مروری بر اتفاقات یك سال گذشته پایتخت

وعده های بی سرانجام حمل و نقلی

وعده های بی سرانجام حمل و نقلی

شیك بار: سال 98 برای تهران سالی پراز حادثه بود، از بوی نامطبوع عجیبی كه ریشه آن همچنان معین نمی باشد تا زمستان پر از روزهای آلوده و سرانجام ویروسی كه زندگی همه شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است.


به گزارش شیك بار به نقل از مهر، «سالی كه نكوست از بهارش پیداست، ماستی كه ترشه از تغارش پیداست» حكایت سال 98 تهران است. سالی كه با بارش های سیل آسای فروردین ماه شروع شد. اگر نوروز امسال ویروسی ناشناخته عامل وحشت شهروندان تهرانی شده، سال قبل باران های تند و گاه و بی گاهی نوروز را كمی به كام تهرانی ها تلخ كرد. بارش های تندی كه موجب شد مدیریت شهری در عرض ۲ دقیقه ۳۵۰ هزار پیامك آگهی در حوزه رود دره های دارآباد، دربند، دركه، فرحزاد، كن و وردآورد ارسال نماید. شهردار تهران در اولین نشست پس از تعطیلات نوروزی شورا در گزارشی با اشاره به بارندگی های ۱۲ فروردین در پایتخت اظهار داشت: سیل تا آستانه تهران نیز آمد و شرایط اضطراری بوجود آمد و دررودخانه وردآباد در تقاطع جاده قدیم كرج، آب تا عرشه پل بالا آمد كه ما در جریان این اتفاق به ۵۰۰ هزار نفر پیام زده و آماده باش بودیم و تلاشهای بموقع از این اتفاق جلوگیری كرد. رئیس شورای شهر تهران هم آگهی داد كه در حوزه زیرساختها در جنوب تهران لطمه های جدی در مقابل سیل وجود دارد و در صورت وقوع بارندگی های فراتر از میزان انتظار امكان دارد به انتقال روان آب های شمال و مركز تهران به مناطق فرو رفته در جنوب تهران و خسارات سنگین بیانجامد كه در این مورد بایست موضوع بوسیله همكاری نهادهای مسئول نظیر سازمان آب و فاضلاب، وزارت نیرو و شهرداری تهران مورد پیگیری ویژه قرار گیرد تا اقدامات حفاظتی از مناطق فرورفته تهران پیشبینی شود. اما سخنان احمد مسجد جامعی درباره احتمال سیل تهران نشان داد چه خطری از بیخ گوش تهرانی ها عبور كرده است. وی در گزارش شیك بار به نقل از مهر اظهار داشت: شبی كه در ستاد بحران بودم تعداد نقاط آب گرفته شهر حدود ۵۰ نقطه بود. همان موقع گفته شد كه ابری از سمت قزوین به تهران در حال حركت است كه اگر در تهران ببارد ظرفیت مقابله نداریم و بیشتر از این كاری نمی توانیم بكنیم. حالا خوشبختانه آن توده ابر به تهران نرسید. اگر تهران بخواهد برای مقابله با تغییرات اقلیمی مواجه بشود یكی از مهم ترین راه ها آموزش و مشاركت شهروندان در امور است.
ماجرای افتتاح بخش جنوبی خط ۶ مترو در همین ایام بخش جنوبی خط ۶ مترو با حضور رئیس جمهور نیز به بهره برداری رسید. افتتاحی كه با حاشیه های زیادی همراه بود. كارشناسان معتقد بودند بخشی كه مقرر است مورد بهره برداری قرارگیرد از ایمنی لازم برخوردار نیست واز ۷ هواكش میان تونلی كه در این راه ۹ كیلومتری وجود دارد فقط یك هواكش حدفاصل ایستگاه های میدان خراسان و خیابان منصور به راه افتاده است. محمد علیخانی رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران آن زمان به خبرنگاران اظهار داشت: همان مشكلاتی كه سبب توقف بهره برداری از خط ۷ مترو شد، در خط ۶ وجود دارد و نمی توانیم به این علت كه اینها خودی هستند، سكوت نماییم. سرانجام شهرداری مسئولیت ایمنی این خط را پذیرفت وسناریوهای دیگری را برای حفظ ایمنی مسافران بیان نمود. حاشیه های چند نام درروزهای ابتدایی سال قبل عضای شورای شهر تهران نام بعضی از معابر پایتخت را به نام بزرگان ادب و هنر تغییر نام دادند. برمبنای رأی اعضای شورا، خیابان سپند در محدوده اقدسیه به نام عزت الله انتظامی، فلامك جنوبی و شمالی در شهرك قدس به اسم استاد محمدرضا شجریان، در منطقه ۲ خیابان معارف در محدوده اوین به نام داود رشیدی، خیابان ۲۴ متری در سعادت آباد به نام محمدعلی كشاورز، خیابان كوكب در محدوده شهرآرا به نام غلامحسین امیرخانی و خیابان نیلوفر در محدوده اختیاریه به نام علی نصیریان نامگذاری شد. همین طور خیابان ارغوان به نام هوشنگ ابتهاج، میدان بی نام به نام علی حاتمی، كوچه رهبری به نام سیمین دانشور، كوچه ای به نام علی معلم، معبری در منطقه ۳ محدوده شهید كلاهدوز به نام منوچهر آتشی، عمران صلاحی، محمد قهرمانی، بیژن ترقی، اسماعیل شاهرودی، پروین دولت آبادی، اخوان ثالث، سیمین بهبهانی، فروغ فرخزاد، فریدون مشیری، محمدعلی سپانلو، سیدكریم امیری فیروزی كوهی، نامگذاری شد. اما سرانجام نامگذاری بعضی از این معابر مشخص نشد و مردم تابلویی با نام این هنرمندان در معابر ندیدند. تكلیف درآمدهای پایدار مشخص نشد تعلیق تكلیف ۳۳ ساله برای تجهیز شهرداری ها به منابع درآمدی پایدار همچنان ادامه دارد. لایحه «درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها» كه پیش نویس آن مرداد سال ۹۳ -بعد از ۳۳ سال تعلیق آشكار تكلیف قانونی دولت به اصلاح نظام درآمدی شهرداری ها- سرانجام توسط وزارت كشور تهیه شد، طی دو سال در كمیته های تخصصی فرعی زیرمجموعه هیات دولت مورد بررسی كارشناسی قرار گرفت و در سال ۹۵، محتوای چكش كاری شده لایحه، برای اعلام آخرین نظر (پیش از طرح در جلسه هیات دولت)، تحویل كمیسیون مسوول (كمیسیون امور كلان شهرها) شد. بعد از گذشت سه سال، با اعمال اصلاحات اساسی در جزئیات درصحن علنی مجلس بررسی و به تصویب رسید. اما باز هم این لایحه به سرانجام نرسید و در ایستگاه شورای نگهبان متوقف گردید. مرتضی الویری رئیس شورایعالی استان ها از ادامه بلاتكلیفی لایحه درآمدهای پایدار گلایه نمود و اظهار داشت: لایحه درآمدهای پایدار بعد از ۳۶ سال و با ۲۱ ماده مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و متاسفانه كلیات این لایحه مستند بر اصل ۱۰۰ قانون اساسی از طرف شورای نگهبان رد شده است. به نظر می آید شورای نگهبان به وظیفه صرفاً نظارتی شوراها اشاره كرده، این در شرایطی است كه در لایحه پیشنهادی موضوع اصلی تامین درآمد پایدار برای شهرداری ها و دهیاری ها بوده و اختیارات شوراها قسمتی از آن است. به اعتقاد الویری سیاست یك بام و دو هوا در اداره امور شهر چیزی جز توسعه نیافتگی و استمرار وضع نامناسب موجود را به دنبال نخواهد داشت. گفته می شود مجلس به سرعت ایرادهای گرفته شده از طرف شورای نگهبان را برطرف كرده است. واگن هایی كه به متروی تهران نرسید سال ۹۸ سالی خوبی برای مترو نبود. یكی از بانكهای خصوصی اعتبار به دست آمده از فروش اوراق مشاركت برای توسعه خط ۶ و ۷ را به مترو تزریق نكرد و وعده افتتاح ماهی یك ایستگاه نیز محقق نشد. خبری هم واگن هایی كه از آغاز سال وعده آمدنش به مترو داده شده بود نشد. علی امام مدیرعامل شركت راه آهن شهری تهران و حومه درباره اتفاقاتی كه در حوزه واگن سازی مترو رخ داده است به مهر اظهار داشت: در اولین گام نیز با همكاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و گردهم آوری جمع مؤثری از مجموعه های طراح و سازنده ناوگان و انعقاد قراردادهای مربوطه، برای نخستین بار در كشور، با ساخت یك رام قطار ملی، به سمت بومی سازی دانش فنی طراحی و ساخت واگن در كشور حركت كردیم. حالا بالغ بر ۳۰ درصد طراحی انجام شده و پیشبینی می شود با اتمام این طرح سهم تولید داخل در ساخت ناوگان از ۲۷ درصد فعلی به ۸۵ درصد برسید. مدیر عامل شركت مترو همین طور به برگزاری جلسات مختلف با حضور معاون اول رئیس جمهور برای رفع چالش های مترو اشاره و اظهار داشت: مهمترین دستاورد این جلسات در سال ۹۸ تامین اعتبار اسنادی ساخت ۶۳۰ دستگاه واگن مترو تهران است كه پس از ۳ سال نهایتاً در سال ۹۸ منابع مورد نیاز تامین واگن ها فراهم گردید. زمستان خاكستری پایتخت نیمه دوم سال ۹۷ هیچ روزی به علت آلودگی هوا تعطیل نشد و تهران در نیمه دوم روز ناسالمی را تجربه نكرد. آن زمان مدیران شهری مدعی شدند بهبود كیفیت هوای تهران به علت اجرای طرح های جدید ترافیك همچون طرح كاهش و ایجاد محدوده كنترل آلودگی است. همان زمان كارشناسان حوزه محیط زیست شرایط جوی را عامل اصلی بهبود وضعیت هوا دانسته و عامل تاثیر گذار دیگر را سخت گیری هایی می دانستند كه درحوزه معاینه فنی خصوصاً كنترل معاینه فنی كامیون ها كه معمولاً در شب در سطح شهر تردد می كردند؛ صورت گرفت. اما در سال ۹۸ خبری از باران و بادهای سال ۹۷ نبود و تاثیر طرح های ترافیكی به چشم آمد. نواب حسینی منش كارشناس محیط زیست در این رابطه مهر توضیح داد: یكی از عوامل اصلی كاهش آلودگی هوا و نبود روزهای ناسالم، شرایط جوی بود و در مرحله بعد، سوخت و طرح های مقابله با خودرو های دودزا، آنچه تغییر كرده، شرایط جوی است. همین طور در مرداد سال ۹۷ طرح های مقابله با خودرو های دودزا را شروع شد اما این طرح در سال ۹۸ دیرهنگام و در آبان ماه شروع شد. حسینی منش، تعداد موتورسیكلت ها در سطح معابر را هم یكی دیگر از عوامل زمستان آلوده دانست و اظهار داشت: بگفته پلیس تعداد موتورسیكلت ها بر اثر طرح جدید ترافیك افزوده شده ازاین رو محدودیت های جدید، سبب تشویق مردم به استفاده از موتورسیكلت شده است و عامل آخر اینكه به علت ممنوعیت واردات خودرو، اسقاطی انجام نشده و خودرو های از رده خارج و فرسوده همچنان در سطح شهر تردد می كنند. حال با پوشاندن پلاك یا راه های دیگر.
برف غافلگیر كننده تهران روزهای آلوده تنها چالش مدیران شهری پارسال نبود. برف تهران كه همزمان شده بود با روزهایی كه مردم به علت گرانی ناگهانی بنزین شوكه و معترض بودند، تهران را یك روزی قفل كرد. شهروندان قفل شدن معابر پایتخت و عدم حضور نیروهای شهرداری و امكانات برف روبی را به دیده ی خویشتن می دیدند و اصغر عطایی مدیركل امور خدمات شهری شهرداری تهران اظهار داشت: نیروهای خدمات شهری در تمامی معابر برفی حضور دارند و با اطلاع پلیس یا شهروندان معبر برف گرفته را شن پاشی و محلول پاشی می كنند. عطایی تصریح كرد: «از بارش برف غافلگیر نشدیم» و امروز ابتدای راه است و ما امیدواریم سال پربارشی را پیش رو داشته باشیم. ما جلسات مستمری با هواشناسی داریم و اطلاعات نقطه ای شهر را نیز به ما اعلام نموده بودند ازاین رو غافلگیری وجود نداشت. روایت پلیس اما متفاوت بود. سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران اظهار داشت: در بسیاری از مسیرها به علت نشستن برف و عدم برف روبی و پاشیدن شن و نمك، خودرو ها امكان حركت ندارند و حتی در بعضی از معابر، رانندگان خودرو های خودرا به همان صورت كه در وسط راه هستند، رها كرده اند. موضوع كوتاهی برخی محله ها دربرف تهران در جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر تهران عنوان شد. اعضای شورا درخواست نمودند این مورد تا بركناری مدیران كم كار دنبال شود كه نهایتاً یكی، دو شهردار ناحیه در منطقه یك تغییر كردند. ۱۲ دی ماه سال ۹۷ بویی نامطبوع بخش هایی از شهر تهران را فراگرفت. بویی كه هنوز درباب منشا آن دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. ناوگان فرسوده پایتخت وعده های تكراری دولتی ها ۷۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی كشور فرسوده است. سال ها است كه اتوبوسی از طرف دولت به شهرداری ها داده نشده و در این فاصله نیز قیمت اتوبوس افزایش قابل توجهی داشته است. هم اكنون نه دخل ملی و نه خزانه محلی، قدرت تامین اعتبار لازم برای خرید اتوبوس های مورد نیاز شهرهای كشور را ندارند اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با حضور مدیران شهری و سازمان و وزارتخانه های مسئول در حوزه حمل و نقل تصمیم هایی برای نوسازی و تقویت ناوگان گرفتند. در این جلسات وی با اشاره به افزایش استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ، بر لزوم تامین و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تهران و كلانشهرهای كشور تصریح كرد و اظهار داشت: لزوم دارد همه دستگاه های ذی ربط برای اجرای مصوبه شورای اقتصاد درباب تامین ۳ هزار دستگاه اتوبوس جدید برای تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تهران و ۳ هزار دستگاه اتوبوس دیگر برای سایر كلانشهرها اقدامات لازم را انجام دهند. اما وعده ۳ هزار اتوبوس، نصف شد. محسن هاشمی درباب بسته حمایتی دولت به حمل و نقل عمومی اظهار داشت: در جلسه با جهانگیری پیشبینی شد ۳۰۰۰ اتوبوس به تهران و ۳۰۰۰ اتوبوس به كلانشهرها داده شود اما به علت كمبود نقدینگی، این رقم به ۱۵۰۰ اتوبوس به تهران و ۱۵۰۰ اتوبوس به كلانشهرها كاهش پیدا كرد. در حوزه مترو نیز همچنان ۶۳۰ واگن پیگیری می شود. اما همین وعده نصفه و نیمه هم به سرانجامی نرسید وبر تعداد اتوبوس های فرسوده هم اضافه گردید. راز بوی نامطبوع پایتخت ۱۲ دی ماه سال ۹۷ بویی نامطبوع بخش هایی از شهر تهران را فراگرفت. بویی كه هنوز درباب منشا آن دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. زمستان سال ۹۷ در نخستین گزارشی كه توسط شهرداری در این حوزه تهیه شد، ۴ فرضیه برای بو در تهران عنوان شد كه هر ۴ منشأ پس از مدتی رد شد. فاضلاب، مواد شیمیایی، فاضلاب پلاسكو، عوامل زمین شناسی و حتی گاز آتشفشان دماوند مواردی بود كه احتمال می دادند بوی بد تهران از آنها باشد. از آن زمان شهروندان تهرانی بارها این بوی نامطبوع را در تهران احساس كردند. استاندار تهران بعد از آنكه در ۱۲ آذر سال ۹۸ باردیگر بوی نامطبوع در تهران به مشام شهروندان رسید اظهار داشت: این بو به جهت وزش باد مرتبط می باشد و در جنوب تهران ۲۷ كانون انتشار بو وجود دارد. به شهروندان این اطمینان داده شد كه بوی نامطبوع مشكلی برای سلامتی آنها ایجاد نمی نماید. این بوی مرموز چند بار دیگر در بعضی از مناطق شهر تهران توسط شهروندان احساس شد. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران به شوخی می گوید شاید گندی زده شده كه بویش درآمده است! در گزارشی كه از طرف اداره كل محیط زیست و شهرداری تهران تهیه شده بود عامل مشتركی درباب منشأ بوی نامطبوع تهران در دو سال قبل مطرح گردیده است. یافته های این مطالعه نشان داده است به احتمال زیاد، علت این پدیده، تركیبات حاوی گوگرد بوده است و به واسطه افزایش ناگهانی در غلظت SO۲ و تعداد ذرات معلق هوا شاید بتوان گفت انتشار (عمدی یا سهوی) تركیبات حاوی گوگرد، در یك منطقه شهر تهران، علت اصلی آن باشد. و با عنایت به این كه در بررسی داده های كیفیت شهر تهران، بیشترین میزان افزایش در غلظت SO۲ در حوالی ایستگاه شادآباد و مناطق شهری ۱۶ و ۱۹ بوده است، پس احتمالاً این مناطق یا نواحی بالادست آنها در جهت وزش باد، كانون این پدیده بوده است. در این گزارش تاكید شده منبع انتشار آلاینده نمی تواند به تنهایی یك منبع كانونی باشد و بطور قطع دلیلهای مختلفی در انتشار این بود مؤثر است كه در سطح شهر تهران نیز وجود دارد. ۵ سناریو درباره انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر تهران مطرح گردیده است. نخست برمبنای گزارشات مردمی، موقعیت مكانی بعضی از این گزارشات مردمی با انشعابات شبكه فاضلاب شهری، مجاورت و مطابقت دارد. همین طور صنایع مستقر در جنوب تهران نیز در انتشار آلاینده ها و بوی نامطبوع تهران تأثیرگذار هستند و استفاده از سوخت مازوت و گازوئیل گازهای دی اكسید گوگرد را در محیط انتشار می دهند. با عنایت به جنوبی بودن وزش باد در اولین روز انتشار بوی نامطبوع در تهران، می تواند منابع شناسایی شده در این بخش از عوامل احتمالی بوی نامطبوع تهران باشد. همین طور در این گزارش ایجاد بوی نامطبوع به علت جابه جایی گسل ها مردود است. همین طور در سناریوی محل دفن زباله آرادكوه كه یك منبع سطحی است، در صورتیكه گازهای تركیبات سولفور و یا H۲S سبب انتشار بو باشند، امكان انتشار بو وجود دارد. چوب حراج به املاك شهر امسال فروش بعضی از املاك شهرتهران برای مدیران شهری حاشیه ساز شد. فروش این املاك برای تامین اعتبار پروژه های عمرانی چون بلدیه، مجتمع فرهنگی رازی و … عنوان شده است. در ایام پایانی سال شهرداری تهران ۱۱ ملك خودرا برای فروش به شورا معرفی نمود. مجتمع ایستگاه مولوی، فروشگاه شهروند بوستان، مجتمع بوستان، چاپخانه همشهری، واگذاری ماده ۱۰۱ پروژه شركت گاز، ملك ولی عصر واقع در تونل رسالت، پاركینگ ایرانشهر، ملك مجاور دادسرای ناحیه ۴ سابق، گلستان جنوبی تقاطع كوچه رز، روزنامه اطلاعات و پاسداران خیابان بهارستان املاكی بودند كه در فهرست فروش شهرداری قرار داشت و در نهایت با خروج ملك ولی عصر و روزنامه اطلاعات شورا با فروش ۹ فقره دیگر موافقت نمود. در هنگام بررسی لایحه، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر، با اشاره به اینكه علاوه بر چاپ روزنامه همشهری در این چاپخانه ۲۰ روزنامه دیگر نیز چاپ می شود، اظهار داشت: هم اكنون داریم چوب حراج می گذاریم بر این ملك كه وسعت كمی هم ندارد. ابراهیم امینی، نایب رییس شورای شهر نیز معتقد بود: شهرداری آنقدر املاك دارد كه حتی آمارش را نمی دانیم ازاین رو باید آنها را بفروشیم. با این وجود فروش چاپخانه همشهری رأی آورد تا مخالفت ها به فضای توئیتر نیز كشیده شود. اعضای مخالف شورا املاك شهرداری معتقد بودند نباید به اموال شهر چوب حراج زد.
پلاسكو همچنان بدون پروانه ساخت یكی ازرویدادهای مهم امسال آغاز ساخت ساختمان پلاسكو بود. اما همچنان حرف و حدیث هایی درباب آن وجود دارد ویكی از آخرین تذكرات اعضای شورا پارسال نداشتن پروانه ساخت این بنا بود. قطار بدون توقف تغییرات مدیران جا به جایی ها و تغییر مدیران در شهرداری امسال هم خبرساز بود. كمتر از دو سال به انتهای عمر مدیریت شهری فعلی باقی مانده اما هنوز تغییر مدیران ادامه دارد. به اعتقاد خیلی از اعضای شورا، این تغییرات در شهرداری امری طبیعی است. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران می گوید شهرداری تهران ۸۰۰ مدیر دارد كه این روند تغییرات به دلیلهای مختلف همچون بازنشستگی نا ممكن است ازاین رو شهرداری همیشه نیاز به تغییر دارد اما به نظر می آید این تغییرات چندان هم عادی نباشد. وقتی با مرور حكم های انتصاب متوجه می شویم كل مدیران یك معاونت در كمتر از دو سال تغییر كرده اند و همچنان در این معاونت احكام جدیدی نیز صادر می شود یا مدیری كه بطور ناگهانی عزل می شود، چند هفته بعد در حكم دیگری به علت تجارب و شایستگی هایی كه دارد، به سِمَت جدید منصوب می شود. یكی از اعضای شورای شهر تهران مدتی پیش درباب انتصاب افرادی كه بازنشستگی شان نزدیك است به شهردار، تذكر داد و درخواست نمود كه جوانان را در اولویت انتصاب ها قرار دهند. در آخرین هم اندیشی غیر كرونایی شهردار تهران و اعضای شورا، موضوع انتصابات مطرح شده و شهردار در این نشست از اعضا خواسته است كه همراهی بیشتری با وی در انتخاب هایش داشته باشد. حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران معتقد است: بدون تعارف نه در شهرداری و نه در انتصابات كشور، شایسته سالاری ملاك انتخاب نیست و گاهی بركناری ها نشان از ناتوانی مدیری ندارد و انتصاب مدیر دیگری نیز دلیل شایستگی او نیست. همانطور كه در كشور دلیلهای عزل و نصب ها روشن نیست، در شهرداری ها نیز برمبنای سیستم قابل سنجشی مدیران انتخاب نمی شوند. خلیل آبادی افزود: باید برای انتصابات مدیران، یك ضابطه دقیق تدوین شود. هم اكنون كلیاتی وجود دارد كه امكان دارد از نگاه یك فرد، مدیری همه این شاخص ها را داشته باشد و از نگاه فرد دیگری، این گونه نباشد. باید معیارهای ما سنجش پذیر و ضابطه مند باشد تا هر فردی با این شاخص ها به ارزیابی مشخص و روشنی از عملكرد یك فرد برسد. متأسفانه انتصاب ها هم اكنون «به میل مبارك» انجام می شود برای اینكه همانطور كه گفتم ضابطه ای وجود ندارد؛ این آفت مدیریتی كل كشور است. طرح جامع ریلی تهران تصویب شد امسال نسخه بازبینی شده طرح جامع ریلی شهر تهران به تصویب رسید كه برمبنای آن چهار خط متروی درون شهری شامل خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱، همراه با توسعه و ارتقای خطوط حومه ای و ایجاد دو خط اكسپرس پیشنهاد شده است. تحقیق و تفحص از بدهی ها و املاك شهرداری كلید خورد امسال دو طرح تحقیق و تفحص در شورای شهر نیز كلید خورد. طرح تحقیق و تفحص شورای شهر از املاك و بدهی های شهرداری تهران در دهم دی ماه سال قبل در صحن علنی شورا به تصویب رسید كه شامل چند محور بود؛ محور اول، بررسی و مقایسه تطبیقی گزارش های مدیریت كنونی شهرداری و مدیریت سال های ۹۳ تا ۹۶ در موضوع بدهی های شهرداری، محور دوم؛ بررسی بدهی های شهرداری تهران و مناطق، سازمان ها و شركت های وابسته به اشخاص حقیقی و حقوقی، بانكهای داخلی و خارجی، پیمانكاران، بیمه، مالیات، احكام قضایی، املاك واقع شده در طرح های عمرانی اجرا شده و نیمه تمام و سایر بدهی ها تا شهریور سال ۹۶. طرح تحقیق و تفحص كه به نحوه واگذاری املاك و مستغلات شهرداری تهران در ۱۰ سال اخیر طرح دیگری بود كه برمبنای آن تمام توافقات انجام شده درباب صدور پروانه های ساخت و اختتام كارها و بدهی مودیانی كه بوسیله واگذاری ملك با آنها تهاتر شده است، حسابرسی می شود. امسال دو طرح تحقیق و تفحص در شورای شهر نیز كلید خورد. طرح تحقیق و تفحص شورای شهر از املاك و بدهی های شهرداری تهران در دهم دی ماه سال قبل در صحن علنی شورا به تصویب رسید خداحافظی با بانی «تغییر طرح ترافیك» سال قبل پیروز حناچی با استعفای محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران موافقت نمود. محسن پورسیدآقایی قبل از حضور در شهرداری تهران بعنوان مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران مشغول فعالیت بود و به دنبال وقوع حادثه برخورد دو قطار در سمنان استعفا داد. او شاید تنها مدیر شهرداری تهران در دوره جدید بود كه اصلاحاتی را كه مدنظر داشت، اجرا كرد و آن اصلاح طرح ترافیك بود. پورسیدآقایی از آغاز سال ۹۷ نسخه جدید طرح ترافیك را به اجرا گذاشت كه طی آن نحوه محاسبه هزینه تردد در محدوده مركزی شهر به كلی تغییر كرده و متناسب با زمان ورود و خروج در محدوده تعیین شد. نسخه مترقی این طرح نیز با حذف محدوده زوج و فرد و اضافه شدن آن به محدوده طرح ترافیك بعنوان حلقه دوم و البته با عوارض تردد معادل نصف ارقام تعیین شده برای محدوده طرح ترافیك، از آغاز تابستان سال قبل به اجرا درآمد. نمره شهروندان تهرانی به شهرداری در مبارزه با فساد مدیران فعلی شهر تهران از همان ابتدا مدعی مبارزه با فساد و شفافیت بودند. اما برمبنای نتایج یك نظر سنجی كه توسط شهرداری تهران انجام شده است، نیمی از افراد معتقدند كه شهرداری در مبارزه با فساد ناموفق بوده است. ۵۰ درصد چنین نظری دارند. در مقابل ۱۷ درصد می گویند شهرداری در مبارزه با فساد موفق بوده است. میانگین ارزیابی در تمام مناطق تهران حكایت از مخالفت با ایده مطرح شده (موفقیت بیش تر شهرداری تهران در مبارزه با فساد در مقایسه با دیگر سازمان ها) دارد. این مخالفت در مناطق پایینی بیش تر از مناطق بالایی شهر است. طبعاً این به معنای نگاه مثبت به سایر سازمان ها نیست چه بسا امكان دارد درباره آنها هم همین نوع داوری كنند ولی به معنای نگاه منفی به این شاخص عملكردی شهرداری تهران است. در این نظرسنجی از پاسخگویان خواسته شد كه در ارزیابی كلی به كارنامه شهرداری از صفر تا بیست نمره دهند. در مجموع، نمره پاسخگویان به شهرداری تهران و منطقه هم نمره بالایی نیست. با این وجود، از دید مردم شهرداری تهران حداقلِ نمره قبولی را گرفته است. معدل شهرداری تهران ۱۱.۰۶ است. نصف پاسخگویان به شهرداری نمره ۱۲ و بالاتر داده اند. ۲۵ درصد نمره ۱۰ و كمتر به شهرداری داده اند. از دید این گروه شهرداری كارنامه قبولی ندارد و مردود شده است. در حالیكه ۲۵ درصد به شهرداری نمره ۱۵ و بالاتر داده اند. به نظر می آید در مورد شهرداری نگرش قطبی در بین لایه هایی از مردم وجود دارد. گروهی از مردم شهرداری تهران را ناتوان ارزیابی كرده اند و گروهی هم آنرا موفق دانسته اند. پرونده رویدادهای سال ۹۸ با انتشار ویروس كرونا بسته شد. برای مقابله با این ویروس هر نهادی هر چه در توان داشت به كار گرفت. اما كمبود بعضی از اقلام موجب مشكلاتی در شهر شد. ماسك به رانندگان اتوبوس بسیار دیر رسید و هنوز درباب ماسك رانندگان تاكسی تصمیم گیری نشده است. رضا كرمی رئیس ستاد مقابله با كرونای شهر تهران درباره اینكه چه تعداد از كارمندان شهرداری به كرونا مبتلا شده اند اظهار داشت: آمار دقیق نداریم اما مبتلایان در شهرداری در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر هستند. اغلب این افراد بیشتر با سطوح و شهروندان در ارتباط بوده اند.


منبع:

1399/01/14
14:01:30
5.0 / 5
1157
تگهای خبر: اداره , امكانات , بار , تاكسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری