یك هفته استثنایی در تهران؛

نخستین روایت از تأثیرات ترافیكی آغاز طرح كنترل آلودگی هوا

نخستین روایت از تأثیرات ترافیكی آغاز طرح كنترل آلودگی هوا

به گزارش شیك بار حذف طرح زوج یا فرد و جایگزینی طرح كنترل آلودگی هوا سبب شد كه در نخستین هفته اجرای طرح جدید، ترافیك معابر داخل محدوده دوم حدود ۳۰ درصد و ترافیك معابر خارج از محدوده ۶ درصد كاهش پیدا كند.


به گزارش شیك بار به نقل از مهر، اجرای طرح محدوده كنترل آلودگی هوا كه از اول تیرماه جایگزین طرح سابق زوج یا فرد شد، به میزان مشهودی بر ترافیك معابر بخصوص در محدوده های مركزی شهر اثر گذاشت. حالا با استخراج گزارش هایی كه از سنجش طول صف ترافیك در معابر و هم سامانه های ثبت تردد خودرو ها به دست آمده است، با دقت بیشتری می توان به شهروندان گزارش داد كه در یك هفته آغازین تیرماه چه تغییری در ترافیك شهر بوجود آمده است. طبق گزارش هایی كه شركت كنترل ترافیك تهران از طول ترافیك سنگین روزانه معابر و هم سامانه های ثبت تردد محدوده كنترل آلودگی هوا عرضه كرده است، می توان از كاهش سی درصدی ترافیك این محدوده سخن گفت. میزان كاهش ترافیك در هفته اول تیر، بر حسب طول ترافیك سنگین روزانه معابر نسبت به متوسط روزهای متناظر در خرداد ۹۸ و تیر ۹۷ حدود ۳۵ درصد گزارش شده و میزان كاهش ترافیك بر مبنای سامانه ثبت تردد محدوده دوم (كاهش آلودگی هوا) نسبت به متوسط ورود به محدوده در هفته پایانی خرداد ۹۸ هم ۲۴ درصد (در ساعات اجرای طرح) گزارش شده است. كاهش ۳۵ درصدی ترافیك معابر سنگین و كاهش ۲۴ درصدی ورود به محدوده در حالی است كه در معابر خارج از محدوده های ترافیكی هم شاهد كاهش ۶ درصدی ترافیك نسبت به هفته قبل و هفته مشابه سال قبل هستیم. شركت كنترل ترافیك همینطور گزارش داده كه در هفته آغازین تیرماه، در محدوده بزرگراه های غربی در رابطه با كرج و دیگر شهرهای غرب تهران هم نقاط دارای ترافیك سنگین كاهش داشته است كه می توان این تغییر را ناشی از تأثیر طرح جدید بر كاهش سفر به سمت مركز شهر تهران ارزیابی كرد. در بزرگراه آزادگان هم میزان كاهش ترافیك در پنج روز ابتدایی تیرماه محسوس بوده است. همچنین، برای ۱۵ نقطه داخل محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) كه در دوره سه ماهه بهار سال جاری با ترافیك سنگین در طول روز مواجه بودند، در پنج روز ابتدایی اجرای طرح جدید هیچ ترافیك سنگینی گزارش نشده است. این گزارش ها همه مربوط به تأثیرات طرح جدید در هفته اول تیرماه است و بدیهی است كه احتمال تغییر رفتار ترافیكی شهروندان با عنایت به انطباق آنها با شرایط و محدودیت های جدید، وجود دارد. با این وجود واضح است كه حذف زوج یا فرد و اجرای طرح جایگزین، تأثیر محسوسی بر كاهش ترافیك شهر داشته است كه بخشی از آن ماندگار خواهد بود و علاوه بر محدوده های اول و دوم، بر ترافیك معابر خارج از محدوده هم اثر خواهد گذاشت. كارشناسان معتقدند تداوم اجرای طرح تا آخر فصل تابستان كه مهلت ۲۰ روزه تردد مجانی برای همه شهروندان به پایان برسد و هم اجرای آن در پاییز كه تقاضای سفر با افتتاح مدارس و دانشگاه ها افزایش می یابد، می تواند به شكل پایدارتری میزان تأثیر این طرح بر كیفیت عبور و مرور خودرو ها در شهر را نشان دهد. در برآورد تغییرات ترافیكی هفته اول تیرماه، عواملی همچون انسداد محور جلال آل احمد و شهید گمنام (به علت عملیات اجرایی پل گیشا) و مراسم خاكسپاری پیكر شهدای گمنام در روز پنجشنبه ششم تیرماه را هم باید به حساب آورد كه سبب می شود معابر متصل به محدوده پل گیشا و همینطور ترافیك روز پنجشنبه ۶ تیر با این میزان اطلاعات قابل تحلیل دقیق نباشد. به عقیده كارشناسان ترافیك، طرح كنترل آلودگی هوا دو تأثیر كوتاه مدت و بلندمدت بر ترافیك خواهد داشت: در كوتاه مدت سبب كاهش ترافیك در محدوده این طرح (یعنی محدوده طرح كنترل آلودگی هوا یا همان زوج یا فرد سابق) می شود و در بلندمدت به تغییر رفتار ترددی شهروندان منجر خواهد شد كه یكی از اهداف اصلی اجرای این طرح است.

1398/04/10
20:13:05
5.0 / 5
1625
تگهای خبر: ترافیك , سفر , شركت , شهروندان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری