گزارش شیك بار؛

ایستگاه پایانی مرگ

ایستگاه پایانی مرگ

شیك بار: تعداد مسافران حمل و نقل عمومی از بامداد شنبه افزایش خواهد یافت، راهكار مدیران شهری سفارش به رعایت فاصله گذاری اجتماعی است اما بگفته رئیس كمیسیون عمران شورا، مشكل فقط با سفارش حل نمی گردد.


به گزارش شیك بار به نقل از مهر، انتخاب بین نان و جان است. هفته ای كه گذشت شهر نه به شلوغی هفته پایانی سال پیش بود نه به خلوتی ایام نوروز. اندك جمعیتی كه مجبور بودند سر كارهایشان حاضر شوند مانند همیشه هم اتوبوس های شلوغ را تجربه كردند و هم واگن هایی كه دیگر صندلی خالی نداشت. از فردا تعداد بیشتری بیرون آمدن از خانه را باید انتخاب كنند. تعداد اتوبوس ها و واگن های مترو در تهران هم تغییری نكرده است. هر چقدر هم مسئولان بگویند واگن ها و اتوبوس ها در بیشتر مواقع خلوت است. ناوگان حمل و نقل عمومی با همان ظرفیت گذشته كه پاسخگوی مسافران نبود و به قول مشتریان هرروزه مترو و اتوبوس در آن كنسرو می شدند و همیشه تعدادی مسافر جامانده داشت، باید خدمات رسانی كند. اما دیگر نفس به نفس شدن مسافران در واگن ها، جان می گیرد. اینكه در اتوبوس آویزان مسافر كنار دستی ات شوی و میله ای برای گرفتن نباشد یا در مترو حجم مسافران نفست را تنگ كند، تصویر همیشگی و روزمره از این ناوگان نیست و می تواند قاب آخر خیلی از زندگی ها باشد. هفته گذشته علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با كرونا كه هفته گذشته به صحن شورای شهر تهران آمد و آگهی داد تهران به سبب میزان جمعیت ساكن، شناور و آزادی كه دارد نیاز به تصمیم های ویژه دارد. او به رابطه مستقیم میزان مبتلایان به كرونا و میزان حضور در سطح شهر اشاره نمود و اظهار داشت: و حضور پر شمار شهروندان در سه روز گذشته در پایتخت آثار خودرا نشان خواهد داد. آثار این حضور ۵ تا ۹ روز آینده مشخص می شود، تلفات آن نیز تا دو هفته آینده معلوم می شود و نباید گفت شلوغی دو روز پیش در پایتخت هیچ اثری نداشت. تهران نقطه پاكی ندارد زالی معتقد بود صحبت از فاصله گذاری هوشمند در شهر تهران هنوز خیلی زود است برای اینكه هنوز خود فاصله گذاری اجتماعی در تهران محقق نشده است. بگفته او شیب ابتلاء به بیماری كرونا در تهران شاهد تكان های سینوسی است یعنی در روزهایی كه حضور نامتعارف شهروندان را شاهد می باشیم مانند هفته آخر اسفند ماه بازتاب آنرا در اواخر هفته اول فروردین ماه مشاهده كردیم. برگشت مسافران نوروزی نیز همچنان ادامه دارد و ما شاهد شرایط سخت تر بعد از طی چند روز خواهیم بود. زالی اضافه كرد: حمل و نقل عمومی برمبنای تجربه جهانی بزرگترین كانون انتقال ویروس شناخته می شود و من احساس می كنم شرایط حمل و نقل عمومی تهران برای كنترل و مهار بیماری مناسب نمی باشد. او آگهی داد: هم اكنون به سبب حجم ترددهای درون شهری تقریباً هیچ نقطه پاكی نداریم. اما تابحال سخنان متخصصان حوزه بهداشت تأثیری در تصمیم گیری های كلان نداشته است و از فردا دو، سوم شاغلان بخش های دولتی و خصوصی باید برسركارهای خود حاضر باشند. كسی را اجبار به استفاده از مترو نمی كنیم تعداد شهروندانی كه برای حفظ موقعیت كاری شأن مجبور هستند فردا بر سر كارهایشان حاضر شوند، بیشتر خواهد شد. مدیریت شهری تهران نشانه گذاری هایی در مترو، اتوبوس برای حفظ فاصله اجتماعی كرده است. طرح ترافیك كه هفته گذشته لغو شده بود این هفته باردیگر اجرایی می شود با تغییراتی در ساعت اجرا. شهرداری تهران می گوید درباب اجرای مجدد طرح ترافیك تصمیم گیر نهایی نیست و تنها ضلع تصمیم سازی ها است. از سویی شهردار تهران هم در پاسخ راهكارهایی كه برای حفظ سلامت شهروندان در ناوگان حمل و نقل عمومی كرده است می گوید شهرداری كسی را دعوت به استفاده از مترو نمی نماید. پیروز حناچی گفته است كه فاصله فیزیكی پس از كرونا مهمست و باید مورد توجه قرار گیرد ولی توجه كنید كه ما تقاضای سفر را ما به وجود نمی آوریم ما تقاضای سفر را جواب می دهیم. همكاران من در مترو اقداماتی انجام داده اند و تلاش می كنند با آموزش و علامت گذاری، مردم را متوجه رعایت فاصله كنند و اگر توجه كنید كف متروها علامت گذاری شده است این بخش در دست ماست بخشی هم دست مردم است كه همكاری كنند، ما كسی را برای سوار شدن به قطار اجبار نمی نماییم و از طرفی جلوی سوار شدن افراد به واگن ها را نمی گیریم. آن طور كه مشخص است مدیران شهری تنها مجری دستورالعمل های دولتی هستند و خودرا شریك اثرات احتمالی این نوع تصمیم گیری ها بر افزایش شمار مبتلایان و فوتی های ناشی از ویروس كرونا نمی دانند. وقتی پارلمان محلی در تصمیم گیری ها جایی ندارد اعضای شورای شهر تهران هم نقشی در تصمیم گیری ندارند، آنها تنها می توانند پیشنهاد دهنده باشند و نظرات مشورتی خودرا بوسیله شهردار تهران به گوش تصمیم گیران برسانند. به اعتقاد آنها حمل و نقل عمومی در تهران باید تعطیل شود و فاصله گذاری اجتماعی در این ناوگان شلوغ بی تأثیر است. البته درخواست آنها تعطیلی ناوگان حمل و نقل در كنار تعطیلی شهر است. موضوعی كه برمبنای سومین نظرسنجی شهرداری تهران، سه چهارم مردم تهران با آن موافق هستند. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران معتقد می باشد وقتی مقرر است دو سوم مردم بر سركارهای خود حاضر شوند، صحبت از تعطیلی مترو بی خود است و با این تعداد مسافر هم امكان رعایت فاصله اجتماعی وجود ندارد. اظهار نظر بعضی از اعضای شورای شهر درباب مقابله با ویروس كرونا نام اظهار نظر محمد جواد حق شناس ویروس كرونا را نمی توان با دولت نیم بند، گفتار درمانی و مدیریت آمار شكست داد. این بارسنگین را این دفعه نمی توان به دوش ملت گذاشت. این ویروس را نمی توان با پنهان كاری و نادیده انگاری و فرافكنی نابود كرد.
الهام فخاری ظرفیت كارشناسی ستاد مهم و ملاك است اما دیده ایم متأسفانه آنچه در ستاد تصویب و اعلام می شود، در سایر بخش های كشور مورد تعدیل قرار می گیرد و الان به وضعیتی در تهران رسیده ایم كه نه قرنطینه و نه فاصله گذاری اجتماعی اجرایی نشده است.
حسن رسولی
مدیریت مقابله با بحران كرونا گرفتار بحران است، دلیل بحران این است كه دو تن از مقامات ارشد كشور؛ یكی گفت از شنبه كار تمام است و به شرایط عادی باز می گردیم و دیگری هم، مسئول بزرگواری است كه گفت از پس فردا خلوت سازی می نماییم. مردم اثرات هیچكدام از این دو تصمیم را ندیدند. صدای غیر واحدی از مدیریت بحران به گوش می رسد و مردم احساس بی پناهی می كنند و حس می كنند كسی بالای سرشان نیست. محمد سالاری متأسفانه این روزها مسئولین وزارت بهداشت گرفتار ملاحظه كاری شده اند و با مردم صریح صحبت نمی كنند، در شرایط فعلی مردم باید واقعیت ها را بدانند حتی اگر به قیمت استعفا یا عزل شما، دكتر نمكی و یا آقای جهانپور باشد. گرفتار محافظه كاری نشوید و آنچه را لازم است، بگویید و برای مردم تبیین كنید كه اگر این روند ادامه پیدا كند، كشور گرفتار چه بحرانی خواهد شد. شهربانو امانی تلاش شورا برای تعطیلی مهمترین كانون انتقال ویروس كرونا كه حمل و نقل عمومی است به نتیجه نرسید و نخستین فوتی ها را در ناوگان حمل و نقل عمومی داشتیم. امروز در اتوبوسرانی ۴۰ نفر و در مترو ۳۵ نفر از همكاران ما مبتلا به كرونا هستند. علی اعطا شاید اگر بعضی از ادارات دولتی تعطیل می شدند هیچ اتفاقی نمی افتاد اما وقتی اصناف تعطیل می شوند انواع و اقسام مشكلات اقتصادی به وجود می آید و دولت هم نمی تواند حمایت مؤثری انجام دهد. این جای سوال است كه چرا در مورد اصناف تا این اندازه سخت گیری می نماییم و پافشاری داریم تا ادارات باز بمانند. محسن هاشمی انداختن مشكلات به گردن مردم و مقصر دانستن آنها نیز مشكلی را حل نمی كند و مسئولان باید با بهره گیری از محدودیت های قانونی و تشویق و تنبیه ها، رفتار مردم را مدیریت كنند. احمد مسجدجامعی متأسفانه حجم اختیارات ما در مدیریت شهری هماهنگ با توقعات نیست و اختیارات داده شده، توقعات را همپوشانی نمی نماید. محمد علیخانی رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم همین اعتقاد را دارد او به خبرنگار مهر توضیح داد: هم اكنون برای رعایت فاصله اجتماعی در حمل و نقل عمومی سفارش هایی می شود همچون آنكه مسافران فاصله یك متری را حفظ كنند اما اگر قرار باشد دو سوم كاركنان بر سر كارهای خودشان بروند تعداد واگن های ما كافی نیست و برای اجرای این مساله گردنگیر های دیگری باید وجود داشته باشد و با سفارش هیچ مشكلی حل نمی گردد. وقتی مقرر است دو سوم كاركنان بر سر كارهایشان بیایند با این مقدار واگن امكان اجرای فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد. دولت باید كمك نماید به سرعت واگن های جدیدی به مترو اضافه شود. وی با اعلان اینكه اگر امكان رعایت فاصله یك متری نیست حتما مسافران ماسك بزنند یا ماسك با نرخ دولتی در مترو توزیع شود تا از این طریق بتوان از انتقال كرونا میان مسافران پیشگیری كرد و شرایط به صورتی باشد كه از ورود مسافر بدون ماسك جلوگیری شود، اظهار داشت: در صورتیكه استفاده از ماسك الزامی شود خطر انتقال بیماری كرونا كاهش پیدا می كند این مساله در خیلی از كشورها نیز مدنظر قرار گرفته و نتایج مؤثری داشته است. حجت نظری هم در صفحه توئیتر خود نوشت: اجرای طرح ترافیك در تهران در شرایطی كه به دستور رئیس جمهور دو سوم كارمندان نیز باید سر كار بروند یعنی افزایش جمعیت در واگن های مترو و اتوبوس كه پیامدش هم ایجاد موج ابتلاء به كرونا در پایتخت است. انتخاب میان جان است و نان و مردم فردا به اجبار برای ماندن نان در سفرهای كوچك شأن، سوار مترو و اتوبوس می شوند و ساعت ها هم در شلوغی خیابان ها خواهند ماند تا منحنی رو به رشد مبتلایان كرونا در پایتخت یك تكان بلند تر بخورد و ۵ تا ۹ روز دیگر این جان ها تبدیل به اعدادی می شوند كه آقای سخنگو از میزان مبتلایان و فوتی ها خواهد خواند.


منبع:

1399/01/22
13:13:33
5.0 / 5
1874
تگهای خبر: بار , تجربه , ترافیك , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری