گزارش شیك بار به نقل از مهر

افزایش ۲۲ درصدی بلیت قطار در ایام آتی، بهره وری ریلی فراموش شد

افزایش ۲۲ درصدی بلیت قطار در ایام آتی، بهره وری ریلی فراموش شد

به گزارش شیك بار در حالیكه مقرر است از آخر ماه مبارك رمضان نرخ بلیت قطار 22 درصد افزایش یابد، كارشناسان اقتصاد حمل و نقل معتقدند می توان با ارتقای بهره وری و كاهش هزینه شركت ها، صنعت ریلی را سودده كرد.



به گزارش شیك بار به نقل از مهر، مقرر است تا چند روز آینده قیمت بلیت قطار افزایش ۲۲ درصدی داشته باشد. آخرین افزایش قیمت بلیت قطار به تیر ماه سال قبل و ایام تغییر نرخ ارز برمی گردد كه برمبنای قانون، شركت های حمل و نقل ریلی با عنایت به افزایش هزینه های جاری و ارزی خود خصوصاً برای واردات قطعات قطار به خصوص چرخ و بوژی (محور) كه جز پُرمصرف ترین قطعات به شمار می روند، طی درخواستی از شركت راه آهن، خواستار افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار بودند؛ شركت راه آهن نیز با این افزایش قیمت موافقت نمود اما با ورود سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان، درنهایت شاهد افزایش ۱۰ درصدی بلیت قطار در سال قبل بودیم.
تغییر نهاد قیمت گذار از شركت راه آهن به شورای عالی ترابری
در سال جاری نیز كه روند افزایشی نرخ ارز در ماه های پایانی سال قبل سبب افزایش هزینه های جاری و تعمیراتی شركت های حمل و نقل ریلی شده بود، انجمن صنفی شركت های حمل و نقل ریلی خواستار افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت بلیت قطار بودند؛ اما این دفعه سازوكار تعیین نرخ از شركت راه آهن به شورای عالی ترابری تغییر جهت داد و این شورا با افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت قطار موافقت كرد؛ اما سازمان حمایت بار دیگر به این مساله ورود كرده و ۳ درصد از آن كاسته تا بعد از تعطیلات عید فطر، شاهد افزایش ۲۲ درصد دیگر به نرخ بلیت قطار باشیم.
افزایش ۳۲ درصدی قیمت بلیت قطار در كمتر از یك سال
این افزایشِ مجموعاً ۳۲ درصدی قیمت بلیت قطار در طول یك سال در حالی رخ می دهد كه آخرین افزایش نرخ بلیت های مسافری به تیرماه ۹۴ برمی گردد و نرخ بلیت ها به مدت ۳ سال ثابت بود.
وزارت راه: آغاز اعمال تغییر نرخ ها بعد از رمضان
شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی هفته گذشته در حاشیه امضای تفاهم نامه این معاونت با مركز همكاریهای تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری از افزایش ۲۲ درصدی بلیت قطار درانتها ماه مبارك رمضان آگاهی داده بود.
به گفته معاون وزیر راه، این تصمیم در شورای عالی ترابری به تصویب رسیده اما درخواست شركت های حمل و نقل ریلی برای افزایش قیمت بلیت قطار بسیار بیشتر از این رقم بوده است.
سازمان حمایت: ۳ درصد از نرخ مصوب شورای عالی ترابری را كاهش دادیم
همچنین عباس تابش رئیس سازمان پشتیبانی از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان نیز روز شنبه در نشست خبری این سازمان در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره ورود سازمان حمایت به سوژه قیمت بلیت قطار گفت: شورای عالی ترابری با افزایش ۲۵ درصدی بلیت قطار موافقت كرده بود اما سازمان حمایت به این مساله ورود كرده و افزایش قیمت بلیت قطار را به ۲۲ درصد كم كرد.
افزایش سفرهای جاده ای و رشد تصادفات و كشته ها با افزایش قیمت بلیت قطار؟
در حالی كه در سال های گذشته وزارت راه و شهرسازی تلاش گسترده ای برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی انجام داد كه به زعم خیلی از كارشناسان توجیه اقتصادی نداشت، با این وجود این روند با اصرار دولت های یازدهم و دوازدهم با ۲ توجیه «دارا بودن فواید اجتماعی رساندن ریل به شهرهای محروم (به جای توجیه اقتصادی)» و «انتقال سفرهای جاده ای به ریلی» ادامه یافت.
در صورتی كه ناوگان مورد نیاز تأمین شود، می توان امیدوار بود كه با انتقال سفرهای جاده ای به ریل در روزهای پیك مسافرتی سال، از میزان كشته های جاده ای كاسته شود چونكه به نظر كارشناسان، حمل و نقل ریلی ایمن ترین مود حمل و نقلی است.
اما چنانچه نرخ بلیت قطارهای مسافری بدون افزایش خدمات و سرعت تردد قطار، افزایش یابد، روند انتقال مسافران دیگر مودهای حمل و نقلی مانند هوایی و جاده ای به ریلی، كند یا متوقف خواهد شد كه با عنایت به گران بودن بلیت هواپیما، این جاده است كه اولین گزینه مسافران بوده و بخش عمده ای از مسافران، سفر با خودروی شخصی را انتخاب خواهند كرد.
در این صورت باید بار دیگر منتظر بازگشت رشد تصادفات و كشته های جاده ای به ارقام بالای ۲۰ هزار نفر در سال باشیم؛ اتفاقی كه در ظرف ۱۰ سال از ۲۵ هزار كشته به ۱۶ هزار كشته در سال ۹۶ رسیده بود.
عضو كمیسیون عمران مجلس: گرانی بلیت سبب می شود مردم رغبتی به سفر با قطار نداشته باشند
حسن خسته بند، نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی درباب افزایش قیمت بلیت قطار معتقد است: به نظر من پیشنهاد افزایش چشم گیر قیمت بلیط قطار در شرایط كنونی درست نیست، برای اینكه در سال های اخیر شاهد بودیم كه مردم و مسافران با افزایش قیمت بلیط هواپیما، به سمت استفاده از قطار و حمل و نقل جاده ای هدایت شدند.
وی اشاره كرد: این نگرانی وجود دارد كه با افزایش قیمت بلیط قطار، مردم دیگر توان استفاده از حمل و نقل ریلی را نداشته باشند، بنابر این باید راه كارهای دیگری در این عرصه دیده شود.
عضو كمیسیون عمران مجلس افزود: افزایش ۲۲ درصدی قیمت بلیط قطار در شرایط كنونی مطلوب نمی باشد، بدین جهت وزارت راه و شهرسازی باید برای جبران قسمتی از مشكلات اعتباری، قیمت بلیط را به میزان معقول افزایش دهد.
وی پیشنهاد داد: افزایش قیمت حمل و نقل ریلی باید به صورت پلكانی و تدریجی صورت گیرد؛ در غیر این صورت، با محدودسازی نرخ ها، باید در آینده شاهد باز شدن فنر افزایش قیمت ها باشیم.
دبیر انجمن شركت های ریلی: هزینه تعمیر و نگهداری قطار رشد ۲۰۰ درصدی داشته است
مهرداد تقی زاده، دبیر انجمن صنفی شركت های حمل و نقل ریلی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری گفت: هم اكنون مدت طولانی است كه نرخ بلیت قطارها ثابت است و شركت ها باید با همین درآمدی كه از محل فروش بلیت دارند، سایر فعالیت های لازم در این صنعت شامل تعمیر و نگهداری قطارها، خرید قطعات، تأمین ایمنی چرخ، محور و بوژی قطار و همین طور خدماتی كه به مسافران شامل پذیرایی و دیگر خدماتی كه نمایش می شود، را نیز باید از محل فروش بلیت تأمین كنند.
وی با اشاره به اینكه تمام این موارد در چند ماه اخیر با افزایش قیمت مواجه گشته اند، اضافه كرد: این در شرایطی است كه قیمت بلیت از سال ۹۴ تا تیر ماه ۹۷ افزایش نداشته و در تیرماه ۹۷ تنها ۱۰ درصد رشد داشت.
دبیر انجمن شركت های ریلی با تاكید بر اینكه قطارها باید در شرایط ایمن تردد داشته باشند، افزود: از طرف دیگر به سبب تحریم ها و عدم امكان خرید ناوگان مسافری جدید از دیگر كشورها، نباید قطارهای قدیمی اوراق شوند بلكه باید با تعمیرات و اوورهال در خط باقی نگه داشته باشند. اگر قرار بر تعمیر قطار باشد، می بینیم كه هزینه تعمیر و نگهداری قطار، رشد ۲۰۰ درصدی نسبت به سال های اخیر داشته است اما بطور قطع نمی توان این هزینه را از افزایش قیمت بلیت تأمین كرد.
وی با تاكید بر اینكه در همه جای دنیا به بخش حمل و نقل ریلی به سبب گران بودن تجهیزات، ناوگان و زیرساخت های آن یارانه داده می شود، اظهار داشت: دولت باید به شركت ها و بخش خصوصی فعال در صنعت ریلی یارانه پرداخت كند كه محل تأمین آن باید مابه التفاوت مصرف سوخت ریلی به جاده ای باشد؛ مصرف سوخت در بخش ریلی یك ششم مصرف سوخت در بخش حمل و نقل جاده ای است. ضمن اینكه قطار نسبت به جاده از ایمنی بالاتر و آلایندگی محیطی كمتری برخوردار می باشد.
تقی زاده درباره افزایش قیمت بلیت قطار اظهار داشت: انجمن شركت های حمل و نقل ریلی خواستار افزایش ۳۰ درصدی بلیت قطار بود كه شورای عالی ترابری با افزایش ۲۵ درصدی آن موافقت كردو نهایتاً با ورود سازمان حمایت، به ۲۲ درصد كم شد. اگر افزایش قیمت بلیت قطار ۲۵ درصد بود، شركت های ریلی تنها می توانستند ۱۰ درصد از هزینه های خودرا جبران كنند.
برخی ایده های خلاقانه برای ارتقای بهره وری بجای افزایش بلیت قطار
به گزارش شیك بار به نقل از مهر، برخی كارشناسان معتقدند هزینه های تحمیلی به شركت های ریلی را می توان با استفاده از بهره وری و كاهش هزینه های جاری و تعمیراتی كم كرد و حتی المقدور گزینه افزایش قیمت بلیت را بعنوان آخرین راهكار در نظر گرفت.
تعدادی از این ایده های بهره ورانه می تواند شامل كاهش تعداد واگن های هر رام قطار دانست بعنوان مثال در ایران سقف تعداد واگن های هر رام قطار، ۱۰ دستگاه است كه می توان آنرا به تعدادی كه صندلی های هر واگن به فروش می رسد، كاهش داد؛ برای جبران هزینه لوكوموتیو هم می توان از لوكوموتیوهای با قدرت كشندگی كمتر بهره برد كه در این صورت مصرف سوخت لوكوموتیو نیز كاسته می شود.
ایده دیگری كه برخی كارشناسان مطرح كرده اند، ادغام شركت های حمل و نقل ریلی باری و مسافری است تا با استفاده از درآمدهای بخش باری، هزینه های بخش مسافری پوشش داده شود. ضمن اینكه بهره وری نیروی انسانی شاغل در این شركت ها نیز با ادغام در یكدیگر افزایش خواهد یافت.
اقتصاددان: نرخ گذاری دولتی برای قیمت بلیت قطار، به زیان انباشته شركت های ریلی منتهی می شود
در همین حال حمید آذرمند، كارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره راهكار ارتقای بهره وری شركت های ریلی بجای افزایش قیمت بلیت گفت: اگر مقرر است در بخش حمل و نقل ریلی كه در شرایط تحریم، امكان سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد، بخش خصوصی باری سرمایه گذاری ورود كند، بدون آزادسازی قیمت ها امكان پذیر نیست.
وی افزود: آزادسازی قیمت ها محدود به بخش ریلی نیست باید در سایر بخش ها مانند قیمت حامل های انرژی هم آزادسازی صورت گیرد. تا زمانی كه سرمایه های بخش خصوصی به حوزه حمل و نقل ورود نكند، شرایط رقابتی ایجاد نمی گردد و نهایتاً به بازتولید «زیان» برای این بخش از طرف دولت منتهی می شود.
كارشناس اقتصاد حمل و نقل اضافه كرد: قیمت گذاری دولتی سبب می شود تا شركت های ریلی به سوددهی نرسند و عملاً هر ساله یك زیان انباشته را به سال بعد منتقل می نماییم. با آزادسازی قیمت هاست كه شركت ها مجبورند هزینه های جاری خودرا كاهش داده و به سمت بهره وری حركت كنند.
وی وظیفه دولت را ایجاد زیرساخت ها و آزاد كردن قیمت ها دانست و اظهار داشت: باید در كنار آزادسازی قیمت ها، نرخ حامل های انرژی نیز آزاد شود وگرنه آزادسازی قیمت بلیت بدون افزایش قیمت حامل های انرژی و نهاده ها، كاملاً اشتباه است.
حمل و نقل ریلی از جاده ای ارزان تر است؛ اگر…
آذرمند تصریح كرد: هزینه تمام شده حمل و نقل جاده ای در صورت آزادسازی قیمت نهاده ها و حامل های انرژی، به مراتب بیشتر از حمل و نقل ریلی است و مردم خودبه خود به سمت بخش ریلی برای انجام سفرهای خود ترغیب می شوند كه این مساله به سبب ایمن تر بودن حمل و نقل ریلی نسبت به جاده ای، به كاهش كشته های جاده ای می انجامد.

1398/03/06
19:53:29
5.0 / 5
1538
تگهای خبر: بار , تجهیزات , تولید , جاده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری