گزارش شیك بار؛

دود مطالبات شهرداری از دولت همچنان در چشم شهروندان

دود مطالبات شهرداری از دولت همچنان در چشم شهروندان

به گزارش شیک بار مدیریت شهری دوره پنجم ماههای پایانی خویش را در حالی سپری می کند که سومین شهردار این دوره هنوز قادر به وصول مطالبات خود از دولت نیست و این امر منجر به کاهش بهره وری حمل و نقل عمومی تهران است.



خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: مبحث بدهی های شهرداری تهران از دولت، دیگر به یک میراث قدیمی تبدیل گشته است. میراثی که از زمان حضور محمد باقر قالیباف بعنوان شهردار تهران در ساختمان خیابان بهشت تا زمان کنونی و سکان داری پیروز حناچی بر شهر تهران همچنان ادامه دارد.
اما این دفعه داستان جدی تر از سال ها و دفعات پیش است و رقم بالای این بدهی ها صدای همه بخصوص اعضای شورای شهر تهران را درآورده است. رقمی که به قول محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است.
به طوری که در طول ماه های گذشته اعضای شورا بارها بر مشکلات شهرداری به علت عدم دریافت مطالبات خود از دولت تاکید کرده و از هر راه ممکن هم اعتراض خویش را نسبت به بی توجهی دولت به مطالبات شهری و کم کاری شهرداری در وصول طلب ها نشان داده اند.
علیخانی: شهرداری در عدم پیگیری سیاست های شهری مقصر است
محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تیرماه سال جاری در مورد بدهی های دولت به شهرداری بخصوص در حوزه حمل و نقل اظهار داشت: مجموع بدهی های دولت در مورد یارانه بلیط اتوبوس و مترو تا آخر سال ۹۸ برابر با ۷، ۳۰۰ میلیارد تومان است. سال قبل دولت حدود ۲۵ میلیارد تومان در این خصوص پرداخت کرده که کم تر از ۳ درصد است.
۶۰ درصد جرایم وصول شده در تهران سهم شهرداری و ۳۰ درصد سهم راهنمایی و رانندگی است؛ بدهی دولت در این حوزه تا آخر سال ۹۸ برابر با ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که هنوز پرداخت نشده است وی تصریح کرد: ما ضمن اینکه دولت را در کاهش توسعه مقصر می دانیم، شهرداری را هم در پیگیری سیاست های شهری مقصر می دانیم.
علیخانی در مورد سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی که به خزانه دولت رفته اما به شهرداری پرداخت نشده است، اظهار داشت: ۶۰ درصد جرایم وصول شده در تهران سهم شهرداری و ۳۰ درصد سهم راهنمایی و رانندگی است. بدهی دولت در این حوزه تا آخر سال ۹۸ برابر با ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که هنوز پرداخت نشده است.
وی با اشاره به اینکه شهرداری باید دوره بیفتد که پول خودش را دریافت کند، تصریح کرد: در بحث بلیط اتوبوس هم سال ۹۸ مجموع این یارانه حدود ۱۹۰۰ میلیارد بوده که شهرداری تمام آنرا پرداخت کرده اما نیمی از آن سهم دولت بوده که متأسفانه دولت این رقم را پرداخت نکرده است.
هاشمی: حناچی جسارت لازم را ندارد
محسن هاشمی رئیس شورای شهر هم دیماه سال قبل با تکیه بر صدمه بدهی های شهرداری بر توسعه حمل و نقل عمومی اظهار داشت: دو سال است که مرتباً می گوئیم دولت ۴۵ هزار میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی بدهی دارد اما کسی توجه نمی کند.
وی با اشاره بر کم کاری شهردار تهران در دریافت مطالبات شهرداری از دولت هم خاطرنشان کرد: قالیباف جسارت داشت و اتوبوس های BRT را وارد کرد اما به نظرم حناچی جسارت لازم را ندارد.
حال خراب حمل و نقل عمومی
عمده بدهی های دولت به شهرداری در ارتباط با حوزه حمل و نقل عمومی است. مطابق قانون، دولت موظف به پرداخت نیمی از هزینه های حمل و نقل عمومی و نیمی از یارانه بلیط اتوبوس و مترو است. این در شرایطی است که عدم عمل دولت به وظایف قانونی خود مشکلات فراوانی را در حوزه مدیریت شهری و حمل و نقل عمومی بوجود آورده است.
وضعیت ناوگان حمل و نقل شهر تهران در وضعیت خوبی نبوده و احتیاج به نوسازی و تجهیز دارد به صورتی که شهر تهران احتیاج به ۳ هزار دستگاه اتوبوس جدید دارد بنابر اعلام مدیران شهری، وضعیت ناوگان حمل و نقل شهر تهران در وضعیت خوبی نبوده و احتیاج به نوسازی و تجهیز دارد به صورتی که شهر تهران احتیاج به ۳ هزار دستگاه اتوبوس جدید دارد.
هرچند که با وجود اعلام های مکرر مدیران شهر تهران در این خصوص و تاکید بر ضرورت همکاری دولت در تجهیز ناوگان عمومی، همچنان شاهد عدم پرداخت شدن بدهی های دولت به شهرداری هستیم. بدهی هایی که اغلب مدیران شهری دلیل معلق ماندن یا تکمیل نشدن پروژه های عمرانی شهر را کمبود بودجه شهرداری و عدم دریافت مطالبات خود از دولت می دانند.
وضعیت عدم وصول این بدهی ها به جایی رسیده که اغلب اعضای شورای شهر پایتخت، علاوه بر مقصر دانستن دولت و انتقاد به بی توجهی آن، ضعف سیستم شهرداری و شهردار تهران در دریافت این مبالغ را یکی از علل اصلی عدم بازگشت بدهی ها می دانند؛ به عقیده اعضای شورای شهر، شهردار تهران عزم جدی برای دریافت مطالبات شهری از دولت را ندارد.
پیشنهاد وصول مطالبات شهرداری با انداختن لحاف و تشک مقابل ساختمان ریاست جمهوری!
در همین راستا هاشمی رئیس شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه تابحال هیچ یک از مطالبات شهرداری از دولت محقق نشده است، اظهار داشت: دولتی ها عملاً به شهرداری پولی نمی دهند و هم اکنون وضعیت در سیستم حمل و نقل عمومی بحرانی است. شهرداری لحاف و تشک بیندازد جلوی ریاست جمهوری تا پولش را بگیرد.
در همین خصوص محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران هم در جریان دویست و پنجاه و یکمین جلسه شورای شهر، با اشاره به اینکه شهرداری جسارت و توان ورود به عرصه تعیین تکلیف بار تحمیلی دولت بر نظام مالی شهرداری را ندارد، اظهار داشت: «انتظار می رفت شهرداری برای وصول هزینه های پایتخت اقدام عاجل می کرد، در حالیکه این بی توجهی باعث انباشت بدهی ها و کاهش درآمدهای شهر و معطل ماندن صدها پروژه نیمه تمام شده است؟ چگونه می توان این خسارت را جبران نمود؟ چرا شهرداری تهران جربزه و توان ورود به عرصه تعیین تکلیف بار تحمیلی دولت بر نظام مالی شهرداری تهران را ندارد؟»
عدم توسعه ناوگان عمومی و ویروسی که همچنان می تازد
اما در شرایط کنونی کشور و شیوع کرونا، مبحث ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی بیشتر از پیش اهمیت یافته است. هر روزه جمعیت زیادی از مردم شهر تهران برای تردد خود از مترو استفاده می نمایند این در شرایطی است که با عنایت به شرایط شیوع این بیماری، همواره بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تاکید می شود.
اما با عنایت به حجم مسافران مترو و میزان قطارهای شهری، برای رعایت این پروتکل ها باید ظرفیت متروی تهران افزایش یابد. اما لازمه این توسعه تخصیص منابع مالی به شهرداری است که این امر هم محقق نمی گردد بنابراین عدم توسعه ناوگان عمومی در شهر تهران، حداقل در شرایط کنونی بیشترین تبعات را برای شهروندان و کشور دارد.
به طوری که حتی به اذعان اعضای شورا هم هم اکنون متروی تهران به یکی از کانون های اصلی انتشار کرونا تبدیل گشته است.
رسولی: در کم کاری شهرداری شکی نیست
در همین خصوص حسن رسولی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد بدهی های دولت به شهرداری اظهار داشت: هم اکنون بدهی های دولت به شهرداری به مرحله بسیار بحرانی رسیده و نمی توان کم کاری شهردار تهران را در وصول این مطالبات تردید کرد.
وی با اشاره به اینکه شهرداری از دو راه می توانست نسبت به دریافت بدهی های خود اقدام نماید، اظهار داشت: نخستین مسیر پیش رو رایزنی بیشتر و همکاری با مراکز تصمیم گیری در دولت بود بگونه ای که با استفاده از توان ارتباطی و انتقال عمق مشکلات شهرداری به دولت به خصوص به بخش های اقتصادی همچون سازمان برنامه و بودجه دولت برای پرداخت بدهی ها متقاعد می شد.
رسولی اضافه کرد: بخصوص اینکه در شرایط کرونا و برای جبران کمک شهرداری در پیشبرد سیاست های دولت برای جلوگیری از شیوع این ویروس یا در مبحث حمل و نقل عمومی از جانب ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات درستی برای تعطیلی شهر تهران گرفته شد که این امر سبب کاهش درآمدهای مردم و درآمدهای شهرداری از محل حمل و نقل عمومی شد. این در شرایطی است که هزینه های در ارتباط با ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش پیدا نکرد و دولت هم باید طبق وظایف قانونی خود یک سوم از بهای بلیت مترو و اتوبوس و همینطور ۵۰ درصد از نیازهای مالی مترو را پرداخت می کرد که شهرداری نتوانست با رایزنی های مؤثر این مطالبات را دریافت کند.
خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: طی یک سال قبل هیچ قدم جدی و اساسی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و دریافت بدهی های شهری انجام نشده است. شهرداری می توانست از راه رایزنی و انتقال عمق مشکلات شهرداری به دولت بخصوص در حوزه حمل و نقل و انعکاس آثار اجتماعی و امنیتی آن بخصوص ضرورت توسعه حمل و نقل برای مقابله با ویروس کرونا، این مبالغ را زنده کند.
شهرداری بدهی هایی به دستگاههای اجرایی دارد و می تواند با رفتن به مراجع قضائی و استفاده از قدرت خود در کمیسیون ماده ۱۰۰ نسبت به پیگیری مطالبات خود اقدام نماید وی ادامه داد: به صورتی که تداوم روند کنونی و عدم رسیدگی به این ناوگان می تواند باعث زمین گیر شدن خدمات عمومی شود.
رسولی عنوان کرد: روش دیگر هم مقابله به مثل شهرداری با دولت بود چون که شهرداری بدهی هایی به دستگاههای اجرایی دارد و می تواند با رفتن به مراجع قضائی و استفاده از قدرت خود در کمیسیون ماده ۱۰۰ نسبت به پیگیری مطالبات خود اقدام نماید.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که آیا شورای شهر این راهکارها را به شهردار تهران منتقل کرده اند یا خیر، عنوان کرد: اعضای شورای شهر بارها این راهکارها و پیشنهادات را در جلسات عمومی و علنی به شهردار تهران تذکر داده و اعلام نموده اند که اداره پایتخت کار حساسی است و در مدیریت شهری در شرایط رکود بی سابقه اقتصادی قرار داریم. به صورتی که شهرداری با کاهش درآمدهای شهری مواجه می باشد و پیشبینی می نماییم که در مهرماه کمتر از ۴۰ درصد از درآمدهای شهرداری وصول شود.
حداقل وظیفه شهرداری تهران کوشش برای برون رفت از این وضعیت است
وی با تکیه بر اینکه تهران در شرایط بحرانی است اظهار داشت: این انتقادها بارها از جانب اعضای شورای شهر انجام شده و حداقل وظیفه سیستم شهرداری تهران کوشش برای برون رفت از این وضعیت است.
نسبت به برخی موارد اقداماتی انجام شده اما در خیلی از موارد به علت مؤثر نبودن اقدامات نتیجه ای دریافت نکرده ایم و حاصل آن بدهی های هنگفت و فعلی شهرداری از دولت می باشد رسولی در مورد اینکه پاسخ شهرداری تهران به پیشنهادات اعضای شورای شهر در این حوزه چه بوده است، اظهار داشت: نسبت به برخی موارد اقداماتی انجام شده اما در خیلی از موارد به علت مؤثر نبودن اقدامات نتیجه ای دریافت نکرده ایم و حاصل آن بدهی های هنگفت و فعلی شهرداری از دولت می باشد.
با نزدیک شدن به نفس های پایانی عمر این دوره از مدیریت شهری تهران و با عنایت به گفته های اعضای شورای شهر درباره بدهی های دولت به شهرداری، وصول مطالبات شهرداری از دولت آن هم توسط حناچی چندان عملی به نظر نمی رسد.
با این شرایط باید منتظر بود و دید که فشارها و تذکرات اعضای شورای شهر در جلسات صحن علنی به شهردار، تا چه میزان اثرگذار خواهد بود و آیا در نهایت حناچی را ترغیب به پافشاری در مقابل دولت و نقد کردن مطالبات شهرداری خواهد نمود یا خیر.
در مجموع دود اختلافات بین مدیریت شهری پایتخت و دولت در زمینه کمبود بودجه و عدم پیشرفت پروژه های شهری، تنها در حال رفتن به چشم مردم تهران است.


منبع:

1399/09/15
22:49:01
5.0 / 5
1275
تگهای خبر: اداره , بار , حمل و نقل , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری