گزارش میدانی مهر؛

افت ۸ درصدی تعداد مسافران هوایی، احتمال لغوپروازهای مناطق محروم

افت ۸ درصدی تعداد مسافران هوایی، احتمال لغوپروازهای مناطق محروم

شیك بار: مشاهدات میدانی نشان داده است بخش مهمی از اقشار متوسطی كه برای انجام سفرهای خود از مود حمل و نقلی هوایی استفاده می كردند با گرانی بلیت هواپیما از ادامه این سفرها منصرف شده اند.



به گزارش شیك بار به نقل از مهر، به دنبال افزایش نرخ بلیت هواپیما به صورت محسوسی تقاضای سفرهای اهوایی اعم از داخلی و خارجی كاهش یافته است. به گونه ای كه بخش زیادی از مسافرانی كه تا چند ماه قبل به صورت مرتب برای انجام سفرهای خود از مود حمل و نقلی هوایی استفاده می كردند این روزها ترجیح می دهند یا به سفر نروند یا از سایر مودها برای جابه جایی های ضروری استفاده كنند. چون كه علی رغم پایبندی ایرلاین ها به رعایت توافقی كه دو هفته قبل در سازمان هواپیمایی كشوری در خصوص رعایت سقف قیمتی برای نرخ بلیت تا آخر شهریور داشتند، اما به علت افزایش تاخیرها یا لغو پروازها كه ناشی از كاهش تقاضای سفر است، امكان برنامه ریزی را تا حدودی از مسافران سلب كرده است.
كارمند عملیات فرودگاهی یكی از شركت های هواپیمایی به خبرنگار مهر اظهار داشت: در یكی دو ماه اخیر به خصوص هفته های جاری، میزان مسافران به شدت كم شده به گونه ای كه در گذشته بارها در طول یك ساعت صدور كارت پرواز افراد زیادی به ما مراجعه نموده وتقاضای صدور كارت پرواز برای آنها به جای افراد جامانده از سفر را داشتند اما در هفته های اخیر خیلی از كانترها به خصوص كانترهای صدور بلیت پرواز شهرهای كم جمعیت تر با عدم تقاضای سفر روبه رو هستند. ضمن اینكه به خاطر تفاوت نرخ ارز، حجم مسافران عراقی افزایش چشمگیری داشته است.
به گفته این نیروی عملیات فرودگاهی، همكاران وی در سایر ایرلاینها و فرودگاه های دیگر شهرها هم با چنین وضعیتی روبه رو هستند.
یكی دیگر از كاركنان عملیات فرودگاهی یك شركت هواپیمایی هم در گفت وگو با خبرنگار مهر ضمن تایید اظهارات همكار خود از وضعیت نابه سامان پروازهای شهرهای كم برخوردار و كم جمعیت تر ابراز نگرانی كرد.
وی اضافه كرد: آنچه شاهد می باشیم، كاهش تعداد پروازهای شهرهای مناطق محروم است چون كه اولا تعداد ایرلاین هایی كه به اینگونه شهرها پرواز دارند، كم است و ثانیا به مرور تعداد صندلی های خالی در این پروازها به مرور در حال كم شدن است درنتیجه ادامه این وضع امكان دارد شركت هواپیمایی مذكور را به این نتیجه برساندكه یا تعداد پروازها به شهرهای كم برخوردار و كم متقاضی تر را كم كند یا اینكه به صورت كلی پروازهای غیرضروری را حذف كند.
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن صنفی شركت های هواپیمایی هم در گفت وگو با خبرنگار مهر با تایید كاهش شدید تقاضای سفرهای هوایی در هفته های جاری اظهار داشت: بر مبنای آمار رسمی سه ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸ درصد كاهش سفرهای هوایی را شاهد بودیم كه باآنكه هنوز آمار رسمی تابستان قابل احصاء نیست، اما برپایه آنچه در جلسات انجمن از جانب مدیران ایرلاین ها مطرح شده، برآوردها از ادامه روند كاهشی تقاضای سفرهای هوایی و حتی تشدید آن در دو ماه اخیر حكایت دارد.
به گفته این فعال صنفی صنعت هوانوردی، تنها دلیل این اتفاق، نوسانات ارزی است كه سبب شده التهابات بازار ارز، كاهش شدید مسافران هوایی را به دنبال داشته باشد.
وی در پاسخ به اینكه آیا این مورد كه گفته می گردد چند پرواز لغو می گردد تا تعداد مسافران به حد نصاب برای اقتصادی شدن پرواز برسد، صحت دارد یا خیر، اظهار داشت: این ادعاها چندان قابل اعتماد نیست چون پروازها تابع برنامه ریزی در كل صنعت هوانوردی هستند اما امكان دارد اگر پروازی به حد نصاب نرسد، یا تعداد مسافران یك ایرلاین كم باشد آن پرواز كنسل شده و مسافران را به ایرلاین دیگری واگذار كنند.
اسعدی سامانی افزود: شركت های هواپیمایی در انجمن توافقی چندجانبه امضا كرده اند كه مسافران یكدیگر را پذیرش كنند یا اگر هواپیما نیاز داشتند در اختیار یكدیگر بگذارند همینطور بر طبق این توافق، اگر پروازی تاخیر یا كنسلی داشت، بلافاصله هماهنگی پذیرش مسافران آن ایرلاین برای انتقال به نخستین پرواز ایرلاین دیگر به مقصد مذكور آغاز می گردد.
وی با تایید كاهش پروازها به مقاصد مناطق محروم و شهرهای كم برخوردار اضافه كرد: گفته شده در بعضی ساعات تعداد صندلی های خالی هواپیماهایی كه به شهرهای محرومتر اعزام می شوند افزایش داشته است. ادامه این روند نه به سود مسافران است و نه شركت های هواپیمایی.
دبیر انجمن شركت های هواپیمایی خاطرنشان كرد: ما علاقه مند هستیم قیمت بلیت كاهش پیدا كند اما هزینه تمام شده سفرهای هوایی این امكان را به ما نمی دهد چون نرخ بلیت هواپیما تناسب مستقیم با قیمت ارز دارد و هرچه قیمت ارز افزایش یابد هزینه تمام شده هر صندلی پرواز هم افزایش می یابد.
وی درباره رویكرد افزایش بهره وری ایرلاینها تصریح كرد: شركتهای هواپیمایی در ماه های اخیر تا آنجا كه می توانند از هزینه های سر بار كاسته اند اما این روند هم تا یك جایی امكان دارد و باید هزینه های استاندارد پرواز و ایمنی پرواز حتی برای یك مسافر در هر صورت پرداخت گردد.

1397/06/13
16:32:39
5.0 / 5
14
تگهای خبر: بار , حمل و نقل , سازمان , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری