پورسیدآقایی خبر داد؛
اجرای طرح كلید به كلید برای دارندگان موتورسیكلت های فرسوده
شیك بار: معاون حمل ونقل ترافیك شهرداری تهران از طرح كلید به كلید اطلاع داد كه طی آن دارندگان موتور سیكلت ها می توانند موتور خویش را تحویل داده و موتور جدید را با وام های دراز مدت دریافت نمایند.
به گزارش شیك بار به نقل از مهر، محسن پور سید آقایی در جلسه علنی روز یكشنبه اظهار داشت: برپایه گزارش بانك جهانی خسارت آلودگی هوای تهران سالانه بیش از دو میلیارد و ششصد میلیون دلار است. شهرداری تهران به دولت بودجه ای معادل دو میلیارد دلار پیشنهاد كرده تا با نوسازی ناوگان های حمل و نقل بتواند مانع از زیان ۲.۶ میلیارد دلاری شود.
پورسید آقایی از طرحی اطلاع داد كه در آن نیاز به هفت هزار میلیارد بودجه (معادل دو میلیارد دلار سال گذشته) بود كه قرار بود دولت آن را تامین كند و مابقی با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می شد. این برنامه ای برای نوسازی كامیون ها اتوبوس ها و كاتالیست تاكسی ها اعمال می گردد.
وی افزود: معاینه فنی در تهران به صورت ۲۴ ساعته و در تمام شهر تهران اعمال می گردد.
تاكنون فقط برای ساعات طرح و در محدوده زوج و فرد این رصد انجام می شد. از آبان ماه به كل تهران تعمیم داده می شود. مبادی ورودی شهر تهران به سامانه های ثبت تخلف هم مجهز می گردد كه مناقصه و خرید دوربین های آن در حال انجام می باشد.
وی افزود: تمام دوربین های سطح تهران به پروژكتور مجهز شده و در هنگام شب هم می توانند پلاك ها را رویت كنند. این ضعف تا قبل از این وجود داشت كه دوربین ها توانایی عكس برداری در شب را نداشتند.
به گفته وی در حوزه اتوبوس رانی هم بنده دو ماه قبل بخش نامه كردم كه همه اتوبوس های شركت واحد باید معاینه فنی داشته باشند و از اول مهرماه هر اتوبوسی كه دودزا باشد یا معاینه فنی نداشته باشد، اجازه تردد در سطح شهر نخواهد داشت.
پورسید اقایی افزود: اتوبوس رانی را هم ملزم كرده ایم كه پس از این، معاینه فنی را صرفا از مراكز شهر تهران دریافت كنند كه به صحت سنجش آنها اطمینان بیشتری وجود دارد. البته از مهرماه كه این ضرب الاجل به آخر رسید، بنده از مردم استمداد خواهم كرد كه در نظارت عمومی به دودزایی اتوبوس ها، ما را یاری كنند تا برای همیشه شهرمان را از تصویر زشت اتوبوس های دودزا خلاص نماییم.
معاون شهردار افزود: همینطور برنامه داریم كه ۷۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی فعال در خطوط بی آرتی و حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی را هم تا آخر سال به فیلتر دوده مجهز نماییم.
وی افزود: در دو هفته اول مهرماه از ۶تا۹ بامداد كامیونت ها و وانت بارهایی كه كار توزیع كالاها را انجام می دهند، نمی توانند در سطح شهر تردد كنند تا وضعیت ترافیك ابتدای مهرماه به حالت عادی بازگردد.
پورسیدآقایی همینطور از طرح كلید به كلید كه برای ساماندهی موتورسواران شهر تهران آماده شده، اطلاع داد و اظهار داشت: در حوزه آلایندگی موتورسیكلت ها؛ متأسفانه نقش موتورهای كاربراتوری بسیار مخرب است. برای این سه حوزه، سه برنامه داریم كه به موازات هم در حال پیگیری است: ۱. تبدیل به انژكتوری ۲. طرح كلید به كلید ۳. موتورسیكلت برقی.
پورسیدآقایی دست یافتنی طرح در این زمینه را «طرح تبدیل كاربراتوری به انژكتوری» اعلام نمود و اظهار داشت: هم اكنون فاز پایلوت آن شروع شده و چند نمونه هم تبدیل گشته اند كه در حال برآورد میزان آلایندگی آنها هستیم. آلایندگی موتورسیكلت های كاربراتوری بالغ بر ۱۵ گرم بر هر كیلومتر پیمایش است كه با تبدیل به انژكتوری به كمتر از یك سوم (۵ گرم در هر كیلومتر پیمایش) می رسد و حتی پیش بینی تا ۲ گرم بر كیلومتر هم وجود دارد.
وی افزود: هزینه این كار برای هر موتورسیكلت در فاز آزمایشی حدود ۲ میلیون تومان برآورد شده است كه در مرحله اجرا و در تعداد زیاد، احیانا به كمتر از یك میلیون تومان برای هر موتورسیكلت می رسد كه واقعا به صرفه است و می تواند در كوتاه مدت دستاوردهای خوبی در زمینه كنترل آلایندگی ناشی از موتورسیكلت ها داشته باشد.
معاون حمل ونقل ترافیك همینطور از طرح «كلید به كلید» با همكاری انجمن موتورسیكلت سازان اطلاع داد كه طی آن دارندگان موتور سیكلت ها می توانند موتور خویش را تحویل داده و موتور جدید را با وام های بلندمدت دریافت نمایند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب