رئیس شورای شهر تهران؛
نبود اتوبوس و مترو در پایتخت مبحث حادی است
به گزارش شیك بار رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: فقدان مترو و اتوبوس در پایتخت مبحث حادی است.
به گزارش شیك بار به نقل از مهر، محسن هاشمی، در انتها یكصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جلسه امروز با نخستین روز هفته وحدت شروع شد و اعضا ضمن تبریك این هفته، نسبت به زلزله آذربایجان شرقی ابراز همدردی كردند.
وی افزود: در جلسه امروز ابتدا بررسی تعدادی ملك و تكلیف باغ و غیر باغ بودن آنها مورد بررسی قرار گرفت و بعد از آن مسئله نامگذاری خیابان ها و كوچه ها و سپس لایحه پشتیبانی از آب و فاضلاب تهران عنوان شد تا با سرعت بیشتری به نتیجه برسد.
وی با اشاره به اینكه اعضای شورای شهر نگران وضعیت تصفیه خانه ها هستند، تصریح كرد: وضعیت تصفیه خانه ها در جنوب تهران مثبت است اما باید در بحث راه اندازی تصفیه خانه های پراكنده اقدامات عاجلی صورت گیرد چون كه مسئله فرونشست زمین در تهران جدی است.
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره مبارزه با فساد در شهرداری و اقدامی كه توسط شهرداری مشهد انجام شد، تصریح كرد: هنوز چیزی ندیدم به شورا، آمده و قابل بحث باشد.
هاشمی در پاسخ به سوالی در خصوص علت خرابی دو رام قطار در خطوط مترو در ابتدای این هفته اظهار داشت: خرابی قطار اتفاقی است كه حادث می شود و ما باید بر این مورد تاكید نماییم كه فقدان مترو و اتوبوس در پایتخت مبحث حادی است.
وی با اشاره به كاركرد بعضی از قطارهای مترو اظهار داشت: حدود ۳۰ درصد قطارهای مترو بیشتر از یك میلیون كیلومتر مسافت پیموده اند و به علت كمبود واگن قطارهایی كه اعزام می شوند، امكان دارد در طول مسیر با نقص فنی مواجه شوند و این نقص فنی باعث شود كه رفت و آمد كلیه قطارها در خطوط مترو با اختلال مواجه شود.
رئیس شورای شهر تهران اضافه كرد: مترو یك سیستم ممتد است و اگر قطار خراب شود كل شبكه صدمه می بیند. من از دولت، سازمان برنامه و بودجه و مترو تقاضا دارم مصوبه اختصاص ۶۳۰ واگن به متروی تهران را در نظر بگیرند و در راه توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بخصوص مترو قدم های مؤثری بردارند.
هاشمی تاكید كرد: مسؤلان شهری باید پاسخگو باشند و عذرخواهی تنها فایده ای ندارد.
وی در واكنش به افزایش آلودگی هوای پایتخت در ایام گذشته كه سبب نیم بها شدن بلیط اتوبوس ها شد، اظهار داشت: ما در پایتخت در مصرف سوخت و كاهش آلودگی هوا قوانین خوبی داریم كه متأسفانه بیشتر آنها اجرا نمی گردد و اگر به قانون هدفمندی یارانه ها نگاه نماییم بخشی از آن باید به حمل و نقل عمومی اختصاص یابد كه تا اجرا نشدن مصوبات باید گفت همواره ما شاهد آلودگی هوا هستیم.
رئیس شورای شهر تهران تصریح كرد: هنوز یك ریال به حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا نكرده و قرار بود در تهران تا امسال بیشتر از ۲۵ درصد حمل و نقل توسط مترو صورت گیرد كه كمتر از ۱۰ درصد اجرایی شده است؛ اگر قوانین مربوط به پشتیبانی از حمل و نقل به خوبی اجرا شود، بخشی از مشكلات حل خواهد شد.
شركت آب و فاضلاب به تعهداتش عمل كند
در ادامه زهرا صدراعظم نوری رئیس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اظهار داشت: ما به شركت آب و فاضلاب خیلی كمك كردیم و بازهم كمك خواهیم كرد، اما باید به تعهداتشان عمل كنند و طی چهار سال شبكه فاضلاب تهران را تكمیل كنند.
وی در جریان بررسی لایحه پشتیبانی از اجرای شبكه فاضلاب تهران اظهار داشت: شركت آب و فاضلاب تهران مدعی است در سه دهه ۶۵ درصد از شبكه آب و فاضلاب را راه اندازی كرده است.
رئیس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: خاطرم است در دهه ۷۰ می گفتند اگر ۵۰ میلیارد تومان هزینه نماییم می توانیم شبكه فاضلاب را ظرف چندسال تكمیل نماییم، این چند سال به سه دهه هم رسیده و هنوز تمام نشده است.
صدراعظم نوری با اشاره به اینكه ۶۵ درصد از شبكه فاضلاب شهر تهران تكمیل شده است، اظهار داشت: پایتخت از نظر محیط زیستی بگونه ای است كه در شأن و جایگاه پایتخت كشور نیست و شبكه فاضلابش هنوز بعد از چند دهه تكمیل نشده و شامل مرور زمان شده است.
وی افزود: دوستان شركت آب و فاضلاب مدعی هستند اگر تسهیلاتی برای عوارض حفاری به آنها پرداخت نماییم، ما قادر خواهیم بود تا سال ۱۴۰۴ كل شبكه فاضلاب شهر تهران را یعنی سالانه ۵۰۰ كیلومتر راه اندازی و تكمیل نماییم.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینكه شركت آب و فاضلاب مدعی بود در سال ۹۸ می تواند ۲۵۰ كیلومتر از این شبكه را راه اندازی و تكمیل كند، اظهار داشت: به نظر می رسد این ۲۵۰ كیلومتر راه اندازی نشده است اما باید معاونت فنی و عمرانی این مورد را صحت سنجی كند.
رئیس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، افزود: شركت آب و فاضلاب باید متعهد شود اگر از شهرداری تهران مساعدت هایی را می گیرد، در زمان مشخص، وظایف خویش را انجام دهد.
وی بیان كرد: تا آخر سال ۹۶ عوارض حفاری پرداختی به شهرداری ۵۹.۵ میلیارد تومان بوده است، درحالیكه كل هزینه شركت آب و فاضلاب برای راه اندازی شبكه ۸۲۷ میلیارد تومان بوده است؛ یعنی میزان پرداختی به شهرداری برای سهم عوارض حفاری كمتر از هفت درصد بوده است. در سال ۹۷ و ۹۸ با عنایت به افزایش نرخ كل عوارض پرداختی به شهرداری حدود هشت درصد بوده است. در این راستا دو سناریو را پیشنهاد می دهیم ؛ اول آنكه مجوزهای حفاری شركت فاضلاب بدون تبادل مالی نقد صادر شود و صرفا ارقام قطعی حاصل از مجوزهای حفاری صادره بدون لحاظ تخفیف جهت اجرای شبكه فاضلاب در حساب های فی درخلال شركت آب و فاضلاب استان تهران و شهرداری تهران به صورت غیرنقد منظور شود.
صدراعظم نوری افزود: در سناریو دوم همینطور در متن ماده واحده پس از عبارت «كمیته حفاری مناطق» لازم است عبارت «مطابق ماده هشتم مصوبه شورای اسلامی نحوه صدور مجوز حفاری در شهر تهران»، (شهر تهران) با عنوان اضافه شود و در آخر هم عبارت «اعتبار این مصوبه تا آخر سال به پایان می رسد» درج شود.
رئیس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر اظهار داشت: شهرداری تهران به علت اینكه پرمشغله است، با این شركت همكاری می كند اما نظارت كافی نسبت به تعهداتی كه شركت آب و فاضلاب دارد را ندارد یا با تغییر مدیران این نظارت به فراموشی سپرده می شود. ما به شركت آب و فاضلاب خیلی كمك كردیم و بازهم كمك خواهیم كرد، اما باید به تعهداتشان عمل كنند و طی چهارسال شبكه فاضلاب تهران را تكمیل كنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب