معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام كرد؛

خسارت ۱۲۸۰میلیاردی راه و راه آهن در سیلاب، تخریب ۳۱۴پل در جاده ها

خسارت ۱۲۸۰میلیاردی راه و راه آهن در سیلاب، تخریب ۳۱۴پل در جاده ها

شیك بار: معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه طبق برآورد اولیه، سیل اخیر در حوزه راه و ریلی ۱.۲۸۰ میلیارد تومان خسارت وارد كرده است، از تخریب ۳۱۴ پل و ۵۸۰۰ دستگاه ابنیه فنی آگاهی داد.


به گزارش شیك بار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم نژاد درباب سیل های اخیر در بعضی استان های كشور و اقدامات صورت گرفته اظهار نمود: وزارت راه و شهرسازی مأموریت های اساسی درباب مواصلات و ارتباطات را بر عهده دارد و این مأموریت ها در زمینه پیشگیری، اقدام و مأموریت ها مختلف است. در زمینه شرایط جوی سازمان هواشناسی گزارش هایی را نمایش داد و در مدهای مختلف همچون بحث جاده ها، هوایی، ریلی و بنادر باز در روزهای نوروز و فعالیت ستاد نوروزی و بحران نزدیك به ۳۲ هزار نفر از پرسنل وزارت راه و شهرسازی حضوری فعال دارند. آدم نژاد با اشاره به ورود نخستین سامانه بارشی گسترده در گلستان، خراسان شمالی و مازندران به كشور در ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ و خساراتی كه به دنبال داشت، اظهار نمود: این بارش ها در ابتدا در تاریخ ذكر شده به وجود پیوست و خساراتی را در محورهای مواصلاتی ایجاد كرد و بعد هم در پنجم و ششم فروردین ۹۸ زاگرس مركزی و جنوبی را در بر گرفت كه عمدتاً در بعضی مناطق ریزش را شاهد بودیم. وی ادامه داد: در شیراز و یاسوج حدود ۲۰۰ متر رانش داشتیم كه كلاً جاده را از بین برد. در این مدت ۱۱۲ مورد تخریب را شاهد بودیم كه مشكلاتی از قبیل كولاك، برف، بارش وجود داشت. ریزش هایی كه در این زمینه صورت گرفت نزدیك به ۱۱ هزار كیلومتر اختلال در راه ها ایجاد كرد. ۳۱۴ دستگاه پل از بین رفت و ۵۸۰۰ دستگاه ابنیه فنی لطمه دیدند. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این مدت ۱۱۱ محور مسدود شدند كه ۸۵ محور با تلاش همكاران خوب ما در راهداری باز و قابل تردد شدند. هم اكنون ۵ محور شریانی ما همچون یاسوج – شیراز، شاهرود – آزادشهر، آق قلا – گرگان و محور قدیم خرم آباد – پل دختر بسته بوده كه نیازمند اقدامات فنی تر هستند. با عنایت به توپولوژی منطقه و همین طور ادامه بارش ها كمی كار را با با تأخیر مواجه كرد كه در چند روز آینده اقدامات مورد نیاز جهت بازگشایی آنها انجام خواهد گرفت. ایجاد ۷ برش در ریل گرگان - اینچه برون برای هدایت سیل به سمت دریا معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، درباره برش های به وجود آمده در مسیرهای ریلی جهت هدایت سیلاب به سمت دریا، اظهار داشت: در محور گرگان به اینچه برون در بخش ریلی در ۷ نقطه برش هایی به وجود آمد تا آب سریع تر تخلیه شود. از همان روز بعد هم متخصصان فنی راه آهن مشغول شدند تا با لوله های بتنی این معابر بماند و راه اندازی سازه ها انجام بگیرد. در همین زمینه ریل گذاری هم بزودی انجام می شود. وی ادامه داد: در بخش فرودگاهی هم تقریباً همه فرودگاه های ما فعال می باشند. فرودگاه گرگان با اینكه ۳۸ هكتار از محوطه فرودگاه را آب در برگرفته بود با تلاش شركت فرودگاه ها و دیگر دوستان اقدامات لازم انجام شد تا اختلالی ایجاد نشود. در فرودگاه خرم آباد و ایلام هم بارش داشتیم كه با عنایت به انسداد نیازمند این بودیم كه از هلی كوپتر استفاده گردد تا امدادرسانی انجام بگیرد و پس از بهبود شرایط جوی در فرودگاه ایلام ۱۰ پرواز انجام گرفت. وی افزود: در بخش بنادر هم تمام ۱۱ بندر اصلی ما فعال می باشند. با این وجود به واسطه شرایط جوی بنادر جنوبی فعلاً محدودیت هایی برای كشتی های مسافرتی داریم اما كشتی های باری در حال سرویس هستند. آدم نژاد درباره خسارات ناشی از سیل در حوزه حمل و نقل و زیرساخت های راه اظهار داشت: در مورد خسارت در وزارت راه و شهرسازی یك تیم فنی وجود دارد كه وظیفه آنها برآورد خسارت اولیه چه به لحاظ فنی و چه انسانی است. سال قبل نزدیك به ۲۰۰ هزار رخداد صورت گرفت كه در جاده ها اختلال ترافیكی ایجاد كرد كه از این تعداد ۳۱ هزار رخداد طبیعی بود. خسارت ۱۲۸۰ میلیاردی بخش راه و راه آهن ناشی از سیلاب اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در همین روزهایی كه سیل آمد و آن وضعیت جوی صورت گرفت نزدیك به ۱.۲۸۰ میلیارد تومان خسارت برآورد شد كه این برآورد اولیه بوده و شاید اصلاحاتی روی آن صورت گیرد. از این میزان ۱.۲۰۰ میلیارد تومان به حوزه راه بر می گردد. در همین مدت خیلی از طریق ها بسته شد كه مجبور به باز كردن ۳۳ راه موقت در ۷ استان شدیم و ۷۶۰۰ كیلومتر ترمیم موقت انجام شد تا ترافیك عبور كند. وی افزود: در بحث ریلی هم نزدیك به ۸۰ میلیارد تومان خسارت وارد شد. طی دو، سه روز پیش هم برای مركز شیراز چند قطار اضافه كردیم تا سرویس دهی بهتری به هموطنان و ماشین های لطمه دیده داشته باشیم و آنها را به شهرهای مختلف منتقل نماییم. آدم نژاد، بابت جلوگیری از این اتفاقات و كاهش هزینه های ناشی از لطمه سیلاب ها اظهار داشت: اگر ما بتوانیم مسیر سیل را درست طراحی نماییم و با پیش بینی مناسب هدایت آن به خوبی انجام بگیرد، خسارت های كمتری را شاهد خواهیم بود و این یعنی باید یك پیشگیری و برنامه ریزی مناسب داشته باشیم. در این خصوص صحبت هایی را با ستاد بحران داشتیم كه در بحث سازمان هواشناسی بتوانیم در مورد رادار و سنسورهایی كه می توانند كمك كنند با آنها همكاری داشته باشیم و اطلاعات اقلیمی و سرزمینی بهتری را در اختیار بگیریم. معاون وزیر راه و شهرسازی درباب برخی انتقادها به انتخاب مسیرها همچون مسیر ریلی گرگان – اینچه برون اظهار داشت: اگر راه آهن گرگان – اینچه برون را به لحاظ توپولوژی مشاهده كنید، آن موقع متوجه خواهید شد كه ارتفاع شهر چقدر است. شك نكنید اگر راه آهن گرگان – اینچه برون وجود نداشت به جای آق قلا شهر دیگری زیر آب می رفت چون بارش ها در همه نقاط بیشتر از ۱۰۰ میلی متر و بیش از اندازه بود. در ارتباط با طراحی مهندسی راه و راه آهن چند نكته همواره در سالیان سال در نظر گرفته می شود و یكی از آنها بررسی دوران های گذشته سیل و سیلاب و آبروهایی است كه وجود دارند، در همین مسیر طبق مطالعات اولیه برای سیل و سیلاب چهار دهنه آبرو در نظر گرفته شده بود اما میزان بارش ها زیاد بود. طراحی راه فی نفسه مشكلی ایجاد نمی كند مگر اینكه در جاهای دیگر و مسیل ها مشكلات و موانع ایجاد نماییم تا آب یا سیلاب راه خودش را پیدا نكند

1398/01/12
16:05:38
5.0 / 5
1928
تگهای خبر: بار , ترافیك , جاده , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری