شهردار تهران:
ایستگاه راه آهن تهران، محور توسعه شهری نبوده است
به گزارش شیك بار شهردار تهران اظهار داشت: درحالی كه لندن و پاریس حول ایستگاه راه آهن توسعه یافته اند اما هیچ گاه ایستگاه راه آهن تهران محور توسعه شهری نبوده است.
به گزارش شیك بار به نقل از مهر، پیروز حناچی بامداد امروز در «هفتمین كنفرانس بین المللی ایستگاه های آینده» كه از جانب اتحادیه بین المللی راه آهن ها در تهران برگزار می شود، اظهار داشت: كلانشهرها از عارضه عرصه كوچك و جمعیت بالا در محدوده های محدود رنج می برند و در برنامه ریزی های شهری تلاش می شود كه این عرصه بازتر شود. هر چه شهرهای اقماری نزدیك كلانشهر تهران و حتی سیاست توسعه شهرهای جدید برای افزایش این عرصه بیشتر دنبال شود، گستره جمعیتی بیشتری را می توانیم از كلانشهر مادر به شهرهای اقماری منتقل نماییم. وی ادامه داد: آنچه در اولویت اتصال شهرهای اقماری به كلانشهر مادر قرار دارد، ارتباطات و اتصال آنها است كه ساده ترین و ارزانترین نوع حمل و نقل میان شهرهای اقماری و كلانشهرها، حمل و نقل ریلی است كه حداقل بارگذاری خودرو و ترافیك را در كلانشهر مادر به دنبال دارند. شهردار تهران با اشاره به اینكه ایجاد عرصه متعادل جمعیت و فعالیت شهری در كلانشهر تهران هدف ماست، اظهار داشت: باآنكه حمل و نقل ریلی در كشور ما سابقه بالایی دارد، اما نتوانسته در توسعه حمل ریلی مسافر و درون شهری مؤثر باشد چون كه هسته اصلی ما در ساخت ریل در ایران بر مبنای بار بود نه مسافر؛ چون وقتی راه آهن ساخته می شد، نقش ریل در ایران برای شتاب دهی و پشتیبانی از جنگ جهانی دوم و حمل ملزومات جنگ بود. حناچی با تاكید بر اینكه جهات توسعه شهرهای ما در ایران بر مبنای ایستگاه های راه آهن نبوده است، خاطرنشان كرد: در شهرهای تهران، تبریز، مشهد و دیگر شهرهایی كه سابقه قدیمی راه اندازی ایستگاه راه آهن دارند، شهرها در اطراف ایستگاه راه آهن توسعه نیافته اند. در تهران هم همچنان ایستگاه راه آهن در دل شهر قرار نگرفته است درحالی كه لندن، میلان و پاریس، ایستگاه راه آهن بعنوان محور توسعه شهر بوده چون كه رفت و برگشت ها برای انتقال مسافران از مركز شهر به شهرهای اقماری، به ایستگاه راه آهن ختم شده است. وی به مبحث ارزش معماری ایستگاه های راه آهن ایران اشاره نمود و اضافه كرد: به این مورد در كشور ما كمتر توجه شده است؛ ایستگاه های راه آهن ما خصوصیت معمارانه و واجد ارزش های الگویی در مقیاس ثبت جهانی را دارند. برخی ایستگاه های ما مانند تبریز، مشهد و تهران از نظر معماری در دنیا بی نظیر یا كم نظیر هستند و سبك معماری آنها در دیگر كشورها بیشتر از داخل شناخته شده ضمن اینكه معماری ایستگاه های راه آهن در شهرهای مختلف با عنایت به تنوع اقلیمی هر شهر، متغیر بوده كه به جاذبه جهانی تبدیل گشته است. شهردار تهران با تاكید بر اینكه حمل و نقل و شهرسازی به هم وابستگی كامل دارند، تصریح كرد: این مورد هم در اتصال شهرها با ریل با یكدیگر و هم در توسعه ارتباطات درون شهری با استفاده از حمل و نقل ریلی، كاملاً مشهود است؛ ازاین رو حمل و نقل یكپارچه ریلی درون و برون شهری باید مورد توجه قرار گیرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب