شهردار تهران؛

مدیریت بحران در كشور متاثر از تجربیات دوران دفاع مقدس است

مدیریت بحران در كشور متاثر از تجربیات دوران دفاع مقدس است

به گزارش شیك بار شهردار تهران اظهار داشت: مدیریت بحران در كشور متاثر از تجربیات دوران دفاع مقدس است.


به گزارش شیك بار به نقل از مهر، پیروز حناچی، در نخستین گردهمایی مشترك فرماندهان و پیشكسوتان مهندسی رزمی دوران دفاع مقدس ضمن خوش آمدگویی به فرماندهان و رزمندگان پیشكسوت حاضر در مراسم، اضافه كرد: از فرماندهانی كه در عملیات ها و مناطق عملیاتی در حوزه مهندسی و مهندسی رزمی حضور داشتند و امروز به این مراسم آمده اند، تشكر می كنم كه دعوت ما را پذیرفتند. به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس خاطره شهدا و امام شهدا را گرامی می داریم؛ امیدواریم به وقت «لاینفع مال و لا بنون» دستگیر ما باشند. وی افزود: عرصه دفاع بخش های مختلفی داشت كه مهندسی یكی از آنها بود؛ عرصه ای كه از روزهای اول جنگ و محاصره اهواز، تا آخرین روزهای جنگ در غرب و جنوب كشور نقش داشت؛ عرصه ای كه شاید به آن كمتر از بخش های دیگر جنگ پرداخته شده است، درحالی كه آن تلاش ها برای نسل امروز بسیار جذاب است. حناچی اضافه كرد: وقتی خاطرات ساخت پل خیبر و بیمارستان های صحرایی را تعریف می كنم، می بینم كه نسل جوان با چه لذتی گوش فرا می دهند؛ انشاءالله این روایت ها را به نسل های بعد نیز منتقل نماییم چونكه در دوران دفاع مقدس هیچ غیرممكنی وجود نداشت. شهردار تهران با اشاره به تشكیل قرارگاه مهندسی خاتم الانبیاء اظهار داشت: تشكیل این قرارگاه یك نقطه عطف بود كه از تاریخ تشكیل آن، هماهنگی بین همه قوای نظامی خیلی منسجم تر و موثرتر انجام شد و به نتیجه رسید. در این زمینه حضور آقای فروزنده بدون اغراق بسیار موثر بود. آن موقع ما در میانه تحصیل بودیم و دلمان می خواست در جنگ مؤثر باشیم و به همین خاطر بازگشت می كردیم؛ دست روزگار ما را به آقای فروزنده رساند، ایشان نیز عرصه را باز می كردند و با افق بلند آنرا گسترش دادند. بعنوان مثال آن زمان با مشكل كمبود ادوات مواجه بودیم اما می خواستیم آن چه را كه داریم، بیشتر نشان دهیم؛ به سفارش ایشان بود كه ماكت سازی از ادوات جنگی باب شد تا جنگنده های عراقی را گمراه كند. وی، ساخت زنجیره بیمارستان های صحرایی و پل های بزرگی را كه در عملیات های مختلف استفاده می شد، نتیجه تلاش های گروه مهندسی دانست و افزود: آن قدر در این عرصه پیشرفت داشتیم كه بگفته آقای فروزنده ركورد ما در فاصله زمانی لحظه جراحت تا اتاق عمل، یعنی زمان طلایی رسیدگی به مجروحین، از ركورد آمریكایی ها در جنگ ویتنام بهتر بود؛ این را مدیون زنجیره بیمارستان های صحرایی بودیم. اگر امروز یك مركز تحقیقات ترومای بزرگ داریم، ریشه در بیمارستان های صحرایی دوران دفاع مقدس دارد. به سهم خود از همه عزیزانی كه در این حوزه نقش داشتند، بخصوص از فرماندهی معظم قرارگاه مهندسی خاتم الانبیاء بطور ویژه تشكر می كنم. حناچی ضمن گلایه از برخی برخوردها با شهرداری تهران، اظهار داشت: در تمام زندگی ام هیچ گاه فكر نمی كردم مجبور شوم عشق و ارادتم به رزمندگان و شهیدان و ایثارگران را به زبان بیاورم، یا مجبور شوم بگویم كه به عهد خود با شهیدان و امام شهیدان پایبندیم. ان شاءالله خداوند این شرایط را ذخیره آخرت ما قرار دهد. شهردار تهران در حاشیه این گردهمایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امشب به مناسبت هفته دفاع مقدس، فرماندهان مهندسی رزمی به دعوت شهرداری تهران دور هم جمع شده اند. وی ضمن اشاره به اینكه متخصصین و مهندسین دفاع مقدس از چهره های مغفول آن دوران هستند، اظهار داشت: افرادی كه از روزهای اول جنگ و حصر اهواز، تا آخرین روزها كه همچنان راه اندازی بیمارستان های صحرایی ادامه داشت، در جنگ حضور داشتند؛ كارهای بزرگی همچون ساخت پل ۱۴كیلومتری روی هورالعظیم و پل بعثت برای عملیات والفجر۸ همچون افتخارات این عزیزان است. حناچی اضافه كرد: این بزرگان خاطرات به یادماندنی زیادی دارند و این قبیل مراسم می تواند خاطرات و تجارب ایشان را به آیندگان منتقل كند. در این مراسم از برخی عزیزان همچون آقای فروزنده فرمانده وقت قرارگاه مهندسی تقدیر می شود، هر چند خودشان از این مساله باخبر نیستند. این كار وظیفه ایست كه باید صورت گیرد چونكه این عزیزان مایه عزت و شرف همه ما هستند. وی در پاسخ به این پرسش كه این تجارب چگونه در شهرداری مورد استفاده قرار می گیرد، اظهار داشت: جوهره و جان مایه هشت سال دفاع مقدس، اعتمادبه نفس و خودباوری رزمندگان و مهندسان جنگ بود؛ اینكه حتی در شرایط سخت هم مشكلات خودرا حل نماییم. كلید و رمز رویش و استقلال یك كشور همین تفكر و نگرش است كه همواره باید گرامی داشته شود و امكان انتقال آن به نسل های آینده فراهم باشد؛ ما نیز در شهرداری تهران از این روحیه و نگرش الهام می گیریم و آنرا سرلوحه خدمت رسانی خود قرار می دهیم. حناچی در ادامه به این پرسش كه چرا كمتر به نقش مهندسی در تاریخ دوران جنگ پرداخته شده است، پاسخ داد: آنچه كه به مردم منتقل شده، رزم و عملیات رزمی بوده است؛ مهندسان ما از روزهای نخست جنگ حضور داشتند؛ از وقتی شهید چمران با بستن آب در حمیدیه جلوی عراقی ها را گرفت تا زمانی كه بیمارستان های بتنی ساختند و ركورد رسیدگی به وضعیت مجروحان را شكستند. وی ادامه داد: ما در كل مناطق عملیاتی با میادین مین عظیم مواجه بودیم؛ ارتش خود به تنهایی ۸۰۰ هزار مین و سپاه نیز همین تعداد را خنثی كرده بود؛ این همه نتیجه فعالیت مهندسی رزمی بود. عراقی ها چون می دانستند باید بروند، بدون نقشه و بی حساب وكتاب مین ریزی كرده بودند. این مراسم یك یادآوری بود تا بچه هایی كه آن فضاها و ماجراها را از سر گذرانده بودند، به انحاء و شكل های مختلف تجربیات خودرا منتقل كنند. این وظیفه بر عهده همه ماست. باید از تمام این عزیزان یاد كنیم؛ از شهید رضوی و مرحوم پورشریف كه در ساخت پل بعثت و پل خیبر تاثیر به سزایی داشتند، و از امثال ایشان. حناچی در پاسخ به این پرسش كه این تجربه ها در مجموع چقدر منتقل شده است، اظهار داشت: دوره های مدیریت بحران در واقع همه تحت تاثیر این تجربیات است. اینكه ما یك مركز مخصوص تروما و مركز درمان جراحات ناشی از ضربه و تصادف داریم، مستقیما تحت تاثیر تجربیات دوران دفاع مقدس است. این موارد دستاوردها و مواهب پنهانی است كه از دفاع مقدس به دست آورده ایم؛ بعضی از این تجارب منتقل شده، برخی نیز متاسفانه نشده است. بعنوان مثال الان تجربه ساخت پل ۲كیلومتری توسط نیروی اشغالگر قدس در جنگ ۶روزه در دانشگاه های جهان تدریس می شود، اما كسی از پل ۱۴كیلومتری كه ما روی خیبر زدیم، یاد نمی كند؛ پلی بی بدیل و بی نظیر كه تمام توان مهندسی و صنایع كشور را درگیر كرد. شهردار تهران درانتها اشاره كرد: این موارد، همه و همه تجاربی است كه اگر تدوین و به درستی روایت و تبیین شود، بسیار می تواند موثر باشد. شعار ما در مهندسی رزمی این بود كه هیچ راه بن بستی نداریم؛ یا راهی پیدا می نماییم، یا راهی می سازیم.


منبع:

1398/07/06
23:03:42
5.0 / 5
1345
تگهای خبر: تجربه , زمین , شهردار , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری