مدیر روابط عمومی شورای رقابت عنوان كرد

محاسبه اختلاف قیمت دناپلاس با مردم

محاسبه اختلاف قیمت دناپلاس با مردم

شیک بار: به گزارش شیک بار، مدیر روابط عمومی شورای رقابت با تأکید بر این که گزارش تخلف برخی مونتاژکاران عمده در دست بررسی می باشد، اظهار داشت: ایران خودرو موظف است دناپلاس را باتوجه به قیمت شورای رقابت محاسبه و اختلاف قیمت را با مردم محاسبه کند.


سپهر دادجوی توکلی در گفت و گو با ایسنا، با تأکید بر این که همه تولیدات و تعهدات خودروسازهای مونتاژی تا پیش از مصوبه ۵۸۴ (۱۷ تیرماه) باید به قیمت های قبل ارائه شود، اظهار داشت: دستگاه های نظارتی با حساسیت این مساله را پیگیری می کنند و گزارش تخلف برخی مونتاژکاران عمده در دست بررسی می باشد و مردم می توانند شکایت های خود در این زمینه را نزد سازمان حمایت ثبت کنند.
وی افزود: اگر فردی در سامانه ثبت نام کرده و نوبت دریافت کرده باشد، در این شرایط قیمت های قبلی شامل حال فرد می شود. تا پیش از ۱۴ تیر قیمت های ۱۶ اردیبهشت ملاک است. بدین سبب هیچگونه افزایش قیمتی برای تعهدات قبلی شرکت های خودروساز مورد پذیرش نیست. گاهی بحث استنکاف خودروساز از ارائه نوبت مطرح است که از نظر شورای رقابت مطرود و باید طبق قیمت های قبل فروش رود.
اضافه شدن هزینه های جانبی به قمیت پایه طبق قانون
مدیر روابط عمومی شورای رقابت با اعلان اینکه قیمت های اعلامی شورای رقابت پایه است، توضیح داد: بدین سبب به این نرخها هزینه مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره گذاری، هزینه بیمه و… اضافه می شود؛ بطور کلی برمبنای قانون بین ۱۳ و در بعضی موارد نادر تا ۱۶ درصد به قیمت های پایه اضافه می شود.
توکلی در ادامه با اشاره به قیمت های خودرو های مونتاژی که از طرف شورای رقابت اعلام شده است اظهار داشت: قیمت هایی که شورا اعلام نموده از یک تا ۳۰ درصد به نسبت قیمت های کارخانه در محصولات مختلف کاهش داشته است، هیچ قیمت خودرو های مونتاژی جدیدی با افزایش نسبت به قیمت کارخانه همراه نبوده است.
وی با تأکید بر این که نرخها رقابتی است، توضیح داد: این مساله مطرح می شود که نرخها با همان خودرو در خارج کشور محاسبه شده است، حقیقت ندارد. بیشتر خودرو های مونتاژی در گرید Gبرچسب رقابتی شورای رقابت قرار گرفته اند که طبق مصوبه شرکت های خودروسازی ملزم هستند این رویه را اصلاح کنند، در غیر این صورت اجازه افزایش قیمت نخواهند داشت.
مدیر روابط عمومی شورای رقابت اضافه کرد: اگر افزایش قیمتی هم انجام شده به سبب هزینه حمل و نقل و تعرفه است. هزینه های مذکور در هر قطعه ای متفاوت می باشد.
توکلی با تأکید بر این که گرید Gپایین ترین سطح رقابت پذیری را دارد، عنوان کرد: دانشکده خودرو دانشگاه علم وصنعت با همکاری حمل و نقل وزارت صمت این مساله را بررسی و اعلام نمودند.
قیمت دنا پلاس در دست بررسی است
ایشان سپس با اشاره به خودروی دنا پلاس اظهار داشت: ایران خودرو قیمتی اعلام نمود که مرکز ملی رقابت آنرا برداشت اشتباه از مصوبه شورا تشخیص داد و نسبت به آن اعتراض کرد، قیمت در ایران خودرو تعدیل شد و این شرکت مستندات جدیدی ارائه داد. این مستندات در سازمان حمایت درحال بررسی است و بمحض این که جزییات قیمت گذاری باتوجه به تغییراتی که خودروساز اعمال کرده است در سازمان حمایت بررسی شود، در کارگروه خودروی شورای رقابت مصوب خواهد شد و پیچیدگی های آن در شورا مرتفع و قیمت اعلام خواهد شد.
اختلاف قیمت دنا پلاس با مردم محاسبه می شود
مدیر مرکز روابط عمومی شورای رقابت اضافه کرد: بدین سبب ایران خودرو موظف است دناپلاس را به قیمت شورای رقابت محاسبه و اختلاف قیمت را با مردم محاسبه کند. این خودرو با آن کد از زمانی که اعلام شده است باید طبق مصوبه شورا فروش رفته باشد و برود. زمانی که قیمت در سازمان حمایت بررسی و اختلافاتی که در آپشن های خودرو وجود دارد تایید گردد، عدد نهایی ملاک است؛ عددی که شورای رقابت تایید کند ملاک است. اگر فرد خودرو را با هر قیمتی خریده باشد قیمت شورای رقابت ملاک است؛ خودروساز در جریان این مساله است و مشکلی ندارد.
تصمیمات شورای رقابت فردی نیست
توکلی در ادامه در مورد رویه بررسی قیمت خودرو در شورای رقابت توضیح داد: در کارگروه خودرو از کارشناسان و ذینفعان دعوت به عمل آمده و شنیدن حرف های ذینفعان و تولیدکنندگان دلیلی بر لابی گری نیست. تصمیمات شورا، شورایی است نه فردی. کارگروه شورا هم فقط پیشنهاد دهنده نظرات کارشناسی است.
وی افزود: قیمت هایی که در ۱۶ اردیبهشت اعلام گردید برمبنای اطلاعات خودروسازان بود و خودروسازان اطلاعات قدیمی خود ارایه داده و حضور شورای رقابت را جدی نگرفته بودند، بعد که با مقاومت دستگاه های نظارتی مواجه گشتند اطلاعات دقیق تر ارائه کردند و در کنار اعلام قیمت خودرو های جدید قیمت های خودرو های دیگر نیز بررسی و اعلام گردید.
حرکت بازار خودرو به سمت شفافیت
مدیر روابط عمومی شورای رقابت با تأکید بر این که نتیجه عملکرد شورا و دستگاه های ذیربط موجب حرکت بازار خودرو به سمت شفافیت شده است، اظهار داشت: زمانی که قیمت های بازار با قیمت های کارخانه با نظارت دستگاهای نظارتی واقعی سازی می شود شاهد این هستیم که خیلی از متقاضیان کاذب بازار ناپدید می شوند و مصرف کننده واقعی باقی می ماند. دست افرادی که به سبب تفاوت قیمت بازار و کارخانه ثبت نام می کردند درحال کوتاه شدن است، البته در این روند نقص هم وجود دارد که اهتمام می شود برطرف شده تا پروسه شفاف تر شود.
توکلی در آخر اشاره کرد: یکی از حلقه های مفقود تعادل بازار و رقابتی کردن آن انجام واردات است. در این امر غفلت شده و واردات طبق وعده های وزیر سابق صمت باید صورت بگیرد. شورا برای این منظور نیز پیشنهاداتی دارد که عرضه خواهد کرد.




منبع:

1402/04/22
13:54:57
5.0 / 5
278
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری