همسو با ایران؛

۲۰ كلانشهر جهان برای شهر بدون دوده متعهد شدند

۲۰ كلانشهر جهان برای شهر بدون دوده متعهد شدند

شیك بار: بیست كلانشهر جهان همسو با ایران برای رسیدن به شهر بدون دوده متعهد شده اند.


به گزارش شیك بار به نقل از مهر، بیست كلانشهر جهان همسو با ایران برای رسیدن به شهر بدون دوده متعهد شده اند. برنامه مشاركت جهانی بر روی ناوگان اتوبوسرانی پاك و بدون دوده اقدامی است كه با حمایت چند سازمان پیشتاز همچون گروه رهبری آب و هوای كلانشهرها (C۴۰)، اتحادیه اقلیم و هوای پاك (CCAC)، شورای بین الملی حمل و نقل پاك (ICCT)، برنامه محیط زیستی سازمان ملل متحد و مركز ماریو مولینا شیلی (Centro Mario Molina Chile) به راه افتاده است.كشور ما هم همسو با این اقدام از سال ۱۳۹۴ قانونی در خصوص تولید خودروهای دیزلی یورو ۴ به همراه فیلتر دوده در كشور تصویب كرده است. البته این مصوبه با وجود تأثیر چشمگیر در كاهش آلایندگی هوا، تابحال در اجرا موفقیت چندانی نداشته و تنها در شهر تهران حدود ۵۰ اتوبوس شهری به فیلتر دوده مجهز شده اند.حسین شهبازی مدیر واحد پیش بینی شركت كنترل كیفیت هوای تهران در این باره اظهار داشت: در این تعهد شهرهای با جمعیت بیشتر از ۳میلیون نفر همچون آبیدان، آكرا، آدیس آبابا، بانكوك، بوگوتا، بوئنوس آیرس، كازابلانكا، دارالسلام، داكا، استانبول، جاكارتا، ژوهانسبورگ، لاگوس، لیما، مانیل، مكزیكو سیتی، نایروبی، سانتیاگو، سائو پائولو و سیدنی متعهد شدهاند تا با استفاده از تكنولوژی های كاهش دوده، به سمت شهری بدون دوده پیش بروند.به گفته شهبازی، منظور از تكنولوژی كاهش دوده هر نوع تكنولوژی است كه حدود مجاز استاندارد اروپایی یورو ۶ و یا استاندار آمریكایی ۲۰۱۰ EPA را رعایت كند. هرگونه موتور دیزلی با فیلتر دوده، موتور گازسوز و یا موتورهای الكتریكی هم جزو این تكنولوژی به حساب می آید. در كنار این مسأله، استفاده از تكنولوژی های كاهش دوده منجر به كاهش اثرات سوء بر تغییر اقلیم و گرمایش زمین هم خواهد شد. در این تعهد، شهرها برپایه زیر ساخت های موجود در ۳ دسته بندی قرار گرفته اند: شهرهای دسته اول: شهرهایی كه تا سه سال آینده به سوختهای با كیفیت دسترسی خواهند داشت كه امكان تحول سریع به استفاده از موتورهای بدون دوده را برایشان میسر می سازد.شهرهای دسته دوم: شهرهایی كه تا سه سال آینده به سوختهای مناسب برای استانداردهای آلایندگی یورو ۴ دسترسی خواهند داشت (مانند سوخت دیزلی با محتوای گوگرد كمتر از ppm ۵۰) و متعهد هستند تا سه سال آینده امكان خرید اتوبوسهای جدید با موتور یورو ۳، موتور یورو ۴ و موتور یورو ۵ با فیلتر دوده را فراهم نمایند و برای دستیابی به مرحله شهرهای دسته اول و استفاده از تكنولوژی كاهش دوده برنامه زمانبندی هدفمندی تنظیم كنند.شهرهای دسته سوم: شهرهایی كه تا ۳ سال آینده انتظار نمی رود به وضعیت شهرهای دسته دوم دست یابند (مانند شهرهایی با سوخت دیزلی با محتوای گوگرد بیشتر از ppm ۵۰) و متعهد هستند تا ۳ سال آینده برنامه زمانبندی برای رسیدن به مرحله شهرهای دسته اول را تنظیم كنند.مدیر واحد پیش بینی شركت كنترل كیفیت هوای تهران در ادامه خاطرنشان كرد: كمتر از ۲۰درصد اتوبوس هایی كه در سراسر دنیا به فروش می رسند در دسته بندی خودروهای بدون دوده قرار می گیرند و سایر اتوبوس ها مجهز به موتور دیزلی بدون فیلتر دوده هستند. تكنولوژی قدیمی مربوط به موتور دیزلی مقادیر بسیار قابل توجهی از كربن سیاه یا دوده را منتشر می كند كه جزو خطرناكترین آلاینده ها به شمار میرود و حاوی اثرات زیان بار بسیاری بر سلامت انسان است. همینطور كربن سیاه یكی از عوامل بسیار تأثیرگذار در تغییرات اقلیمی كره زمین و گرمایش جهانی به شمار می آید. بهترین اتوبوسها با فن آوری موتور بدون دوده امروزه قادر به كاهش انتشارات دوده تا بیش از ۹۹درصد هستند.

1396/11/23
14:17:17
5.0 / 5
2155
تگهای خبر: بار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری