عضو هیئت مدیره شركت فرودگاه ها
كاهش ۸۸ درصدی پروازهای عبوری
به گزارش شیك بار راهبر عملیات هوانوردی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از كاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران از ۹۰۰ پرواز به ۱۱۰ پرواز در روز اطلاع داد.
سعید اكبری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره كاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران به دنبال شیوع كرونا و كاهش سفرهای هوایی تصریح كرد: در ایام اخیر تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران به روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ پرواز كاهش یافته است بگونه ای كه صنعت هوانوردی با چالش بزرگی روبرو شده است.
وی اضافه كرد: بیشترین میزان پروازهای عبوری از آسمان ایران در روزهایی كه كرونا شیوع یافته بود، ۱۱۷ پرواز در روز بود. این در شرایطی است كه سال قبل قبل از بحران نیمه دوم سال، روزانه ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران انجام می شد و بعد از آن به ۷۰۰ پرواز به علت تنش های منطقه ای كاهش یافته بود اما اینكه به كمتر از ۱۲۰ پرواز در روز رسیده، یك تنش بزرگ برای شركت فرودگاه ها بشمار می رود.
عضو هیئت مدیره شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افزود: این شركت، یك شركت وابسته به درآمد از محل پروازهای عبوری و خدمات فرودگاهی است و بودجه دولتی ندارد. در نتیجه در دو ماه اخیر با چالش كمبود منابع مالی و درآمد روبرو شده ایم.
اكبری با اشاره به اینكه این مشكل در طول سال جاری احتمالاً ادامه خواهد داشت و حتی به حوزه پرداخت حقوق كاركنان هم تسری خواهد یافت، اظهار داشت: با عنایت به این كه شركت دولتی هستیم، امكان تعدیل نیرو نداریم ضمن اینكه اغلب كاركنان شركت فرودگاه ها جزو متخصصان صنعت هوانوردی هستند و نمی توانیم آنها را از دست بدهیم.
راهبر عملیات هوانوردی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینكه چالش كرونا سبب شده تا صنعت هوانوردی به علت طولانی بودن روند بازیابی آن به مشكل بخورد، تصریح كرد: حتی در صورت از بین رفتن ویروس كرونا، باز هم مدت زمان زیادی طول خواهد كشید تا بتوانیم درآمدهای شركت فرودگاه ها را به حالت قبل برگردانیم.
وی یكی دیگر از مشكلات شركت فرودگاه ها را تحریم های ظالمانه آمریكا ضد ایران در كنار شیوع كرونا دانست و خاطرنشان كرد: علت تأخیر در بازگشت درآمدها، ازسرگیری مذاكرات با شركت های هواپیمایی برای بازگشت به آسمان ایران و هم استفاده از خدمات فرودگاهی در نشست و برخاست ها در فرودگاه های كشورمان است كه سبب می شود روند بازگشت منابع مالی به این شركت، تدریجی باشد.
عضو هیئت مدیره شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درباره راهكارهای جبران كاهش درآمد شركت فرودگاه ها اظهار داشت: مقرر است شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران مشمول تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی دولت برای بنگاه های صدمه دیده از كرونا می شود اما رقم تسهیلاتی كه به شركت فرودگاه ها اختصاص می یابد هنوز مشخص نشده است ضمن اینكه روش های دیگری هم كه می تواند جایگزین باشد، با عنایت به این كه عمدتاً به نشست و برخاست هواپیما و فعال بودن صنعت هوانوردی وابسته است، باز هم جوابگو نخواهد بود.
اكبری، راه دیگر جبران كاهش درآمدها را كم كردن از هزینه های شركت فرودگاه ها عنوان و اظهار نمود: مجبوریم طرح های عمرانی موجود را متوقف كرده و قراردادهای جدید پروژه های عمرانی را لغو نماییم. همینطور از هزینه های پرسنلی و كاركنان صرفه جویی خواهیم كرد.
وی افزود: تابحال میزان زیان وارده به شركت فرودگاه ها محاسبه نشده است اما با عنایت به این كه شركت فرودگاه ها یك شركت خدماتی است، بیشتر از آنكه زیان ده باشد، با كاهش درآمد مواجه خواهد شد. به عبارت دیگر، زیان ها از دست دادن درآمدها است بویژه كه حدود ۶۰۰۰ نیرو در این شركت شاغلند و حدود ۱، ۵۰۰ میلیارد تومان در سال برای حقوق و مزایای كاركنان پرداخت می نماییم كه می توان آنرا به شكلی زیان شركت در مقابل كاهش درآمدها دانست.
به گفته عضو هیئت مدیره شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، كاهش ۸۸ درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران در ۴۰ سال گذشته بی سابقه است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب