سخنگوی شورای شهر تهران تاكید كرد

لزوم اجتناب از تصمیم گیری های خلق الساعه در رابطه با شهروندان

لزوم اجتناب از تصمیم گیری های خلق الساعه در رابطه با شهروندان

به گزارش شیك بار اعطا اظهار داشت: نباید در موضوعی كه تمامی شهروندان با آن مواجه دارند، تصمیم خلق الساعه شبانگاهی بگیریم، نیمه شب نباید درباره اجرای طرح ترافیك برای روز بعد تصمیم بگیریم چون زمان اطلاع رسانی نداریم.


به گزارش شیک بار به نقل از مهر، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه به نظر می آید در بحث کرونا در ارتباط با موضوعاتی که تاثیر عاجل و روزانه در زندگی شهروندان دارد، نظام تصمیم گیری و پیام رسانی ما کارآمد نیست، اظهار نمود: من یک مثال می زنم، شورا در روزهای نوروز چند جلسه هم اندیشی مجازی داشت. در یکی از جلسات نامه ای با چهار پیشنهاد کرونایی تنظیم کردیم تا از راه دکتر حناچی به هیأت دولت و ستاد کرونا تقدیم شود. وی افزود: یکی از این پیشنهادات تعطیلی حمل و نقل عمومی یعنی اتوبوس و مترو تا پانزده فروردین یعنی تا آخر تعطیلات بود اما این ابهام وجود داشت که بالاخره کدام مرجع باید تصمیم گیری کند و حرف آخر را بزند. اعطا افزود: در همان روزها از جانب یکی از خبرگزاری ها مورد پرسش واقع شدم که سرنوشت پیشنهاد تعطیلی مترو و اتوبوس چه شد؟ آیا پیشنهاد تصویب شد؟ با آن موافقت شد یا خیر؟ سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه همان روز (هشتم فروردین ماه) با افراد گوناگونی از مقامات عالی رتبه مرتبط در مبحث کرونا تلفنی صحبت کردم، افزود: اما متأسفانه درباره اینکه مرجع تصمیم گیری در ارتباط با تعطیلی حمل و نقل عمومی کجاست، پاسخ های متفاوت و بعضاً متناقضی دریافت کردم. عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران تصریح کرد: روشن نبود که آیا چنین پیشنهادی کافی بود در شورای فرماندهی مقابله و جلوگیری از کرونا در کلانشهر تهران به ریاست دکتر زالی به تصویب برسد؟ آیا لازم بود در مرجع بالاتری یعنی در ستاد استانی به ریاست استاندار به تصویب برسد؟ یا اینکه در سطحی عالی یعنی در ستاد ملی کرونا باید تصویب می شد؟ سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: پاسخ ها متفاوت و بعضاً متناقض بود، معنایش این است که ما به درستی ساختاری ستادی برای مدیریت بحران کرونا تشکیل داده ایم که سلسله مراتبی از سطح ملی تا سطوح استانی و شهری دارد، اما در نظام توزیع اختیارات به درستی تعیین تکلیف نکرده ایم و معلوم نیست تصویب کدام مورد در سطوح پایین تر کفایت می کند و کدام تصمیمات حتما احتیاج به مصوبه ستاد ملی کرونا دارد که مصوبات آن هم سنگ مصوبات شورایعالی امنیت ملی دانسته شده است. اعطا با اشاره به اینکه این روشن نبودن نظام توزیع اختیارات، در همین مورد مذکور تناقضی را دامن زد که به آن اشاره می کنم، عنوان کرد: در مورد مذکور یعنی پیشنهاد شورای شهر تهران برای تعطیلی حمل و نقل عمومی تا پانزده فروردین، شورای فرماندهی کلانشهر تهران به ریاست دکتر زالی در تاریخ ۷فروردین ماه سال جاری مصوبه ای داشت که انتشار یافت، در آن مصوبه اعلام شده بود تعطیلات ناوگان عمومی شامل مترو، اتوبوس و سرویس ون در کلانشهر تهران انجام پذیرد و ضامن اجرای آن دادستان تهران است، طبیعتاً وقتی چنین صورت جلسه ای منتشر می شود و بعنوان ضمانت اجرایی از دادستانی نام برده می شود، لازم اجرا است؛ اما در سطوح فوقانی سلسله مراتب ستاد کرونا این امر نقض شد و تعطیلی حمل و نقل عمومی پذیرفته نشد. سخنگوی شورای شهر تهران افزود: حالا این موضوع، امر عاجلی نبود و با این که سردرگمی ها را دامن می زد اما بالاخره چند روزی تا تصمیم گیری و اعلام خبر قطعی فرصت بود، از ما سوال می شد اما طبیعتاً من که مسئولیت اعلام مواضع رسمی شورا و اخبار را بر عهده دارم، توضیح می دادم که ما پیشنهادات خودمان را ارسال کرده ایم، باید دید آیا تصویب می شود یا خیر؟ اعطا خاطرنشان کرد: اما در مسأله شب گذشته یعنی اجرای طرح ترافیک مبحث از چه قراربود، واقعیت این است که صورت جلسه شورای ترافیک تهران به تاریخ ۲۱ / ۲ / ۹۹ مقرر می کند از ۲۹ اردیبهشت اولاً شروع ساعت طرح ترافیک ۸ بامداد و خاتمه آن ۱۶ عصر برای هر دو محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا است. در ادامه می گوید از ساعت ۱۴ به بعد خروج از این هر دو محدوده مجاز است. مقرر شده بود که این طرح از ۲۹ اردیبهشت تا اطلاع ثانوی اجرا شود، تا شب گذشته هم اتفاق متفاوتی رقم نخورده بود، اما دیشب ما شاهد اخبار مبهم و متفاوتی از زبان برخی مقامات مسئول در رسانه ها و شبکه های اجتماعی بودیم. وی با اشاره به اینکه دیشب با دکتر حناچی در این رابطه گفتگویی داشتم، اظهار داشت: ایشان به صورت جلسه شورای ترافیک تهران ارجاع دادند یعنی طرح بر همان منوال پابرجا می باشد. اما گویا در ساعات پایانی شب تماسی از جانب یکی از مسؤلان عالی رتبه ستاد ملی کرونا با شهرداری گرفته می شود و خواستار توقف طرح ترافیک می شوند و شهرداری هم تبعیت می کند معنای این کار چیست؟ از یک سو مصوبه ای برای اجرای طرح ترافیک از ساعت هشت تا ۱۶ با خروج آزاد از ساعت ۱۴ وجود دارد و از طرفی بدون این که مرجع دیگری یا حتی ستاد ملی کرونا این مصوبه را لغو یا ابتلاء کرده باشد یا حتی مصوبه دیگری به تصویب رسیده باشد، تماسی گرفته می شود و اجرای طرح متوقف می شود. سخنگوی شورای شهر تهران بیان نمود: در انتها باید نکاتی را برای جمع بندی این بحث عرض کنم اول اینکه نباید در موضوعی که تمامی شهروندان با آن مواجه دارند، تصمیم خلق الساعه شبانگاهی بگیریم. وقتی نیمه شب تصمیم گیری درباره اجرای طرح ترافیک برای روز بعد تغییر می کند پس کی مقرر است به شهروندان اطلاع رسانی کنیم؟ دوم اینکه بالاخره ما باید بدانیم بر مبنای مصوبات عمل می نماییم یا با تماسهای تلفنی؟ ولو از سوی مقامات عالی رتبه ستاد ملی کرونا. سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا شأن ملی دارند و کلامشان نافذ است، عنوان کرد: اما اگر قرار باشد تماسهای تلفنی ملاک عمل باشد آن هم تماس هایی که بر اساس مصوبه این نباشد این کار تشتت و نابسامانی در حوزه اداره شهر را ایجاد خواهد نمود. اعطا با اشاره به اینکه اعضای ستاد ملی کرونا از آغاز شیوع این ویروس متحمل زحمات بسیاری شدند، افزود: سوم که به نظر می آید این مشکل که از ابتدا وجود داشته یعنی روشن نبودن محدوده اختیارات هر سطح و اشکال در نظام توزیع اختیارات باید حل و فصل شود و گرنه امکان دارد باز هم با مواردی از این دست که شهروندان را بلاتکلیف می کند مواجه شویم.

1399/03/07
19:37:29
5.0 / 5
1688
تگهای خبر: اداره , بار , ترافیك , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری