معاون وزیر راه در گفتگو با مهر:

فرش قرمزسوری ها برای شركت های ایرانی، هزینه ها رادولت سوریه می دهد

فرش قرمزسوری ها برای شركت های ایرانی، هزینه ها رادولت سوریه می دهد

شیك بار: معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: قطع به یقین هیچ گونه منابع مالی از طرف دولت ایران به بازسازی سوریه اختصاص نمی یابد و همه هزینه های عمرانی را دمشق متقبل میگردد.



به گزارش شیك بار به نقل از مهر، با شكست داعش و سایر گروه های تروریستی در سوریه و برقراری ثبات نسبی در بخش اعظمی از خاك این كشور، دولت مركزی دمشق به فكر بازسازی و احیای زیرساخت ها و بخش های عمرانی و اقتصادی سوریه است؛ بدین منظور تا كنون چندین بار دیدارهایی میان مقامات سوری با برخی كشورهای دیگه صورت گرفته است كه شاید بیشترین ان میان مقامات ایرانی و همتایان سوری شان بوده است. كه جلسات در سطح وزیر راه و شهرسازی ایران (به عنوان رئیس كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و سوریه) و وزیر اقتصاد و تجارت این كشور از این جمله است. همین طور ریال عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی كشورمان در مسافرت به دمشق، با بشار اسد رئیس جمهور این كشور و نخست وزیر و دیگر وزرای سوری همچون وزیر مسكن و عمران سوریه به همراه برخی از فعالان بخش خصوصی ایران گفت وگو و رایزنی كرده است.
یكی از مهمترین دیدارها باز دو روز قبل بین محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی كشورمان با وزیر اقتصاد و تجارت سوریه (رئیس كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و سوریه) در تهران و با حضور فعالان بخش خصوصی ایران در حوزه های عمرانی، ساخت و ساز و شركت های توسعه گر زیرساخت ها در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران برگزار گردید.
امینی: موافقتنامه راهبردی بلندمدت تهیه شده ولی هنوز امضا نشده است
امیر امینی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت راه و شهرسازی كه در همه این جلسات چه در دمشق و چه در تهران حضور داشته است، در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت قرارداد همكاری ایران و سوریه در پروژه های بازسازی این كشور و اقداماتی كه طرف ایرانی مقرر است در این كشور انجام دهد و همین طور تعهداتی كه طرف سوری برای پرداخت هزینه های اجرای این پروژه ها متقبل شده، گفت: هم اكنون تفاهم نامه یا موافقت نامه راهبردی همكاری طولانی مدت میان دو كشور را در حد پاراف داریم ولی وقتی امضا شود در آن همه موارد به صورت شفاف و روشن ذكر میگردد.
وی افزود: به این معنا كه اگر مكانیزم تأمین مالی را دولت سوریه تدارك نبیند، طبیعتا بخش خصوصی ما هم نمی تواند ورود پیدا كند. یكی از پیش نیازهای مشاركت بخش خصوصی ما در بازسازی سوریه، شفاف بودن نظام تأمین مالی طرف سوری است.
دولت ایران هیچ هزینه ای نمی دهد فقط كسب و كار را تسهیل می كند
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه كرد: سوری ها یا امتیاز می دهند یا منابع مالی. قرار نیست مبلغ یا منبعی را دولت ایران سرمایه گذاری كند؛ بلكه مقرر است بازار كار مناسبی را در این كشور فراهم آورد. سوری ها متقاضیان زیادی برای مشاركت در بازسازی این كشور دارند. اما دولت دمشق و خود مردم این كشور مایل هستند تا این پروژه ها را به ایران و بخش خصوصی كشورمان واگذار كنند
وی با اشاره به اینكه سوری ها متقاضیان زیادی برای مشاركت در بازسازی این كشور دارند، اظهار داشت: از روسیه و كشورهای عربی به دمشق مراجعه نموده اند تا در پروژه های عمرانی سوریه مشاركت كنند. اما دولت دمشق و خود مردم این كشور مایل هستند تا این پروژه ها را به ایران و بخش خصوصی كشورمان واگذار كنند. بدین سبب قطع به یقین منابع مالی از طرف دولت ایران برای بازسازی سوریه نخواهد رفت.
امینی تاكید كرد: در موافقت نامه راهبردی دو كشور نظر بر این است كه مشاركت بخش خصوصی اتفاق بیفتد تا صدور خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم. در حقیقت بازار كاری در این كشور احداث میگردد كه مهندسان مشاور و پیمانكاران ما بتوانند با همكاری مهندسانی كه در این كشور هستند، به فعالیت بپردازند. اتفاقا سوری ها نظام مهندسی قوی ای دارند امكان دارد در طول این ۷ سال، شاكله بخش مهندسی آنها از بین رفته باشد اما به لحاظ علمی همچنان از مهندسان بادانشی سود می برند.
سوری ها می گویند خون ما و مردم ایران به هم آمیخته است
وی اشاره كرد: موافقت نامه نهایی راهبردی ایران و سوریه تهیه شده ولی هنوز به امضا نرسیده است؛ در این موافقتنامه، نظام تأمین مالی هم پیش بینی شده است. نیت این است كه ما بتوانیم از بازار كار سوریه استفاده نمائیم و سوری ها هم علاقه مند هستند ایران این امتیاز را داشته باشد كه حضور داشته باشد. خودِ سوریه ای ها می گویند خون ما و ایرانیان با هم درآمیخته است بدین سبب حق تقدم و حق تشرف برای ورود به بازسازی سوریه را حاضریم به ایرانیان بدهیم.
روش های BOT و BLT برای اجرای پروژه های عمرانی
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینكه یكی از سیستم های تأمین مالی در بخش پروژه های زیرساختی سوریه، نظام های تأمین مالی BOT (ساخت، بهره برداری، واگذاری) یا BLT (ساخت، اجاره، واگذاری)است، درباره نحوه تأمین مالی بخش مسكن در سوریه اشاره كرد: دو گروه ابنیه در سوریه لطمات زیادی دیده اند. در بخش هایی كه آزاد شده اند، بخشی از ساختمان های دولتی و بخشی از ساختمان های خصوصی لطمه دیده اند.
یكی از پیش نیازهای مشاركت بخش خصوصی ما در بازسازی سوریه، شفاف بودن نظام تأمین مالی طرف سوری است
وی افزود: هزینه ساخت ساختمان های دولتی را دولت مركزی دمشق تقبل می كند و امكان دارد از ایران مصالح ساختمانی به این كشور صادر شود و همزمان از مهندسان و كارگران سوری هم استفاده گردد. آنها عموما به مصالح ساختمانی مانند كاشی، سیمان و... نیاز دارند.
مردم تصور می كنند ساختار سوریه از هم فروپاشیده اما روابط اجتماعی مستحكمی دارند
امینی تصریح كرد: تصور خیلی از مردم این است كه ساختار این كشور سپس ۷ سال جنگ داخلی از هم فروپاشیده باشد اما این گونه نیست و روابط اجتماعی این كشور مستحكم است و مردم به سرنوشت خود علاقه مند بوده و مردم قانعی هستند. امكان دارد دولت این كشور از نظر مالی با محدودیت روبه رو باشد اما این محدودیت، شدید نیست.
وی درباره شكل امتیازاتی كه امكان دارد به پیمانكاران ایرانی برای مشاركت در بازسازی واگذار شود، اظهار داشت: این امتیازات می تواند به صورت واگذاری زمین باشد؛ زمین را دولت سوریه در آن بخش كه تخریب نشده، می دهد و هزینه ساخت را متقاضیان پرداخت می كنند و ساكن می شوند. سپس با بازگشت بیشتر مردم سوریه به شهرها و خانه های خود، بخش هایی كه تخریب شده بازسازی میگردد و مردم در خانه های سابق خود سكونت می كنند؛ این سیستم گردشی ادامه می یابد.
از مسكن مهر برای ساخت و ساز در سوریه الگو می گیریم
امینی در پاسخ به این پرسش كه آیا با عنایت به تجربه موفقی كه پیمانكاران ایرانی در ساخت مسكن مهر داشته اند، امكان آن وجود دارد تا فرآیند مشابه مسكن مهر ایران در سوریه اجرا شود؟ بیان داشت: این طرح هم نوعی نظام تأمین مالی است؛ اگر آن بخش از لطمه های مسكن مهر شامل فشارهای نقدینگی را كنار بگذاریم و آورده مردم را در نظر بگیریم، شبیه همان مكانیزم تأمین مالی است كه سوری ها پیشنهاد داده اند.

1397/10/12
15:07:24
5.0 / 5
2009
تگهای خبر: احداث , بار , تجارت , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری