معاون سازمان هواپیمایی در گفتگو با مهر:

۳۰ درصد ظرفیت پروازها خالی است، ممنوعیت تبدیل سیستمی به چارتری

۳۰ درصد ظرفیت پروازها خالی است، ممنوعیت تبدیل سیستمی به چارتری

به گزارش شیك بار معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری اظهار داشت: این سازمان با ایرلاین ها یا آژانس های عرضه كننده بلیت های سیستمی به صورت چارتری برخورد انضباطی می كند.



مرتضی دهقان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد ادامه سیاست آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و كمبود ناوگان هوایی تصریح كرد: سیاست آزادسازی نرخ بلیت سیاستی است كه در خیلی از كشورها رایج بوده و مزایای فراوانی دارد. ما جزو كشورهای آخری هستیم كه به این سمت رفته ایم و نرخ بلیت شبكه حمل و نقل داخلی و خارجی را آزادسازی كرده ایم.
ادامه سیاست آزادسازی بلیت هواپیما قابل توجیه است؟
وی درباره اینكه آیا با عنایت به دولتی بودن بخش زیادی از اقتصاد كشور امكان ادامه این روش وجود دارد اظهار داشت: در ایران باید آزادسازی نرخ ها را تمرین نماییم كه از صنعت هوایی شروع شد. مزایای آن این است كه سبب رشد صنعت هوایی شده و حق انتخاب را برای مشتری و مسافر بوجود می آورد.
معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری اضافه كرد: زمانی كه نرخ بلیت هواپیما ثابت باشد، چه زمانی كه تقاضای سفر وجود داشته باشد، مثلا در ساعات ابتدایی بامداد یا اواخر شب كه تقاضای مسافرت با هواپیما بالاست و چه زمانی كه تقاضای سفر كمتر است مانند ساعات میانی روز، مسافر باید در هر دو حالت یك رقم را برای قیمت بلیت پرداخت كند ضمن اینكه پروازها برای مسافراز مطلوبیت كمتری برخوردار خواهد بود اما وقتی نرخ بلیت هواپیما آزاد باشد در ساعات پرتقاضا قیمت بلیت هواپیما بیشتر خواهد بود و در ساعات كم تقاضا، نرخ بلیت كاهش می یابد؛ كه این به سود مصرف كنندگان نهایی خواهد بود.
برقراری عدالت در پرداخت قیمت با آزادسازی نرخ ها
وی خاطرنشان كرد: همین مبحث را می توان به روزهای پرتقاضای سفر هم تعمیم داد؛ آیا پرداخت نرخ یكسان از جانب كسی كه در روزهای پیك سفر بلیت هواپیما می خرد و كسی كه در سایر ایام سال از هواپیما برای مسافرت استفاده می نماید، استفاده عادلانه از خدمات هوایی است؟ خیلی از مردم در روزهای غیر پیك سال توانسته اند با نرخ های پایین با هواپیما مسافرت كنند كه این از مزایای آزادسازی بلیت هواپیما است.
عرضه صندلی هواپیما از تقاضای سفر بیشتر است
دهقان با اشاره به انتقاداتی كه به آزادسازی نرخ بلیت در شرایط تحریمی و كمبود ناوگان مطرح می شود، افزود: در همین شرایط هم، ناوگان موجود پوشش تقاضای سفر را به صورت كامل انجام می دهد حتی ظرفیت عرضه از صندلی های پر شده هواپیما در سفرهای داخلی بیشتر است.
وی خاطرنشان كرد: هم اكنون لود فاكتور (میانگین تعداد صندلی های پر شده هواپیما در پروازهای داخلی) ۷۰ درصد است و ما ۳۰ درصد مازاد ظرفیت داریم كه نشان داده است عرضه و تقاضای بلیت هواپیما بجز در روزهای خاص، كاملا با یكدیگر همخوانی دارد در تمام دنیا هم شرایط تقاضای سفر در روزهای پیك سال و احتمال گران شدن بلیت هواپیما وجود دارد.
زیان تردد خالی هواپیما از ارزان فروشی بلیت بیشتر است
دهقان تصریح كرد: در هیچ جای دنیا هیچ شركت هواپیمایی، هواپیمای خالی را برای صرفا استفاده در روزهای پیك روی زمین نگه نمی دارد. ما باید بپذیریم كه اگر بدنبال توسعه اقتصاد صنعت هوانوردی هستیم و این اقتصاد، به سود مصرف كننده این صنعت باشد باید از مزایای آزادسازی قیمت بلیت استفاده نماییم. اما مسافر هم باید به تنوع در قیمت ها دسترسی داشته باشد ضمن اینكه قیمت بلیت هواپیما تا جایی بالا می رود كه مصرف كننده قدرت خرید داشته باشد. اگر یك شركت هواپیمایی بلیت را با نرخ خیلی بالا عرضه نماید مصرف كننده دیگر امكان خرید ندارد و زیان پرواز هواپیما با صندلی های خالی بیشتر از ارزان فروشی بلیت برای شركت های هواپیمایی است. شركت های هواپیمایی از منظر اقتصاد صنعت هوانوردی و ماركتینگ باید بلیت ها را با حاشیه نرخ سود مطمئن به فروش برسانند تا امكان فروش حداكثری صندلی ها در هر پرواز وجود داشته باشد.
معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری تصریح كرد: هم اكنون اگر بعنوان مثال تقاضای سفر رفت به كیش بالا باشد اما تقاضای پروازهای برگشت در همان ایام كاسته می شود بویژه كه ما در این روزها شاهد افزایش تقاضای سفر ساكنان كیش به دیگر شهرها هستیم چون قیمت بلیت از كیش به تهران و دیگر شهرها كاهش یافته است. این از مزایای آزادسازی است.
سازمان هواپیمایی بر خرید و فروش بلیت هواپیما نظارت دارد
وی درباره نظارت و كنترل سازمان هواپیمایی كشوری بر قیمت ها هم تصریح كرد: سازمان در حال كنترل بازار خرید و فروش بلیت هواپیما است. اگر شركت های هواپیمایی در مقابل تعهداتی كه برای فروش هر بلیت دارد كوتاهی كند از جانب سازمان با برخورد انضباطی مواجه می شود.
سیاست سازمان هواپیمایی: ممنوعیت فروش بلیت چارتری
دهقان در مورد ممنوعیت فروش بلیت چارتری از آغاز بهمن ماه خاطرنشان كرد: بر مبنای تاكید وزیر راه و شهرسازی، فروش بلیت پروازهای سیستمی و برنامه ای به صورت چارتری ممنوع می باشد و این جزو برنامه های اصلی سازمان هواپیمایی به حساب می آید. این ممنوعیت را به همه شركت های هواپیمایی ابلاغ كرده ایم. هیچ شركتی حق ندارد بلیت های برنامه ای را به صورت چارتر عرضه نماید.
عرضه بلیت چارتری فقط به صورت فروش بسته سفر به مقاصد گردشگری آزاد است
وی درباره استثنا شدن اعمال این ممنوعیت در مورد مقاصد گردشگری اظهار داشت: بجز مقاصدی مانند قشم و كیش كه صرفا پروازهای گردشگری به این مناطق انجام می شود و ذاتا فروش بلیت در این مقاصد ماهیت چارتری دارد در سایر مقاصد فروش چارتری ممنوع می باشد ولی فروش بلیت چارتری به صورت پكیج سفر شامل اقامت، ترانسفر، تغذیه و مانند این در مقاصد مذكور مانعی ندارد. شركت ها باید به مقاصد گردشگری بلیت در چارچوب تور به فروش برسانند.
بیشتر ایرلاین ها در حال فروش بلیت سیستمی هستند
دهقان تصریح كرد: هم اكنون خیلی از شركت های هواپیمایی بخش زیادی از بلیت های خویش را به صورت سیستمی به فروش می رسانند بویژه كه مجوزی كه شركت های هواپیمایی دریافت می كنند، مجوز فروش بلیت سیستمی است كه در هنگام فروش آنرا به صورت چارتری عرضه می كنند. اگر شركت هواپیمایی یا شركت دفاتر خدمات مسافرت هوایی بلیت سیستمی را به صورت چارتری عرضه نماید علاوه بر اینكه مابه التفاوت قیمت بلیت سیستمی و چارتری به مسافر برگردانده می شود، سازمان هواپیمایی با شركت اقدام كننده به این تخلف برخورد انضباطی خواهد نمود.

1397/11/12
13:42:58
5.0 / 5
116
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری