در گزارش شیك بار اعلام شد

امكان شكایت از ایرلاین ها برای دریافت خسارت كنسلی بلیت برقرار شد

امكان شكایت از ایرلاین ها برای دریافت خسارت كنسلی بلیت برقرار شد

به گزارش شیك بار سخنگوی سازمان هواپیمایی كشوری اظهار داشت: آن دسته از مسافرانی كه ایرلاین ها، خسارت كنسلی از استرداد بلیتشان را كسر می كنند، می توانند به سازمان هواپیمایی كشوری شكایت كنند.


به گزارش شیك بار به نقل از مهر، با افزایش شیوع ویروس كرونا و افزایش احتمال ابتلاء به این ویروس در ایام اخیر، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در روز دوشنبه ۵ اسفند اعلام نمود: می بایست هزینه كلیه بلیت های سفرهای زمینی، هوایی و ریلی كه مسافران سفر خودرا كنسل كرده اند، بدون ستاندن یا كسر هزینه كنسلی و خسارات مربوطه از طرف شركت های حمل و نقلی، ریلی و هواپیمایی به مسافران مسترد شود. بااینكه فعلاً برای این دستورالعمل، سقف زمانی اعلام نشده، اما بیشتر شركت های در رابطه با بخش حمل و نقل، فعلاً تا بازه اختتام تعطیلات نوروزی این برنامه را اجرایی كرده اند هرچند كه هنوز هم برخی از مسافران از رفتاری خلاف آنچه اعلام شده، از شركت های فعال در بخش حمل و نقل گلایه مندند. در همین خصوص رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی كشوری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه دستورالعمل مربوط به استرداد بلیت هواپیما بدون كسر هزینه كنسلی، گفت: اگر مسافرانی كه مبادرت به كنسلی بلیت پروازهای خود كرده اند اما از جانب شركت هواپیمایی مربوطه، همچنان هزینه كنسلی بلیت ها كسر شده است، می توانند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی كشوری، از شركت هواپیماییِ صادركننده بلیت شكایت كنند. وی ادامه داد: این سازمان نیز بطور قطع به موارد شكایتی، رسیدگی خواهدنمود. ضمن اینكه سازمان هواپیمایی به شركت های هواپیمایی تذكرات لازم در این خصوص را صادر كرده و مقرر است ایرلاین ها پول بلیت های كنسل شده را بطور كامل به مردم برگردانند. جعفرزداه تاكید كرد: همه شركت های هواپیمایی باید به یك صورت عمل كرده و نمی بایست بخشنامه های متفاوتی صادر كنند همه بلیت هایی كه از پنجم اسفند ماه به پس از سوی مسافر كنسل شود، می بایست نرخ كامل بلیت به مشتریان مسترد شود. وی در پاسخ به این پرسش كه اگر دارنده بلیتی پیش از صدور بخشنامه از ۵ اسفند مبادرت به كنسلی پرواز كند، آیا مشمول این دستورالعمل وزیر راه و شهرسازی خواهد شد یا خیر؟ اظهار داشت: این بخشنامه صرفاً از تاریخ مذكور امكان اجرا دارد و اگر فردی بلیت خودرا كنسل كند، شركت هواپیمایی می تواند از كنسل كننده بلیت، خسارت دریافت كند. قبل از این نیز سازمان هواپیمایی كشوری سه شنبه ۶ اسفند بخشنامه ای به همه شركت های هواپیمایی صادر كرده بود؛ در قسمتی از دستورالعمل مذكور آمده: باتوجه به شرایط بوجود آمده بعد از انتشار ویروس كرونا و عدم پذیرش اتباع ایرانی توسط برخی از كشورها و تعلیق موقت برخی پروازها سازمان هواپیمایی كشوری بخشنامه استرداد بلیت هواپیما بدون دریافت جریمه را به شركت های هواپیمایی داخلی و نمایندگی های كل فروش شركت های هواپیمایی خارجی ابلاغ كرده است. این بخشنامه می افزاید: از نمایش، صدور و ایجاد هرگونه تعهد در مسیرهای خارجی مورد نظر از تاریخ ابلاغ این نامه جدا خودداری شود. این در حالیست كه شاهد فروش و عرضه بلیت و ایجاد تعهد در بعضی از سایت های فروش یا دفاتر خدمات مسافرت هوایی در چارچوب تور مسافرتی در مسیرهای غیرقابل انتقال برای شركت های هواپیمایی هستیم. سخنگوی سازمان هواپیمایی كشوری در واكنش به این مساله به خبرنگار مهر اظهار داشت: با متخلفان بدون هیچ گونه اغماضی برخورد شده و به مراجع ذی ربط ارجاع داده می شوند؛ مسئولیت هرگونه ایجاد تعهد به عهده صادركننده بلیت خواهد بود. در بخشنامه سازمان هواپیمایی آمده است: مسافرانی كه تابحال در مسیرهای داخلی و خارجی نسبت به خریداری بلیت سفر اقدام نموده اند و درخواست كنسلی آنرا به دلیلهای شرایط كنونی (انتشار ویروس كرونا) دارند، لازم است بدون هرگونه اعمال جریمه عملیات استرداد بلیت آنان در راه رفت و برگشت تا اطلاع ثانوی صورت پذیرد. گفتنی است امروز نیز وزیر راه و شهرسازی بار دیگر تاكید كرد: همچنان شرایط ضرورت استرداد بلیت پروازهای داخلی و خارجی بدون كسر خسارت كنسلی از طرف شركت های هواپیمایی پابرجا است. بگفته اسلامی، شرایط مذكور درباب آژانس ها و دفاتر خدمات گردشگری نیز لازم الاجراست.


منبع:

1398/12/10
16:40:32
5.0 / 5
1043
تگهای خبر: بار , حمل و نقل , خدمات , زمین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری