قاسمی:
ورود چینی ها به نهضت ملی مسکن تکذیب شد
به گزارش شیک بار وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: قرار نیست چینی ها کارگر، مهندس و مصالح وارد کنند و فقط از تکنولوژی آنها در نهضت ملی مسکن استفاده می نماییم.
به گزارش شیک بار به نقل از مهر، رستم قاسمی در دیدار با پیمانکاران حوزه راهسازی و ساخت ریل با اشاره به مشکلات اعتباری بخش ساخت و ساز زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت: باید روش های دیگری بجای بودجه های دولتی در پیش بگیریم تا پروژه ها صورت گیرد.
وی اضافه کرد: راه و رسم مسلمانی این است که کارگر حقوق خودرا بلافاصله دریافت کند به ویژه هم اکنون که شرایط معیشتی طوری است که کارگر حتی نمی تواند تخم مرغ بخورد. امیدواریم بتوانیم منابعی را تا آخر سال تامین نماییم تا پیمانکاران بتوانند حقوق کارگران را بدهند.
وی اضافه کرد: پیمانکاران لطمه جدی دیده اند سال ها به سختی سرمایه عظیمی را جمع کرده اند اما این سرمایه یک شبه به خاطر مشکلات اعتباری از دست رفته است.
قاسمی با اشاره به تدوین احکام جدیدی برای الحاق به لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهار داشت: این احکام با توجه به این که هنوز کمیسیون تلفیق شروع به کار نکرده یکشنبه هفته آتی به مجلس ارسال می شود تا به لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزوده شود.
وزیر راه با تاکید بر ایجاد جذابیت برای بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در ساخت آزادراه ها اظهار داشت: یکی از مواردی که در احکام جدید لایحه بودجه ۱۴۰۱ گنجانده ایم معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در آزادراه هاست.
قاسمی به اهمیت تکمیل کریدورهای ترانزیتی اشاره نمود و اظهار داشت: درآمد ترانزیت برای کشور در صورت تکمیل این کریدورها بسیار بالا خواهد بود روسیه سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار تن ذغال سنگ به هند صادر می کند که این کالا از کانال سوئز عبور می کند و به هند می رسد و هزینه بالایی دارد. من محاسبه سرانگشتی کردم و دیدم اگر در هر تن ذغال سنگی که از روسیه به هند می رود از مسیر ایران عبور کند و ما ۲۰ تا ۳۰ دلار تخفیف به هر تن بدهیم سالی ۶ میلیارد دلار درآمد از محموله ذغال سنگ صادراتی روسیه به هند از محل ترانزیت خواهیم داشت.
وی افزود: باید گردش مالی حمل و نقل به ۲۰ درصد GDP کشور برسد اما هیچ خبری نیست در برنامه ششم توسعه آمده باید ۳۰ درصد بار و ۲۰ درصد مسافر روی ریل بیاید اما الان چند درصد مسافر ما ریلی است؟ لوکوموتیوهای ما بالای ۴۰ سال سن دارند. ۱۵ هزار کیلومتر ریل داریم که باید ۱۵۰۰ لوکوموتیو داشته باشیم اما ۵۰۰ لوکوموتیو داریم. کل بودجه وزارت راه ۱۵ هزار میلیارد تومان است با این پول کاری نمی گردد کرد. سراغ روش های دیگر رفته ایم. روش تهاتر هم لحاظ شده که مجوزهایی برای آن گرفته ایم.
وی اشاره کرد: در کشور ثروت کم نداریم می توانیم سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از زمین هایی که داریم را بفروشیم.
قاسمی با اشاره به شروع فعالیت صندوق توسعه حمل و نقل اظهار داشت: ما دو صندوق مهم در وزارت راه و شهرسازی داریم، یکی صندوق حمل و نقل و دیگری صندوق ملی مسکن. اگر درآمدها را به این صندوق ها واریز نماییم همچون فروش اراضی و به خزانه داری ندهیم تا کسی از آن برداشت کند می تواند به حمل و مسکن کمک نماید. هم اکنون صندوق حمل و نقل شروع شده و آقای دانش جعفری رییس هیات عامل صندوق است. صندوق ملی مسکن هم در مجلس تصویب شده اما بخشنامه اجرائی آن در دولت درحال بررسی است. با این صندوق ها می توانیم کل بودجه ها و درآمدهای دیگر را بهینه نماییم.
وی اضافه کرد: با صندوق ملی مسکن می توانیم ما به التفاوت نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن برای دهک های کم درآمد را پرداخت نماییم. شورای پول و اعتبار برای ما نرخ سود وام نهضت ملی مسکن را ۱۸ درصد تعیین کرده است.
قاسمی با اعلان اینکه نیازی به چینی ها نداریم که برای ما راه آهن و آزادراه بسازند اظهار داشت: منابع مالی آنها مدنظر ماست سرعت قطارهای ما در دنیا غیراستاندارد است نیاز به تحول جدی در حمل و نقل داریم با سران قوا دراین زمینه مذاکره داشته ام.
وی افزود: مایل نبودم وزیر شوم حتی روز آخر تلفنم را خاموش کرده بودم ولی توفیق شد خدمت کنم. به دنبال حفظ مسئولیت نیستم.
قاسمی اظهار داشت: در وزارت نفت که بودم کسی نتوانست ادعا کند پیشرفت فازهای پارس جنوبی در دوره وزارت تو دقیق نیست و اگر توتال این فازها را توسعه می داد دقیق تر بود برای اینکه سامانه های بسیار پیشرفته ای طراحی نموده بودیم.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود به انتقاد از کیفیت ساخت و ساز پرداخت و اضافه کرد: ساخت و ساز ما انصافاً کیفیت خوبی ندارد، با مجموعه مرکز تحقیقات، مسکن، راه و شهرسازی جلساتی برگزار کردیم و به آنها اعلام کردم روش های فعلی را قبول ندارم. مرکز تحقیقات ۲۷ هکتار زمین در بهترین جای تهران در اختیار دارد اما وضعیت ساخت و ساز ما این است. عمر مسکن در ایران ۱۵ تا ۲۰ سال است کجای دنیا ساختمان ها چنین سنی دارند؟ در ایران مسیر دو یا سه صنعتی سازی را طی کرده ایم در صورتیکه در دنیا مسیر ۷ یا ۸ را طی کرده اند.
قاسمی تصریح کرد: هنوز اعلام نکرده ایم که در زمینه مسکن می خواهیم چه کار نماییم اما می گویند چینی ها می خواهند مسکن سازی کنند؛ چنین نیست بلکه می خواهیم تکنولوژی را بیاوریم و زمان ساخت را کاهش دهیم. مسکن در ایران زیر دو سال ساخته نمی گردد. در دنیا ۵، ۶ ماهه مسکن می سازند.
قاسمی در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به ورود چینی ها در ساخت و ساز مسکن اظهار داشت: ما مقرر است از تکنولوژی خارجی ها استفاده نمائیم هیچ کارگر، مهندس و مصالحی از خارج از کشور نمی آید.
منبع: شیك بار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب