در دویست و سیزدهمین جلسه شورا تصویب شد؛

تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده های طرح ترافیک در سال ۱۴۰۳

تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده های طرح ترافیک در سال ۱۴۰۳

شیک بار: همزمان با دویست و سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، رقم پایه عوارض تردد در محدوده های طرح ترافیک 100 هزار تومان اعلام و با 20 رأی موافق تصویب گردید.


به گزارش شیک بار به نقل از مهر، محمد آخوندی در دویست و سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه شهرداری تهران درباب تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال ۱۴۰۳ با اعلان اینکه مباحث مفصلی در حوزه عوارض طرح ترافیک در کمیسیون عنوان شد، اظهار داشت: نظر مشترک کمیسیون بر این بود که هزینه پایه ورود وسایل نقلیه به محدوده های طرح ترافیک در هر روز ۱۰۰ هزار تومان باشد اما سه ضریب نیز داشته باشد. وی با بیان این که برمبنای جدول ضرایب مربوط به آلایندگی وسایل نقلیه، ضریب برای خودرو های هیبریدی و برقی صفر است، تصریح کرد: وسایل نقلیه دارای معاینه فنی برتر تهران ضریب ۰.۸، وسایل دارای معاینه فنی برتر از مراکز معاینه فنی تهران برمبنای دسترسی لازم به سامانه سیمفا، وسایل نقلیه دارای معاینه فنی معتبر ۱، وسایل نقلیه با عمر بیش از ۲۰ سال ۱.۲ است. آخوندی با اعلان اینکه پیشنهاد شهرداری تهران ۷۳ هزار تومان بود، اشاره کرد: بعد از مباحث انجام شده در کمیسیون، این مساله عنوان شد که شهرداری از طرح ترافیک بدنبال درآمد نیست و این طرح مقرر است بازدارنده باشد. وی ادامه داد: رفت و برگشت افراد با تاکسی در طرح ترافیک کمتر از ۲۰۰ هزار تومان نخواهد بود و وقتی رقم کمتر برای طرح در نظر گرفته شود، افراد تشویق می شوند که با خودرو های خود در طرح تردد کنند و این شرایط را برای کسانی که با وسایل حمل و نقل عمومی نیز تردد می کنند، به سبب ایجاد ترافیک ناشی از تردد خودرو های شخصی مشکل تر خواهدنمود. رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا تاکید کرد: از این لایحه چنین پیامی مخابره می شود که اگر مقرر است ترافیک و آلودگی هوای یک محدوده کنترل شود ما بدنبال درآمد از آن نیستیم. رییس شورای اسلامی شهر تهران با اعلان اینکه برخی خودرو ها در سایر شهرها به آسانی معاینه فنی می گیرند و در تهران تردد می کنند، تصریح کرد: در تهران پروسه سخت گیرانه و طولانی برای دریافت معاینه فنی اعمال می شود؛ درست است که پلیس خودرو های دودزا را متوقف می کنند اما باید ضوابطی مشخص شود که برمبنای آن خودروهایی که از تهران معاینه فنی دریافت کرده اند، در پایتخت تردد کنند. وی با اعلان اینکه تردد خودرو های با عمر ۲۰ سال باید در طرح ترافیک ضریب ۱.۵ داشته باشند، اشاره کرد: باید از عمر ۱۰ سال به پس از ضریب ۱.۱ شروع نماییم و تا ۲۰ سال به ضریب ۱.۵ برسیم. مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اعلان اینکه خیلی از لایحه ها و تجدیدنظرخواهی هایی که در قوه قضائیه انجام می دهیم برای شهرداری هزینه های قابل توجه و سنگینی دارد و ممکنست برای شهرداری چالش برانگیز باشد، اظهار داشت: درحال تدبیر اندیشی هستیم که بجای پرداخت پول در حساب بین با قوه قضائی، ارقام تهاتر شود. وی افزود: یکی از ظرفیتهای کمک کننده دراین زمینه، طرح ترافیک و هزینه های ناشی از آنست. خیلی از مجتمع های قضائی نیز در طرح ترافیک قرار دارند و می توان این پیشنهاد را لحاظ کرد. مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز با اعلان اینکه خودرو های آژانس باید ۶۰ درصد هزینه طرح را بپردازند و پیشنهاد بنده این است که تخفیف برای این خودرو ها از ۴۰ به ۶۰ درصد برسد، تصریح کرد: تخفیف به ساکنان محدوده طرح ترافیک ۵۰ درصد است و پیشنهاد می شود که به ۷۵ درصد برسد. علیرضا نادعلی سخنگوی شورا نیز با اشاره به زمان شرایط اضطرار که مدارس و در نهایت ادارات تعطیل می شوند، اشاره کرد: پس از چند روز تصمیم گرفته می شود که طرح فروخته نشود. باید از زمان شروع شرایط اضطرار، ممنوعیت تردد خودرو ها را بلا فاصله اعمال نماییم. وی افزود: شهرداری وظیفه خودرا در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی جهت کاهش آلودگی هوا انجام داده و این ممنوعیت تردد می تواند پیوست خوبی باشد. علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا هم با اعلان اینکه در بودجه سنواتی برای پلیس راهور اعتبار در نظر گرفته می شود، اظهار داشت: با توجه به این که بیان شد فروش طرح ترافیک برای بازدارندگی است و برای کسب درآمد نیست، نباید پلیس را به سمت این مساله سوق دهیم و پیشنهاد ما این است رقم بودجه برای پلیس از محل فروش طرح ترافیک حذف شود. محسن بیات رییس اداره املاک و حقوقی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این نشست با اعلان اینکه باید برمبنای نرخ تورم اقدام نماییم و اگر بر این اساس نباشد، مصوبه ما در هیئت تطبیق تأیید نخواهد شد، اظهار داشت: مصوبه ما در خصوص ۳۵ درصد افزایش بود اما در کمیسیون مباحثی مطرح و ۱۰۰ هزار تومان به عنوان رقم پیشنهاد شد که اگر این رقم اعمال شود، بازدارندگی خواهد داشت. وی ادامه داد: رقم نهایی با اعمال ضرایب در نهایت ۱۸۵ هزار تومان خواهد بود و اگر برمبنای افزایش ۴۵ درصدی نرخ تورم باشد، این عدد کمتر از نرخ تورم خواهد بود. بیات افزود: وجود وزارت خانه ها و ارگان های مهم و دانشگاه ها در محدوده طرح ترافیک، سبب شده که دستگاه های اجرائی تقاضاهای زیادی درباب طرح ترافیک داشته باشند. اگر قرار باشد برای دانشگاه ها و حوزه های علمیه، تخفیف طرح ترافیک را در نظر بگیریم، دیگر دستگاهها نیز مجدداً تقاضای این تخفیف را خواهند داشت و اعمال آن شاید عادلانه نباشد. وی همین طور اشاره کرد: ارقام در صورتی به پلیس اختصاص داده می شود که عملکرد داشته باشد و این عملکرد در معاونت حمل و نقل و ترافیک تأیید شود، در آن صورت رقم درآمدی آن به پلیس اختصاص خواهد یافت. بیات با اعلان اینکه پلیس هیچ نوع جریمه ای را برای خودروهایی که طرح ترافیک ندارند، اعمال نمی کند، اظهار داشت: عدم فروش طرح ترافیک موجب نمی شود که خودرو ها در محدوده های طرح تردد نکنند.

1402/11/15
22:38:42
5.0 / 5
265
تگهای خبر: اداره , بار , تاكسی , ترافیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری