شهردار پایتخت؛

علت آلودگی هوای تهران را باید در تمركز جستجو نماییم

علت آلودگی هوای تهران را باید در تمركز جستجو نماییم

شیك بار: شهردار تهران اظهار داشت: علت اصلی آلودگی هوای تهران را باید در تمركز جستجو نماییم. وقتی ۲۰ درصد جمعیت و ۴۰ درصد اقتصاد و صنعت در ۱.۲ درصد مساحت كشور جمع شوند، انتظاری جز این نمی توانیم داشته باشیم.


به گزارش شیك بار به نقل از مهر، پیروز حناچی، در هفتمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا كه الان در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، اضافه كرد: سوژه این همایش بسیار مهم می باشد و خوشحالم كه بر خلاف خیلی از همایش ها به صورت مستمر برگزار شده و این هفتمین دوره آن است و امیدواریم كه تاثیرات جدی هم داشته باشد.وی اظهار داشت: آلودگی هوا و ترافیك دو سوژه در هم تنیده در شهر تهران هستند و طبق نظرسنجی ها بیشتر از ۹۰ درصد مردم این مساله را سوژه اصلی می دانند. رهبری در این زمینه اشاره كردند كه اگر كسی سبب افزایش آلودگی هوا شود مرتكب عمل مجرمانه شده و ریاست جمهوری هم به لزوم دستیابی به هوای سالم و مطلوب اشاره داشتند.حناچی افزود: ۲.۸ میلیارد دلار در سال هزینه های مستقیم این مساله است و اگر بخواهیم تاثیرات روانی و غیرمستقیم این مساله را هم محاسبه نماییم اساسا میزان بسیار بیشتر از این خواهد بود. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه ۷ میلیون نفر در جهان بر اثر بیماری های منتسب به آلودگی هوا جان خودرا از دست می دهند. در خیلی از شهرهای بزرگ كشور غلظت آلاینده ها از استانداردها به مراتب بالاتر است. ۳۵ میلیون نفر از جمعیت كشور درگیر آلودگی هوا هستند و این نشان داده است سوژه از سطح شهر تهران فراتر رفته است.شهردار تهران اظهار داشت: تهران و جاكارتا جزو هفت شهر آلوده جهان شناخته شده اند. علت اصلی آلودگی در تهران را باید در تمركز جستجو نماییم. این كه ۲۰ درصد جمعیت و ۴۰ درصد اقتصاد و صنعت در ۱.۲ درصد مساحت كشور جمع شوند انتظاری جز این نمی توانیم داشته باشیم.وی تصریح كرد: در سال ۱۳۷۹ نخستین طرح جامع كاهش آلودگی هوا تصویب می شود و دومین هم در سال ۱۳۹۰ و در سال ۱۳۹۳ هم دستگاه های اجرایی مطابق برنامه دیگری موظف می شوند. قانون هوای پاك هم در سال ۱۳۹۶ به تایید شورای نگهبان می رسد و ابلاغ می شود اما شاید یكی از نقیصه های آن عدم توجه كامل به سوژه گرد و غبار و ریزگرد است.حناچی اضافه كرد: ما هنوز نتوانسته ایم از سهم فزاینده خودروهای شخصی بكاهیم و به رغم همه اقدام ها برای توسعه حمل و نقل عمومی سهم آن روند افزاینده ای نداشته است. حجم تشویق به استفاده از خودروهای خصوصی در سطح شهر تهران همواره سهم بیشتری را به خود اختصاص می دهد.وی با نمایش آماری از سلامت، بهداشت و مرگ و میر در شهر تهران، اشاره كرد: از هر پنج تهرانی یك نفر فشار خون دارد كه یك میلیون و هفتصد هزار نفر می شود. در سال ۱۳۹۶ بیشتر از ۱۴۰۰ مرگ به سبب سكته قلبی ناشی از فشار خون گزارش شده است. درباب ارتباط این مساله با آلودگی هوا باید گفت برآورد مرگ برمبنای ذرات معلق زیر ۲.۵ میكرون ۴۵۷۳ نفر در سال ۱۳۹۴ بوده است. ۵۵.۲ درصد فعالیت مردم تهران فعالیت بدنی مناسبی ندارند. در دوره ای كه معاون دانشجویی دانشگاه تهران بودم ۲۵ درصد افراد از ساییدگی زانو رنج می بردند كه هیچ علتی جز عدم فعالیت ندارد.شهردار تهران اظهار داشت: می خواهم نتیجه بگیرم كه در كوتاه مدت هیچ راهی جز تغییر شیوه زندگی نداریم. در بین مدت توسعه حمل و نقل عمومی و…، هست اما در كوتاه مدت هیچ راهی وجود ندارد و افراد در كوتاه مدت از دنیا می روند. باید كمپینی برای سلامتی خودمان و خانواده و اطرافیانمان راه بیاندازیم. سه شنبه های بدون خودرو یك نماد است به جهت اینكه تغییر شیوه زندگی آغاز شود. من در این زمینه از جامعه جوان و دانشگاهی ها انتظار بیشتری دارم. نه به خاطر دیگران كه به خاطر سلامتی خودمان و خانواده و اطرافیانمان باید این معادله را تغییر بدهیم و هیچ كس غیر از خود ما به كمك ما نخواهد آمد.وی درانتها اظهار داشت: هر وسیله آلاینده ای كه تبدیل به یك دوچرخه شود ذره ای از مشكل رفع شده است. در شهری مثل لندن در ۷ دسامبر ۱۹۵۲ حدود ۴ هزار نفر در یك روز به سبب آلودگی هوا فوت كردند و ما این شانس را داریم كه از تجربه دیگران استفاده نمائیم.

1397/11/08
16:43:22
5.0 / 5
2435
تگهای خبر: بار , ترافیك , حمل و نقل , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری