در جلسه سه جانبه مطرح شد؛

منابع مالی فراموش شده برای تكمیل خطوط مترو، وقتی مترو اولویت نیست

منابع مالی فراموش شده برای تكمیل خطوط مترو، وقتی مترو اولویت نیست

شیك بار: اعضای شورای شهر تهران تاكید كردند: مدیران حمل و نقل شهری باید به دنبال نقد كردن فرصت های مالی موجود در مترو باشند.


به گزارش شیك بار به نقل از مهر، بعد از بازدید كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از خطوط ۶ و ۷ مترو، جلسه ای مشترك میان این كمیسیون، كمیسیون عمران و حمل و نقل و مدیران با یك بانك خصوصی متعلق به كلان شهرها، معاونت مالی اداری، معاونت حمل و نقل، مدیرعامل مترو برگزار گردید.در این جلسه با تشریح وضعیت خط ۶ و ۷ مترو مشخص شد خط ۶ عملیات سیویل به اتمام رسیده اما در بخش تجهیزات هیچگونه پیشرفتی نداشته است. همینطور خط ۷ مترو هم بعد از بهره برداری نمایشی برای آنكه جان مسافران در خطر بوده فعالیتش متوقف شده است.در حال حاضر هم به قول مدیران حمل و نقل شهرداری تهران پیشرفت قابل ملاحظه ای در این خطوط به علت محدودیت منابع مالی نداشته ایم. پیشنهاد شهرداری تهران برای عمل به تعهدات خود ۲۰ میلیارد ماهیانه برای خط ۶ و عرضه زمینی به ارزش ۱۷۱۰ میلیارد برای تكمیل تجهیزات خط ۶ بود. یكی از پیشنهادات مطرح شده از جانب بعضی از اعضای كمیسیون برنامه و بودجه هم عرضه ۵۰۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه پیش بینی شده در بودجه سالیانه شهر تهران برای تكمیل خط ۶ است.این پیشنهادات مورد مخالفت اعضای كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قرار گرفت زیرا آنها معتقد بودند مترو پتانسیل تامین نیازهای مالی خویش را دارد. یكی از پیشنهادات عرضه شده استفاده از ظرفیت مجتمع های ایستگاهی بود كه به اعتقاد اعضای شورا مشخص نمی باشد چرا طی ۱۰ ماه گذشته اصلا از این ظرفیت استفاده نشده است. در حالیكه تمامی ایستگاه های خط ۳، ۶ و ۷ پتانسیل تبدیل شدن به مجتمع های ایستگاهی را دارند و حكم طلا را می توانند برای توسعه مترو ایفا كنند.یكی از گلایه های بعضی از اعضای این كمیسیون عدم پیگیری مناسب مدیران حمل و نقلی شهرداری در مورد نقد كردن فاینانس ها و ظرفیت های مالی پیش بینی شده از جانب دولت بود. فاینانس هایی كه پیش از این بعد از تكمیل تونل ها مدیران گذشته شهری برای تكمیل تجهیزات خطوط از آن استفاده می كردند اما در دوره كنونی این مورد محقق نشده است. بعضی از اعضای شورا از معاون حمل و نقل خواستند در این رابطه جدیت بیشتری به خرج داده و به جای آنكه به دنبال دریافت اعتبار آسان برای تكمیل خطوط باشد، پیگیری های لازم را برای نقدكردن این فاینانس ها انجام دهد.بی توجهی به انتشار اوراق مشاركت برای تكمیل خطوط مترو یكی دیگر از انتقادات مطرح شده بود كه اعلام گردید چرا متروی مشهد توانست از فرصت اوراق مشاركت استفاده نماید اما شهرداری تهران این فرصت را از دست داد كه یكی از مدیران بانك خصوصی متعلق به كلان شهرها اعلام نمود بانك مركزی اجازه نداده است هیچ اوراق مشاركتی منتشر شود. این سخن با واكنش اعضای شورا مواجه گردید و خبری كه طی ۵ روز این اوراق به فروش رفته اند را به این مدیر نشان دادند.اعضای شورا پیشنهاد كردند به جای آنكه اعتبارات فعلی مترو در تمام ایستگاه ها پخش شود و در نهایت حاصلی بای شهر و شهروندان نداشته باشد، بر روی افتتاح كیلومتری مترو تمركز شود و با تكمیل هر ایستگاه، آن ایستگاه مورد بهره برداری قرار گیرد. در غیر این صورت بعد از چند سال باز هم هیچ اتفاقی در مترو نمی افتد و وعده ها در حد حرف باقی می ماند. اعضای شورا همینطور پیشنهاد كردند از فرصت حضور شهردار در جلسات هیات دولت استفاده گردد و گشایش فاینانس ها برای تكمیل خطوط در دستور كار قرار گیرد.یكی از اعضا، سه منبع برای توسعه مترو عنوان نمود. كمك های دولتی، املاك و كمك های یك بانك خصوصی متعلق به كلان شهرها كه در صورت تحقق هر كدام از این سه منبع مترو می تواند پیشرفت كند.در این جلسه تاكید اعضا بر واگذاری مجتمع های ایستگاهی به شركت مترو به جای معاونت حمل و نقل بود و تاكید شد در مصوبه كمیسیون عمران و حمل و نقل شورا هم آمده است این مجتمع ها باید به مترو واگذار شود.برخی از اعضای حاضر در این نشست نسبت به عملكرد معاونت حمل و نقل در مورد تامین درآمدهای پایدار از این محل انتقاد كردند و معتقد بودند مترو اولویت این معاونت نیست زیرا اگر بود منتظر رسیدن پول و اعتبار برای تكمیل خطوط نبود.به گفته آنها، برای دو خط ۶ و ۷ مبلغ ۳۴۸ میلیون یورو مجوز فاینانس از جانب شورای اقتصاد صادر شده كه تاریخ آن گذشته است.به گزارش شیك بار به نقل از مهر، یكی از دلایلی كه این بانك خصوصی برای توقف حمایت های مالی خود از پروژه های عمرانی مطرح نمود، بدهكار بودن شهرداری به این بانك و حساسیت بانك مركزی بود كه اعضاء اعلام نمودند پیش از این هم چنین رویه ای بود و حتی در سایر پروژه ها هم چنین اتفاقاتی افتاده اما این حمایت ها قطع نشده است و این بانك پیش از این با وعده مدیران شهری برای واگذاری زمین های بزرگ حاضر بودند از پروژه ها حمایت كنند و مشخص نمی باشد برای رقم های كوچك چرا با مدیران جدید همكاری نمی گردد.

1397/04/07
13:39:42
5.0 / 5
2242
تگهای خبر: بار , حمل و نقل , زمین , شهردار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری