الزامات تصویب برنامه سوم توسعه تهران از زبان محمد سالاری؛

برنامه سوم باید انعطاف پذیر و قابل اجرا باشد

برنامه سوم باید انعطاف پذیر و قابل اجرا باشد

شیك بار: رییس كمیسیون شهر سازی و معماری شورای شهر تهران اظهار داشت: در فرایند تصویب برنامه سوم توسعه شهر تهران باید الزاماتی همچون انعطاف پذیری، تحقق اعتبارات، شاخص های سنجش پذیری و...رعایت شود.


به گزارش شیك بار به نقل از مهر، پس از تقدیم برنامه ۵ ساله توسعه سوم شهر تهران توسط شهردار تهران به شورا محمد سالاری رییس كمیسیون شهر سازی و معماری شورا به بیان الزامات این برنامه پرداخت و اظهار داشت: در فرایند تصویب برنامه باید به ۴ نكته اساسی توجه كرد كه البته در این برنامه تا حدودی به این موراد توجه نشده است. وی افزود: اولین مقوله انعطاف پذیری و غلتان بودن برنامه است. سالاری در تشریح این امر اظهار داشت: هم اكنون كه كشور ما در مقتضیات خاصی به سر می برد و مجموعه ای از تحریم ها به كشور ما تحمیل می گردد بطور قطع اداره كلان شهر تهران و تحقق ماموریت های مدیریت شهری تهران كه از این موارد تاثیر می پذیرد با مشكل مواجه خواهد شد. بنابراین خیلی از برنامه ریزان شهری اعتقاد دارند ما در برنامه میان مدت و دراز مدت نمی توانیم همه احكام و پروژه ها را محقق نماییم و بگوییم در ۵ سال آینده می توانیم به آن برسیم. وی ادامه داد: وضعیت درآمدی ما تاثیر پذیر از وضعیت تعاملات ما با كشور های خارجی است. بنابراین اعتقاد من بر این است كه اساسا برنامه های دراز مدت قطعی شده وجود ندارد و این پارادایم منسوخ شده است. امروزه برنامه ای برای مدیریت شهری مفید خواهد بود كه مجموعه ای از ماموریت های مهم در آن گنجانده شود، منعطف و پویا باشد و مبتنی بر مقتضیات زمانی و الزامات و محدودیت ها و فرصت ها بتوان اولویت ها را تغییر داد. رییس كمیسیون شهر سازی و معماری شورا اظهار داشت: مدل تدوین طرح های توسعه شهری جامع و تفصیلی در كشور ما اشكالات و مغایرت های جدی با كشور های توسعه یافته دارد. آنها از طرح های توسعه شهری بلند مدت، مدت ها ست كه عبور كردند و به برنامه های غلتان رسیدند. آنها فرایند پیشرفت در حوزه فناوری های تكنولوژی و پارادایم های كسب و كار كه در فضای هوشمند سازی بروز و ظهور پیدا می كنند را مد نظر قرار داده اند. مسئله دوم؛ آیا اعتبارات محقق می شود؟ محمد سالاری در ادامه اظهارات خود اظهار داشت: یكی از اشكالاتی كه در فرایند برنامه ۵ ساله و یا برنامه های سالانه وجود دارد این است كه مجموعه ای از احكام و ماموریت ها و پروژه ها را تصویب می نماییم اما در اصل به این مهم كه تحقق این احكام به چه میزان اعتباری نیاز دارد و اینكه آیا این اعتبارات محقق می شوند یا نه توجه نمی نماییم. تغییر و تحولات تورم و تاثیر تحرم بر آن همه بر میزان منابع درآمدی اثر می گذارد و این امر هم بر اعتبارات مورد نیاز احكام و ماموریت ها. در چنین شرایطی با رویكرد آرمانگرایانه می آیند برنامه ای تدوین می كنند غافل از اینكه منابع اعتباری برای پروژه ها پیش بینی كنند و اینكه آیا این منابع محقق می گردد یا نه. سالاری اضافه كرد: این شهر ظرفیت های محدودی دارد و در ابتدا باید حسابرسی مالی صورت گیرد و بعد ببینیم ظرفیت تحقق پذیری پروژه ها را دارد! در چنین شرایطی عدم تحقق پذیری برنامه ها سبب می گردد سازمان شهرداری در فرایند تحقق برنامه ها به پروژه های دم دستی روی بیاورد و دچار روزمرگی می شوند. در بین اجرای برنامه به نامیدی دچار می گردند كه نمی توان برنامه را اجرا كرد. پس پر واضح است كه نمی توان بر این اساس برنامه ریزی كرد و فلان راهبرد اجرایی شود در حالیكه میزان اعتبارات مورد نیاز آن به درستی سنجیده نشده باشد. هم اكنون تغییر و تحولات در حوزه تكنولوژی و تبادل ارتباطات و پیشرفت علم آنچنان پیش می رود كه دیگر بیاییم بگوییم در آینده چه كاری انجام می دهیم محلی از اعراب ندارد. این در شرایطی است كه حوادث غیر مترقبه هم امكان روی دادن دارند و می تواند این برنامه ها را تحت تاثیر قرار دهد. امروز اپلیكیشن ها و استارت آپ ها موضوعی اثر گذار بر شهر هستند در حالیكه ۵ سال پیش در این زمینه فكری نشده بود. رییس كمیسیون شهرسازی و معماری شورا تصریح كرد: بنابراین در ترایند تصویب برنامه این نظریه ها ابتدا باید به گفتمان و باور عمومی در شورا تبدیل گردد كه نقش رسانه ها بسیار حائز اهمیت می باشد، تا بتوانیم برنامه سوم توسعه شهر را با رویكرد غلتان تصویب نماییم. گرچه این ملاحظات جدی، دیده نشده است. مسئله سوم ؛شاخص های سنجش پذیری محمد سالاری همینطور اظهار داشت: نكته سوم این است كه ما آماری قابل اعتنا در ماموریت های مختلف نداریم كه ببینیم برای مثال در حوزه كاهش آلودگی های زیست محیطی چه میزان از اهداف محقق شده است و چه میزان از تحقق مورد هدف. وی ادامه داد: اساسا شاخصی برای ارزیابی اینكه به چه میزان از اهداف برسیم وجود ندارد. بعنوان مثال طرح تفصیلی را در نظر بگیرید آیا آمار قابل اعتنایی در این زمینه كه باید مبتنی بر شاخص های كمی و كیفی باشد وجود دارد كه بر مبنای آن مشخص شود در آخر برنامه به چه میزان از تحقق آن خواهیم رسید. مسئله چهارم؛لزوم ساختار سازمانی مبتنی بر رویكرد برنامه محور رییس كمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: نكته چهارم این است كه ساختار سازمانی شهرداری تهران آیا رویكرد مبتنی بر برنامه محوری را بر می تابد؟ وی افزود: در شهرداری تهران معاونت برنامه ریزی شهرداری مسئول تدوین برنامه توسعه شهر تهران است اما آیا این معاونت در جایگاهی هست كه از معاونت های دیگر و سازمان ها و شركت های تابعه شهرداری در مورد اجرای برنامه و میزان تحقق آن پرسش كند؟ آیا می تواند این مجموعه ها را ملزم به اجرای برنامه كند؟ آیا مسئولین توسعه شهری آموزش لازم و مهارت لازم را برای نظارت بر فرایند اجرای برنامه دارند؟ چه ساز و كاری برای برخورد با زیر مجموعه هایی كه تابع برنامه نیستند تعریف شده است؟ آیا امروز اگر شهردار تهران دستوری دهد و تصمیمی خارج از برنامه گرفته شود و پروژه ای اجرا شود كسی تاب مقاوت دارد؟ سالاری اضافه كرد: در دوره های گذشته با تصمیم شهردار و یا مدیران پروژه هایی تعریف می شد كه نه تنها در اولویت برنامه نبوده اند بلكه حتی در برنامه توسعه شهر تهران هم تعریف نشده بودند. این در شرایطی است كه ظرفیت درآمدی، مدیران را به این سمت سوق می داد كه به سمت پروژه های زود بازده و دیده شونده بروند تا به سمت تحقق پروژه های تعریف شده. بنابراین سوالی كه در ذهن متبادر می گردد این است كه به چه میزان ساختار سازمانی شهرداری تهران به این برنامه محور بودن اجبار دارد؟ این بدنه كه در گذشته باوری به برنامه محور بودن نداشته و مدیران خویش را صاحب شهر و خلاق می دانستند آیا امروز برای این برنامه محوری آماده شده است؟این ها موازینی است كه در فرایند تصویب برنامه ۵ ساله سوم شهر تهران باید رعایت شود و اصحاب رسانه و اربابان جراید باید این مهم را از مدیریت شهری مطالبه كنند.

1397/07/05
21:10:07
5.0 / 5
20
تگهای خبر: بار , زمین , سازمان , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری