گزارش شیك بار به نقل از مهر؛

مالیات بر ارزش افزوده ریلی ها عودت می شود؟، مزیتی كه از بین رفت

مالیات بر ارزش افزوده ریلی ها عودت می شود؟، مزیتی كه از بین رفت

شیك بار: عضو هیئت مدیره شركت راه آهن از ارجاع اختلافات راه آهن و سازمان مالیاتی به معاونت حقوقی ریاست جمهوری در مورد برگشت داده شدن مبالغ پرداختی مالیات بر ارزش افزوده اطلاع داد.



به گزارش شیك بار به نقل از مهر، بر مبنای بند «ب» ماده ۵۲ قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه، قانونگذار سازمان امور مالیاتی را موظف كرده است كه فعالیت های بخش حمل و نقل ریلی اعم از دولتی و خصوصی در هنگام محاسبه مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر محاسبه شود.
اصرار سازمان مالیاتی بر دریافت ارزش افزوده علی رغم ابلاغ ۲ ساله برنامه ششم
اگرچه حدود دو سال از ابلاغ و آغاز اجرای قانون برنامه ششم توسعه می گذرد، اما همچنان سازمان امور مالیاتی به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از شركت های ریلی اقدام می كند كه نتیجه آن ـ بر مبنای آنچه نورالله بیرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شركت راه آهن در چند هفته پیش اعلام كرد، باعث متضرر شدن این شركت ها و تولید خدشه در صورت های مالی و برنامه ریزی های مالی شركت های حمل و نقل ریلی شده است.
چرا از بخش جاده ای مالیات ارزش افزوده دریافت نمی گردد ولی از بخش ریلی كسر می شود؟
اگرچه هدف قانونگذار از وضع این قانون، تولید مزیت رقابتی برای حمل بار با استفاده از ریل نسبت به جاده است، اما دریافت مالیات بر ارزش افزوده از شركت های ریلی سبب می گردد تا آنها هم مالیات پرداخت شده مذكور را از صاحبان كالا و بار مطالبه كنند كه سبب گرانتر شدن حمل بار با ریل نسبت به مود حمل و نقلی جاده ای شده است. اتفاقی كه عملا مزیت رقابتی ریل را حذف كرده است؛ چون كه مالیات بر ارزش افزوده از فعالان حمل و نقل جاده ای كالا و بار دریافت نمی گردد.
اگرچه طی ماه های گذشته شركت های حمل و نقل ریلی با استفاده از انجمن صنفی شركت های ریلی با ارسال نامه ای به معاونت نظارت مجلس خواستار اجرای این بند از قانون شده بودند، اما همچنان تغییری در رفتارهای مالیات ستانی سازمان امور مالیاتی در قبال شركت های حمل و نقل ریلی رخ نداده و از این شركت ها مالیات بر ارزش افزوده دریافت می گردد.
رجوع سازمان مالیاتی و راه آهن به معاونت حقوقی ریاست جمهوری
از همین رو شركت راه آهن بعنوان نهاد حاكمیتی و متولی بخش حمل و نقل ریلی به نمایندگی از دولت و بر مبنای تكلیف قانونی و مصوبه هیئت وزیران كه معاونت حقوقی ریاست جمهوری را مرجع رسیدگی به اختلافات دستگاه های اجرایی در زمینه اجرای قانون تعیین كرده، برای مشخص شدن نظر نهایی قانونگذار از وضع بند ب ماده ۵۲ قانون برنامه ششم توسعه، مستندات قانونی خویش را به این معاونت ارسال كرده تا درنهایت سازمان امور مالیاتی مكلف به اجرای اظهار نظر نهایی معاونت حقوقی ریاست جمهوری شود.
رسولی: ادله راه آهن در برابر مستندات سازمان مالیاتی محكمتر بود
سعید رسولی عضو هیئت مدیره شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره مباحث به وجود آمده برای شركت های ریلی از محل عدم اجرای قانون برنامه ششم برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده این شركت ها با نرخ صفر اظهار نمود: قانونگذار در برنامه ششم توسعه تصویب كرده تا خدمات در بخش حمل و نقل ریلی با نرخ صفر محاسبه شود. البته ما یك ظرفیت قانونی دیگری هم در این خصوص در ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده داشته ایم كه در ماده ۵۳ قانون برنامه ششم تصریح شده، علاوه بر ظرفیت های مذكور در قانون مالیات های مستقیم، خدمات حمل و نقل ریلی مشمول نرخ صفر در بخش مالیات بر ارزش افزوده شود.
وی افزود: استنباط مسئولان سازمان امور مالیاتی از این ماده قانونی این بود كه مراد قانونگذار، معافیت مالیاتی بوده نه نرخ صفر؛ چون این دو واژه معنا و بار حقوقی متفاوتی دارند این در شرایطی است كه ما قبلا در مواد ۱۲ و ۱۳ قانون مالیات های مستقیم عبارت معافیت مالیاتی برای ارزش افزوده را داشته ایم كه این استنباط سازمان امور مالیاتی سبب شد تا ماده ۵۲ قانون برنامه ششم اجرایی نشود.
عضو هیئت مدیره با اشاره به اینكه بر مبنای مصوبه هیئت دولت، دستگاه های دولتی برای حل اختلافات حقوقی به معاونت حقوقی ریاست جمهوری رجوع می كنند، اظهار داشت: از همین رو نامه ای با امضای وزیر راه و شهرسازی از این معاونت درخواست رسیدگی كردیم.
وی تاكید كرد: پس از جلسات كارشناسی، نشست نهایی با حضور مقامات ارشد دو دستگاه (راه آهن و سازمان امور مالیاتی) برگزار گردید و هر دو طرف ادله خویش را تفصیلا بیان نمودند. یكی از مستندات ما مشروح مذاكرات مجلس در هنگام تدوین این قانون بود كه در آنجا صراحتا مشخص كرده مراد قانونگذار، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر بوده نه معافیت؛ قرینه محكمتری هم در قانون برنامه ششم وجود دارد و آن این است كه قانونگذار برخی دستگاه ها را از مالیات بر ارزش افزوده معاف كرده است.
تفاوت ماهوی محاسبه مالیات با نرخ صفر با معافیت مالیاتی
رسولی درباره تفاوت محاسبه مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر و معافیت مالیاتی اظهار داشت: بر مبنای محاسبه نرخ صفر، علاوه بر آنكه از این پس چیزی دریافت نمی گردد، آنچه هم تا كنون بخش ریلی (اعم از شركت راه آهن و شركت های خصوصی حمل و نقل ریلی) بعنوان مالیات بر ارزش افزوده خدمات بخش حمل و نقل ریلی پرداخت كرده است بعدا محاسبه می كنند و به آنها برمی گردانند؛ اما در صورت تفسیر آن بعنوان معافیت مالیاتی، باآنكه از این پس دیگر مالیات بر ارزش افزوده از بخش ریلی دریافت نمی گردد، اما آنچه تا قبل از این دریافت شده را دیگر برنمی گردانند.
وی به بند ۲۴ سیاست های كلی برنامه ششم ابلاغی رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان كرد: بر طبق این بند، مقام معظم رهبری اعلام نموده اند برای بخش حمل و نقل ریلی باید مزیت رقابتی تولید شود. مزیت رقابتی به این معناست كه اگر بخش حمل و نقل جاده ای و كامیون ها از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف است، از بخش ریلی هم این ۹ درصد نباید دریافت شود اما تا زمانی كه سازمان امور مالیاتی آن را از شركت های ریلی می گیرد، مزیت رقابتی بخش ریلی ناكارآمد می گردد.
معاونت حقوقی حكم به عودت مبالغ پرداختی بخش ریلی می كند؟
عضو هیئت مدیره راه آهن تاكید كرد: نهایتا در آخرین نشست معاونت حقوقی ریاست جمهوری مدیران ارشد سازمان امور مالیاتی هم ادله راه آهن را پذیرفتند و منتظر صدور رأی هیئت حل اختلاف هستیم كه امیدوارم حكم صادره همان جمع بندی داخل جلسه باشد و این مسأله حل شود.

1397/06/19
14:32:42
5.0 / 5
15
تگهای خبر: بار , تولید , جاده , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری