الهام فخاری گزارش داد؛

كیفیت برنامه های شهرداری تهران در روزهای نوروز سال 98

كیفیت برنامه های شهرداری تهران در روزهای نوروز سال 98

شیك بار: نایب رییس كمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران  گزارشی از كیفیت برنامه های شهرداری در روزهای نوروزدر صحن شورای شهر تهران ارائه نمود.



به گزارش شیك بار به نقل از مهر، الهام فخاری در صد و شصت و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران، دومین گزارش نظارتی خودرا در نطق قبل از دستور ارائه داد و اظهار داشت: این گزارش درباب فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و هنری شهرداری تهران در روزهای نوروز ۹۸ است اما در پاسخ به این سؤال كه چرا این گزارش را در این مقطع ارائه می نماییم باید بگویم رویدادهای مناسبتی بخش مهمی از كار شهرداری تهران و خصوصاً حوزه اجتماعی محسوب می شوند كه یكی از آنها عید نوروز است ضمن اینكه اگر نقش شهرداری به درستی ارزیابی شود، در هنگام تنظیم بودجه بهتر می توانیم برای همكاران توضیح دهیم كه فرهنگ و هنر به بودجه و هزینه كردن نیاز دارد.
نایب رئیس كمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران افزود: شهرداری تهران همه ساله در چارچوب اجرای طرح استقبال از نوروز اقداماتی از قبیل آماده سازی و بهسازی شهر در زمینه های زیست محیطی، زیباسازی، آراستگی و پیرایش سیما و منظر، مدیریت خدمات گردشگری شهری، زمینه سازی برای حضور شهروندان در شهر از قبیل اجرای جشن ها و آیین های متناسب با ایام نوروز و... را به انجام می رساند. همچون اقدامات شهرداری تهران در این راستا آفرینش و تولید رویدادهای اجتماعی، فرهنگی و هنری در عرصه شهر است.
وی اضافه كرد: سنجش كیفیت، میزان اثربخشی و رغبت شهروندان در بهره گیری و شركت در آنها و توجه و كسب رضایتمندی گروه های سنی و جمعیتی مخاطبان در شهر تهران و چگونگی توزیع خدمات در بین مناطق برخوردارتر و مناطق كمتربرخوردار، همچون موضوعات مهم و مورد توجه شورای اسلامی شهر تهران و كمیته اجتماعی است. همین طور میزان دستیابی و تحقق اهداف تعیین شده نسبت به هزینه های صرف شده نیز همچون مسائلی است كه توجه به آن بسیار اهمیت دارد.
* اهداف برنامه های استقبال از نوروز
بگفته فخاری، ایجاد روحیه نشاط، شادابی و امید در شهروندان، تغییر و تحول در سیما و منظر شهر در امتداد شعار «تهران شهری برای همه»، مشهود بودن در تمامی لایه های شهر، ایجاد فرصت های مناسب برای تفریح و گردشگری كم هزینه برای عموم شهروندان خصوصاً اقشار كم درآمد شهری، زمینه سازی برای حضور شهروندان در محیط های عمومی برای فعالیتی غیر از كار و خرید، كاهش تصدی گری شهرداری و دخالت دادن شهروندان در اجرای برنامه ها با محوریت سمن ها و سرای محلات و تعیین و آماده سازی معابر مناسب برای تشویق شهروندان به پیاده روی در شهر به صورت جمعی و خانوادگی همچون اهداف برنامه های استقبال از نوروز بوده كه مبنای ارزیابی رویدادها قرار گرفته است.
* شیوه های ارزیابی برنامه های شهرداری تهران در نوروز ۹۸
نایب رییس كمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینكه ارزیابی برنامه های استقبال از نوروز در سال ۹۸ به سه روش انجام گرفته است، اظهار داشت: اولین روش، ارزیابی رویدادهای اجتماعی فرهنگی، رویدادهای هنری، گردشگری و محل های اسكان مسافران بود. این پیمایش توسط كمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران انجام شده است. هدف از مطالعه، ارزیابی تمامی رویدادهای برگزارشده در سطح شهر تهران و هم چنین كیفیت خدمات رسانی مراكز وابسته به شهرداری تهران بوده است. تكنیك جمع آوری اطلاعات پرسش نامه بسته و جمع آوری داده ها با همكاری 15 كارشناس (پرسشگر) از كمیته اجتماعی و تكمیل پرسشنامه با بازگشت حضوری به محل های وقوع رویدادهای فرهنگی و هنری انجام یافته است. در مجموع ۱۱۰ پرسشنامه مربوط به ارزیابی رویدادها تكمیل شد. هم چنین با بازدید از اماكن وابسته به شهرداری تهران (مراكز بهاران، مادر و كودك، پایگاه خدمات اجتماعی، گرمخانه، سامان سرا، موزه و نگارخانه) فعالیت آنها در روزهای تعطیلات نوروزی تمام شماری شد.
فخاری با اشاره به نظرسنجی از شهروندان توسط اداره كل مطالعات اجتماعی بعنوان شیوه دوم ارزیابی این برنامه ها تصریح كرد: جامعه آماری این پیمایش، شهروندان مخاطب نوروزگاه ها و حجم نمونه هزار نفر بوده است. داده های نظرسنجی بوسیله تكمیل پرسشنامه با مصاحبه حضوری پرسشگر در ۱۱ مكان شامل پارك ملت، بوستان پلیس، بوستان مینیاتور، میدان آزادی، فلكه دوم نیروی هوایی، بوستان پامچال، میدان نازی آباد، بوستان قائم و دریاچه شهدای خلیج فارس جمع آوری شده است.
به گفته وی، نظرسنجی تلفنی از شهروندان توسط مركز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، در این نظرسنجی نظرات 3156 نفر از شهروندان تهرانی درباب برنامه های نوروزی بوسیله مكالمه تلفنی مورد پرسش قرار گرفته است. در نظرسنجی تلفنی ۶۱ درصد از شركت كنندگان نظرسنجی زن و ۳۸.۵ درصد از شركت كنندگان مرد بودند. به لحاظ سنی، به ترتیب ۴۷.۴ درصد ۳۰ تا ۴۵ سال، ۳۳ درصد ۴۶ سال به بالا و ۱۲۰ درصد ۱۵ تا ۲۹ سال گزارش شده اند. از كل پاسخگویان حدودا ۵۱ درصد در تهران نبودند.
* تهران در نوروز تبدیل به شهری گردشگرپذیر شد
نایب رئیس كمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران ضمن قدردانی از تلاش بی وقفه همه دست اندركاران اجرای برنامه ها خصوصاً معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان زیباسازی شهر تهران خاطرنشان كرد: بی شك و به اذعان كارشناسان، فعالیت های فرهنگی هنری شهرداری تهران در روزهای نوروز ۹۸ نسبت به سنوات گذشته از فراگیری بیشتر و بهبود كیفی قابل توجهی برخوردار بوده است.
وی اضافه كرد: برگزاری برنامه های فرهنگی در عرصه های عمومی شهر تهران در روزهای نوروز، اوقات فراغت شهروندان و مسافران به تهران را غنی كرده و تهران را به شهری گردشگرپذیر مبدل ساخت. این خاصیت موجبات افزایش احساس تعلق به شهر را در شهروندان فراهم آورد. ضمنا با عنایت به اینكه تعداد قابل توجهی از شهروندان تهرانی به دلیلهای متفاوت امكان سفرهای نوروزی را ندارند، رویدادهای فرهنگی نوروز در شهر، جایگزینی برای سفر و ایجاد تنوع، استراحت و یادگیری و خاطره انگیزی خانواده های تهرانی فراهم آورد.
فخاری در ادامه اظهار داشت: شهر تهران در روزهای نوروز، فضای خلوتی را تجربه می كند كه همین سوژه منجر به افزایش فضای جرم خیز در تهران می شود. رویدادهای فرهنگی در عرصه های عمومی منجر به افزایش رونق و جمعیت شناور و گذرای شهری شده و همین مورد در افزایش امنیت نقش بسزایی داشت. بعلاوه با اینكه نظرسنجی تلفنی برنامه های نوروزی ۹۸ گویای آن می باشد كه ۵ درصد از شهروندان از این برنامه ها دیدن كرده اند، اما نتایج مطالعات دیگر در این زمینه نشان داده است كه بیشتر از نیمی از بازدیدكنندگان، رضایت بالایی از این برنامه ها داشته اند و این مساله یك مزیت جدی و قوی نوروز ۹۸ به حساب می آید.
* عدم شفافیت در توزیع بودجه، ضعف بزرگ برنامه های نوروزی شهرداری
وی با اشاره به اینكه با وجود نقاط قوت، برنامه های نوروزی ضعف هایی هم داشت، اظهار داشت: با وجود آنكه شهرداری تهران درانتها هر سال عهده دار انجام فعالیت های استقبال از بهار و برگزاری آیین های نوروزی است، در لوایح بودجه سنواتی خود هیچ سرفصل اعتباری معینی با این مساله پیش بینی نمی نماید. در مصوبه بودجه سال ۱۳۹۷ نیز مثل سال های گذشته اعتباری برای این مساله تعیین نشده است. بدین سبب این سؤال مطرح است كه اعتبارات و هزینه های فعالیت های نوروزی كه رقمی قابل توجه را به خود اختصاص می دهد چگونه تأمین می شود؟ ضروری می باشد كه در متمم بودجه ۱۳۹۸ پیش بینی اعتبارات فعالیت های نوروزی شهرداری تهران در نوروز ۱۳۹۹ خصوصاً در حوزه فرهنگی و اجتماعی مدنظر قرار گیرد.
فخاری تصریح كرد: هیچ سندی كه گویای منابع و سهم هر یك از عوامل دست اندركار در اجرای برنامه ها، شاخص ها و روش های توزیع و تسهیم اعتبارات، چگونگی تخصیص و تأمین بودجه و... در دست نیست. همین طور سازوكار توزیع اعتبارات برای اجرای برنامه ها، جداول اعتبارات تخصیصی و پروسه تأمین این اعتبارات در دستورالعمل مذكور و در دیگر اسناد تعیین نشده است.
به گفته نایب رییس كمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، ضعف در نظام برنامه ریزی و هماهنگی ناكافی میان سازمان های مدیریت شهری دست اندركار و شهرداری های مناطق، خلاء نظام نظارت و ارزیابی در سطوح درون سازمانی، ضعف در اطلاع رسانی، بازاریابی و تبلیغات، عدم توازن در سطح پوشش، فراگیری، عدالت فضایی در جذب گروه ها و اقشار اجتماعی، خلاء مشاركت و تعامل سازمانی و برون سازمانی، عدم توجه كافی به مشاركت پذیری شهروندان و سازمان های مردم نهاد، ضعف در مدیریت اجرایی و كاستی خدمت رسانی مراكز خدمات رسانی اجتماعی، فرهنگی و هنری در روزهای تعطیلات نوروز از دیگر ضعف های برنامه های شهرداری تهران در روزهای نوروز سال جاری بود.
وی بر اطلاع رسانی ضعیف شهرداری درباب برنامه ها بعنوان یكی از ضعف های بزرگ در این زمینه اشاره نمود و اظهار داشت: بیشتر از ۵۰ درصد مخاطبان این برنامه ها اطلاع نداشتند كه برنامه های اجرایی از طرف شهرداری تهران برگزار می گردند.
فخاری خاطرنشان كرد: برای افراد دارای معلولیت هیچ اشاره مستقیم و توجه خاصی در برنامه ها صورت نگرفته بود؛ در حالیكه ما موظف هستیم و در برنامه سوم توسعه شهری تهران مصوب كرده بودیم به این افراد توجهی خاص داشته باشیم.
نایب رئیس كمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران تصریح كرد: در برای سال ۹۹ حتما باید در امتداد برنامه های نوروز ستاد بودجه تشكیل گردد و و برای این برنامه ها بطور كامل از امكانات تبلیغات شهری بهره گیری شود.
وی همین طور از فعالان مدنی، انجمن باهمستان، كمیته های اجتماعی، هنر، شهر دوستدار كودك و همه كسانی كه در ارزیابی ها همكاری كرده بودند قدردانی به عمل آورد.


منبع:

1398/06/27
22:28:50
5.0 / 5
1468
تگهای خبر: امكانات , بار , تجربه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری