رئیس كمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران مطرح كرد؛

همه راهکارهای کلیدی جهت مقابله با آلودگی هوا

همه راهکارهای کلیدی جهت مقابله با آلودگی هوا

به گزارش شیک بار، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ضمن اشاره به همه راهکارهای کلیدی جهت مقابله با آلودگی هوا اظهار داشت: باید فکری به حال منابع داخلی ریزگردها شود.


به گزارش شیک بار به نقل از مهر، مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه حقیقت اینست که از سخن گفتن در ارتباط با آلودگی هوا و گوش فرا ندادن مسؤلان خسته شده ایم، اظهار نمود: مبحث اصلی آلودگی هوا به دستگاههای اجرایی و دولت برمی گردد. در قانون هوای پاک هم شرح وظایف هریک از ۲۱ دستگاه مرتبط به صورت دقیق مشخص شده است. رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان بخشی که باید قانون هوای پاک را پیگیری کند، تنها نقش نظارتی دارد. ای کاش در این قانون معاون اول رئیس جمهور متولی اجرایی شدن قانون هوای پاک و مطالبه گر مبحث آلودگی هوا بود. او همینطور خاطرنشان کرد: ۲۱ دستگاه در این حوزه وظیفه دارند و مردم نمی دانند دقیقا کدام دستگاه پاسخگو است؟ با این شرایط حتی مسؤلان هم به اختلاف می خورند که چه کسی باید در این حوزه به مردم پاسخ بدهد. پیرهادی با اشاره به اینکه استانداری در این رابطه دو جلسه برگزار و استاندار موارد را پیگیری کرد، اظهار داشت: موارد به اندازه ای زیاد بود و دستگاه ها به اندازه ای به وظایف خود عمل نکردند که در نتیجه اتفاق خاصی در این قانون نیفتاد. عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که دولت باید در نخستین قدم وسایل نقلیه عمومی، شخصی، موتورسیکلت و کامیون های فرسوده را از رده خارج کند، اظهار نمود: در قدم دوم باید شرح وظایف را در مورد PM ۲.۵ و PM۱۰ در قانون مشخص نماییم. زمانی که قانون هوای پاک تصویب گردید، موارد بیشتر ناظر به آلایندگی PM۲.۵ بوده و به PM۱۰ و ریزگردها در قانون به دقت پرداخته نشده و وظایف هم به درستی تبیین نشده است. وی با اشاره به اینکه همه مجموعه ها و دستگاه ها باید آلودگی هوا را اولویت اصلی خودشان بدانند، خاطرنشان کرد: این مورد هنوز اولویت نیست و شاید یکی از مسائل، بودجه باشد که هزاران دلیل برای توجیه مطرح می شود. ما در مورد آلودگی صحبت می نماییم اما هیچ اتفاقی نمی افتد. مردم هم از این مورد خسته شدند و باید فکری به حال آن شود. پیرهادی در ادامه به طرح برخی پرسش ها از متولیان مدیریت آلودگی هوا پرداخت و اظهار داشت: تا کی باید خون دل این دو خودروساز داخلی را بخوریم؟ تا کی باید خودروی ضعیف به مردم تحویل دهیم؟ چرا نمی توانیم از خودرو های باکیفیت بالاتر استفاده کنیم؟ چرا نباید خودرو های هیبریدی و برقی تولید نماییم و سرعت تولید آن پایین است؟ تا کی باید به خودروسازان و سازندگان موتورسیکلت فرصت دهیم؟ عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که ما امروز شاهد این هستیم که حداقل چهار هزار نفر در سال گرفتار مرگ زودرس می شوند، خاطرنشان کرد: چه کسی پاسخگوی این مورد است؟ خسارتی را که به جسم و روح مردم وارد می شود، چه کسی پاسخ می دهد؟ صنایع باید به سمت استفاده از دستگاه هایی بروند که کمترین تولید آلایندگی را داشته باشد. وی با اشاره به اینکه اجرای طرح کهاب در پمپ های بنزین تصویب شده و پرسش ما اینست که چرا اجرایی نشده است؟ اظهار داشت: کل این طرح مگر چه میزان بودجه نیاز دارد؟ این طرح کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه می خواهد و آیا این میزان بودجه برای وزارت نفت که حجم بالایی از صادرات و درآمد را دارد، عددی است که نمی توانند تهیه کنند یا نمی خواهند بودجه را تأمین کنند؟ باید این را به مردم بگویند. ما نمی توانیم بپذیریم که وزارت نفت این رقم را نداشته باشد. اگر پیشبینی برای این مورد نداشتند مطابق قانون اهمال کرده اند و اگر نمی خواهند انجام بدهند به مردم اعلام کنند. پیرهادی با تاکید بر این که کارهایی که به همه مجموعه ها واگذار شده به سختی صورت می گیرد، تصریح کرد: مادامی که در نوسازی خودرو ها اقدام نکنیم و دستگاههای متولی در حوزه آموزش وارد نشوند اتفاقی نخواهد افتاد. در مجموع در آموزش شهروندی به خوبی ورود نشده است. ایجاد آلایندگی در موتورخانه های واحدهای مسکونی، تجاری و صنعتی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران اعلام نمود: موتورخانه ها و سیستم گرمایشی واحدهای مسکونی، تجاری و صنعتی دارای ضعف و ایراد است. چه کسی متولی نظارت بر این بخش است؟ آیا وظیفه خویش را انجام می دهد یا آنرا رها کرده است؟ اگر وظایف خویش را انجام می دادند که امروز وضعیت به این شکل نبود. وی با اشاره به اینکه صاحبان برخی خودرو های فرسوده پایتخت برای دریافت معاینه فنی به دیگر شهرها رجوع می کنند، تصریح کرد: ما این آمادگی را به استانداری اعلام کردیم که تمام خودروهایی که از شهرستانها معاینه فنی گرفته اند با تخفیف حداکثری، مجدداً از مراکز تهران، معاینه فنی دریافت نمایند و خودرو های آلاینده مجاز به تردد در سطح شهر نباشند. تا کی باید به خودروسازان و سازندگان موتورسیکلت فرصت دهیم؟ / تعدد دستگاههای در رابطه با مبحث آلودگی هوا از علل اصلی حل نشدن مشکل است پیرهادی، موتورسیکلت های کاربراتوری را یکی از معضلات اساسی عنوان نمود و اضافه کرد: بیشتر از چهار میلیون موتورسیکلت شماره گذاری شده در تهران داریم که تعداد زیادی از آن کاربراتوری و تعداد زیادی از آن آلاینده است و چهار تا هفت برابر یک خودرو آلایندگی بوجود می آورد. دولت برای از رده خارج کردن این موتورسیکلت ها چه برنامه ای دارد؟ برنامه دولت جهت استفاده از موتورهای برقی چیست؟ در این حوزه به دولت هزینه تحمیل می شود و باید برای کسانی که با مشکلات جسمانی و بیماری روبه رو می شوند در مراحل مختلف یارانه پرداخت کند. اگر هزینه ها در قسمت اول صرف شود به نفع دولت خواهد بود. باید فکری به حال منابع داخلی ریزگردها شود وی با اشاره به اینکه ما تا چند ماه آینده با بی آبی و کاهش حجم گیاهان پوششی و ایجاد منبع ریزگرد مواجه خواهیم بود، خاطرنشان کرد: وقتی پوشش گیاهی از بین برود گرد و غبار از داخل استان تولید خواهد شد. اگر امروز به فکر منابع داخلی آلودگی نباشیم سالهای آینده با مشکل روبه رو خواهیم شد. درصورتیکه مبحث رواناب ها، صرفه جویی، تصفیه آب در مجتمع های مسکونی و استفاده از پساب برای آبیاری را مورد توجه قرار ندهیم منابع را از دست می دهیم و شهر گرفتار فرونشست می شود کما این که در مناطق جنوبی تهران شاهد فرونشست هستیم. اگر دستگاههای متولی کاری انجام ندهند در آینده ای نه چندان دور گرفتار بحران می شویم و نمی توانیم به نسل های آینده پاسخی بدهیم. تا کی باید به خودروسازان و سازندگان موتورسیکلت فرصت دهیم؟ / تعدد دستگاههای در رابطه با مبحث آلودگی هوا از علل اصلی حل نشدن مشکل است پیرهادی در قسمت دیگری از سخنان خود با بیان این که ایران از کشورهای پرمخاطره از لحاظ سیل، زلزله و گرد و غبار است، خاطرنشان کرد: با عنایت به این مورد باید ملاحظاتی در نظر گرفته شود. بعضی از اقدامات هم با همکاری مردم قابل انجام است. دولتمردان نسبت به مشارکت با مردم اهمال کرده اند و باید با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری از ظرفیت مردم، فرهیختگان و نخبگان بهره برد تا به موفقیت رسید. هر زمان روانشناختی و آینده پژوهی نکردیم، شاخص ها را مورد بررسی قرار ندادیم و دلایل هر مسئله را به دقت واکاوی نکردیم به مشکل برخورد کرده ایم. وی یکی از بحران های اصلی تهران در آینده را مبحث کم آبی عنوان نمود و اضافه کرد: در یک سال قبل در زمینه آب و فاضلاب اقدامات زیادی را در شورا انجام دادیم. خیلی از کارها را باید از امروز پیشبینی نماییم تا در یک دهه آینده نتیجه بخش باشد. ما نحوه استفاه از رواناب ها را تصویب کردیم و به دنبال این هستیم تا آخر سال نیز، مخازن آب اضطراری گوناگونی را جهت استفاده در مواقع بحرانی در پایتخت نصب نماییم. در حوزه راه اندازی تصفیه خانه های محلی و ایجاد پوشش گیاهی نیازمند به آب کمتر هم اقداماتی انجام شده است. اقداماتی که در حوزه آب و فاضلاب در تهران در یک سال گذشته انجام شده بی نظیر بوده و گزارش آنرا به مردم خواهیم داد. عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن اشاره به کمبود بارندگی در پایتخت و با تاکید بر این که باید ستاد بحران برای کم آبی در تابستان سال آینده تشکیل گردد، اظهار داشت: ما در مورد کم آبی پیش رو در روزهای تابستان نگرانیم؛ چونکه میزان آب پنج سد موجود در اطراف تهران بسیار محدود است. اگر بارندگی نداشته باشیم در تابستان به مشکل برخورد خواهیم کرد. باید به مبحث صرفه جویی در مصرف آب توجه گردد و تجهیزاتی برای صرفه جویی در اختیار مردم قرار بگیرد که وزارت نیرو باید در این حوزه اقدام نماید.

1401/08/24
09:05:17
5.0 / 5
283
تگهای خبر: بار , تجهیزات , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری