رئیس شورای شهر تهران مطرح كرد؛

تبعات دور شدن از رسانه های رسمی، مدیریت شهری باید نقدپذیر باشد

تبعات دور شدن از رسانه های رسمی، مدیریت شهری باید نقدپذیر باشد

شیك بار: رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: مدیریت شهری باید نقد كارشناسی و تحلیل واقع بینانه را بر تملق و تمجید و تبلیغ ترجیح دهد.



به گزارش شیك بار به نقل از مهر، محسن هاشمی، در آئین اختتامیه سومین دوره جشنواره رسانه های شهری كه در برج آزادی انجام شد با اشاره به اهمیت توجه به انقلاب فناوری هزاره سوم، اضافه كرد: ضرورت توجه به انقلاب فناوری هزاره سوم در حوزه دسترسی به رسانه و شبكه های اجتماعی، در شرایط فعلی، تولید و مدیریت توزیع و نشر محتوا یكی از مهم ترین چالش های جامعه است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینكه در گذشته مطبوعات رسانه های محدودی بودند كه اولاً بصورت یكسویه و ثانیاً در حد تیراژ خود قابلیت اثرگذاری داشتند، اظهار داشت: در شرایط فعلی، ده ها میلیون شهروند بوسیله شبكه های اجتماعی و فضای مجازی هم به مخاطب وهم به صاحب رسانه تبدیل گشته اند و معنای واقعی هر شهروند یك رسانه، محقق شده است.
وی افزود: یك محتوا، چه خبر یا مقاله و یا فیلم و تصویر و صدایی كه توسط یك شهروند عادی تولید و به اشتراك گذاشته می شود، در عرض چند ساعت می تواند هزاران و حتی میلیون ها بیننده پیدا كند و بیشتر از ده ها تیتر یك روزنامه اثرگذار باشد، اما مدیریت نظام رسانه ای جامعه ما آماده چنین تحول و سرعتی نیست.
هاشمی تصریح كرد: فضای رسانه ای نوین، یك جامعه مدنی متكثر و پویا حداقل در فضای مجازی است كه نمی توان تأثیرات عینی و واقعی آنرا نادیده گرفت و بوسیله پویش ها و كمپین ها یا موج ها و طوفان های رسانه ای و اجتماعی فشار زیادی به مسئولان، مدیران و چهره هایی كه برخلاف نظر جامعه حركت می كنند، وارد می كنند و در تصمیمات و رخدادها كاملاً اثرگذار هستند كه نمونه آنرا هفته گذشته در جریان استعفای وزیرخارجه مشاهده كردیم.
وی با طرح این پرسش كه رسانه های حرفه ای ما تا چه میزان در این فرایند مؤثر هستند و در این فرایند تولید و توزیع محتوا در رسانه های نوین نقش ایفا می كنند، اظهار داشت: چه میزان از این گردش محتوا توسط نیروهای غیررسانه ای وغیرحرفه ای صورت می گیرد.
هاشمی با اشاره اینكه در مقام پاسخ به این پرسش نیست، اضافه كرد: ولی برآوردم از وضعیت رسانه ای كشور این است كه نیاز جدی به تقویت فرایند حرفه ای تولید و توزیع محتوا توسط رسانه ها و روزنامه نگاران شناسنامه دار و حرفه ای كشور وجود دارد و اگر ما از ظرفیت رسانه ها و روزنامه نگاران رسمی استفاده نكنیم قاعدتاً باید نتایج میدان داری و اثرگذاری رسانه های بیگانه و چهره های ناشناس و غیرمتعهد و غیرحرفه ای كه با ابزار شایعه سازی و تخریب فضای افكار عمومی را ملتهب می كنند، را بپذیریم.
وی، سوژه دوم را تقارب و نزدیكی مفهومی و كاركردی حوزه شورا با حوزه رسانه ای عنوان نمود و اضافه كرد: در حكومت مدرن و فرایند تفكیك قوا، نهاد مطبوعات و رسانه به عنوان ركن چهارم دموكراسی نامیده می شود و نهاد شورا باز ماهیتی نیمه مدنی، نیمه حاكمیتی دارد و به صورتی مكمل قوای سه گانه حاكمیتی است.
هاشمی اضافه كرد: بدین سبب رسانه و شورا می توانند تركیب كارامدی در اعمال نظر و دیدگاه های شهروندان در عملكرد مدیریت شهری را به نتیجه برسانند و این تعامل می تواند به بهبود كارامدی بخش اجرایی مدیریت شهری بیانجامد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، لازمه این تعامل را عملكرد حرفه ای و توجه به جایگاه، حقوق و وظایف و كاركرد هردوسوی تعامل یعنی رسانه ها و مدیریت شهری دانست و اضافه كرد: مدیریت شهری باید نقدكارشناسی و تحلیل واقع بینانه را بر تملق و تمجید و تبلیغ ترجیح دهند و اصحاب رسانه باز باید ادبیات علمی و فارغ از سلایق، نظرات و منافع شخصی را بر فضای رسانه های شهری حاكم كنند.
هاشمی اضافه كرد: شورای پنجم از دو جهت ظرفیت مناسب تری برای این همكاری و تعامل دارد، نخست اینكه برخی از چهره های رسانه ای و روزنامه نگار در اعضای شورا حضور دارند و به صورتی نماینده جامعه رسانه ای در شورای شهر می باشند و دوم اینكه مشاركت بی سابقه و بالای شهروندان در انتخاب شورای پنجم، پیوند اعضای شورا را بدنه اجتماعی خود و جامعه از طرق مختلف همچون فضای مجازی عمیق تر كرده است و به تعبیری اعضای شورا عمدتاً بصورت آنلاین در فضای رسانه ای وخبری جامعه هستند.
وی ابراز امیدواری كرد این گونه جشنواره های تخصصی به تقویت نقش مثبت رسانه ها و روزنامه نگاران حرفه ای در فضای رسانه ای كشور بیانجامد.

1397/12/13
13:55:38
5.0 / 5
20
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری