مدیرعامل انجمن خلبانان :
خلبانان در شرایط كرونایی چقدر حقوق می گیرند؟
به گزارش شیك بار مدیرعامل انجمن خلبانان می گوید: دو سوم حقوق خلبانان و كروی پروازی در ایران بر مبنای میزان ساعت پرواز آنهاست كه با عنایت به كاهش شدید پروازها، این دو سوم از حقوق آنها حذف گردیده است.
غلامرضا محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره بیکاری خلبانان در روزهای شیوع کرونا تصریح کرد: خلبانان در ایران با شرکت های هواپیمایی قرارداد دارند اما نوع قرارداد همکاری آنها متفاوت است؛ مثلاً در آسمان و ایران ایر با عنایت به این که دولتی یا شبه دولتی هستند، قرارداد استخدامی دارند و حقوق ماهانه دریافت می کنند. اما قرارداد سایر شرکت های هواپیمایی با خلبانان به صورت ساعات پروازی است و هر چه ساعت پرواز آنها بیشتر باشد، دریافتی آنها از ایرلاین ها بیشتر است.
وی اضافه کرد: این در شرایطی است که خلبانان ایرانی که با ایرلاین های دیگر کشورها قرارداد همکاری دارند، نوع قراردادشان بگونه ای است که شرکت به آنها تضمین می دهد که حداقل ۷۰ ساعت پرواز به آنها در ماه داده شود که دریافتی آنها از محل این میزان ساعت پروازی، بعنوان پایه حقوق در ایران یاد می شود؛ این رقم مثلاً در ایرلاین های اروپایی، حدود ۱۵ هزار دلار است؛ هر چه قدر هم که میزان پرواز آنها از این رقم بیشتر باشد، بعنوان اضافه کار از آن یاد می شود؛ حتی اگر ساعات پروازی آنها کمتر از ۷۰ ساعت شود، باز هم حقوق پایه به خلبانان پرداخت می شود. اما این نوع قرارداد در ایران میان ایرلاین ها و خلبانان رایج نیست.
مدیرعامل انجمن خلبانان ایران افزود: در ایران حدود دو سوم حقوق خلبانان بستگی به ساعات پروازی آنها دارد و طی ماههای اخیر با عنایت به این که انتشار کرونا سبب کاهش پروازها شده، خیلی از خلبانان پروازی نداشته اند و طبیعتاً حقوق آنها با کاهش شدید روبرو شده است.
وی خاطرنشان کرد: بعد از حاکم شدن شرایط کرونایی در صنعت هوانوردی، برخی شرکت های هواپیمایی در ایران گارانتی پرداخت حقوق پایه را برای خلبانان اجرا کردند و برخی دیگر از شرکت ها هم این کار را نکردند اما در هر صورت حقوق خلبانان مانند سایر اصناف با کاهش روبه رو شد؛ خیلی از خلبانانی که به صورت تخصصی در پروازهای خارجی به کار گرفته می شوند، بیشتر از ۴۵ روز است که هیچ دریافتی ای نداشته اند.
خلبانان بیمه بیکاری می گیرند؟
محمدی درباره پرداخت بیمه بیکاری به خلبانان اظهار داشت: از آنجایی که بیمه بیکاری به افراد اخراج شده از مشاغل تخصیص می یابد و همینطور با عنایت به این که هیچیک از شرکت های هواپیمایی تا کنون خلبانی را اخراج نکرده اند، بنابراین بیمه بیکاری به خلبانان تعلق نگرفت اما اگر اخراج شوند، بیمه بیکاری به آنها تعلق می گیرد. برخی شرکت های هواپیمایی در ماه گذشته به خلبانان ۵ تا ۶ میلیون تومان حقوق دادند برخی دیگر هم کمتر از این ارقام بوده است؛ اما خلبانانی که حقوق های بالا می گرفتند، ماه گذشته یک سوم دریافتی داشته اند.
وی خاطرنشان کرد: در شرکت های هواپیمایی کشورهای همسایه هم حقوق خلبانان به یک سوم کاهش یافته اما همین یک سوم حقوق آنها، معادل ۷۰ میلیون تومان است. علیرغم آنکه پروازها در تمام دنیا متوقف شده، اما حقوق خلبانان در سایر کشورها پرداخت می شود.
مدیرعامل انجمن خلبانان بیان داشت: شرکت های هواپیمایی در ایران هنوز خلبانان را تعدیل نکرده اند و منتظر هستند ببینند در ماه های آینده چه اتفاقی رخ می دهد؛ ما جلسات گوناگونی با سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت های هواپیمایی داشته ایم؛ ایرلاین ها می گویند به علت کاهش شدید تعداد مسافران و پروازها، درآمدی نداریم؛ با این وجود همچنان در حال پرداخت حقوق به پرسنل هستیم.
وی اظهار داشت: هم اکنون نرخ بلیت ها در پایین ترین سطح قرار دارد؛ از طرفی وزیر راه می گوید باید پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما انجام شود؛ اما هیچ راهکاری برای جبران هزینه ها اعلام نمی کنند؛ در بعضی پروازهایی که انجام می شود، درآمد شرکت ها از محل فروش بلیت، حتی از هزینه سوخت مصرف شده در آن پرواز هم کمتر است. ازاین رو خلبانان از شرکت ها توقعی ندارند که بتوانند حقوق های آنها را بموقع و به اندازه ماه های گذشته پرداخت کند. چون دو سوم حقوق کروی پروازی بر مبنای ساعات پروازی است که انجام می دهند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب