ممبینی به شیك بار اعلام كرد

مالیات درمان ناترازی بودجه

مالیات درمان ناترازی بودجه

به گزارش شیک بار، معاون سازمان برنامه و بودجه اعلام نمود: در برنامه هفتم توسعه درنظر گرفته شده که برای حل مشکل ناترازی بودجه باید ضمن مدیریت و کاهش مصارف، بدنبال تحقق منابع بیشتر خصوصاً از محل مالیات باشیم؛ چونکه اساس درمان ناترازی بودجه در کشور مالیات است درحالیکه در مالیات ستانی ضعیف هستیم و سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی پایین است.



رحیم ممبینی در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی در خصوص این که چگونه علیرغم مشکلات مختلف همچون کمبود منابع، تحریم ها و غیره میتوان مسائل مهمی مانند کسری و ناترازی ها را حل و فصل کرد و چه چاره ای برای آن در برنامه هفتم توسعه وجود دارد. آیا باید مصارف بودجه را مدیریت کرد یا آنکه به دنبال منابع جدید باشیم؟ اظهار نمود: هر دو این راهکار ها می تواند کارساز باشد و ناترازی ها که مهم ترین مشکل کشور بخصوص در حوزه بودجه است را حل و فصل کرد؛ بگونه ای که در این حوزه باید در مصارف بودجه تاملی داشته باشیم که در این حوزه می خواهیم در ارتباط با مصارف ابتدا نظام بودجه ریزی بر اساس صفر را اجرایی نماییم.

بودجه ریزی بر اساس صفر و عملکرد در برنامه هفتم توسعه

وی با اشاره به اینکه نظام بودجه ریزی بر اساس صفر در لایحه برنامه هفتم توسعه به تفصیل یاد شده قرار گرفته است، اضافه کرد: بر این اساس در هر سال از برنامه هفتم توسعه درصددیم ۲۰ درصد از این نوع بودجه ریزی را اجرا کنیم؛ به این معنا که از دستگاه ها می خواهیم که منطبق با قانون اعلام کنند که وظیفه و مأموریت شان دقیقاً چیست و آیا منطبق با مأموریت و وظیفه تعریف شده، بودجه می گیرند یا آن که فراتر از آن هم اعتبار دریافت می کنند. چه بسا دستگاه هایی هستند که خارج از وظایف مقرر، امکان دارد اعتبار و بودجه بگیرند.

معاون سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه نظام بودجه ریزی بر اساس صفر یک نظام بودجه ریزی مناسب در دنیاست، افزود: بر این اساس، هر دستگاه باید جایگاه قانونی خودش را تعریف و تبیین کند تا مشخص شود در نظام بودجه ریزی تعریف شده، این دستگاه بر مبنای قانون بودجه دریافت می کند یا آنکه امکان دارد پول هایی که خارج از آن وظایف هم بگیرد.

ممبینی به بودجه ریزی بر اساس عملکرد هم بعنوان یکی دیگر از اقدامات پیشبینی شده در لایحه برنامه هفتم توسعه اشاره نمود و اظهار داشت: البته صادقانه باید اظهار داشت که اجرای این نوع بودجه ریزی مشکل و دشوار می باشد، چون که نمی توان آنرا برای همه دستگاههای اجرایی پیاده کرد. بعنوان مثال برای دستگاه هایی که مصارف شان مانند وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، بیمه و... کمیت پذیر است، قابلیت اجرایی بهتری دارد و می تواند کمک نماید.

اصلاح ساختار بودجه تصمیمی ضروری پیشروی مسئولان

وی با تکیه بر لزوم اصلاح جدی ساختار بودجه اعلام نمود: این تصمیم یک تصمیم کلان و ضروریست که همه مسؤلان باید روی آن اجماع کنند تا اصلاح ساختار بودجه به صورت جدی دنبال شود، چونکه بعنوان مثال یک دستگاه و وزارت خانه است که نمی خواهم نام آنرا ببرم اما در یک استان چندین شرکت دارد که هر یک از آنها هیئت مدیره، مدیران، مجمع و دیگر زیرساخت های خاص خودش را دارد که طبیعتا هر کدام از این ها خرج ها و هزینه هایی هم دربر خواهد داشت اما سوال اینجاست که آیا نمی شود این وزارت خانه، مأموریت خود در آن استان را بعنوان مثال با یک دفتر انجام دهد و مدیریت کند؟

معاون سازمان برنامه و بودجه ضمن اشاره به این که باید در چارچوب برنامه هفتم توسعه به دنبال مدیریت و کاهش مصارف بودجه در جاهایی باشیم که موضوعیت و لازم است، اظهار داشت: مبحث دیگر به منابع برمی گردد که در این حوزه میتوان گفت یکی از منابع بالقوه در بودجه مالیات است که واقعا میتوان سهم آنرا از تولید ناخالص داخلی افزایش داد.

سهم مالیات در ایران از تولید ناخالص داخلی پایین است

ممبینی سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی را بسیار پایین اعلام نمود و اضافه کرد: در این حوزه سهم مالیات در ترکیه از تولید ناخالص داخلی ۱۹ درصد بوده اما این عدد در ایران حدود شش درصد است. شاید این مساله مطرح شود که ایران کشوری نفت خیز است اما باید اظهار داشت که نروژ بعنوان یکی از تولیدکنندگان نفت در دنیا صندوقی دارد که بیشتر از ۱۰۰۰ میلیارد دلار ذخیره دارد اما وضعیت صندوق توسعه در ایران به گونه دیگری است. از طرفی سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی در نروژ ۳۳ درصد است.

وی با اشاره به اینکه در مالیات ستانی ضعیف عمل کردیم، خاطرنشان کرد: البته پیشرفت هایی در حوزه مالیات در سالهای اخیر اتفاق افتاده است اما باید به این نکته توجه کرد که ظرفیت های بالقوه بسیار بیشتری در این عرصه وجود دارد و سازمان امور مالیاتی بعنوان یک دستگاه حاکمیتی باید تقویت شود و باید آنرا صاحب سیستم نماییم.

مالیات اساسی ترین منبع برای جبران ناترازی ها

معاون سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: از سال ۱۳۷۲ می خواهیم نظام جامع مالیاتی را پیاده نماییم اما تا امروز نتوانستیم این کار را به صورت کامل انجام دهیم. سوال اینجاست که چرا نتوانستیم به این هدف برسیم؟ باید به این نکته دقت کرد که واقعا امکان رفع ناترازی در کشور بعنوان یکی از بزرگترین مشکلات کنونی، وجود دارد؟

معاون سازمان برنامه و بودجه افزود: البته منابع دیگری برای رفع ناترازی بودجه در کشور وجود دارد اما اساس آن هم اکنون مالیات است و از همه مهم تر اینست که مالیات باید بازخورد مثبت پیدا کند. بدین مفهوم که تولید باید افزایش پیدا کند تا مالیات افزایش یابد که در این حوزه باید به دنبال دخالت و نقش آفرینی بخش خصوصی باشیم.




1402/02/31
10:59:09
5.0 / 5
358
تگهای خبر: بار , تولید , دستگاه , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری