گزارش شیك بار

نمره مردودی راه آهن در مدیریت سوانح، از دامغان تا رودشور و زاهدان

نمره مردودی راه آهن در مدیریت سوانح، از دامغان تا رودشور و زاهدان

شیك بار: كارشناسان معتقدند از آنجایی كه كمیته سوانح ریلی از استقلال برخوردار نیست و زیر نظر هیئت مدیره شركت راه آهن فعالیت می كند، گزارش های این كمیته نمی تواند بازدارنده باشد.



به گزارش شیك بار به نقل از مهر، چهارشنبه هفته گذشته در اثر از ریل خارج شدن یك رام قطار زاهدان-تهران، در نزدیكی ایستگاه «شورو» در استان سیستان و بلوچستان، متأسفانه ۵ تن از مسافران این قطار جان باخته و بیشتر از ۳۵ تن دیگر زخمی شدند.
اگرچه این سانحه در جای خود از اهمیت بالایی برخوردار است، اما اساسا مهم ترین و دلخراش ترین سانحه ریلی ۱۰ سال اخیر، برخورد قطار تبریز-مشهد با قطاری بود كه در ایستگاه هفت خوان دامغان متوقف بود و در اثر آن ۴۷ تن از اهالی آذربایجان شرقی كه عازم مشهد بودند جان باختند و ۱۰۳ نفر مصدوم شدند.
حادثه ای كه در ۵ آذر ۹۵ رخ داد و عده زیادی از هموطنانمان در آتش سوزی حاصل از برخورد دو قطار سوختند البته یك قربانی دیگر هم داشت.
گزارش سانحه هفت خوان دامغان رسانه ای نشد
سید محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل وقت شركت راه آهن همان ایام استعفا داد تا زمزمه های استیضاح عباس آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی نیز كه از افواه نمایندگان مجلس به گوش می رسید، فروكش كند. هر چند كه در هنگام معرفی آخوندی بعنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دولت دوازدهم، برخی از نمایندگان مخالف آخوندی، سوژه ناكارآمدی سیستم كنترل خودكار قطار (ATC) را كه در هنگام بروز سانحه قطار تبریز-مشهد، عمدا غیر فعال شده بود را متذكر شدند؛ اما آخوندی توانست از سد رأی اعتماد عبور كند.
به نظر نمی رسد با عنایت به ابعاد كوچكتر سانحه «شورو»ی زاهدان نسبت به هفت خوان دامغان، این سانحه از میان مدیران دولتی قربانی و مستعفی بگیرد.
در آذر ۹۵ نیز شركت راه آهن نه تنها سخنگویی را برای اعلام آخرین وضعیت سانحه و تعداد جان باختگان تعیین نكرد، بلكه به انحاء گوناگون از شفاف سازی درباره علت سانحه فرار كرد و همین سوژه سبب شد گمانه های مختلفی در این خصوص از طرف رسانه ها و مردم مطرح شود.
گفتنی است تا كنون كمیته سوانح شركت راه آهن كه زیر نظر مدیران این شركت فعالیت می كند، علت واقعی سانحه هفت خوان را رسانه ای نكرده است.
كمیته بررسی سوانح ریلی مستقل است؟
این اتفاق برای سایر سوانح ریلی هم اتفاق افتاده كه اساسا علت آن، مستقل نبودن كمیته بررسی سوانح ریلی است و زیر نظر هیئت مدیره شركت راه آهن فعالیت می كند؛ در صورتیكه وزارت راه و شهرسازی باید كمیته مستقلی متشكل از كارشناسان زبده و متخصص در حوزه زیرساخت ها و روبناهای ریلی را برای سوانح تعیین كرده و از اعضای این كمیته بخواهد در اسرع وقت پاسخگو باشند.
مشابه كمیته ای كه رئیس جمهور از استادان خبره دانشگاه تربیت مدرس جهت بررسی علت حادثه آتش سوزی و فروریزش ساختمان پلاسكو تشكیل داد. نه اینكه همانند كمیته سوانح هوایی كه مستقیما زیر نظر سازمان هواپیمایی كشوری فعالیت می كند و عامل هر سانحه سقوط هواپیما را خلبان معرفی می كند. كما اینكه در یكی از گزارش هایی كه درباره سانحه ریلی هفت خوان دامغان انتشار یافت، مقصر حادثه، لوكوموتیوران كه در این سانحه جان خودرا از دست داده بود، ارائه شد.
با این حال شركت راه آهن درباب حادثه آتش سوزی تعداد زیادی واگن مسافری فرسوده در دومین روز شهریور ماه در ایستگاه رودشور محور قم در جنوب استان تهران نیز نتوانست به خوبی حاشیه های پیرامونی آنرا خنثی كند.
شایعاتی كه مدیریت نشد
به خصوص كه برخی شركت های خصوصی حمل و نقل ریلی معتقدند بر خلاف ادعای شركت راه آهن در خصوص اسقاطی بودن این واگن ها كه قرار بوده برای از رده خارج كردن آنها، به یك شركت ذوب فلزات در اصفهان انتقال داده شوند، این واگن های مسافری قابل تعمیر و اوورهال بوده اند و این آتش سوزی كه سبب نابودی كامل بیشتر از ۱۰۰ دستگاه واگن شد، عمدی بوده است.
در حالی كه هنوز شركت راه آهن از شوك آتش سوزی واگن های دپو شده در ایستگاه رودشور محور تهران-قم خارج نشده، حادثه ریلی قطار مسافری تهران-زاهدان به وقوع پیوست كه همچنان برخی منابع آگاه محلی و برخی نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس معتقدند بر خلاف ادعای شركت راه آهن در خصوص اینكه ورود شن های روان به ریلی های محل حادثه و بالا بودن سرعت قطار سبب از ریل خارج شدن قطار شده، علت واقعی این سانحه، باز كردن و سرقت قطعات و پیچ های نگهدارنده ریل بوده كه به سبب بالا بودن سرعت قطار، واگن ها از ریل خارج شدند.
اگرچه یكی از نهادهای امنیتی وابسته به یكی از نهادهای نظامی كشور، شائبه عمدی بودن سرقت قطعات نگهدارنده ریل را تكذیب نمود، اما در روز سانحه شركت راه آهن نتوانست با تعیین سخنگوی مسلط به حادثه، پاسخگوی مطالبه اذهان عمومی از اطلاع رسانی دقیق و صحیح باشد. پس باز هم بازار شایعات در این حادثه، داغ و فضای مجازی به محملی برای بازتاب سریع این شایعات تبدیل شد.
كارشناس صنعت ریلی: شورای عالی ترابری بجای راه آهن سانحه را بررسی كند
محمد حسین رضاییان، كارشناس صنعت حمل و نقل ریلی در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره ناكارآمدی اقدامات شركت راه آهن در پیش گیری از وقوع و همین طور ضعف این شركت در مدیریت سوانح، گفت: نباید كمیته سوانح ریلی در شركت راه آهن و زیر نظر هیئت مدیره باشد چون نتیجه از قبل مشخص است.
وی با اشاره به اینكه در مورد سوانح مهم ریلی سال های اخیر هیچ گاه نه اطلاع رسانی درستی در زمان سانحه انجام و نه نتایج كمیته سوانح به مردم اعلام شده، اضافه كرد: باید این كمیته زیر نظر معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی ترابری تشكیل گردد تا به دور از جانبداری و با استقلال كامل به بررسی سانحه بپردازد و سپس علت آنرا برای مردم و رسانه ها تشریح كند.


منبع:

1398/07/07
19:12:52
5.0 / 5
1009
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری