در گفت وگوی تفصیلی با مهر مطرح شد

تراموا به تهران می آید

تراموا به تهران می آید

شیك بار: شهردار منطقه یك پایتخت از اجرای طرح راه اندازی خط تراموا در راه 2.2 كیلومتری حدفاصل میدان دانشجو تا مجموعه توچال آگاهی داد.


گروه جامعه سمیرا خباز: منطقه یك تهران باتوجه به جاذبه های محیطی اش بسیار تحت تأثیر توسعه بی ضابطه شهر تهران بوده است. بارگذاری بیش از اندازه جمعیت، تراكم فروشی و تخریب باغات برای راه اندازی برج باغ ها و مراكز تجاری معظم و گوناگون از علائم این تأثیرات منفی و افسار گسیختگی در توسعه فضاهای شهری است، كه سال هاست مردم منطقه و شهر تهران را درگیر خود كرده است. این مسائل بهانه ای شد تا در شروع سال جدید با نگاه امیدوارانه به حل آنها با شهردار این منطقه حمید موسوی به گفت و گو بپردازیم. شرح این گفت و گو را در ادامه بخوانید. موسوی با اشاره به اینكه بعد از انتصاب به این سمت، تغییر رویكرد سرمایه گذاری از بخش مسكن به بخش گردشگری و خدماتی را در دستور كار قرار داده است، اظهار داشت: منطقه یك و شمیرانات باتوجه به شرایط اكولوژیكی می تواند تبدیل به فضای تفرجگاهی جهت استفاده عموم مردم شوند.فقر سرانه و عیوب شبكه معابر در منطقه یك پیك ترافیك را تا ۱۷ ساعت رسانده استوی افزود: تراكم فروشی در سال های گذشته موجب شد كه منطقه ما بیشتر از پیش بینی های طرح تفصیلی، جمعیت جذب نماید. باتوجه به این طرح باید حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در این منطقه ساكن می شدند، در صورتیكه نزدیك به ۵۰۰ هزار نفر هم اكنون ساكن این منطقه هستند.
شهردار منطقه یك با اشاره به اینكه فضاهای اجتماعی و خدماتی موجود این منطقه، جوابگوی جمعیت نیست، گفت: به صورتی ما با فقر سرانه و عیوب شبكه های معابر مواجه هستیم. و بنابراین منطقه یك در طول شبانه روز حدود ۱۷ ساعت، پیك ترافیكی دارد.
وی اضافه كرد: كم عرض بودن معابر، ضریب بالای مالكیت خودرو و تمركز تفرجگاه ها و مراكز تجاری در این منطقه جاذب سفر است و به حجم ترافیك این منطقه می افزاید.كاهش صدور پروانه مسكونی با تصویب مصوبه خانه باغها
موسوی با اشاره جایگزینی مصوبه خانه باغ ها بجای مصوبه مخرب برج باغ ها در سال گذشته، از كاهش تقاضای پروانه ساخت و ساز مسكونی در این منطقه آگاهی داد و اظهار داشت: برمبنای آمار در سال ۹۷، ۶۱۳ پروانه ساخت مسكونی صادر شده و باوجود وجود ركود در سال ۹۸ تنها ۵۵۶ پروانه صادر كرده ایم و جالب است كه در سال ۹۷ ۷۵۸ هزار و ۶۷۱ متر مربع پروانه های مسكونی صادر شده در صورتیكه در سال ۹۸، ۶۸۰ هزار و ۲۵۲ پروانه مسكونی صادر گردیده است. ایشان سپس بیان داشت: یعنی باوجود رشد هر ساله صدور پروانه باتوجه به ممنوعیت ساخت برج باغ ها و تأكیدات مقام معظم رهبری در این حوزه و تكالیفی كه قانون و الزامات شورای اسلامی شهر برای ما تعیین كرد، سطوح مسكونی در این منطقه نسبت به سال ۹۷ كم شد.جهش صدور پروانه فضاهای خدماتی در سال گذشتهشهردار منطقه یك از رشد صدور مجوز در حوزه خدمات شهری آگاهی داد و اظهار داشت: در حوزه فضاهای تجاری، اداری و گردشگری، از یك رقم تقریباً ۴۰ هزار متر مربعی به عدد ۲۶۳ هزار مترمربع رسیده ایم كه نشان دهنده جهش در فضاهای خدماتی است كه با صدور پروانه ها به مرور خودش را در شهر نشان خواهد داد. وی این رشد را نویدبخش رفع كمبودهای خدماتی در منطقه یك دانست و اظهار داشت: از جانب دیگر رویكرد گردشگری باتوجه به وجود ظرفیت های مختلف فرهنگی، مذهبی، پزشكی، تفریحی و طبیعی به رشد ابعاد اجتماعی فرهنگی منطقه یك تهران كمك می نماید.تغییر فضای اطراف امامزاده صالح بمنظور توسعه گردشگری مذهبی
موسوی با اشاره به واقع شدن بقاع متبركه امامزاده علی اكبر چیذر، امامزاده صالح و امامزاده قاسم (ع) در این منطقه، اظهار داشت: به دنبال استفاده از این ظرفیت بمنظور توسعه بعد گردشگر مذهبی هستیم. وی از اجرای طرحی در اطراف امامزاده صالح آگاهی داد كه بدین منظور و با ایجاد فضاهای باز شهری، بازپیرایی و ساماندهی این منطقه و فضای مذهبی و اجتماعی پیرامون آنرا شكل خواهد داد. شهردار منطقه یك با اشاره به فعالیت بیمارستان های گوناگون در منطقه اظهار داشت: خیلی از این بیمارستان های فوق تخصصی در تهران، كشور و حتی غرب آسیا متمایز هستند و می تواند به گسترش توریسم درمانی كمك كنند. وی از دیگر نقاط قوت گردشگری این منطقه را در استقرار اماكن تاریخی گوناگون همچون باغ موزه ها و كاخ موزه ها و خانه موزه های شخصیت های فرهیخته (خانه پروفسور حسابی، خانه نیما، خانه سیمین، خانه استاد صانعی) حسینیه ها و بازار تجریش و تكایا برشمرد و اظهار داشت: اینها همچون مكان های قابل سرمایه گذاری در حوزه گردشگری هستند.اجرای طرح تراموا برای حل معضل گره ترافیكی ولنجك و توسعه گردشگری
شهردار منطقه با اشاره به اینكه رود دره ها مختلفی همچون دربند، دركه، توچال و ارتفاعات سوهانك می تواند به جذب توریست طبیعی كمك كنند، بیان داشت: قدم های خوبی در توسعه گردشگری از این طریق برداشته ایم. وی با اشاره به تعامل خوبی كه با مدیریت مجموعه توچال و دربند در این مدت صورت گرفته است، اظهار داشت: از حل معضل گره ترافیكی در منطقه ولنجك تهران با اجرای طرح تراموا آگاهی داد. بگفته وی این اتفاق جدید برای تهران در مرحله تصویب نهایی از طرف معاون ترافیك شهر تهران و شورای عالی ترافیك قرار دارد و در انتظار صدور مجوز نهایی است. شهردار منطقه یك با اشاره به حجم گسترده ترافیكی در ایام تعطیل بمنظور ورود به مجموعه گردشگری توچال تهران بوسیله مسیر دسترسی محلی ولنجك اظهار داشت: بمنظور حل این معضل، پیشنهاد راه اندازی یك تراموای چرخ لاستیكی مورد پذیرش قرار گرفته است. موسوی در ادامه توضیح داد: در تعامل خوبی كه با مدیریت مجموعه توچال صورت گرفت، قرار شد ساماندهی این مجموعه از ابعاد مختلف مدنظر قرار بگیرد و یكی از ابعاد آن مربوط به حل معضل ترافیكی منطقه است. وی با اشاره به اینكه با هماهنگی های به وجود آمده با یك شركت معتبر مسیر ۲.۲ كیلومتری حدفاصل میدان دانشجو تا ایستگاه توچال برای گذر یك قطار شهری مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار داشت: در ابتدا استفاده از مونوریل را پیشنهاد دادیم اما در نهایت مشاور به گزینه تراموای چرخ لاستیكی رسید.
ایجاد مد جدید حمل و نقل در تهران
شهردار منطقه یك، اشاره كرد: با اجرای این طرح علاوه بر اینكه یك مُد جدید حمل و نقل، تراموا بعنوان یك ایده مبدعانه و دوستدار محیط زیست در جذب توریست نقش مهمی ایفا خواهدنمود.
موسوی اضافه كرد: با راه اندازی این تراموا مسیر دسترسی به ایستگاه یك توچال بعنوان راه دسترسی محلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی تصریح كرد: با اجرای این طرح، پاركینگ فعلی مجموعه توچال به بخش تفرجگاه گردشگری به این مجموعه اضافه خواهد شد. و پاركینگ شهرداری در محدوده میدان دانشجو جایگزین این پاركینگ می شود. شهردار منطقه یك با اشاره به اینكه طرح توسعه مجموعه توچال از دو بعد مورد توجه قرار گرفته است گفت: در بعد نخست به دنبال تمركزگرایی در راه پیاده راه و اصلاح آن با حذف زواید پیرامونی هستیم تا ارائه خدمات متمركز توسعه یابد. در كنار این مساله اصلاح دسترسی به این مجموعه فرهنگی ورزشی پرتردد در دستور كار قرار گرفته است.مسیر دربند تا سربند پیاده راه می شود
به گفته وی مشكل گره ترافیكی در محدوده در بند هم وجود دارد و برای حل مسئله كمبود پاركینگ در این منطقه هم تمهیداتی در نظر گرفته ایم.
وی در ادامه با تاكید بر ترافیك سنگین كه میان میدان دربند تا میدان سربند وجود دارد، از تبدیل این محدوده به مسیر پیاده راه آگاهی داد و اظهار داشت: با ایجاد پیاده راه در این راه، پاركینگ ها به زیر هم سطح منتقل خواهد شد. موسوی با اشاره به انجام هماهنگی های صورت گرفته در این خصوص اظهار داشت: این تغییرات با مشاور مربوطه انجام مطرح شده و در مرحله اول قرارداد هستیم.تخریب فضاهای خطرآفرین حاشیه دركه
وی اضافه كرد: برای حل معضلات دربند، با مقامات محلی، معاون دادستان فرماندار شهر تهران جلسات مختلفی داشتیم و درخواست كردیم، شركت آب منطقه ای به وظایف خود در این حوزه عمل كند و فضاهای حاشیه دره دركه را كه به شكل غیر مجاز و خطر آفرین توسعه یافته و به بستر و حریم رودخانه تجاوز كرده است تعرض كرده است را تخریب كنند.
شهردار منطقه یك تصریح كرد: با هماهنگی های صورت گرفته با اداره كل حریم و با رعایت همه موضوعات فنی و بهداشتی و خدماتی مدرن را جایگزین فضای موجود خواهیم كرد تا نیازهای مردم را برآورده شود. وی با اشاره به اینكه شهرداری از صاحبان چند پلاك در ارتفاعات سوهان درخواست كرده تا بجای ساخت واحدهای مسكونی به ساخت مركز تفرجگاه ها و فضاهای پذیرایی و اقامتی اقدام نمایند. اظهار داشت: در جریان ساماندهی وضعیت تفرجگاهی منطقه با بنیاد مستضعفان نیز مذاكراتی داشتیم كه قسمتی از آن در محدوده توچال بوده و بخش دیگر مربوط به اراضی جماران است.
وی در ادامه توضیح داد: در این محدوده جلوی ساخت و سازهای بی رویه را گرفتیم و از بنیاد درخواست كردیم، طرحی را در چارچوب گردشگری تفرجگاهی آغاز كند.هر رأیی درباب پالادیوم صادر شود، بدون كم و كاست و بدون فوت وقت اجرا می كنیم
موسوی در پاسخ به این پرسش كه آخرین حكم درباب تخلفات روگذر و زیرگذر مركز تجاری پالادیوم چیست و چه تصمیمی برای اجرای آن دارید، پاسخ داد: در ماجرای این تخلفات، بارها گفته ایم كه تابع قانون هستیم در اواخر بهمن ماه رأی پالادیوم ابلاغ گردید و بلافاصله با همكاری سازمان نظام مهندسی مذاكرات و مكاتباتی داشتیم كه تیم را جهت رفع مشكلات سازه ای تشكیل دادیم چونكه تخریب به این بنا نیازمند خرد فنی و كارشناسی است؛ چون ممكنست تخریب آن، لطمه های جدی به ساختمان و ساختمان های اطراف و رهگذران وارد كند. ایشان سپس توضیح داد: اما اسفندماه سال گذشته، دیوان عدالت اداری دستور توقف رأی را صادر كرد و برمبنای آن اجرایی رأی صادره متوقف گردید و تا اطلاع ثانوی كه رأیی صادر شود كماكان منتظر هستیم. موسوی اشاره كرد: هر رأیی درباب پالادیوم صادر شود، بدون كم و كاست و بدون فوت وقت اجرا می نماییم.اطلس مال موظف به ارائه مطالعات ترافیكی قبل از بهره برداری است
شهردار منطقه یك درباره اطلس مال و تخلفات آن نیز گفت: این مجموعه برمبنای پروانه صادر شده ساخته شده است. طبق پروانه ۱۳۲۱۴۱ مترمربع باید ساخت و ساز صورت می گرفت كه در سال ۹۶ با ستاندن گواهی عدم خلاف، ۱۲۳۸۴ متر بنا اضافه و به ۱۴۴۵۲۵ متر مربع رسیده است. وی ادامه داد: حسب اطلاعاتی كه هم اكنون از جانب ناظر وجود دارد نسبت به آخرین گواهی عدم خلاف، فقط قریب به ۵۰۰۰ متر مربع تخلف وجود دارد كه روند آن و طی پروسه قانونی در حال رسیدگی است و صدور هرگونه گواهی برای اطلس مال منوط به سیر رسیدگی قانونی به تخلفات موجود خواهد بود و از این حیث تخلفی ندارد، اما اگر به بعد صدور پروانه بپردازیم این مسئله قابل بررسی است كه آیا مطالعات ترافیكی قبل از انجام طرح و حجم بارگذاری در مقیاس محله انجام گرفته است.
وی با اشاره به اینكه اطلس مال هنوز به مرحله بهره برداری و بارگذاری نرسیده است، اشاره كرد: ما همچنان نگران این هستیم كه اگر این مجموعه فعالیتش را آغاز كند چه تأثیری در محیط پیرامونی اش می گذارد، بویژه از بعد ترافیكی و دسترسی های محلی وضعیت نگران كننده ای ایجاد خواهدنمود. شهردار منطقه یك با اشاره به برگزاری جلساتی با مدیران این مجموعه اظهار داشت: درخواست كردیم تا پیش از راه اندازی مطالعه ترافیكی این مركز را به ما عرضه كنند.


منبع:

1399/02/01
13:56:43
5.0 / 5
716
تگهای خبر: احداث , اداره , بار , بنیاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری