بر اساس یك نظرسنجی توسط شهرداری تهران مشخص شد

نمره شهروندان تهرانی به شهرداری در مبارزه با فساد

نمره شهروندان تهرانی به شهرداری در مبارزه با فساد

شیك بار: برمبنای نتایج یك نظر سنجی كه توسط شهرداری تهران انجام شده است، اكثریت پاسخ دهندگان این نظرسنجی معتقدند كه شهرداری در مبارزه با فساد ناموفق بوده است.


به گزارش شیك بار به نقل از مهر، نگاه تاریخی مردم این شهر به بلدیه و نظیمه همیشه با بدبینی همراه بوده است، تجربه های فردی بیشترین نقش را در شكل گیری این نگاه داشته اند. هرچند طی سال های گذشته برای اصلاح این نگرش سعی شده اما نتایج یك نظر سنجی در آبان ماه امسال كه توسط معاونت اجتماعی شهرداری تهران انجام شده نشان داده است مردم همچنان احساس می كنند اقدامات شهرداری بیش از آنكه به نفع شهروندان باشد به نفع گروه كوچكی است و ۷۵ درصد پاسخ دهندگان معتقدند پارتی بازی در شهرداری افزایش داشته است. احساس عمومی مردم در مورد شهرداری را می توان در دو وجه كلی طبقه بندی كرد. نظرات مردم درباره شهرداری مثل هر سازمان دیگری دو منبع اصلی دارد؛ یكی تجربه مستقیم و یا شواهد عینی كه در زندگی روزمره خود با آن مواجه اند. دوم شناختی كه تحت تأثیر فضای عمومی جامعه و بواسطه مباحث عمومی، بازنمایی های رسانه ای و یا بازنمودهای جمعی شكل می گیرد. برای مثال، اغلب مردم ارتباط مستمری با ادارات شهرداری كه مستلزم بازگشت مستقیم و مستمر باشد، ندارند. حتی امكان دارد در طول یك یا چند سال بازگشت ای به شهرداری نداشته باشند. در نتیجه، در زمان اظهار نظر درباره شهرداری، این سازمان را به منزله قسمتی از نظام اداری كشور در نظر می گیرند و ارزیابی كلی خودرا درباره وضعیت عمومی جامعه به این سازمان هم تعمیم می دهند. این وضعیت اختصاص به شهرداری ندارد و سازمان های دیگر اداری هم چنین وضعیتی دارند. در اینگونه موارد فرد احساس خودرا به فضای عمومی بازتاب می دهد. در این نظر سنجی درباره نحوه اداره شهر از آنها پرسش شده است كه نتایج بررسی نشان داده است كه قسمتی از آنها درباره شیوه اداره شهر تقریباً نگرشی قطبی وجود دارند. اندكی بیش از نصف پاسخگویان معتقدند كه در مقایسه با یكی دو سال گذشته، اداره شهر تهران خوب نبوده است. یك سوم نظر مخالف دارند و اعتقاد دارند كه شهر تهران خوب اداره شده است. بطور كلی پاسخگویان مناطق مختلف تهران با این جمله كه در یكی دو سال قبل تهران خوب اداره شده، مخالف بوده اند. میانگین ارزیابی ها در اینباره بین ۲.۴ تا ۲.۹ است. بیش ترین مخالفت با این جمله در مناطق ۲۲، ۱۵ و ۲۱ و كمترین مخالفت در مناطق ۸ و ۲۰ و ۷ بیان شده است. خاص گرایی در شهرداری در این نظر سنجی همین طور از شهروندان پرسیده شده كه به نظر آنها اقدامات شهرداری به نفع عده ای خاص بوده یا به نفع عموم مردم. اكثریت افراد سازمان شهرداری را در خدمت گروهی محدود می دانند. از دید آنان شهرداری سازمانی در خدمت منافع عمومی نیست بلكه منافع خاص گروه هایی اندك را دنبال می كند. ۶۲ درصد چنین تصوری دارند. ۲۲ درصد هم با این نظر مخالفند. میانگین ارزیابی پاسخگویان مناطق گوناگون در اینباره كه اقدامات شهرداری عمدتاً به نفع یك عده محدود بوده، نه عموم مردم در محدوده موافقت قرار دارد؛ یعنی بطور كلی ساكنان مناطق مختلف بر آن هستند كه اقدامات شهرداری را در چارچوب خاص گرایی تفسیر می كنند. پایین ترین میزان ارزیابی خاص گرایانه عملكرد شهرداری را می توان در مناطق ۴ و ۷ و ۸ و بیش ترین آنرا در مناطق ۲۰ و ۲۲ و ۵ ملاحظه كرد. پارتی بازی در شهرداری اكثریت افراد اعتقاد دارند كه پارتی بازی در شهرداری تهران افزایش یافته است. ۷۵ درصد چنین اعتقادی دارند. در مقابل فقط ۵ درصد با این نظر مخالفند. ساكنان مناطق مختلف شهر بر آن هستند كه پارتی بازی در شهرداری تهران زیادتر شده است. پایین ترین میزان موافقت با این مورد در مناطق ۷ و ۶ و ۴ و ۳ و بیش ترین میزان موافقت با آن در مناطق ۱۴ و ۱۹ و ۵ و ۲۲ بیان شده است. رویكرد كلی در تمام مناطق یكسان است و دامنه تغییرات میانگین ها ۰.۵۷ است. موفقیت شهرداری در مبارزه با فساد نیمی از افراد معتقدند كه شهرداری در مبارزه با فساد ناموفق بوده است. ۵۰ درصد چنین نظری دارند. در مقابل ۱۷ درصد می گویند شهرداری در مبارزه با فساد موفق بوده است. میانگین ارزیابی در تمام مناطق تهران حكایت از مخالفت با ایده مطرح شده (موفقیت بیش تر شهرداری تهران در مبارزه با فساد در مقایسه با دیگر سازمان ها) دارد. این مخالفت در مناطق پایینی بیش تر از مناطق بالایی شهر است. طبعاً این به معنای نگاه مثبت به سایر سازمان ها نیست چه بسا امكان دارد درباره آنها هم همین نوع داوری كنند ولی به معنای نگاه منفی به این شاخص عملكردی شهرداری تهران است. موفقیت شهرداری در عدالت منطقه ای در باره عدالت منطقه ای هم نگرش قطبی وجود دارد. ۳۱ درصد معتقدند كه رسیدگی به مناطق محروم شهری بیشتر و بهتر شده است. ۴۲ درصد پاسخگویان با این نظر مخالفند. تفاوت نظر میان شهروندان در این مورد خاص متناسب با موقعیت منطقه ای و سطح بهره مندی آنان است. افراد طبقات بالای شهر، اعتقاد بیشتری به این گزاره دارند. و برعكس طبقات پایین اعتقاد كمتری به این گزاره ابزار داشته اند. در این نظرسنجی از پاسخگویان خواسته شد كه در ارزیابی كلی به كارنامه شهرداری از صفر تا بیست نمره دهند. در مجموع، نمره پاسخگویان به شهرداری تهران و منطقه هم نمره بالایی نیست. با این وجود، از دید مردم شهرداری تهران حداقلِ نمره قبولی را گرفته است. معدل شهرداری تهران ۱۱.۰۶ است. نصف پاسخگویان به شهرداری نمره ۱۲ و بالاتر داده اند. ۲۵ درصد نمره ۱۰ و كمتر به شهرداری داده اند. از دید این گروه شهرداری كارنامه قبولی ندارد و مردود شده است. در حالیكه ۲۵ درصد به شهرداری نمره ۱۵ و بالاتر داده اند. به نظر می آید در مورد شهرداری نگرش قطبی در بین لایه هایی از مردم وجود دارد. گروهی از مردم شهرداری تهران را ناتوان ارزیابی كرده اند و گروهی هم آنرا موفق دانسته اند. در مورد شهرداری منطقه محل زندگی شان هم ارزیابی مشابهی دارند. معدل نمره شهرداری منطقه ۱۱.۹۶ است. نصف پاسخگویان نمره ۱۳ و بالاتر به شهرداری محله خود داده اند. ۲۵ درصد نمره ۱۰ و كمتر و ۲۵ درصد هم نمره ۱۵ و بالاتر داده اند.


منبع:

1398/12/23
23:56:51
5.0 / 5
960
تگهای خبر: ابزار , اداره , بار , تجربه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری