه باید مورد توجه قرار گیرد.
این عضو شورای شهر تهران افزود: استفاده از هواكش و باز گذاشتن پنجره اتوبوس به جهت اینكه وضعیت تهویه مناسب باشد، نصب ظروف حاوی مواد ضدعفونی كننده دست ها با پایه نگهدارنده در اتوبوس؛ گندزدایی مستمر اتوبوس و اشیا داخل آن حداقل روزی یك دفعه همچون موضوعاتی است كه باید در بحث مقابله با شیوع ویروس كرونا مورد توجه قرار گیرد.
علیخانی اشاره كرد: همین طور نشیمن صندلی، دسته های صندلی، پشتی صندلی پلاستیكی یا فلزی)، قفل كمربندهای ایمنی، چراغ های دیواره و پنجره ها و ویدئو مانیتورها باید ابتدا تمیز و سپس گندزدایی شوند. همین طور رانندگان از گرفتن پول نقد اجتناب كنند و پرداخت ها به صورت آنلاین، كارت و یا با بهره گیری از اپ ها صورت گیرد. پیشنهادات مطرح شده در حوزه تاكسی رانی موضوع دیگری بود كه علیخانی به آن اشاره نمود و اظهار داشت: جداسازی و تفكیك تاكسی هایی كه به صورت اختصاصی جهت ارائه خدمات به بیمارستانها و مراكز درمانی سرویس می دهند، لازم است.
او با اشاره به ممنوعیت سوار شدن بیش از ۳ نفر مسافر در تاكسی ها بر ضرورت نصب محفظه پلاستیكی مخصوص برای جداسازی رانندگان اتوبوس و تاكسی از مسافران كه برای رانندگان تاكسی به صورت پایلوت تست شده است، اظهار داشت: استفاده از ماسك و دستكش و محلول ضدعفونی كننده توسط تاكسیرانان، گردنگیر به استفاده از ماسك و سوار كردن مسافرینی كه ماسك دارند و رعایت بهداشت را انجام می دهند جزو مواردی است كه باید از طرف رانندگان تاكسی مورد توجه قرار گیرد.
رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاكید بر عدم دریافت وجه نقدی از مسافرین و گردنگیر به استفاده از بستر پرداخت الكترونیكی تصریح كرد: رانندگان تاكسی باید به راه اندازی نرم افزارهای پرداخت الكترونیكی ملزم شوند.
منبع: شیك بار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب