گزارش شیك بار؛

وعده جدید رسیدن قطار به سنندج

وعده جدید رسیدن قطار به سنندج

شیك بار: بیشتر از دو دهه است كه مسئولان استانی و كشوری وعده می دهند كه در آینده ای نزدیك كردستان به شبكه ریلی كشور متصل می شود، ولی گویا هنوز آینده نزدیك مدنظر آنها نرسیده است.



خبرگزاری مهر – گروه استان ها: داستان اتصال كردستان به خط ریلی كشور بیشتر از دو دهه است بعنوان یك پروژه و طرح دارای اولویت در دستور كار قرار گرفته است و هر بار وعده ای تازه درباب تعیین تكلیف این پروژه مطرح می شود.
نگاهی به وعده های گوناگون مسئولان استانی و كشوری نشان میدهد كه حدود ۱۵ سال است، هر بار اختتام سال جاری یا ابتدای سال آینده بعنوان زمان نهایی درباب افتتاح و بهره برداری از این پروژه مطرح می شود ولی همه سال های وعده ها داده شده به سر رسید و مسئولان از مدیریت كنار گذاشته شدند ولی پروژه راه آهن سنندج همچنان بلاتكلیف است.
از زمانی كه وزارت راه و شهرسازی كشور هنوز راه و ترابری نام داشت و چهره های همچون بهبهانی و نیكزاد وزیرش بودند تا زمانی كه آخوندی وزیر وزارت خانه تغییر نام داده شده، بود همه وعده اختتام سال را برای افتتاح پروژه راه آهن سنندج مطرح می كردند ولی گویا این اختتام سال هنوز برای كردستان به آخر نرسیده است.
استانداران مختلفی هم در این مدت زمان در كردستان فعالیت نموده و از نجار و شهبازی گرفته تا به زاهدی و مرادنیا رسیده، نیز هر چند مدت یك دفعه و ضمن بازدید از پروژه و یا اینكه برگزاری جلسه ای و نشستی وعده می دادند كه در آینده ای نزدیك و یا اینكه تا آخر سال كردستان هم به خط ریلی كشور متصل می شود، ولی آنها از كردستان رفتند و همچنان این استان به خط ریلی كشور متصل نشده است.
وعده های كه هنوز به سرانجام نرسیده است
با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید بحث اتصال خط ریلی به كردستان بعنوان یكی از اولویت های اصلی عنوان شد و از سال ۹۲ تابحال هر سال اختتام سال بعد بعنوان اتمام این پروژه مطرح می شود، كه متأسفانه هنوز اختتام سال مدنظر تدبیری ها فرا نرسیده است.
خط راه آهن تهران – همدان – سنندج بعنوان یك پروژه عنوان شد و برمبنای برنامه ریزی های صورت گرفته در دهه ۸۰ قرار بود كه این پروژه مهم و حیاتی در چندین قطعه و به صورت همزمان كار اجرایی آن آغاز شود.
تنها با گذشت یك دهه و با پیگیری های مناسب صورت گرفته از طرف مسئولان همدانی، چندین سال است كه مسیر طولانی تر آن یعنی تهران – همدان، به بهره برداری رسید و الان مردم از آن بهره مند شده اند ولی مسیر كوتاه تر آن یعنی همدان – سنندج در بین وعده های بی سرانجام مسئولان استانی همچنان نیمه تمام باقی مانده است.
اما وعده جدید برای اتصال كردستان به خط ریلی كشور و شنیدن سوت قطار در سنندج را بهمن مرادنیا شامگاه یكشنبه و در جریان برگزاری مراسم شروع به كار راه اندازی ایستگاه راه آهن سنندج اعلام نمود.
ریل گذاری راه آهن سنندج - همدان تا آخر سال جاری آغاز می شود
استاندار كردستان در این مراسم اظهار داشت: طبق برنامه ریزی و وعده ای كه به مردم كردستان داده ایم، عملیات ریل گذاری راه آهن سنندج - همدان تا آخر سال جاری شروع می شود.

وی خواسته مردم كردستان در بحث توسعه حمل و نقل راه اندازی راه آهن بوده و در این دولت با تخصیص اعتبارات لازم وعده های داده شده در حال تحقق است.
وی اضافه كرد: وعده دولت برای این پروژه شروع ریل گذاری پیش از اختتام سال است كه طبق برنامه زمانبندی شده به زودی از دو محور سنندج به همدان و همدان به سنندج بطور همزمان عملیات آن شروع می شود و تلاش می شود تا آخر سال ۹۹ این پروژه تمام شود.
استاندار كردستان افزود: پیمانكاران باید برمبنای تعهد خود برای مردم كردستان كم نگذارند و باتوجه به اهمیت این مساله عملیات اجرایی پروژه را تسریع بخشند.
مرادنیا تصریح كرد: با اتمام این مسیر زمینه اتصال به مرز باشماق مریوان و عراق نیز فراهم می شود كه اگر این برنامه محقق شود توسعه كردستان را به دنبال خواهد داشت.
وی بیان كرد: این پروژه ها رؤیا نیستند و با اراده همدلی مسئولان و انجام تعهدات می توان آنها را عملی كرد.
بهمن مرادنیا نیز اختتام سال ۹۹ را برای بهره برداری از پروژه ای اعلام می كند كه طی نزدیك به دو دهه اخیر هر بار یك اختتام سال برای افتتاح آن اعلام شده است و معین نمی باشد كه می شود به این وعده جدید امیدوار بود یا خیر.
راه آهن سنندج - همدان جزو اولویت های كشور است
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی هم از دیگر مسئولان وعده دهنده درباب تعیین تكلیف راه آهن سنندج بود كه البته وی هم ضمن درخواست از استاندار كردستان برای پیگیری آن، اعلام نمود تا آخر سال ۹۹ این پروژه به بهره برداری می رسد.
وی بیان كرد: پروژه راه آهن همدان - سنندج نیز باتوجه به اولویت بندی كه در سطح كلان انجام شده در دو سال قبل باتوجه به پیشرفت فیزیكی بالایی كه داشت در دستور كار قرار گرفت و اهتمام می شود تا سال آینده به شبكه ریلی كشور متصل شود.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور اظهار داشت: پس از اتصال همدان و كرمانشاه به شبكه ریلی كشور استان كردستان نیز در اولویت بهره برداری شبكه ریلی قرار گرفته و ۸۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت كه طی امسال و سال آینده تزریق می شود تا این پروژه تمام شود.
خادمی گفت: وجود شبكه ریلی زمینه ساز توسعه هر منطقه ای است و امیدواریم سال آینده به سنندج برسد و وقتی می خواهیم ایستگاه را بسازیم یعنی در آینده نزدیك ریل به مقصد می رسد.
وی اضافه كرد: درخواست داریم مسئولان استانی خصوصاً استاندار كردستان برای اتمام این پروژه به صورت جدی تر وارد عمل شوند و برنامه اجرایی دو هفته ای داشته باشند برای این پروژه تا بتوانیم بموقع آنرا به پایان برسانیم.

مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور تصریح كرد: عملیات اجرایی این پروژه نباید حتی یك روز هم توقف داشته باشد و باتوجه به تعهدی كه به مردم كردستان داده ایم باید آنرا تا آخر سال ۹۹ به پایان برسانیم.
مرگ ۲۸۰ كردستانی در تصادفات رانندگی
دولت ها می آیند و می روند، مسئولان هم به دنبال آن تغییر می كنند، ولی آنچه طی دو دهه اخیر ثابت و پایدار مانده وعده های عملیاتی نشده ای است كه به صورت مستقیم روی زندگی و آینده مردم استان كردستان تأثیر دارد.
در تازه ترین آمار اعلام شده از طرف پزشكی قانونی كردستان ۲۸۰ نفر در ۹ ماهه سال جاری در استان كردستان به سبب تصادفات رانندگی جان خودرا از دست داده اند كه یكی از دلیلهای اصلی آن وضعیت نگران كننده و غیراستاندارد جاده های بین شهری است.
نبود راه های استاندارد در كنار وجود حداقل های پروازی در فرودگاه سنندج و البته بی بهره بودن از آزاد راه از دیگر مشكلات و كمبودهای جدی در استان كردستان است كه هر سال شمار زیادی از مردم این استان را در تصادفات جاده ای به كشتن می دهد.
بدون شك راه اندازی راه آهن بخش زیادی از ترددهای مردم با وسیله نقلیه را می كاهد و زمینه برای سفری ایمن را فراهم می آورد، ولی متأسفانه مسئولان كردستانی و البته كشوری در طول همه این سال ها و همانند دیگر پروژه های توسعه ای و عمرانی، بجای كوشش برای تامین بموقع اعتبار و همین طور تسریع در راه اندازی و بهره برداری از آنها بیشتر به دنبال ژست های رسانه ای و تبلیغاتی هستند.


منبع:

1398/10/30
16:17:54
5.0 / 5
1215
تگهای خبر: بار , جاده , حمل و نقل , زمین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری