در گزارش شیك بار مطرح شد؛

افزایش اختیارات در راه و شهرسازی شاهرود و میامی، راه مقدمه توسعه

افزایش اختیارات در راه و شهرسازی شاهرود و میامی، راه مقدمه توسعه

شیك بار: راه و شهرسازی شاهرود و میامی طی چند دهه اخیر در كنار كم توجهی، گرفتار مشكلاتی چون عدم تخصیص اعتبارات بود، امابا استقلال شرق استان سمنان در این عرصه، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها: اداره كل راه و شهرسازی شرق استان سمنان چند ماهی است كه با زیر نظر قرار دادن راه های حوزه استحفاظی شاهرود و میامی شروع به كار كرده اما در همین مدت كوتاه توانسته اعتبارات خوبی را برای راه های این دو شهرستان كه مجموعه ۴۶ درصد تمام راه های استان سمنان را در خود جاری دارند، ستاندن كند.
از مجموع سه هزار و ۷۸۰ كیلومتر راه های درون استان سمنان بیشتر از یك هزار و ۷۰۰ كیلومتر در درون شهرستان های شاهرود و میامی واقع شده است در نتیجه این دو شهرستان استان، تأثیرگذارترین نقطه از مسیر محورهای زمینی محسوب می شوند.
ارتباط با شش استان شامل گلستان، خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، یزد و اصفهان سبب شده تا راه های شرق استان سمنان از لحاظ حمل و نقل و بارانداز بار و كالا نیز دارای اهمیت باشد اما در سال های اخیر متأسفانه هرگاه نام توسعه راه های شرق استان سمنان برده شد، كمبود اعتبارت مانعی در مقابل این امر بود.
چند ماه پیش اما تفكیك اداره كل راه و ترابری استان سمنان به دو اداره كل راه و شهرسازی شرق استان سمنان (شاهرود) و راه و شهرسازی استان سمنان سبب شد تا اختیارات بیشتری به حوزه راه و شهرسازی شاهرود و میامی داده شود یكی از اتفاقات خوب رخ داده در این تغییر و تحولات، تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهور به پروژه های حمل و نقل این دو شهرستان است.
برای بررسی بیشتر این مورد با امیر عمیدی مدیركل راه و شهرسازی شرق استان سمنان (شاهرود) به گفتگو نشستیم.
*نخست درباره تفكیك اداره كل راه و ایجاد راه و شهرسازی شرق استان سمنان بگویید
یك هزار و ۷۲۵ كیلومتر معادل ۴۶ درصد از طریق های استان سمنان در محدوده جغرافیایی شاهرود و میامی واقع شده و پس تصمیم تفكیك اداره كل به واسطه عرضه خدمات بهتر به مردم استان صورت گرفته است و از جانب دیگر اداره كل راه و شهرسازی شرق استان از این پس امور در رابطه با شهرسازی را نیز در دست خواهد داشت موضوعی كه سابقاً در اختیار مركز استان بود.
معاونت های مسكن در مجموعه اداره كل راه و شهرسازی شرق استان سمنان راه اندازی شده و اولین كمیسیون ماده پنج كه از آغاز انقلاب تا كنون در سمنان تشكیل می شد، در شاهرود شكل گرفت.
*درباره چالش های راه های شرق استان سمنان توضیح دهید
یكی از چالش های اداره كل راه و شهرسازی شرق استان سمناناین است كه عمده راه های این منطقه روستایی هستند یعنی درصد طول راه های روستایی به كل راه ها بسیار زیاد است، از سوی دیگر وسعت جغرافیایی شرق استان بسیار زیاد است برای مثال در شهرستان شاهرود فاصله تا آخرین روستای بخش بی ارجمند نزدیك به ۳۰۰ كیلومتر است كه این محورهای فرعی نیاز دارند تا ارتقا یابند و شاهد اتفاقات بهتری در این منطقه باشیم.
دیگر چالش یا طرح عمده در راه و شهرسازی شرق استان سمنان، همین محور شاهرود –آزادشهر است كه خوشبختانه برای آن ۱۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته و بالاخره شاهد تكمیل آن خواهیم بود پس این مسیر الان تنها در ۹ كیلومتر به صورت دو طرفه است كه آن هم با این اعتبار تخصیصی به صورت بزرگراه در خواهد آمد.
تقاطع سه راهی مجن از دیگر چالش ها و طرح های شرق استان سمنان در حوزه راه و شهرسازی و از نقاط پر تصادف به حساب می آید كه از سال ۹۳ تا ۹۶ متأسفانه شاهد فوت ۱۰ نفر فقط در این تقاطع بوده ایم اما خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته و تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهور، قرار داد ساخت آن به مبلغ ۲۱ میلیارد تومان بسته شده و ان شالله با همكاری معاونت عمرانی استانداری و فرمانداری آزاد سازی معارضان آن منطقه نیز صورت خواهد گرفت.
محور بی ارجمند- اسب كشان از دیگر محورهای مهم شرق استان سمنان است كه در زمره مطالبات مردم منطقه و همینطور مردم استان خراسان رضوی و جنوبی به حساب می آید چون كه هم تصادفات و هم مسیر را كاهش خواهد داد. تردد اتوبوس در این محور در سالیان گذشته از راه پلیس ممنوع گردید چون كه یك محور فرعی و روستایی به حساب می آید و در نتیجه تقاضای مردم ارتقای آن به راه اصلی است. برای این مسیر خوشبختانه ۸۰ میلیارد تومان اعتبار از سفر رئیس جمهور مصوب شده كه ان شالله این طرح نیز به سرانجام برسد. ارتقای مسیر بی ارجمند- اسب كشان می تواند راه فرعی روستایی را به راه اصلی تبدیل كند و در نتیجه ارتباط مردم به سمت خراسان رضوی و جنوبی، یزد و طبس تسهیل خواهد شد.
محور شاهرود- طرود-جندق از دیگر محورهای شرق استان است كه به سمت اصفهان دارای بار ترافیكی خوبی است كهدر سفر رئیس جمهور به استان سمنان ۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای این راه پیشبینی شده تا بتوانیم ارتقای این محور را به جاده اصلی داشته باشیم.
محور شاهرود-توسكستان نیز پیرو پیگیری های صورت گرفته، بعنوان راه های شریانی به وزارت راه اعلام شده و خوشبختانه توانسته ایم مصوبه اولیه را بگیریم تا با تائیدی كه می شود این جاده نیز از محور فرعی به محور اصلی تغییر پیدا خواهد نمود.
*در حوزه شهرستان میامی چطور؟
در این شهرستان نیز چالش هایی وجود دارد، برای مثال دیگر محور شریانی كه در زمره چالش های راه های شرق استان سمنان به حساب می آید، میامی-جاجرم است كه ۲۰ كیلومتر از آن به شكل بزرگراه است و مابقی مسیر در سال ۹۷ به فاصله ۹ كیلومتر مورد عملیات تعریض و روكش آسفالت قرار گرفت امسال اما برنامه ما برای این مسیر روكش و تعریض ۱۱ كیلومتر دیگر است. از جانب دیگر ادامه بزرگراه میامی-جاجرم نیز از راه اعتبارات ملی به صورت ۳۰ كیلومتر درون حوزه استحفاظی اداره كل راه و شهرسازی شرق استان سمنان دنبال می شود.
دومین چالش پیش روی اداره كل راه و شهرسازی شرق استان سمنان در میامی پروژه عباس آباد-كاهك بعنوان یكی از پر تصادف ترین محورهای كشور است كه این طرح به صورت پروژه مهر ماندگار سال ها قبل عقد قرار داد شد و ۳۰ كیلومتر مسیر در حال ساختمان جدید است و امیدواریم نهایتاً تا یك سال آتی زیر عبور قرار گیرد، این مسیر همینطور یك دهانه پل پنج در ۲۰ متر را نیز دارد كه این طرح اعتبارات زیادی را نیاز داشت و همین امر سبب تأخیر در تكمیل طرح شد.
با كریدورهایی كه تعریف شده و مسیرهایی كه در شرق استان با اعتباراتشان مشخص شده امیدواریم بتوانیم شاهد تحرك خوبی را در راه های شهرستان های شاهرود و میامی داشته باشیم.
*درباره راه های روستایی شرق استان سمنان چه برنامه ای دارید؟
تنها راه خاكی روستایی در شاهرود كه وضعیت خوبی ندارد روستای قلعه عضدی است این روستا تا سال های قبل جمعیتی زیر ۲۰ خانوار داشت و بنابراین اعتبارتی هم نمی گرفت اما در سرشماری سال ۹۵ جمعیت این روستا ارتقا یافت و در نتیجه از سوی فرمانداری هم اعتباری برای راه روستایی این روستا تخصیص یافت ما نیز عملیات زیرسازی راه این روستا را انجام داده ایم و جاده قلعه عضدی در مرحله عقد قرارداد است.
از طرف دیگر درخواستی از جانب مردم علی آباد، صالح آباد و دهملا و … در خصوص راه اندازی یك رینگ بین روستایی برای ارتباط بهتر روستاهای منطقه نیز رسیده بود كه این امر مطالعات خویش را آخر یافته می بیند، اما مشكل اعتبارات بسیار بالای آن است كه امسال رقم اعتباری گذاشته شده برای این طرح به اندازه روكش آسفالت سه و نیم كیلومتر از این راه است كه با برنده شدن مناقصه عملیات اجرایی آن شروع می شود.
عملیات روكش آسفالت در اغلب روستاهای بالای ۵۰ خانوار در شرق استان سمنان انجام شده است و تعدادی روستا نیز در حال رسیدن به مرز ۵۰ خانوار هستند و در لیست روستاهای نیازمند روكش آسفالت قرار می گیرند.
۴۱۷ كیلومتر مسیر شنی در روستاهای شرق استان سمنان وجود دارد كه البته تعداد روستاهای آن اندك است اما بهسازی آنها به مرور در دستور كار قرار خواهد گرفت. نكته ای كه مردم نیز باید آنرا بدانند این است كه ساخت ۴۰۰ كیلومتر جاده با روكش آسفالت اعتباری بسیار زیاد می خواهد كه حتی با اعتبارات استانی هم نمی توان آنرا تمام كرد پس باید این امر به سمت اعتبارات ملی سوق پیدا كند. اگر تعیین تكلیف این راه ها در وزارتخانه صورت گیرد هر سال برخی از این روستاها تكمیل می شوند.
*درباره ساختمان قدیمی و فرسوده اداره كل راه و شهرسازی شرق استان سمنان نیز توضیح دهید
قدمت این ساختمان بسیار زیاد است و بارها نیز از راه سازمان مدیریت مكاتبه شده كه این بنا می بایست بهسازی شود در سال ۹۲ اعتباری از راه فروش اقلام مازاد به دست ما رسید و كار اسكلت ساختمان جدید اداره كل را آغاز كردیم اما به علت كمبود اعتبارات این طرح متوقف مانده است به هر حال امروز اسكلت این ساختمان با پنج هزار و ۲۰۰ مترمربع زیربنا آماده شده و در صورت تكمیل، معاونت شهرسازی به طول كامل به آن ساختمان منتقل می شود.
ساختمان فعلی اداره كل راه و شهرسازی شرق استان سمنان امروز به علت كمبود مكان هنوز نتوانسته همكاران خود در بخش حمل و نقل را مستقر كند و همینطور معاونت مسكن و بازآفرینی شهری نیز در ساختمان شماره دو مستقر هستند اما امیدواریم ساختمان جدید بزودی تكمیل شود.
*اعتبارات اداره كل راه و شهرسازی شرق استان سمنان چگونه است؟
اعتبارات از سال ۹۸ بین دو اداره كل شرق و استان سمنان تقسیم می شود اما پارسال اعتبارات كل استان ۲۲۴ میلیارد تومان بود كه ۱۷۵ میلیارد تومان آن تخصیص یافت كه البته شامل ۴۲ میلیارد تومان قیر و اسناد خزانه است ۱۸۴ میلیارد تومان از ۲۲۴ میلیارد تومان به صورت ملی و ۴۰ میلیارد تومان نیز به صورت استانی؛ كه میزان اعتبارات استانی ۵۰ تا ۶۰ درصد و اعتبارات ملی ۱۴۹ میلیارد تومان تخصیص یافت.
البته باید این نكته را نیز اظهار داشت كه توسعه به همت كاركنان و بعد اعتبارات بستگی دارد اگر اعتباراتی كه در مسافرت رئیس جمهور ابلاغ شود كه در شرق استان سمنان معادل ۱۹۱ میلیارد تومان است بسیاری از محورهای شاهرود و میامی می تواند ارتقا یابد تا هم آمار تردد افزایش یابد و هم رشد اقتصادی بیشتری به واسطه افزایش تردد اتفاق بیفتد.
*درباره قیر اختصاص یافته به شرق استان سمنان نیز توضیح دهید
قیر اختصاص یافته به شهرستان شاهرود و میامی به میزان ۱۰ هزار تن متأسفانه از سال ۹۶ تا كنون تخصیص نیافته بود كه طی نامه ها و پیگیری هایی كه نماینده شاهرود و میامی در مجلس انجام داد خوشبختانه معاون وزیر دستور تخصیص آنرا داده و اینكه میزان قیر اختصاص یافته به شاهرود در كجای استان سمنان استفاده شده را نیز مورد پیگیری قرار خواهند داد پس باید گفت این اتفاق خوبی است كه در حوزه تخصیص قیر در سال ۹۸ رخ می دهد و می تواند به ما كمك خوبی كند.
*ظرفیت حمل و نقل شاهرود و میامی چیست؟
۵۰ درصد حمل و نقل استان سمنان در شاهرود و میامی وجود دارد در نتیجه این امر در كنار فرودگاه بین المللی و استقرار مركزیت راه آهن شمال شرق (۱) در این بخش، سبب شده تا عوامل مؤثر در توسعه اقتصادی در شرق استان سمنان وجود داشته باشد فرودگاه بین المللی شاهرود در كنار ایجاد منطقه ویژه اقتصادی دو ظرفیتی هستند كه به ارتقای اقتصادی منطقه كمك قابل توجهی می كنند كه طبیعتاً در آن راه ها نیز مؤثر هستند.
از طرف دیگر كریدور شمال - جنوب در منطقه شاهرود-طرود و اصفهان و همینطور تهران-شاهرود-میامی- مشهد از دیگر ظرفیت های حمل و نقل در شرق استان سمنان است كه به تبع می تواند با خود اشتغال، توسعه و رونق را نیز بیاورد.
*درباره كمیسیون ماده پنج توضیح دهید
كمیسیون ماده پنج قبلاً توسط اداره كل راه و شهرسازی استان سمنان در مركز استان و الان در شاهرود ایجاد می شود، مشكلات طرح جامع و درخواست هایی كه مردم برای تغییر كاربری و موارد دیگر دارند را رسیدگی و در صورت احتیاج به تغییر كاربری آنرا مصوب می كند، در گذشته شهرداران شاهرود، میامی، بسطام و شهرهای دیگر منطقه مجبور بودند مسافت شاهرود و میامی تا مركز استان را طی كنند اما خوشبختانه این كمیسیون ماده پنج را در شاهرود تشكیل داده و احتیاج به حضور شهردار و شورای شهر و افراد در مركز استان نیست و همه امور در شاهرود انجام می شود كه تا كنون دو نشست تشكیل داده ایم.
نتیجه این امر آن است كه درخواست های مردم در زمینه شهرسازی تسهیل می شود و از جانب دیگر طبق قولی كه معاون استاندار سمنان داده است، قرار شد تا جلسات اصلی كمیسیون ماده پنج با حضور وی در شاهرود نیز با حضور مدیران كل جهاد كشاورزی و منابع طبیعی و غیره تشكیل گردد.
*درباره مسكن مهر شاهرود توضیح دهید
سه معاونت در حوزه مسكن در اداره كل راه و شهرسازی شرق استان سمنان بوجود آمده است، یكی معاونت مسكن و بازآفرینی شهری است كه مقوله مسكن مهر و پروژه های بازآفرینی را در نظر دارد پس مردم باید بدانند كه مشكلات مسكن مهر توسط این معاونت در حال رصد و پیگیری است اما این را نیز باید اظهار داشت كه نمی توان مشكلاتی كه مردم ظرف چندین سال متحمل شده اند در طول چند ماه یا چند سال حل شود اما از ابتدایی كه مسكن مهر به ما واگذار شد جلسات گوناگونی برای رفع مشكلات مردم گذاشته ایم.
از مجموع ۱۰ هزار واحد دو هزار و ۷۵۸ واحد هنوز نیمه كاره است و مشكلات خاص حقوقی نیز پیدا كرده است پس ابتدا باید این مشكلات حل شود تا بعد ما بتوانیم این خانه ها را تكمیل نماییم، با پیگیری هایی كه پارسال صورت گرفت برخی از پروژه ها مشغول به كار بودند اما باید پذیرفت كه قشر صدمه پذیر جامعه طرف قرار داد با مسكن مهر هستند و در نتیجه باید به آنها كمك گردد، حال آنكه مشكلات قرار دادهای مردم با این مجتمع ها اكثراً حقوقی شده اند كه این امر مراجعات مردمی را زیاد كرده بود.
در نهایت باید گفت می توانیم قول دهیم كه با پیگیری های انجام شده یك مجتمع ۷۰ واحدی و یك مجتمع ۷۲ واحدی بهزیستی آماده تحویل شده است و مابقی مشكلات مسكن مهر را نیز در صدد رفع كردن هستیم كه باید گفت تمام تلاش ما در این عرصه به كار بسته شده است.


منبع:

1398/03/19
15:05:47
5.0 / 5
1567
تگهای خبر: بار , ترافیك , جاده , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری