حناچی:

برای شهر به دنبال درآمدزایی صدمه زا نیستیم

برای شهر به دنبال درآمدزایی صدمه زا نیستیم

به گزارش شیك بار شهردار تهران در گفتگو با فعالان اقتصادی و كارآفرینان راههای ایجاد درآمد برای شهر را بررسی و تصریح كرد به هر قیمتی نباید برای شهرداری درآمد به دست آورد.


به گزارش شیک بار به نقل از مهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در ملاقات و گفتگو با برخی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی با تاکید بر اینکه سال قبل با تحریم های جدید میزان درآمد دولت از نفت، به حداقل رسید و شهرداری تهران هم تحت تاثیر این فضا قرار گرفت، اظهار داشت: مدیریت شهری در دوره جدید نمی خواهد به هر شکلی درآمدزایی کند و چارچوب هایی دارد. بنا بر این امروز شرایط مالی سختی را تجربه می نماییم. اداره شهرداری تهران حداقل احتیاج به اعتبار روزانه بین ۵۰ تا ۸۰ میلیارد تومان دارد با این وجود شهرداری در دوران کرونا فعالیت خویش را ادامه داد؛ برای نمونه ناوگان حمل و نقل عمومی با ۸۰ درصد ظرفیت فعالیت می کرد، در حالیکه تنها ۱۰ درصد مسافران همیشگی از آن استفاده می کردند. او درباره این نقد که شهرداری تهران هزینه هایش بالاست اظهار داشت: این انتقاد وارد است و سعی شده است که این مشکل تا حدودی برطرف شود بدنه شهرداری سنگین است هر چند که حقوق بگیران شهرداری از آغاز مدیریت جدید از ۶۷ هزار به ۶۲ هزار نفر رسیده، اما باید دراین زمینه با رعایت تمام جوانب اخلاقی و انسانی بیشتر تلاش نماییم. شهردار تهران با اشاره به عرضه لایحه دوفوریتی به شورای شهر تهران برای رفع موانع مالی شهرداری تصریح کرد: ما به دنبال کسب درآمد به هر بهانه ای نیستیم چون که بعضی مسیرهای درآمد زایی به شهر صدمه می زند. شهردار تهران درباره همکاری و پشتیبانی از استارت آپها اظهار داشت: سیاست مدیریت شهری پشتیبانی از استارت آپها است همین راستا ما پیگیر «هوشمندسازی عرضه خدمات شهری» در شهر تهران هستیم. حتی لایحه ای برای پشتیبانی از آنها آماده و به شورای شهر تهران عرضه شده است.

حناچی درباره «درآمدزایی از سرای محلات» اظهار داشت: از سرای محلات به اندازه ای که باید، درآمد مالی کسب نمی گردد و مکانیزم های فعلی برای درآمدزایی مؤثر نیست. بنظر می رسد نهادهای مدنی باید بیشتر تلاش کنند و خواسته های مردم را به مدیریت شهری منتقل کنند تا تبدیل به تصمیمات اجرایی شود. در عین حال باید قبول کرد که نزدیک تر از این سراهای محلات به مردم در شرایط فعلی وجود ندارد که اطلاعات بسیار خوبی از شهروندان دارند و می توان از آن برای خدمات دهی بیشتر به شهروندان بهره برد.

شهردار تهران درباره تراکم فروشی توضیح داد: می توان شهر را با ساختن اداره کرد اما نباید خارج از برنامه تراکم فروخته شود. شهرداری در دوره مدیریت جدید کوشیده است هم طبق برنامه تراکم بفروشد و هم آنرا به قیمت واقعی و نه به نصف قیمت و ارزان عرضه نماید. الان در تهران قیمت تراکم معادل قیمت زمین است. دراین زمینه شهرداری به سمت تعادل حرکت می کند. حناچی به درآمدهای پایدار جدید شهرداری هم اشاره نمود و اظهار داشت: دو لایحه در مجلس تصویب گردید یکی لایحه درآمدهای پایدار که بزودی ایرادهای وارده شورای نگهبان بر آن برطرف خواهد شد و دیگری مالیات بر ارزش افزوده است که از یک سوم درآمد مالیات بر ارزش افزوده، به ۴ از ۹ درصد رسید و مطمئناً این دو لایحه در افزایش درآمد شهرداری در شرایط عادی تاثیر خواهد داشت.

او به «تبدیل تهران بعنوان یک مقصد گردشگری» اشاره نمود و اظهار داشت: تهران از نظر جاذبه گردشگری چیزی کم ندارد اما در زمینه شناساندن آن به مردم کم کاری شده، مدیریت شهری کوشش کرد در دوره جدید موزه های جدیدی راه اندازی کند و اساسا اگر تهران تبدیل به مقصد گردشگری تبدیل گردد خیلی از مشکلات شهر برطرف خواهد شد و درآمدهای خوبی هم به شهر تهران تزریق خواهد شد. حناچی درباره «کسب درآمد از زباله» و «ورود بخش خصوصی به این حوزه» اظهار داشت: حالا زباله در تهران در اختیار پیمانکار است اما باید پذیرفت بازیافت زباله مسیر طبیعی خویش را طی نمی نماید. مبنای طرح جامع پسماند که مقرر است اجرا شود این است که زباله تولید شده را اول ارزش گذاری و بعد برای آن برنامه ریزی می کند. سرانه زباله در کشور بر خلاف تبلیغی که می شود خیلی بالا نیست. در عین حال ارزش زباله های همه مناطق شهر یکی نیست مثلاً ارزش زباله های منطقه یک با ۱۲ اساساً قابل قیاس نیست. قیمت متوسط امحای زباله کیلویی ۱۶۷ تومان است که رقم نسبتاً بالایی است.
حناچی درباره «خصوصی سازی اتوبوسرانی» اظهار داشت: هم اکنون ۶۰ درصد اتوبوسرانی در اختیار بخش خصوصی است اما مشکل این بخش یارانه بالایی است که پرداخت می شود و مدیریت شهری به سبب برخی مخالفت ها و شرایط اقتصادی کشور اجازه ندارد این یارانه را تعدیل کند. وی همینطور پیشنهادهایی مانند اجاره پلاک مسکونی هایی که استفاده اداری می شوند را قابل تأمل خواند و اظهار داشت: این پیشنهاد خوبی است و بهتر از پلمب واحد است که فعلاً اجرا می شود. حناچی درباره استفاده از نمایشگاه آفتاب اظهار داشت: مدیریت شهری قصد داشت نمایشگاه های ملی را به این مجموعه منتقل کند اما اگر اتاق بازرگانی تهران بتواند این مجموعه را با پیشنهادهای خود به درآمدزایی برساند مدیریت شهری از آن استقبال می کند.

او در انتها درباره کسب درآمد از بیلبوردهای تبلیغاتی اظهار داشت: شهرداری تهران ۱۵ درصد بیلبوردها را در اختیار دارد. البته این بیلبوردها هم در بیشتر مواقع خالی نیستند. اما در عین حال سعی شده که در بیلبوردهای شهرداری تبلیغات در رابطه با مناسبت ها و شرایط روز کشور وجود داشته باشد.

1399/02/13
14:29:41
5.0 / 5
634
تگهای خبر: اداره , بار , تجربه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری