مهر گزارش می دهد؛
افتتاح پروژه های پرخطر در شهر، انكار واقعیت به جای اصلاح نقصها
شیك بار: پروژه تقاطع های غیرهمسطح بزرگراه ارتش با بزرگراه های امام علی(ع) و شهید صیاد شیرازی اخیرا به بهره برداری رسیده است كه به قول شهروندان نه روشنایی كافی دارد و نه تابلوی راهنما.
به گزارش شیك بار به نقل از مهر، پس ازمدت ها رخوت شهرداری تهران در حوزه عمرانی، اخیرا ۵ پروژه در شهر به بهره برداری رسیده است. یكی از این پروژه ها تقاطع های غیرهمسطح بزرگراه ارتش با بزرگراه های امام علی(ع) و شهید صیاد شیرازی است. پروژه ای كه به قول شهروندانی كه از این پروژه تازه تاسیس استفاده می نمایند، نه روشنایی كافی دارد و نه تابلوی راهنما كه رانندگان بتوانند در زمان مناسب برای تغییر مسیر تصمیم گیری كنند.این پل بخشی از پروژه تقاطع های غیرهمسطح بزرگراه ارتش با بزرگراه های امام علی(ع) و شهید صیاد شیرازی است.پل دسترسی از بزرگراه امام علی (ع) به سمت غرب بلوار ارتش كه بعنوان طولانی ترین پل این تقاطع به حساب می آید، مسیر جنوب به شمال بزرگراه امام علی (ع) را به مسیر شرق به غرب بزرگراه ارتش متصل می كند.این پروژه شامل هفت پل اصلی و رمپ جهتی و سه دوربرگردان غیرهمسطح است كه قبل از این ۶ فاز از مسیرها و پل های كل پروژه (مسیرهای دهگانه) شامل پل دوربرگردان شرق به شرق بلوار ارتش، پل دوربرگردان غرب به غرب بلوار ارتش، مسیر جنوب به شرق بلوار ارتش با بزرگراه امام علی (ع)، مسیر شرق به جنوب تقاطع بلوار ارتش با بزرگراه های امام علی (ع) و پل های شرق به غرب و غرب به شرق تقاطع های بلوار ارتش با بزرگراه های شهید صیاد شیرازی و امام علی (ع) به بهره برداری رسیده بود. یكی از شهروندان تهرانی كه مسیر هر روزه اش این پل غیر همسطح است می گوید: مسیری كه اخیرا افتتاح شده شب ها تاریك است و به علت شیب این مسیر، میزان تصادف هم بالا است. به قول وی در یكی از شب ها ۳ تصادف همزمان در این مسیر رخ داده بود كه اگر تابلوی راهنما و روشنایی بود هیچ كدام از این حوادث رخ نمی داد.یكی از مسئولان عمرانی شهرداری اما با رد نظر شهروندان، شیب زیاد این تقاطع را غیرمتعارف نمی دانند و توضیح می دهند: طراحی این پل بر مبنای محاسبات دقیق بوده است و شیب آن هم غیر معمول و غیر استاندارد نیست، هر مسیری كه طراحی می گردد بارها مورد بازنگری كارشناسان و بهره برداران قرار می گیرد و در صورت غیر استاندارد بودن اجازه بهره برداری داده نمی گردد.او در مورد تاریكی مسیر هم توضیح می دهد: بعد از بهره برداری در ساعات پایانی شب از مسیر بازدید انجام شده و روشنایی مسیر تایید شده است.احسان مؤمنی رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ هم درباره آمار تصادفات در این تقاطع غیر همسطح می گوید: این مسیر توسط ۲ بخش نظارت می شود، روی پل و بخش زیر پل و كناره بزرگراه. در این مدت تصادفی كه منجر به ثبت كروكی شده باشد نداشته ایم مگر این كه تصادفات كوچكی كه زیر ۷ میلیون تومان باشد و طرفین تصادف به پلیس اطلاع نداده باشند.با وجود رد اظهارات شهروندان توسط مسئولان شهری و انتظامی، بعضی از شهروندان تصاویر و فیلم هایی تهیه كرده اند كه نشان داده است روشنایی كافی در راه تازه بهره برداری شده وجود ندارد.همچنین یكی از شهروندانی كه به این پروژه تازه بهره برداری انتقاد دارد خود چندین بار در این مسیر با خوش شانسی از تصادف حتمی جان به در برده است. به قول او خود بارها شاهد تصادف در این مسیر بوده است.پس از تغییر مدیران شهری و تغییر نگاه در حوزه عمرانی پایتخت، مدت ها این حوزه دچار ركود شده بود.محمد سالاری، رئیس كمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اظهار داشت: شهرداری تهران یك سازمان خدماتی، فرهنگی، اجتماعی و عمرانی است و ما به هیچ عنوان نمی توانیم به یكی از این حوزه ها توجه كرده و پروژه های سایر حوزه ها را متوقف نماییم. این كه به بهانه در اولویت قراردادن پروژه های عمرانی و ترافیكی به پروژه های فرهنگی و اجتماعی بی توجه باشیم، قابل قبول نیست و یا این كه تمامی ظرفیت های درآمدی شهرداری را در حوزه عمران متمركز كرده و سایر حوزه ها دچار ركود شود هم پذیرفتنی نیست. شهر موجودی زنده است و شهروندان به مجموعه متنوعی از خدمات نیازمند هستند تا زندگی آرام تری داشته باشند.سالاری اضافه می كند: مدیریت شهری جدید قصد اصلاح این رویه را داشت؛ این كه تنها به موضوعات سخت افزاری شهر توجه نكنیم، اما در عمل در حوزه اتمام پروژه های نیمه تمام و تكمیل پروژه های عمرانی دوره گذشته مدیریت شهری كه امكان دارد پروژه های اولویت دار هم نبوده باشد، قصور داشته ایم و این اشكال وجود داشته كه شهرداری طی ۹ ماه گذشته كارنامه خوبی در فرآیند اتمام پروژه های عمرانی نیمه تمام نداشته است؛ موضوعی كه هم با محمدعلی نجفی شهردار سابق مطرح كردیم و هم در آخرین هم اندیشی كه به تازگی با افشانی، شهردار جدید تهران، داشته ایم. افشانی این مورد را پذیرفت كه پروژه های نیمه تمام باید در نخستین فرصت به اتمام برسد.رییس كمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران معتقد است: این كه اعتبار داریم یا نداریم توجیه مناسبی برای شهروندان تهرانی نیست و لزوم دارد پروژه های نیمه تمام هر چه زودتر تعیین تكلیف شود و رمپ و لوپ های برخی بزرگراه ها، پل های نیمه تمام و در بعضی مكان ها ستون هایی كه نیمه تمام رها شده، باید در اولویت اصلی باشد. چند پروژه عمرانی، چند روز دیگر به بهره برداری می رسد و باید سایر پروژه ها هم بعنوان مطالبه جدی مردم در دستور كار قرار گیرد. حتی شهرداری باید مبتنی بر نیازسنجی و كار كارشناسی و با پیوست های مطالعاتی دقیق و درست، فعالیت های عمرانی جدیدی را آغاز كند و البته این مورد جدا از پروژه های نیمه تمام شهرداری است.به گفته سالاری هم اكنون مبحث پروژه های نیمه تمام، تأثیری جدی بر امنیت شهروندان هم گذاشته است.هرچند معاون سابق عمران به معاونت شهرسازی كه بسیاری معتقد بودند از روز نخست هم باید در همان جایگاه قرار می گرفت، كوچ كرد اما سخنان محمدعلی افشانی در روز معارفه معاون جدید هم نشان می داد، دوست ندارد پروژه نیمه كاره ای در تهران به هر دلیلی متوقف رها شود.او خطاب به ایرج معزی، معاون جدید عمرانی اظهار داشت: درپروژه های عمرانی بخصوص آن دسته از طرح هایی كه در قالب برنامه زمانی تعیین شده به سرانجام نمی رسند، همواره در معرض قضاوت عمومی قرار دارند، ازاین رو تكمیل عملیات اجرایی پروژه های عمرانی در موعد مقرر یكی از اولویت های اساسی مدیریت شهری است، چراكه زمان اجرای زیرساخت های عمرانی در ذهن شهروندان شامل مدتی معین و محدود است.افشانی به سرانجام رسیدن پروژه های عمرانی در موعد مقرر را نماد عملكرد دستگاه های اجرایی می داند و با تاكید بر آن كه پروژه های عمرانی، شاخصی برای ارزیابی عملكرد مدیریت شهری به شمار می آیند، می گوید: دو محور ارتقای كیفیت زندگی و افزایش رضایتمندی شهروندان كه شامل شاخص هایی كمی و قابل اندازه گیری است باید سرلوحه فعالیت های عمرانی قرار گیرند.شهردار تهران اولویت بندی اجرای پروژه های نیمه تمام عمرانی برپایه اهمیت و میزان پیشرفت فیزیكی را بعنوان ضرورتی اساسی عنوان می كند و می گوید: پروژه هایی كه از این پس تعریف می شوند باید متناسب با منابع درآمدی باشند.حال با این شرایط و با عنایت به حداقلی شدن پروژه های عمرانی در سطح شهر، لازم است در افتتاح طرح های عمرانی نهایت دقت در نظر گرفته شود و نكات ایمنی به بالاترین استاندارد رعایت شود. با ورود به دومین سال از فعالیت مدیران جدید شهرداری، توجیه كاستی ها و مرتبط دانستن آنها به مطالعات قبلی هیج جایگاهی ندارد و چه خوب است كه به نظرات شهروندان در برنامه ریزی و بعد از اجرا در پروژه ها توجه گردد تا در كنار بهبود شاخصهای فنی، شاهد عملكرد مناسب طرح ها از زاویه پیوست اجتماعی و فرهنگی هم باشیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب