در گفتگو با مهر مطرح شد؛

هیچ ایرلاینی تعطیل نمی گردد، قیمت بلیت هواپیما باید كاهش پیدا كند

هیچ ایرلاینی تعطیل نمی گردد، قیمت بلیت هواپیما باید كاهش پیدا كند

شیك بار: در حالیكه معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی روز گذشته از احتمال تعطیلی برخی ایرلاینها اطلاع داده بود، دبیر انجمن شركت های هواپیمایی این اظهارات را رد كرد.



به گزارش شیك بار به نقل از مهر، به دنبال توقف عرضه ارز به شركت های هواپیمایی داخلی با نرخ ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) و اختصاص این ارز صرفا به كالاهای اساسی و ضروری، طی چند روز گذشته نرخ بلیت هواپیما با افزایش غیر قابل باوری از جانب ایرلاین ها چه در بخش پروازهای داخلی و چه پروازهای خارجی روبه رو شد.
به عنوان نمونه در دو روز گذشته بلیت پرواز رفت و برگشت اهواز ـ مشهد تا ۲ میلیون تومان و بلیت پرواز تهران ـ دبی تا ۴ میلیون تومان هم رسیده بود.
در پی افزایش قیمت بلیت همه پروازها، خیلی از شركت های هواپیمایی اعلام نمودند ادامه این وضع برای آنها قابل تحمل نیست كه نهایتا با پیگیری های سازمان هواپیمایی كشوری و انجمن شركت های هواپیمایی، عصر روز گذشته مقرر شد بلیت هواپیما به نرخ مندرج در سامانه نیما (بازار ارز ثانویه) محاسبه شود.
با این حال باز هم قیمت بلیتها افزایش می یابد، اما این بالا رفتن نرخ بلیت چشمگیر نخواهد بود. هرچند كه كارشناسان معتقدند ایرلاین ها برای جلوگیری از افزایش شدید قیمت بلیت انواع پروازها می توانند از روش های دیگری چون ارتقای بهره وری و كاهش هزینه های جاری خود سود ببرند.
دبیر انجمن ایرلاین ها: قیمت بلیت هواپیما بزودی كاهش می یابد
مقصود اسعدی سامانی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره تغییر شیوه تخصیص ارز به شركت های هواپیمایی ایرانی از سامانه سنا به سامانه نیما اظهار داشت: بعدازظهر روز گذشته طی جلساتی كه با مسئولان بانك مركزی درمورد نحوه ارزدهی به ایرلاین ها داشتیم، موافقت شد تا ارز مورد نیاز فعالان صنعت هوانوردی با عنایت به نیاز مردم به مسافرت های هوایی از محل سامانه نیما (بازار ثانویه) تهیه شود.
وی افزود: نرخ ارزهای قابل دسترسی در سامانه نیما ارزانتر از سامانه سنا است و با قیمتی كمتر از ارز بازار آزاد به شركت های هواپیمایی عرضه می گردد.
دبیر انجمن شركتهای هواپیمایی با اشاره به اینكه هنوز مجوز دسترسی شركت های هواپیمایی به سامانه نیما ابلاغ نشده است، افزود: به محض اجرایی شدن این دستورالعمل، شاهد تأثیر قابل توجهی بر كاهش قیمت بلیت هواپیما و پرواز ایرلاین های ایرانی خواهیم بود.
اسعدی سامانی خاطرنشان كرد: البته به علت آنكه ارز ایرلاین های ایرانی دیگر با قیمت ۴۲۰۰ تومانی تأمین نمی گردد، بلیت هواپیما از قبل گرانتر می گردد اما این افزایش، زیاد نبوده و به علت فاصله قیمتی ارز آزاد و ارز ثانویه، چشمگیر نیست.
وی با اشاره به اینكه قیمت بلیت پروازهای خارجی هم بر مبنای ارز سامانه نیما كمتر از ۵۰ درصد افزایش دارد، تصریح كرد: اگر قرار بود ارز ایرلاین ها بر مبنای سمانه سنا تأمین شود، افزایش قیمت بلیت پروازهای خارجی بیش از ۷۰ درصد بود اما با تدبیری كه شد، این افزایش، چندان زیاد نخواهد بود.
دبیر انجمن شركت های هواپیمایی خاطرنشان كرد: بانك مركزی به ما اعلام نموده است تا به شركت های هواپیمایی بگوییم نرخ بلیت های خویش را بر مبنای ارز ثانویه (سامانه نیما) تنظیم كنند تا به محض اینكه ابلاغ گردید، نرخ های جدید در سایت شركت ها گذاشته شود.
وی خاطرنشان كرد: عصر روز گذشته جلسه ای با حضور مدیران عامل شركت های هواپیمایی در مورد وضعیت اقتصادی ایرلاین های ایرانی برگزار كردیم و مسئولان این شركت ها اعلام نمودند به علت تغییر نحوه محاسبه ارز، اكثرا دچار مشكل هستند؛ خیلی از شركت ها تعهداتی به طرف های خارجی خود دارند كه بر مبنای نرخ ۴۲۰۰ قرارداد امضا كرده اند و پرونده های آنها در بانك مركزی منتظر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است كه با این تصمیم جدید روبه رو شده اند.
به گفته اسعدی سامانی، شركت های هواپیمایی از بانك مركزی تقاضا كردند تا پرونده های سابق درخواست ارز ۴۲۰۰ تومانی آنها كماكان با همان نرخ سابق پاسخ داده شود و اگر درخواست جدیدی داشتند، بر مبنای نرخ سامانه نیما محاسبه شود تا بتوانند دیون خویش را به طرف های خارجی پرداخت كنند.
وی در پاسخ به اظهارات مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی كه روز گذشته در نشست خبری اعلام نمود تعدادی از ایرلاین های ایرانی در آستانه تعطیلی قرار دارند، تاكید كرد: متأسفانه این اظهارنظرهای غیرمسئولانه در این شرایط كمكی به اقتصاد كشور نمی كند؛ انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی بعنوان مرجع حاكمیتی صنعت حمل و نقل به ما كمك نماید نه اینكه با اظهارات اینچنینی، سبب دلسردی فعالان صنعت هوانوردی شود.
دبیر انجمن صنفی شركت های هواپیمایی درباره بهبود بهره وری ایرلاین ها به جای افزایش قیمت بلیت اظهار داشت: نوسانات ارزی شركت های هواپیمایی را با مشكلات عدیده روبه رو كرده است و آنها تمام تلاش خویش را انجام می دهند كه شركت ها را سر پا نگه دارند. در عین حال كه ایرلاین ها موظف به راضی نگه داشتن مسافران و مشتریانشان هستند، اما نباید از آنها انتظار عرضه خدمات ویژه داشته باشیم. خیلی از شركت ها نتوانسته اند تعهدات خویش را انجام دهند.
معاون اسبق سازمان هواپیمایی: ایرلاین ها به ارتقای بهره وری بی توجهند
علیرضا منظری در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره نحوه رویارویی ایرلاین ها با مشكلات اقتصادی و ارزی اخیر و جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما با استفاده از افزایش بهره وری تصریح كرد: آزادسازی بلیت هواپیما در دنیا به این مفهوم نیست كه ایرلاین ها بتوانند برای خود قیمت تعیین كنند بلكه در باید در كنار آن اصلاح ساختار شركت های هواپیمایی و همینطور كل صنعت هوانوردی صورت گیرد تا رقابت در عرضه و تقاضا رخ دهد تا قیمت در بازار به صورت كنترل شده تغییر كند. در چنین شرایطی مردم می توانند از خدمات مناسب با قیمت ارزان بهره مند شوند.
وی اضافه كرد: اما از آنجایی كه در ایران تناسب واقعی میان عرضه و تقاضا در سفرهای هوایی وجود نداشت، آزادسازی قیمت تأثیر آنچنانی روی بازار نگذاشت؛ شاید برای شركت های هواپیمایی این اتفاق (آزادسازی قیمت ها) اقدام خوبی بود و توانستند در زمان هایی با قیمت بالاتری بلیت ها را به فروش برسانند اما برای مردم نتوانست وضعیت مناسبی تولید كند.
معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری افزود: در ایران شركت های هواپیمایی، قیمت بلیت پرواز را بر مبنای ارز تعیین می كنند و از جانب دیگر، نرخ ارز با قیمت پایینی محاسبه می شد، شركت ها هم به راحتی می توانستند ارز را تهیه كنند ضمن اینكه دو كفه ترازوی بازار عرضه و تقاضا همواره به سمت تقاضای زیاد سنگینی می كرد كه مجموع این اتفاقات سبب شد تا ایرلاین ها به مبحث بهره وری شامل كاستن از هزینه ها و ارتقای خدمات توجهی نكنند.
وی خاطرنشان كرد: با نوسانات ارزی فرصت خوبی فراهم شده تا اصلاحات ساختاری در شركت های هواپیمایی داخلی برای ارتقای بهره وری صورت گیرد هرچند كه بهتر بود تغییر نرخ ارز ایرلاین ها به صورت تدریجی انجام می شد اما به هر حال با عنایت به شرایطی كه در كشور داریم، تغییر ارز یكباره بود اما اگر ایرلاین ها به درستی مدیریت كنند امكان ارتقای بهره وری و تغییر ساختار بخش های بازرگانی، مدیریت درآمد ـ هزینه های شركت ها و... وجود دارد.
این مقام مسئول اسبق صنعت هوانوردی تاكید كرد: در شرایط فعلی، از تقاضای مسافرت های هوایی كم می شود و بازار عرضه و تقاضای هوانوردی به تعادل می رسد درنتیجه مسافر به سمت شركت هایی می رود كه خدمات بهتر با قیمت كمتر عرضه می دهد ازاین رو شرایط برای جراحی ساختار صنعت هوانوردی ایران فراهم گشته است.
۷۰ درصد هزینه ایرلاینها ارزی است
وی با اشاره به اینكه بخشی از متقاضیان مسافرت های هوایی، ساكنان و شهروندان مناطق كمتر برخوردار می باشند كه راهی جز انجام سفرهای خود به صورت هوایی ندارند، افزود: اما در شرایط فعلی قیمت بلیت ها، نخستین گروهی كه صدمه می بینند این دسته از مسافران هستند كه دولت موظف است در جهت تحقق عدالت اجتماعی در بخش حمل و نقل هوایی از این دسته از مسافران به صورت تخصیص یارانه به خانوارهای نیازمند و نه پرداخت یارانه به ایرلاین ها، حمایت كند.
منظری در پاسخ به این پرسش كه چرا نوسانات ارزی بر قیمت پروازهای داخلی اثر گذاشته است؟ اظهار داشت: خرید هواپیمای جدید، اجاره هواپیماها، ۵۰ درصد هزینه های جاری هواپیما شامل اورهال كردن و خرید قطعات هم بصورت ارزی است كه حتی در موارد زیادی در خارج از كشور انجام می گردد و با آغاز تحریم ها، هزینه های اینچنینی هم به علت آنكه شركتها مجبور هستند تحریم ها را دور بزنند، هزینه های ارزی آنها را مضاعف می كند، هزینه بعضی از گروه های پروازی خارجی، هزینه آموزش و برگزاری دوره های آموزشی تعمیرات و نگهداری یا خلبانی و... را اگر در نظر بگیریم، می بینیم كه مجموعا بیش از ۷۰ درصد هزینه های ایرلاین ها به صورت ارزی است كه سبب می گردد نوسانات نرخ ارز بر فعالیت های آنها تأثیر بگذارد. شركت ها هم مجبورند هزینه های خویش را به قیمت بلیت پروازهای داخلی منتقل كنند. اما در عین حال باید با استفاده از بالابردن بهره وری، همه این افزایش هزینه را به مسافران منتقل نكنند.

1397/05/23
13:15:40
5.0 / 5
102
تگهای خبر: بار , حمل و نقل , خدمات , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری