گزارش شیك بار؛

شکست طرح نوسازی ناوگان

شکست طرح نوسازی ناوگان

طرح نوسازی ناوگان نه فقط با شکست روبه رو شده بلکه نتیجه عکس داده و سبب شده تا قیمت کامیون های فرسوده هم میلیاردی شود.



به گزارش شیک بار به نقل از مهر، ششم تیر ۱۳۹۹ با حضور محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی سامانه ثبت سفارش واردات کامیون های ۳ سال کارکرده اروپایی در سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای رونمایی گردید.
یک سوم کامیون های جاده ای در سن فرسودگی
بر اساس آخرین گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تا آخر سال ۱۴۰۰ تعداد کامیون های فعال در کشور ۳۶۵ هزار و ۸۹ دستگاه است که ۱۰۱ هزار و ۷۰۵ دستگاه از آن بالای ۲۵ سال عمر دارند که ۲۷.۸ درصد (حدود یک سوم) از کل کامیون های فعال در جاده ها را شامل می شود.

سالگرد ۳ سالگی طرح واردات کامیون های دست دوم اروپایی / مقام مسئول سازمان راهداری: فقط‏‬ ۴ هزار دستگاه پلاک شد! مهرداد حمداللهی مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت نوسازی ناوگان جاده ای اظهار نمود: موضوع ناوگان وارداتی به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت منتقل شده است؛ ۱۸ هزار دستگاه کامیون ثبت سفارش شده، ۱۵ هزار دستگاه به گمرکات آمده اند، از این ۱۵ هزار دستگاه، ۱۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه اظهار شده اند که از آنها ۱۰ هزار دستگاه ترخیص شده اند و حدود ۵ هزار کامیون اسقاط داشته ایم و ۴ هزار دستگاه هم شماره گذاری (پلاک) شده است. وی درباره حذف اسقاط از چرخه واردات اظهار داشت: برمبنای بخشنامه اجرائی، قرار بود در مقابل هر یک دستگاه کامیون وارداتی، یک دستگاه کامیون فرسوده اسقاط شود اما به سبب به هم خوردن چرخه عرضه و تقاضا قیمت کامیون های فرسوده ای که قرار بود اسقاط شوند، طی یک سال اخیر افزایش ناگهانی داشته است. مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه کرد: پس رانندگانی که قرار بود گواهی اسقاط برای کامیون های فرسوده عرضه کنند، تا حدودی از این روند منصرف شده اند. یک راننده خودمالک: برخی رانننده ها همه زندگی خودرا برای خرید کامیون های وارداتی داده اند اما خودرویشان پلاک نمی شود سعید نادری و امید آهنگ نوا نمایندگان رانندگان که در تمامی جلسات انجام شده در سازمان راهداری، نهاد ریاست جمهوری، کمیسیون عمران مجلس و وزرات راه شهرسازی حضور داشته اند به خبرنگار جهت پشتیبانی از قشر راننده به همراه عده کثیری از رانندگان که باتوجه به مصوبه سال ۱۳۹۷ واردات کامیون مبادرت به واردات کامیون های اروپایی دست دوم کرده و کامیون های آنها از گمرک ترخیص شده اما پلاک نشده است. هزینه اسقاط کامیون فرسوده ناگهان ۴ برابر شد! این دو نماینده رانندگان واردکننده ادامه دادند: ما بیش از ۵ هزار راننده در سطح کشور هستیم که همه زندگی خودرا برای خرید این کامیون ها فروخته ایم اما به سبب افزایش ناگهانی قیمت اسقاط کامیون های فرسوده که از ۳۰۰ میلیون به بالای ۱.۲ میلیارد تومان، امکان ارائه گواهی اسقاط نداشته ایم و پس کامیون های ما با پرداخت تمامی هزینه ها شامل گمرکی، استاندارد، آلایندگی، دارایی، مالیات و.... با هزینه شخصی از گمرک خارج شده اما شماره گذاری نشده است و ماه هاست که کامیونی که وارد کرده ایم، در مقابل درب خانه هایمان خاک می خورد و نمی توانیم بار حمل نماییم. نماینده های رانندگان واردکننده کامیون افزودند: این در حالیست که کامیون ما را که شماره گذاری نشده، سودجویان به قیمت خیلی پایین تر از چیزی که برایمان تمام شده خریداری می کنند. و سودهای هنگفت از آن می برند فعالان صنعت حمل و نقل جاده ای ادامه دادند: در جلسه با که با نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس داشتیم پیشنهاد دادیم تا دولت رقمی کارشناسی شده تعیین و صندوقی مشخص نماید تا رانندگان به این صندوق هزینه اسقاط را واریز نمایند.


لازم به ذکر است رانندگان فعال بدون نیاز به هیچ نوع وام و تسهیلاتی از دولت، فقط تقاضای تأسیس و اجرای صندوق دولتی دارند تا رانندگانی که توانایی خرید گواهی اسقاط را ندارند، بتوانند با قیمت مشخص و کوتاه شدن فرآیند پلاک گزاری و فرجه ۱ الی ۲ ساله برای راننده هایی که به سبب بیکاری و سررسید وام ها از نهادهای شخصی و دولتی با مشکلات اقتصادی روبه رو هستند، بار دیگر به چرخه فعالیت حمل و نقل کالا بازگردند.
رئیس کمیسیون عمران به ۳ وزیر کابینه: یا اسقاط را حذف کنید یا دولت نرخی برای اسقاط تعیین کند
نتیجه جلسات کامیون داران با نمایندگان مجلس این شد که محمد رضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس در نامه ای به وزرای راه، صمت و اقتصاد خواهان حذف اسقاط در مقابل واردات شده یا این که اگر امکان حذف اسقاط وجود ندارد، صندوقی در دولت پیش بینی و رقمی برای واریز به عنوان هزینه اسقاط تعیین شود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس همین طور به ۳ وزیر دولت سیزدهم پیشنهاد داده تا در مقابل حذف گواهی اسقاط، دو سال ممنوعیت فروش این کامیون ها اعمال شود.


رئیس ستاد سوخت: مشکلات رانندگان واردکننده کامیون های اروپایی، پیچیده شده
علیرضا احمدی فینی رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت نوسازی ناوگان جاده ای اظهار داشت: برمبنای بند ۳ ماده ۳۰ قانون احکام دائمی توسعه، دولت اجازه دارد تا برای نوسازی ناوگان واردات کامیون های دست دوم سه سال ساخت اروپایی را مجوز بدهد.
وی اضافه کرد: در قانون آمده که وارد کننده یا باید در ازای واردات کامیون یک دستگاه خودروی سنگین فرسوده اسقاط کند یا ۱۰۰ درصد تعرفه گمرکی را پرداخت کند اما در صورت اسقاط کامیون فرسوده، ۲۵ درصد از تعرفه واردات تخفیف داده می شود.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تصریح کرد: هم اکنون دولت به خاطر آنکه نوسازی انجام و کامیون های فرسوده از رده بیرون رود، بر انجام اسقاط در مقابل واردات تاکید دارد و برمبنای مصوبه دولت حاضر به گرفتن ۱۰۰ درصد تعرفه واردات نیست.
احمدی فینی با اعلان اینکه واردات کامیون های دست دوم به مشکل برخورده بود اجازه داده شد تا کامیون های در گمرک مانده ترخیص شوند ولی شماره گذاری و پلاک شدن این خودرو های سنگین منوط به از رده خارج شدن کامیون فرسوده است، اظهار داشت: مشکل فعلی این است که چند دستگاه از کامیون ها ترخیص شده ولی حدود یک سال است که این خودرو های سنگین جلوی در خانه وارد کننده پارک شده است اما اجازه تردد ندارد چون پلاک گذاری منوط به ارائه گواهی اسقاط است.
قیمت کامیون فرسوده یا گواهی اسقاط به ۱.۲ میلیارد تومان رسید
این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: قبلاً گواهی اسقاط ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بود اما عده ای دلال با سوءاستفاده از سرمایه رانندگان کامیون که خواهان نوسازی خودروی خود هستند قیمت گواهی اسقاط را به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان زیاد کردند.
وی اشاره کرد: برای راننده ای که کل زندگی اش را برای تامین هزینه خرید همین خودرو های سنگین وارداتی داده، دشوار است تا از پس هزینه ۱.۲ میلیارد تومانی گواهی اسقاط بر بیایند.
قرارداد ترکمانچای بعضی شرکت های واردکننده کامیون با رانندگان
احمدی فینی اشاره کرد: برخی شرکت های حمل و نقلی برای واردات این کامیون ها با رانندگان قراردادهای ترکمانچای بستند و حتی امکان شکایت از راننده را در قرارداد قید کردند اما چون کامیون اسقاطی در بازار نیست قیمت صدور گواهی اسقاط کامیون فرسوده روز به روز بالاتر می رود.
وی اشاره کرد: مشکل دیگر این است که قانون ساماندهی صنعت خودرو می گوید علاوه بر خودرو های وارداتی که باید در مقابل اسقاط کامیون فرسوده باشد فروش هر دستگاه کامیون تولید داخل نیز باید به ازای ارائه گواهی اسقاط خودروی سنگین فرسوده به فروش برسد. در نتیجه در ماه های آتی شاهد گران تر شدن قیمت گواهی اسقاط خواهیم بود.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اضافه کرد: برمبنای قانون اختلاف خودروی سنگین فرسوده با وارداتی حداکثر باید ۳ تن باشد اما مشکل اینجاست که کامیون های فرسوده موجود در بازار در نهایت ۴۰ تن هستند و کامیون های وارداتی ۴۴ تن ظرفیت دارند که حتی اگر اختلاف تناژ ۳ تنی را هم اعمال بکنیم باز هم یک تن کم داریم که برمبنای قانون باید یک دستگاه کامیون فرسوده دیگر اسقاط شوند.
وی بیان کرد: هم اکنون کل تعرفه گمرکی واردات کامیون گرفتن می شود و اگر گواهی اسقاط فرسوده ارائه شده، ۲۵ درصد مابه التفاوت به واردکننده بازگردانده می شود.
عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل جاده ای: قیمت کامیون های وارداتی پلاک شده از ۷ میلیارد تومان عبور کرده است
حسن دوست حقی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های سراسری حمل و نقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نوسازی ناوگان جاده ای اظهار نمود: برای نوسازی ناوگان باید یک سری مشوق هایی برای شرکت های حمل و نقلی در نظر گرفت تا خرید ناوگان ملکی برای آنها به صرفه باشد.
وی اضافه کرد: هم اکنون خرید کامیون های نو برای شرکت های حمل و نقلی صرفه اقتصادی ندارد؛ اما اگر مشوق هایی همچون حذف تعرفه گمرکی واردات کامیون های دست دوم اروپایی همراه با حذف الزام به اسقاط در مقابل واردات برای این شرکتها اعمال شود اما در مقابل از آنها تعهد گرفته شود که تا ۱۰ سال حق فروش آنها در بازار آزاد را ندارند، می تواند به نوسازی ناوگان جاده ای سرعت دهد؛ چون در این صورت خرید این کامیون ها به صرفه می شود.
فعال صنعت حمل و نقل و لجستیک با اعلان اینکه کمتر از ۵ هزار کامیون دست دوم اروپایی که وارد شده توانسته اند شماره گذاری و پلاک شوند، افزود: بخش عمده ای از این کامیون ها توسط رانندگان خودمالک وارد شده اما همانها هم مشکل اسقاط کامیون های فرسوده را دارند.
وی اشاره کرد: هم اکنون قیمت کامیون های دست دوم اروپایی که توانسته اند از مرحله شماره گذاری عبور کنند و وارد فعالیت حمل و نقل جاده ای شوند، به ۷ میلیارد تومان رسیده اظهار داشت: قیت جهانی این خودرو های سنگین ۲.۵ تا ۳ میلیارد تومان است اما با هزینه هایی که برای پلاک گذاری، تعرفه واردات و هزینه اسقاط که از طرف واردکننده انجام می شود، در کشور با قیمت ۷ میلیارد تومان به فروش می رسند؛ این مساله نشان میدهد که پروژه نوسازی ناوگان نتوانسته به اهدافی که کد نظر طراحان آن بوده است، برسد.
گره ی که با دست باز می شد به دندان حواله شد!
در حالی که قانون مربوط به نوسازی ناوگان، یک قانون کاملاً مترقی است و در آن همه جوانب پیش بینی شده که سبب می شود تا دست دولت برای تهیه بخشنامه اجرائی متناسب باز شود، با تهیه بخشنامه ای که پیچیدگی های زیادی دارد، سبب شده تا مشکلات عدیده ای برای واردکنندگان پیش بیاید.
قرار بود این طرح به نوسازی ناوگان فرسوده جاده ای منجر شود اما با سخت گیری های عجیب، مشکلاتی برای رانندگانی که واردکننده کامیون های ۳ سال کارکرده اروپایی بوده اند، به وجود آمده است؛ آن هم کسانی که همه حقوق و تعرفه گمرکی را کامل پرداخت کرده اند و از طرف دیگر ارز مورد نیاز خرید این محصولات را نیز با هزینه های شخصی و بدون دریافت حتی یک سنت از بانک مرکزی، تامین کرده اند.
این کامیون ها قرار بود نقش خودروی تجاری را ایفا کنند اما با دلال بازی و واسطه گری از خودروی تجاری به کالای سرمایه ای تبدیل گشته اند. لازم است تمهیداتی همچون گرفتن تعهد عدم فروش چند ساله یا عدم شارژ کارت سوخت این خودرو ها در صورت فروش آنها و مواردی از این دست اندیشیده شود تا این وضعیت تمام شود.
به خصوص که با وضعیت فعلی افزایش جهانی سوخت های فسیلی و امکان صرفه جویی بالا با نوسازی ناوگان و همین طور انتقال کالاهای اساسی مانده در بنادر به مراکز مصرف یا تولید، الزام رفع موانع واردات کامیون های فرسوده را یادآور می شود.


منبع:

1401/04/27
13:43:47
5.0 / 5
113
تگهای خبر: بار , تولید , جاده , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری